جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۴:۱۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

۲۹ اسفند و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

به گزارش فرهنگ سار، با آغاز تعطیلات سال نو، ترافیک مسیرهای منتهی به شهرها و استان های گردشگرپذیر همچون خراسان رضوی و استان های شمالی پرحجم گزارش می شود که نشان می دهد هنوز گروهی از هموطنان با وجود گذشت بیش از یکسال از شیوع ویروس کرونا در کشور هنوز ابتلا به این بیماری را […]



به گزارش فرهنگ سار، با آغاز تعطیلات سال نو، ترافیک مسیرهای منتهی به شهرها و استان های گردشگرپذیر همچون خراسان رضوی و استان های شمالی پرحجم گزارش می شود که نشان می دهد هنوز گروهی از هموطنان با وجود گذشت بیش از یکسال از شیوع ویروس کرونا در کشور هنوز ابتلا به این بیماری را جدی نگرفته اند.

اگرچه وزارت بهداشت در آخرین رنگ بندی کرونایی شهرها، بنا را بر تساهل گذاشته است اما این وظیفه اجتماعی آحاد شهروندان است که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از سفر و دید و بازدید عید و نیز رعایت دستورالعمل های بهداشتی راه ایجاد موج جدید شیوع کرونا را سد کنند.

در نخستین نوروز کرونایی، شهروندان همراهی خوبی با کادر درمان داشتند به طوری که پس از نوروز موج اول شیوع کرونا فروکش کرد و شرایط مطلوبی در کشور حاکم شد اما اکنون در دومین نوروز کرونایی باید دید که آیا همراهی مردم همچون نوروز ۹۹ خواهد بود یا با پایان یافتن تعطیلات، مراکز بهداشتی و درمانی نیز شاهد مراجعات مکرر مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ خواهد بود.

امروز سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۶۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۱ هزار و ۶۴۹ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: از دیروز تا امروز ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۶۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۵۷ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۶۵ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۵۲۸ هزار و  ۶۹۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۸۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: تاکنون ۱۲ میلیون و ۳۹ هزار و ۳۲۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

آنطور که از آمار وزارت بهداشت بر می آید، با وجود کنترل مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا، تعداد مبتلایان رقم بالایی است که ناشی از همین عدم رعایت دستورات بهداشتی است؛ در هفته های اخیر و با نزدیک شدن به ایام خریدهای نوروزی، از شهرهای مختلف خبر می رسید که بسیاری از مردم بی توجه به هشدارها راهی بازارهای خرید شده اند و جمعیت در بازارها و مراکز خرید موج می زند.

این بی احتیاطی ها در شرایطی است که نوع جهش یافته ویروس کرونا تقریبا در تمام کشور چرخش یافته که البته کشنده تر از نوع عادی آن است.

امروز در شهرستان هشترود آذربایجان شرقی پنج مورد ابتلای جدید به کرونای انگلیسی گزارش شد و تعداد مبتلایان به این نوع ویروس در مازندران نیز به ۳۰ مورد رسید.

استان اردبیل نیز در شرایط پایدار کرونایی قرار گرفته است و به گفته دانشگاه علوم پزشکی استان، با ادامه وضعیت پایدار شیوع کرونا در استان اردبیل، آمار بستری همزمان مبتلایان کرونا نیز کاهش یافته و از ۵۰۳ مورد در اواخر پاییز به ۱۳۰ نفر رسیده است.

با این حال وضعیت در استان آذربایجان غربی اندکی متفاوت است و در حالی که تا ۲۵ اسفندماه جاری، مبتلایان به کرونای انگلیسی در این استان، هشت نفر بود، به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، این تعداد پس از گذشت چهار روز به ۲۱ نفر افزایش یافته که نشان دهنده روند رو به رشد ابتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی در استان است.

در آذربایجان غربی طبق آخرین آمار، ۴۳۹ بیمار با تشخیص سندرم حاد تنفسی در مراکز درمانی بستری بوده و اقدامات درمانی روی آنان در حال انجام است.

از جنوب استان فارس خبر می رسد که اگرچه حدود دو هفته ثبات نسبی کرونایی بر این خطه حاکم بود اما در شرایط کنونی وضعیت کرونا در برخی مناطق آن شکننده و بسیار ناپایدار شده است و احتمال تغییر رنگ آن به نارنجی وجود دارد.

در استان بوشهر نیز استاندار امروز از هموطنان خواست باتوجه به شکنندگی وضعیت این استان از نظر شیوع ویروس کرونا، این استان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب نکنند؛ در این راستا تمام سواحل، مدرسه‌ها و مهمان‌سراهای بوشهر بسته شده است و امکان خدمات رسانی به هموطنان در نوروز وجود ندارد.

در استان خوزستان که بیشترین تعداد شهرهای قرمز کرونایی را در خود جای داده نیز هنوز شرایط بهبود نیافته است؛ برای نمونه فرماندار شهرستان کارون از بستری متوسط روزانه ۲۵ بیمار کرونایی در این شهرستان قرمز کرونایی خبر داده است.

تجمع خانوادگی و دورهمی عامل مهم انتشار بیماری بویژه در استان خوزستان است؛ در حال حاضر هشت شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و ۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی بسر می برند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دوازده + چهارده =