جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۳:۰۹:۱۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

توسعه حمل و نقل ترکیبی با افتتاح ۹۹ طرح مدیریت شهری

امروز همچنین در خوزستان هم با حضور محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی بهره برداری از چند پروژه در فرودگاه سپهبد شهید قاسم سلیمانی اهواز آغاز شد.در ابتدای این گزارش به افتتاح طرح های شهری کشور و سپس به طرح فرودگاهی اهواز می پردازیم. افتتاح ایستگاه های مترو برج میلاد و امیرکبیر در تهران، بهره […]



امروز همچنین در خوزستان هم با حضور محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی بهره برداری از چند پروژه در فرودگاه سپهبد شهید قاسم سلیمانی اهواز آغاز شد.در ابتدای این گزارش به افتتاح طرح های شهری کشور و سپس به طرح فرودگاهی اهواز می پردازیم.

افتتاح ایستگاه های مترو برج میلاد و امیرکبیر در تهران، بهره برداری از پایانه زیر سطحی مجد و طرح ناوگان نوسازی حمل و نقل شهری مشهد، بهره برداری از ۵۰ دستگاه واگن متروی تولیدی در ابهر برای متروی تبریز، اصفهان و شیراز، افتتاح ایستگاه های متروی ۹، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ تبریز و بهره برداری از نیروگاه ۲۰۰ تنی زباله سوز نوشهر ، طرح هایی بودند که دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، آنها را افتتاح کرد.

افتتاح ایستگاه های مترو برج میلاد و امیرکبیر تهران 

اولین طرحی که توسط رییس جمهوری افتتاح شد ایستگاه مترو برج میلاد و امیر کبیر تهران بود.در خصوص چرایی اهمیت افتتاح ایستگاه برج میلاد باید گفت که این ایستگاه ، کنار دانشگاه علوم پزشکی ایران  و بیمارستان میلاد و در نزدیکی سازمان انتقال خون ایران قرار دارد. دانشگاه ایران دانشگاه تیپ یک پزشکی کشور به شمار می آید با رفت و آمد زیاد دانشجویان  و بیمارستان میلاد به عنوان بیمارستان بزرگ تامین اجتماعی با مراجعه کننده بسیار محسوب می شود که اتفاقا هر دو مکان، کنار بزرگراه همت واقع شده که سطح دسترسی را برای مراجعان سخت کرده است.

ضمن اینکه سالن همایش های برج میلاد و همچنین سالن همایش های بیمارستان میلاد را هم نباید از نظر دور داشت که انواع همایش های ملی و بین المللی در آنها برگزار می شود.

البته این فقط معدود علل مراجعه به این نقطه از شهر تهران است . با این وضعیتی که این نقطه از شهر تهران دارد به نظر می رسد ایستگاه مترو  برج میلاد که در خط هفت مترو قرار دارد به قول علی امام مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه یکی از پر مراجعه ترین ایستگاه ها باشد.

اگر بخواهید بدانید که خط هفت مترو تهران شامل چه مسیرهایی است باید گفت که این خط به‌طول ۲۷ کیلومتر و ۲۲ ایستگاه از ورزشگاه جهان پهلوان تختی در جنوب شرق تهران آغاز و پس از عبور از مناطق پر جمعیتی مانند بزرگراه شهید آیت‌الله محلاتی، خیابان مولوی، خیابان هلال احمر، خیابان قزوین، بزرگراه شهید نواب صفوی، خیابان آزادی، میدان توحید، برج و بیمارستان میلاد و میدان صنعت، به میدان بوستان در سعادت آباد ختم می‌شود.

و اما با بهره برداری از  ایستگاه امیرکبیر از این ایستگاه در خیابان ۱۷ شهریور (پایین تر از میدان شهدا، جنب تونل زیرگذر امیرکبیر) دسترسی شهروندان و کسبه ساکن محدوده میدان خراسان و بازار امین حضور به شبکه مترو آسان می شود.

