شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۳۷:۲۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

شوق حضور و رای اول در انتخابات ۲۸ خرداد

به گزارش فرهنگ سار در انتخابات مختلف گزاره‌ای به نام “رای اولی‌ها” شنیده می‌شود و منظور کسانی هستند که تازه به سن تکلیف رای دادن رسیده‌اند و حضور در پای صندوق‌های رای برای این افراد که می‌خواهند اولین بار وارد عرصه مشارکت سیاسی شوند و در واقع احساس مسئولیت اجتماعی را تمرین کنند، حلاوت و شیرینی دیگری دارد. حضور […]



به گزارش فرهنگ سار در انتخابات مختلف گزاره‌ای به نام “رای اولی‌ها” شنیده می‌شود و منظور کسانی هستند که تازه به سن تکلیف رای دادن رسیده‌اند و حضور در پای صندوق‌های رای برای این افراد که می‌خواهند اولین بار وارد عرصه مشارکت سیاسی شوند و در واقع احساس مسئولیت اجتماعی را تمرین کنند، حلاوت و شیرینی دیگری دارد.

حضور در اولین انتخابات از خاطرات ماندگار همه ما است و در همه دوره‌ها برای رای اولی‌ها به واسطه نخستین حضور در عرصه گسترده مشارکت مردم با شوق بیشتری همراه بوده به همین دلیل، آنان هیجانی‌تر، پررنگ‌تر و بی‌محاباتر در انتخابات شرکت می‌کنند و رای می‌دهند.

امسال ۵۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر در خراسان جنوبی واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر رای اولی به شمار می‌روند و همه کسانی که ۱۸ سال آنان تمام می‌شود می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

از همین رو اولین همایش رای اولی‌ها ۱۳ خرداد ماه با همکاری بسیج و آموزش و پرورش در بیرجند برگزار شد و شماری از جوانان در این همایش با عنوان “انگشت اشاره” خود را برای خلق حماسه حضور در دومین انتخابات گام دوم انقلاب آماده ‌کردند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان بیرجند در این همایش گفت: نظیر این برنامه تا برگزاری انتحابات، پنج برنامه دیگر را ویژه رای اولی‌ها در مناسبت‌های مختلف به ویژه اعیاد مذهبی پیش‌رو برگزار خواهیم کرد تا این افراد با حضور حداکثری و انتخاب آگاهانه در ۲۸ خرداماه امسال حماسه‌آفرین باشند.

سرهنگ حسین خراسانی مطلق افزود: هدف از برگزاری این همایش، آشنایی رای اولی‌ها با انتخاب، تاثیر انتخاب در سرنوشت کشور و مشارکت سیاسی، اجتماعی رای اولی‌ها در کشور است.

فرصت را غنمیت شمرده و سراغ تعدادی از رای اولی‌ها رفتیم تا درباره حس و حال آنان در آستانه انتخابات و دیدگاهشان درباره حضور در این عرصه مهم گفت و گو کنیم.

آنان به موازات هیجان معمول نخستین نقش‌آفرینی در عرصه تکلیف سیاسی خواسته‌هایی همچون اهمیت دادن به خواسته‌های جوانان، عدالت محوری و کاهش فاصله طبقاتی، حل مشکلات معیشتی، اشتغالزایی، توجه به مقوله فرهنگ، ارتقای مناطق محروم کشور و ایجاد انگیزه برای جوانان را از رییس جمهوری آینده خواستار شدند.

خوشحالی از اولین حضور در انتخابات

کوثر کدخدا دانش‌آموز ۱۸ ساله به خبرنگار فرهنگ سار گفت: امسال اولین بار در انتخابات شرکت می‌کنم و از این بابت خیلی خوشحالم.

وی با یادآوری بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه انتخابات در یک روز انجام می‌شود اما اثرش تا چند سال باقی می‌ماند افزود: اینکه برای اولین بار در سرنوشت چند ساله کشورم سهیم می‌شوم برایم مایه افتخار است.

