جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۱۴:۰۳
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳

ضیافتی برای «حاج جلال»

به  گزارش فرهنگ سار، ویژه برنامه مجازی ضیافت شهدا روز پنجشنبه به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان با محوریت کتاب «حاج جلال» و با حضور خانواده شهیدان حاجی‌بابایی و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.  دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ارتباطی زنده و تصویری با این برنامه اظهار داشت: حاج جلال و […]



به  گزارش فرهنگ سار، ویژه برنامه مجازی ضیافت شهدا روز پنجشنبه به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان با محوریت کتاب «حاج جلال» و با حضور خانواده شهیدان حاجی‌بابایی و جمعی از مسئولان استان برگزار شد. 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ارتباطی زنده و تصویری با این برنامه اظهار داشت: حاج جلال و فرزندانش نمونه برجسته‌ای از خانواده معظم شهدا هستند که بنابر توصیه اکید رهبر معظم انقلاب تولیدات هنری و فرهنگی درباره مادران شهدا باید بیشتر شود.

علیرضا مختارپور با بیان اینکه سرنوشت این ۲ شهید صرفا یک کتاب خواندنی و داستانی نیست، افزود: در این کتاب ویژگی‌های بسیاری چون رزق حلال، جهد و تلاش و صداقت را می‌بینیم که  همه آنها درس بزرگی است.

وی تصریح کرد: نویسنده کتاب با قلمی شیوا مطالب را بیان کرده و از همان روز اول مورد توجه و اقبال مردم قرار گرفت در حالی که برخی از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس پس از چند سال طول به این موفقیت می رسند.

معرفی شهدا درس بزرگی برای آیندگان

معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم الانبیا نیز در ارتباطی تصویری با این ضیافت گفت: شهدا و خانواده آنها را باید معرفی کنیم تا درسی برای همه مسئولان و خدمتگزاران امروز و نسل آینده باشد.

سردار سرلشگر «علی شادمانی» اضافه کرد: خانواده‌های شهدا چهار دهه صادقانه و مخلصانه همه سرمایه‌های خود را برای دفاع از انقلاب اسلامی و کشور صرف کردند و باید قدردان این سخاوت باشیم.

همرزم شهیدان حاج بابایی، با بیان اینکه کتاب حاج جلال یک ادبیات زلال، فعال، صریح و صادقانه است  اظهار داشت: این افراد نقشه راه و عزت این کشور هستند.

حاج جلال یک تراژدی بزرگ در ایران معاصر 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در ادامه این نشست گفت: این برنامه را با استعانت از نام شهدا آغاز کردیم و بی تردید حضور ارزشمند خانواده شهیدان حاج‌بابایی و حاج جلال به عنوان راوی کتاب، برکت این برنامه است.

عاطفه زارعی افزود: شهدا هر یک داستانی شنیدنی را برای ما به یادگار گذاشتند و تنها کتاب است که می‌تواند این داستانها را ثبت و ضبط کند. 

او خاطرنشان کرد: کتاب‌ حاج جلال یک داستان ساده نیست که نویسنده در گوشه‌ای از اتاق آن را از تفکرات خود ساخته باشد بلکه واقعیتی است که شنیدن آن شجاعت بسیار می خواهد.

زارعی با بیان اینکه کتاب با نثری روان خاطرات حاج جلال حاجی بابایی را روایت می‌کند تاکید کرد: این اثر یکی از بزرگترین تراژدی‌هایی است که ایران معاصر در خود ثبت کرده است. 

وی ادامه داد: حاج جلال که چند ترکش را با خود به غنیمت آورد، جگر گوشه‌هایش را در همان سرزمین‌های مقدس باقی گذاشت تا با زخم‌های تنش مرهم زخمهای مادری باشد که پسران رشیدش را تقدیم  راهی ارزشمند کرده است.

درستگویی جایگزین درشتگویی 

نویسنده کتاب حاج جلال نیز در این نشست گفت: از زمانی که تدوین کتاب را آغاز کردم با ورود به خانواده حاجی‌بابایی وارد دنیایی جدیدی شدم که آن را تجربه نکرده بودم زیرا در این خانواده هنوز بسیاری از آرمان‌هایی که شاید امروز کم رنگ‌ باشد، حفظ شده است.

«لیلا نظری‌گیلانده» با بیان اینکه این خانواده با دیگر خانواده‌هایی که دیده بودم، تفاوت داشت گفت: هر گاه احساس نیاز می‌شد من از اردبیل راهی همدان می‌شدم تا مصاحبه‌های لازم را بگیرم و آنها را به گذشته‌های دور باز می‌گرداندم و چشم‌های آنها را تر می‌کردم.

وی با اشاره به اینکه حاج جلال خود را وقف خانواده‌اش کرده است افزود: در این کتاب هرگز درشت گویی نکردیم بلکه درست گویی را پیشه کردم تا کتاب آماده شد.

حاج جلال و همسرش از هیچ مقام و مسئولی توقع ندارند 

برادر شهیدان حاجی‌بابایی نیز گفت: حاج جلال و همسرش از هیچ مقام و مسئولی توقع ندارند و تنها برای حفظ ارزش‌های انقلاب گام برمی‌دارند. 

«حمیدرضا حاجی‌بابایی» افزود: در عملیات رمضان که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده محور بودند، از همدان برای عملیات رمضان طلب کمک می‌کنند، پس از عملیات سردار سلیمانی گفتند اگر نیروهای همدان نبودند و سد راه نیروهای صدام نمی‌شدند ما محاصره می‌شدیم. 

وی تاکید کرد: در این عملیات علیرضا حاجی‌بابایی فرمانده نیروهای همدانی بود که به شهادت می‌رسد و صدام هم به تلافی این عملیات نماز جمعه همدان را بمب‌باران کرد. 

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که سردار سلیمانی در سال ۱۳۹۷ به همدان آمدند، خواستار دیدار حاج جلال شد و گفت تنها یک چای لیوانی که رمزی در بچه‌های جبهه بود برای او آماده کنند.

حاجی بابایی افزود: پس از این اتفاق شهید سلیمانی گروهی را برای تهیه کتاب خاطرات حاج جلال بدون هماهنگی با ما به همدان فرستاد.

در این ضیافت جلال حاجی‌بابایی و همسرش افروز که دو فرزند خود را تقدیم اسلام کردند از علیرضا و ابوالقاسم خاطره گفتند. 

«ابوالقاسم حاجی بابایی» اول اسفند ۱۳۶۴ در عملیات والفجر و «علیرضا حاجی بابایی» نیز ۲۴ تیرماه ۱۳۶۱ در عملیات رمضان به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

15 + 1 =