افتتاح توقفگاه بزرگ هوشمند خودرو و ناوگان جدید در مشهد

توقفگاه بزرگ هوشمند خودرو در مشهد و ناوگان نوسازی شده حمل و نقل عمومی در این شهر نیز از دیگر طرح هایی بود که  با حضور ویدیوکنفرانسی رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

پارکینگ هوشمند “مجد” با ظرفیت هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو در حدفاصل چهار راه شهید کریمی و چهار راه مجد کلانشهر مشهد در سه طبقه زیرسطح زمین و ۳۳ هزار متر مربع فضا ساخته شده ‌است. این توقفگاه هوشمند بزرگ خودرو با توجه به موقعیت مکانی اش که در مسیر حرم مطهر امام رضا (ع) و بازارهای اطراف آن است مناسبترین توقفگاه خودرو در این منطقه از شهر مشهد است که با ۲ هزار میلیارد ریال هزینه ساخته شده‌ است.

امروز از نوسازی ۳۱ دستگاه اتوبوس با ۹۳۰ میلیارد ریال، ۱۷۰ دستگاه مینی‌بوس با هزار و ۱۴۵ میلیارد ریال و ۴۰۵ دستگاه تاکسی با ۴۱۶ میلیارد ریال اعتبار نیز رونمایی شد و ۴۰۰ دستگاه دوچرخه اشتراکی هم  با ایجاد اشتغال برای ۴۰ نفر و سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد ریالی به بهره‌برداری رسید.

تحویل ۵۰ واگن تولیدی در ابهر برای متروهای تبریز، اصفهان و شیراز

امروز همچنین مراسم تحویل ۵۰ دستگاه واگن متروی تولیدی در شرکت ایریکوی ابهر برای متروی تبریز، اصفهان و شیراز با حضور ویدیو کنفرانسی رییس جمهوری برگزار شد.

ایریکو، اولین شرکت تولیدی در زمینه طراحی بدنه، بوژی و ساخت واگن با برند ایرانی است که محصولات خود را با استفاده از با تجربه ترین های صنعت ریلی ایران و با انتقال دانش و تکنولوژی از پیشرفته ترین شرکت های ریلی جهان، تولید می‌کند. این شرکت در زمان حاضر طراحی و تولید انواع خودرو ریلی، ریل باس، واگن مترو، واگن های باری لبه کوتاه و لبه بلند، طراحی و تولید بوژی، ساخت قطعات و اجزاء واگن، تعمیرات و نگهداری ناوگان و ارائه خدمات مشاوره ای را انجام می دهد.

افتتاح  چهار ایستگاه جدید قطار شهری تبریز

رییس جمهوری امروز ، پنجشنبه از طریق ویدئو کنفرانس در مرکز استان آذربایجان شرقی (تبریز) هم افتتاح داشت.چهار ایستگاه جدید قطارشهری تبریز در راستای تکمیل خط اول آن با دستور حسن روحانی به بهره‌برداری رسید.

این ایستگاه ها شامل ایستگاه «سردار ملی» در خیابان امام خمینی (ره)، «امام حسین(ع)»، «شهید باکری» و «نور» است که برای تامین هزینه های ساختمانی، تملک و خرید تجهیزات آن ها چهار هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی و هشت میلیون و ۴۰۰ هزار یورو اعتبار ارزی هزینه شده است.

ایستگاه سردار ملی با ۱۰ هزار مترمربع زیربنا اجرا شده که برای تامین هزینه های ساختمانی، تملک و خرید تجهیزات این ایستگاه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو اعتبار ارزی هزینه شده است.

ایستگاه امام حسین (ع) با زیربنای هفت هزار و ۵۰۰ مترمربع در ضلع شمال شرقی این میدان واقع شده که برای احداث و تجهیز آن یک هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو اعتبار ارزی هزینه شده است.