این جوان بیرجندی اظهار داشت: سهیم شدن در سرنوشت کشور حس خوبی دارد و سعی خواهم کرد با انتخاب درست در ۲۸ خرداد، بهترین حضور را در این انتخابات تجربه کنم.

وی گفت: امیدوارم سرنوشت این انتخابات گام‌های بلندی در راستای رفع مشکلات کشور به ویژه جوانان باشد و از رییس جمهوری آینده درخواست داریم در اولین گام عدالت‌محوری را سرلوحه کار خود قرار دهد.

کدخدا افزود: در حال حاضر فاصله طبقاتی در جامعه داریم که کاهش این فاصله‌ها مردم را امیدوارتر به نظام و آینده می‌کند.

رای اولی دیگر در بیرجند گفت: اینکه برای اولین بار در عرصه سیاسی کشور اثرگذار هستم، افتخار بزرگی برای من است و حس خوبی دارد.

فاطمه مسافر افزود: از منتخب مردم انتظار داریم که به مشکلات استان ما هم رسیدگی کند تا این عقب‌ماندگی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد، برطرف شود.

وی گفت: بالاترین خواسته من از رییس جهوری آینده این است که به داخل کشور نگاه کند چون به گفته مقام معظم رهبری مشکلات ما با نگاه به درون کشور حل می‌شود.

با آگاهی پای صندوق رای می‌روم

این دانش‌آموز پایه دوازدهم با تاکید بر اینکه با آگاهی کامل و انتخاب دقیق پای صندوق‌ رای خواهد رفت افزود: حتما باید انتخاب آگاهانه داشته باشیم و در این زمینه به کارنامه و برنامه نامزدها توجه کنیم.

وی گفت: حضور ما در انتخابات به دشمنان ثابت خواهد کرد که ملت ایران همچنان پای نظام و انقلاب خود ایستاده و اینکه مردم ایران حضور پررنگی در انتخابات داشته باشند، نشان از این دارد که همچنان پای اعتقادات و آرمان‌های خود هستند.

وی مساله فرهنگ را مهم دانست و اضافه کرد: از رییس جمهوری آینده درخواست دارم که واقعا در زمینه مسائل فرهنگی ورود پیدا کند چرا که دشمن در فضای مجازی به شدت دنبال تخریب اعتقادات و باورهای قشر جوان است.

مسافر گفت: انتظار داریم مسوولان آموزش و پرورش علاوه بر اینکه دانش‌آموزان را درک کنند، به نحو احسن زمینه پرورش آنان را نیز فراهم کنند.

یک دانشجو هم که امسال نخستین بار پای صندوق رای خواهد رفت، به خبرنگار فرهنگ سار گفت: حتما در انتخابات ۲۸ خرداد شرکت می‌کنم و خیلی خوشحالم که این فرصت برایم فراهم شده است.

اسما احمدی افزود: در شرایطی قرار داریم که مردم می‌توانند بهترین تصمیم را برای آینده کشورمان بگیرند و اگر مردم به دنبال حل مسائل و مشکلات جامعه هستند، باید ضمن مشارکت حداکثری آگاهانه رای بدهند.

وی اظهار داشت: اولویت رییس جمهوری باید حل مشکلات مردم به خصوص مشکلات معیشتی آنان باشد.

این دانشجو گفت: حرکت در خط رهبری مهمترین شاخصه مورد نظرم برای انتخاب اصلح است و معتقدم خارج از این خط، فرد منتخب کارایی برای مردم نخواهد داشت.

اولین فرصت استفاده از حق رای  

رای اولی دیگر که ۲۰ سال سن دارد گفت: سال ۹۸ از حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی جا ماندم و در حال خدمت سربازی هستم.

محمدامین گواهی افزود: واقعا باعث افتخار من و هم سن و سالانم است که در کنار سایر هموطنان می‌توانیم در عرصه سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست جمهوری و شوراها شرکت کنیم.

وی گفت: به نظر می‌رسد خواسته اکثر مردم این است که افراد منتخب پس از رای آوردن، خواسته‌ و نیازهای مردم را فراموش نکنند.

