جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۰۳:۵۲
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴

پیش‌بینی سیاست‌های تشویقی برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک

به گزارش فرهنگ سار به نقل از سازمان بیمه سلامت،  مهدی رضایی روز دوشنبه درباره اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک افزود: طرح نسخه نویسی الکترونیک راهی است که آغاز شده و باید با رفع موانع، مسیر را هموار کنیم.  طرح نسخه نویسی الکترونیک هم از سوی دولت و هم مجلس برای اجرای کامل و حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه […]



به گزارش فرهنگ سار به نقل از سازمان بیمه سلامت،  مهدی رضایی روز دوشنبه درباره اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک افزود: طرح نسخه نویسی الکترونیک راهی است که آغاز شده و باید با رفع موانع، مسیر را هموار کنیم.  طرح نسخه نویسی الکترونیک هم از سوی دولت و هم مجلس برای اجرای کامل و حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه مطالبه می‌شود.

وی ادامه داد: هر طرحی در ابتدای اجرا با مشکلاتی مواجه می‌شود.  متنوع بودن سامانه‌های سازمان‌های بیمه‌ای و ناهماهنگی موجود بین ادارات و بیمه‌ها از جمله دغدغه‌های این حوزه است.

رضایی اظهار کرد: فواید نسخه نویسی الکترونیک بر کسی پوشیده نیست، اما در شرایط فعلی کشور سعی می کنیم این طرح با شیب ملایم جلو برود تا به مرور زیرساخت‌های نرم‌افزاری و منابع لازم برای اجرای طرح تامین شود.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: بدهی این سازمان از سال ۹۵ تا ۹۸ تقریبا تسویه شده است.  ماهانه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای بخش خصوصی پرداختی وجود دارد که با اعتبارات گرفته شده تا اواسط اسفند تمام مطالبات پرداخت خواهد شد.

وی بیان کرد: ۹۰ درصد هزینه‌های بیماران مبتلا به کرونا در بخش بستری و ۷۰ درصد هزینه در بخش سرپایی بر عهده بیمه سلامت است.

به گزارش فرهنگ سار، طرح نسخه نویسی الکترونیک یکی از تکالیف قانونی است که اجرای آن براساس برنامه‌های پنجم و ششم توسعه بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده و اکنون زیرساخت‌های آن در ماه‌های آخر سال ۱۳۹۹ تکمیل شده و بیش از ۹۶ درصد از مراکز خصوصی طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت به آن پیوسته‌اند.

الزامات قانونی اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه آمده است. در ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه درباره نسخه نویسی الکترونیک آمده که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت مکلف است در مدت دو سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور با حفظ حریم خصوصی، منوط به اذن آنها و محرمانه بودن داده‌ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدام کند. علاوه بر این، طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در طرح تحول سلامت نیز مورد تاکید قرار گرفته بود.

سازمان بیمه سلامت بر اساس تکالیف قانونی خود و در راستای اهداف برنامه ششم توسعه و بند «ث» ماده ۶۷ و بند «چ» ماده ۷۰ قانون و بند «ج» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و نیز سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت موظف است نسبت به اجرای برنامه نسخه نویسی الکترونیک پزشکان و تدریجاً حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه اقدام کند.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده از طرف سازمان بیمه سلامت، از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون بیش از ۹۶ درصد مطب‌های طرف قرارداد، بیش از ۹۵ درصد داروخانه‌های طرف قرارداد، بیش از ۹۸ درصد آزمایشگاه‌های طرف قرارداد و بیش از ۹۹ درصد مراکز پرتوپزشکی طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت به طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک پیوسته‌اند.

محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت هم پیش از این در همین رابطه به خبرنگار سلامت فرهنگ سار گفته بود: تعداد ۱۳ هزار و ۲۹۰ مطب از میان ۱۳ هزار و ۸۱۷ مطب طرف قرارداد، تعداد ۹ هزار و ۷۰۹ داروخانه از میان ۱۰ هزار و ۲۱۸ داروخانه طرف قرارداد، تعداد ۲ هزار و ۷۰ آزمایشگاه از میان ۲ هزار و ۱۱۹ آزمایشگاه طرف قرارداد و تعداد هزار و ۱۴۹ مرکز پرتوپزشکی از میان هزار و ۱۵۹ مرکز پرتوپزشکی طرف قرارداد تاکنون به طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک پیوسته‌اند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 − 3 =