ایستگاه شهید باکری نیز با زیربنای هفت هزار مترمربع با صرف یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو اعتبار ارزی بهره برداری شد.

ایستگاه نور به عنوان آخرین ایستگاه خط اول قطارشهری تبریز در غربی‌ترین نقطه شهر و در منطقه لاله احداث شده و به دپوی غربی این خط متصل است که برای بهره برداری از آن با زیربنای پنج هزار و ۵۰۰ مترمربع ۸۲۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی و یک میلیون و ۹۰۰ هزار یورو اعتبار ارزی هزینه شده است.

افتتاح نخستین نیروگاه زباله سوز مازندران

هر طرح محیط زیستی که افتتاح یا راه اندازی شود در این وانفسای مشکلاتی که دنیا بابت تخریب محیط زیست بر سر خود آورده است، غنیمتی مهم به شمار  می آید.

مردم مازندران سالهاست که منتظر افتتاح جایی هستند تا زباله ها را تعیین تکلیف کنند و آنها را در جنگل های زیبای شمال ، رها نکنند . به نظر می رسد که امروز شماری از هموطنان در خطه مازندران به آرزوی دیرینه خود رسیده اند زیرا نیروگاه زباله سوز شهرستان نوشهر که نخستین طرح زیست محیطی در نوع خود به شمار می‌رود روز پنجشنبه با دستور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری به صورت رسمی بهره‌برداری شد.

ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر با هدف فرآوری ۲۰۰ تن زباله تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت در سال ۱۳۹۰ در زمینی به مساحت حدود ۲ هکتار در منطقه “پلنگ چال” نوشهر کلنگ زنی شد و بنا به وعده مسئولان وقت قرار بود حداکثر طی ۲ سال به بهره برداری برسد.

بر اساس گزارش های رسمی تاکنون برای ساخت این نیروگاه حدود ۱۱۲ میلیارد تومان هزینه شده که حدود ۲۶ میلیارد تومان آن از محل سفر مقام معظم رهبری و بقیه از محل اعتبارات ملی تامین شده است.

بهره برداری رسمی از این نیروگاه که گفته می شود از لحاظ برخورداری از آخرین استانداردهای زیست محیطی جهان دومین در نوع خود پس از نیروگاه تهران است زمینه اشتغال دستکم ۶۰ نفر را فراهم می کند.

رییس جمهوری: تا پایان دولت ۱۸۰ پروژه دیگر با اعتبار ۲۵ هزار میلیارد تومان افتتاح می شود

دکتر حسن روحانی ، رییس جمهوری در آیین افتتاح ۹۹ طرح حمل و نقل و عمران شهری شهرداری های سراسر کشور با تاکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم تحریم بی‌اثر یا کم اثر شده و بشکند، گفت: همانطور که روز گذشته مقام معظم رهبری فرمودند، انجام این کار نباید یک ساعت به تاخیر بیفتد و دولت باید همه توان خود را برای شکستن تحریم به کار بگیرد.

رییس جمهوری گفت: امروز طرح‌هایی به ارزش  هفت هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان افتتاح شد و خوشحالم که تا پایان دولت ان‌شالله ۱۸۰ پروژه دیگر با اعتبار ۲۵ هزار میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

وی همچنین اظهارداشت: خوشحالم که در شرایط جنگ اقتصادی تحمیلی و شرایط کرونا با تلاش همه مردم و مسئولان امسال شاهد افتتاح‌های بسیار از جمله در این هفته هستیم و تا پایان سال همین برنامه‌ها را ادامه خواهیم داد.