این جوان اظهار داشت: در کودکی که همراه خانواده پای صندوق‌های رای می‌رفتم، مسائل سیاسی برایم جذابیت داشت و دوست داشتم روزی خودم نیز حق رای داشتن داشته باشم، الان که به این حق رسیده‌ام و از آن استفاده خواهم کرد.

رای اولی دیگر که دانشجوی رشته تربیت بدنی دانشگاه بیرجند است، به خبرنگار فرهنگ سار گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی که در جامعه داریم بیش از گذشته مشارکت حداکثری و انتخاب آگاهانه مهم است.

مجید صادقی افزود: حل مشکلات معیشتی، مسکن، ازدواج و اشتغال مهمترین خواسته جوانان از رییس جمهوری است و اینکه در عرصه‌های مختلف به جوانان بها داده شود.

وی اظهار داشت: ما رای اولی‌ها همراه با سایر مردم در انتخابات ۲۸ خرداد حضور پرشور و آگاهانه خواهیم داشت تا باعث خوشنودی رهبر فرزانه انقلاب شویم، مطمئنا حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای، دشمنان این مرز و بوم را هم ناامید خواهد کرد.

این دانشجو گفت: با بررسی برنامه نامزدها و استفاده از داده‌های موجود فرد اصلح‌ را انتخاب می‌کنم و ان شاء الله در ۲۸ خرداد ماه رای خواهم داد.

مشارکت هفت هزار و ۴۴۳ دانش‌آموز خراسان جنوبی در انتخابات

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: هفت هزار و ۴۴۳ دانش‌آموز این استان در انتخابات ۲۸ خرداد واجد شرایط رای دادن هستند.

محمدعلی واقعی افزود: مشارکت در انتخابات یک تکلیف شرعی و قانونی است که بر دوش همه اقشار مختلف به ویژه جامعه فرهنگیان به عنوان متولیان تعلیم و تربیت اسلامی ایرانی سنگینی می‌کند.

وی عنوان کرد: همه ما به عنوان خادمین این انقلاب تلاش می‌کنیم بستر لازم برای حضور و مشارکت حداکثری مردم را در انتخابات فراهم آوریم و در این راستا معلمان که همیشه در مواقع حساس و بزنگاه‌های تاریخی پیشرو و تاثیرگذار هستند، با عمل به تکلیف باز هم پرچمدار خواهند بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: معلمان در قبال رای اولی‌هایی که نخستین بار در سرنوشت سیاسی خود و کشور مشارکت می‌کنند، فقط نقش مشوق و راهنما را دارد و از اعمال نظر شخصی در فرایند انتخاب به شدت پرهیز می‌کنند.

وی از شبکه شاد به عنوان فرصتی مناسب برای آماده‌سازی و افزایش مشارکت رای اولی‌ها یاد کرد و گفت: از آنجایی که یکی از ساحت‌های مهم مجموعه آموزش و پرورش، با توجه به مسوولیت خطیری که در حوزه تربیت دارد تربیت اجتماعی دانش‌آموزان است؛ برای مشارکت حداکثری رای اولی‌ها برنامه‌های موثری در شبکه شاد داریم.

واقعی افزود: دانش‌آموزان در کنار دیگر اقشار جامعه با حضور همه‌جانبه در انتخابات می‌توانند گامی مهم و موثر در افزایش شور انتخاباتی بردارند و در انتخابات پیش‌رو حماسه‌آفرین باشند.

رای اولی‌های خراسان جنوبی از اینکه ۲۸ خرداد می‌توانند برای اولین بار همگام با سایر همسالان خود در نخستین جشن تکلیف سیاسی‌شان شرکت کنند، اظهار شادمانی و مسرت دارند و این حس خوب را باید قدر دانست.

۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر از جمعیت کشور در انتخابات ۱۴۰۰ واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی محسوب می‌شوند و همه کسانی که ۱۸ سال آنان تمام می‌شود می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌­ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

12 − 2 =