رییس دولت تدبیر و امید با مهم دانستن موضوع خدمات شهری اظهار کرد: امروز ارائه خدمات شهریبا وجود ۷۴ درصد جمعیت شهری در کشور  بسیار حائز اهمیت است. روستاهای ما متاسفانه خالی از سکنه شده است که باید آنها را آباد کرد و باید جاذبه معکوس به وجود بیاید و شاهد مهاجرت از شهر به روستا باشیم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات شهری مردم اهواز هم اشاره کرد و یادآور شد: در این روزها به خاطر بارندگی‌های شدید در شهر اهواز مردم به خاطر آبگرفتگی گرفتار شده اند. من در همین جا به استاندار و شهردار اهواز و ستاد مدیریت بحران تاکید می‌کنم که همه توان خود را به کار بگیرند تا مشکلات مردم را کاهش ‌دهند و برنامه‌ریزی دقیق و صحیح‌تری را در طول مدت باقی مانده دولت برای مردم عزیز خوزستان خصوصا اهواز انجام شود.

روحانی همچنین ترافیک و آلودگی هوا را ۲ مسئله بسیار مهم شهرهای بزرگ کشور عنوان کرد و گفت: دولت اقدامات بسیار مهمی در این زمینه انجام داده است. زباله سوزها از مواردی است که برای حفظ محیط زیست و جلوگیری آلودگی هوا انجام می‌شود. در این زمینه اقداماتی انجام شده است که تولید گاز را توسعه بدهیم و سوخت نیروگاه‌ها از گاز تامین شود و آلودگی‌ها کاهش پیداکند.

وی افزود: علاوه بر این کیفیت بنزین و گازوییل در مسیر یورو ۴ و یورو ۵ قرار گرفتند که این هم می‌تواند به جلوگیری از آلودگی هوا کمک کند. هم دولت و هم شهرداری ها باید تلاش ‌کنند تا ما بتوانیم این مشکلات را در کلان‌شهرها حل ‌کنیم.

وزیر کشور: ۸۷ پروژه دیگر برای روزهای آینده آماده بهره برداری است

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیرکشور، امروز در مراسم بهره‌برداری از ۹۹ طرح حمل و نقل و عمران شهری شهرداری های سراسر کشور گفت:  علاوه بر ۱۲ پروژه شاخص مدیریت شهری  که امروز با حضور همکاران در پنج شهر کشور به بهره‌برداری می‌رسد،۸۷ پروژه دیگر هم به اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان آماده است که در روزهای آینده با فرمان حضرتعالی (رییس جمهوری) توسط استانداران و مقامات محلی به بهره‌برداری برسد.

رحمانی فضلی افزود:  ۳۶ پروژه در حوزه حمل و نقل، ۱۸ پروژه  در حوزه فرهنگی، تفریحی و گردشگری، ۱۷ پروژه در حوزه محیط زیست و خدمات شهری ۱۶  پروژه در حوزه بازآفرینی شهری و مدیریت بازآفرینی شهری از جمله پروژه های آماده بهره برداری برای روزهای آینده است.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مدیریت پسماند اظهارداشت: مدیریت پسماند یکی از موضوعات بلاتکلیف شهرداری‌ها و مشکل عموم مردم به ویژه برای مردم استان‌های شمالی بود. در این راستا  قانونی را تصویب کردیم و به مجلس فرستادیم و تعیین تکلیف شد.

 رحمانی‌فضلی اضافه کرد: امروز برای دومین سال اقدامات بسیار خوبی در حوزه پسماند انجام می دهیم. این پروژه ها با مشارکت دولت، مردم و شهرداری‌ها تامین مالی می‌شود و امروز هم در یکی دو مورد از این پروژه‌ها به بهره برداری می‌رسد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل ۱۷۹ کیلومتر خطوط متروی شهری معادل ۵۴ درصد کل خطوط بهره‌برداری در این دولت اضافه شد. همچنین در این مدت ۱۱۹ ایستگاه معادل ۵۳ درصد ایستگاه اضافه شد.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه در این دولت ۶۹۱ واگن به تعداد ناوگان مترو معادل ۳۷ درصد اضافه شد، یادآور شد: در زمینه نوسازی اتوبوس‌ها یک‌هزار و ۱۶۰ دستگاه اتوبوس نوسازی و یک هزار و ۲۰۰ دستگاه نیز  بازسازی و ۷۳ هزار تاکسی نیز تعویض و نوسازی شد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در وزارت کشور ۱۸ سامانه و ۲۴ بانک اطلاعات راه‌اندازی کردیم که یکی از آنها معاینه فنی است که قبلاً به صورت دستی انجام می‌شد که در این موضوع اعمال نظر و اعمال سلیقه می‌شد در حالی که معاینه فنی الان کاملاً الکترونیکی انجام می‌شود.

رییس سازمان شهرداری ها: تعداد جایگاه های پسماند کشور از سه هزار به ۷۰۰ مکان رسیده است

مهدی جمالی نژاد،  رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در آیین افتتاح نخستین نیروگاه زباله سوز مازندران که با ویدئو کنفرانس توسط رییس جمهوری برگزار شد از افزایش ۳۰۰ درصدی اعتبارات مربوط حل معضل پسماند در دولت تدبیر و امید خبرداد و گفت که در حال حاضر ۷۰۰ محل انباشت زباله در کشور وجود دارد.

جمالی نژاد فزود : به خاطر استفاده فناوری و تکنولوژی جدید در دفع زباله ها ، بهره گیری از سامانه های هوشمند و با مشارکت شرکت های دانش بنیان ، تعداد جایگاه های پسماند کشور از سه هزار مکان اکنون به ۷۰۰ مکان رسیده است.

جمالی نژاد افزود : طرح های مختلفی در زمینه پسماند در کشور خصوصا در استان های شمالی کشور باحمایت های دولت تدبیر تاکنون افتتاح شده است و یا در دست تکمیل است.

وی با اشاره به تصویب لایحه کمک به ساماندهی پسماند کشور گفت: این لایحه می تواند نقش مهمی در جهت اجرای طرح های مدیریت پسماند کشور نقش آفرین باشد.

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین خواستار ابلاغ ائین نامه این لایحه شد و تاکید کرد : امروز کار مطالعاتی پسماند ۲۵۸ شهر که در معرض تهدید قرار داشتند به پایان رسیده و برای هر یک از این شهرها نیز اطلس پسماند تهیه شده است.

وی ساماندهی پسماند در استان های شمالی را اولویت دولت تدبیر و امید برشمرد و علت آن را شرایط اقلیمی، بالا بودن سطح آب های زیر زمینی و وجود دریای خزر و جنگل برشمرد.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در خصوص طرح های پسماند در مازندران هم گفت: افتتاح کارخانه کمپوست تنکابن در سال جاری و  بهره برداری از نیروگاه زباله سوز ساری با  ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان سال جاری از جمله این طرح ها است.

جمالی نژاد در خصوص نیروگاه زباله سوز نوشهر هم افزود : این نیروگاه با مشارکت بخش خصوصی و در قالب قرارداد بی او تی اجرایی شده و با اعتباری بالغ بر ۱۱۲ میلیارد تومان تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

استاندار مازندران: بخش زیادی از مشکلات پسماند مازندران با جدا سازی زباله از مبداء حل می شود

احمد حسین زادگان ، استاندار مازندران هم در آیین افتتاح نیروگاه زباله سوز نوشهر که با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری برگزار شد ، افزود: حجم انبوه نخاله‌های ساحتمانی و عدم جداسازی زباله از مبدا مهم‌ترین مشکلات اساسی حوزه مدیریت پسماند در مازندران است.

 حسین زادگان افزود:  اگر بتوان با جداسازی زباله از مبداء بویژه نخاله های ساختمانی را کاهش داد و سپس آنها را سوزاند ، بخش زیادی از مشکل پسماند مازندران حل می شود.

نماینده عالی دولت در مازندران افزود : نیروگاه زباله سوز ساری نیز با روند پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصد تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید و در مجموع معضل پسماند در مازندران در دولت تدبیر و امید همواره در حال کوچک شدن بوده است.

حسین زادگان ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر را مدیون سفر مقام معظم رهبری به این منطقه و کمک ۲۷ میلیارد تومانی ایشان برای آغاز کار دانست و گفت : البته نیروگاه زباله سوز نوشهر تجربه جدیدی برای حل معضل زباله در استان های شمالی است و طبیعی است که همه باید انتظار تجربه نخست را از آن داشته باشیم تا به مرحله ثبات برسد.

شهردار تهران : تا پایان سال ۱۰ ایستگاه دیگر مترو افتتاح می شود

پیروز حناچی هم در مراسم امروز بهره برداری از ۲ ایستگاه مترو برج میلاد و امیر کبیر که با حضور رییس جمهوری برگزار شد به این نکته اشاره کرد که تا پایان امسال ۱۰ ایستگاه دیگر در خطوط ۶ و ۷ افتتاح خواهد شد.

وی اظهار داشت : تمامی تجهیزات ایستگاه مترو امیر کبیر در خط ۶ مترو تهران کاملا ایرانی است و همچنین ایستگاه برج میلاد نیز در عمق ۵۵ متری احداث شده است.

شهردار تهران ادامه داد: مقدمات اجرایی شدن خط ۱۰ مترو را در دستور کار قرار دادیم که این خط از میدان کتاب در منطقه ۲ به منطقه ۲۲ می رود و همچنین این خط با امتداد در نمایشگاه بین المللی مشکلات ترافیکی این محل را برطرف می کند.

وی با بیان اینکه کرونا موجب کاهش سفرهای مترو تهران شد افزود: تا قبل از شیوع این ویروس روزانه پنج میلیون و ۲۰۰ سفر توسط مترو تهران انجام می شد که هم اکنون این میزان به ۵۲۰ هزار سفر رسیده است و همچنین در اتوبوسرانی نیز شاهد کاهش چشمگیر مسافران هستیم.

شهردار تبریز: تمام ایستگاه های خط اول مترو تبریز تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز با بیان اینکه تکمیل و تجهیز پروژه قطارشهری در اولویت شورا و مدیریت شهری است، گفت: تمام ایستگاه های خط اول قطارشهری تبریز تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسند.

ایرج شهین باهر، روز پنجشنبه در مراسم افتتاح چهار ایستگاه قطارشهری تبریز که با دستور رییس جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس به بهره برداری رسید، افزود: امروز چهار ایستگاه از خط اول قطارشهری تبریز در ادامه افتتاح مسیر فاز سوم خط اول که سال گذشته توسط محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری افتتاح شد، امروز به بهره برداری رسید.

شهین باهر، افزود: با حمایت های استاندار آذربایجان شرقی در سه سال اخیر ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به پروژه قطارشهری تزریق شده است و تلاش می شود با حمایت های دولت تا پایان دولت تمامی ایستگاه های باقی مانده از خط اول قطارشهری تکمیل شود.

 آیین بهره برداری از پروژه های فرودگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی اهواز

همان طور که در ابتدای این گزارش بدان اشاره شد،  آیین بهره‌برداری از پروژه های فرودگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی اهواز روز پنجشنبه با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان استان خوزستان با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال برگزار شد.

احداث پایانه مسافری خارجی این فرودگاه به مساحت ۶ هزار و ۸۰۰ متر مربع، افزایش سرانه مسافری به میزان ۷۰۰ هزار نفر در سال با اعتبار یک هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال ، خرید و نصب سیستم روشنایی باند و سیستم SFLS(سیستم تقرب فوق پیشرفته)، ۲ دستگاه دیزل و ژنراتور ، ۲ دستگاه چیلر و پنج دستگاه هواساز با اعتبار ۴۴۰ میلیارد ریال و همچنین احداث محوطه جبهه زمینی، محوطه‌سازی و راه دسترسی پایانه به اپرون(توقفگاه وسایل پرنده) به مساحت ۱۷۰ هزار متر مربع با اعتبار ۶۵۵ میلیارد ریال از جمله پروژه هایی است  که امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

با احداث این پایانه مسافری ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر در این فرودگاه بین‌المللی به میزان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال و ارسال و دریافت بار به میزان ۱۸ هزار تن در سال فراهم شده است.

برای گام نهایی طرح عملیات تکمیل و بهره‌برداری از این پایانه مسافری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال از اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هزینه شده که علاوه بر ایجاد بستر مناسب برای پروازهای خارجی و حجاج، باعث الحاق فضای قدیمی پایانه خارجی به پایانه داخلی فعلی شده است.

با توجه به تکمیل و بهره برداری از پایانه جدید خارجی فرودگاه سپهبد شهید سلیمانی اهواز و لزوم اصلاح و بهینه سازی محوطه و مسیرهای تردد مسافران و استقبال و بدرقه کنندگان، طراحی محوطه سازی لند ساید( جبهه زمینی ) این فرودگاه به متراژ ۱۷۰ هزار متر مربع در دستور کار قرار گرفت و پس از انجام تشریفات قانونی قرارداد برای انجام عملیات اجرایی منعقد شد که گام نخست این پروژه به متراژ ۶۰ هزار متر مربع آماده بهره‌برداری شده است.

وزیر راه: طرح توسعه فرودگاه سپهبد شهید قاسم سلیمانی را دنبال می کنیم

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در آیین بهره‌برداری از چند پروژه فرودگاه بین‌المللی سپهبد شهید قاسم سلیمانی بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های فرودگاه اهواز، دیگر در این شهرستان به فکر فرودگاه جدید نیستیم و امید است این طرح توسعه فرودگاهی همچنان ادامه داشته باشد.

وی افزود: با مذاکراتی که با وزارت نفت داشتیم سعی داریم در این فرودگاه طرح توسعه را دنبال کنیم و مشکل هوانیروز که در این فرودگاه مستقر است نیز بررسی و قابل حل است.

وی با بیان اینکه پایانه مسافری فرودگاه بین‌المللی آبادان نیز به زودی بهره‌برداری می‌شود ادامه داد: تا پایان عمر دولت دوازدهم، علاوه بر توسعه راه‌های خوزستان در حوزه بنادر و خطوط ریلی نیز پروژه‌های تاثیرگذاری یا به بهره‌برداری رسیده و یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

وی گفت: همچنین تا پایان عمر دولت دوازدهم در مجموع ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه به راه‌های خوزستان و حداقل ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی به راه‌های روستایی اضافه خواهد شد.

اسلامی در بخش دیگری از سخنانش  در خصوص عملیاتی شدن پروژه بزرگ ریلی شلمچه – بصره گفت: اکنون سرمایه‌گذار و پیمانکار این پروژه انتخاب و زمین تجهیز کارگاه نیز مشخص شده است.

وزیر راه اضافه کرد:با توجه به توافقات خوبی که با کشور عراق داشتیم، عملیات اجرایی راه آهن شلمچه به بصره که از آرزوهای دیرینه مردم این استان است، آغاز می‌شود. بی‌شک با تعامل یکپارچه می‌توانیم این پروژه را که یکی از پروژه‌های مهم خوزستان است آغاز کنیم.

طول پروژه خط آهن شلمچه – بصره ۳۲ کیلومتر است که قرار است با سرمایه‌گذاری ۶۰ درصدی بنیاد مستضعفان و ۴۰ درصدی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اجرا ‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود:در بحث بازآفرینی شهری امید است استاندار خوزستان تمرکز ویژه‌ای داشته باشد و جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی را در اولویت قرار دهد تا مردم دچار آسیب نشوند. برای بازآفرینی شهری در کوی منبع آب اهواز و نیز مناطقی از آبادان، خرمشهر و چند شهر دیگر خوزستان به تعهدات خود وفادار هستیم.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 × سه =