جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۰۷:۲۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

توانمندی پارلمان‌های محلی برآیندی از انتخاب آگاهانه

یکی از محورهای با ارزش جامعه مدنی حاکمیت مردم- دولت است که با شوراهای اسلامی شهر و روستا متجلی شده و مشارکت آگاهانه طیف‌های مردمی برای گزینش بهترین نامزدهای شوراهای اسلامی برای نقش آفرینی در این نهاد تصمیم ساز مردمی در انتخابات ۱۴۰۰، خونی دوباره در رگ‌های مدیریت شهری و روستایی است که باید در […]



یکی از محورهای با ارزش جامعه مدنی حاکمیت مردم- دولت است که با شوراهای اسلامی شهر و روستا متجلی شده و مشارکت آگاهانه طیف‌های مردمی برای گزینش بهترین نامزدهای شوراهای اسلامی برای نقش آفرینی در این نهاد تصمیم ساز مردمی در انتخابات ۱۴۰۰، خونی دوباره در رگ‌های مدیریت شهری و روستایی است که باید در سایه مسئولیت پذیری و به بهترین کیفیت محقق شود.

اگر پارلمان‌های محلی در شهرها و روستاها دارای ترکیبی از افراد توانمند و متخصص باشد می‌توانند در کنار تسلط بر قوانین و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها نقش‌آفرینی کرده و التیام بخش ضعف‌ها و کاستی‌ها در مدیریت شهری و روستایی بوده و در نشاط اجتماعی و حقوق شهروندی و بهبود مناسبات مدیریتی موفق عمل کنند، بنابراین هر رای که برای شوراهای اسلامی به صندوق‌ها ریخته می‌شود بذری آگاهانه است که جوانه‌های توسعه‌یافتگی را با خود دارد و اینجاست که مردم باید در سایه شناخت هدفمند بهترین‌ها را برای خدمتگذاری در شوراهای اسلامی شهری و روستایی گزینش کنند.

اعضای یک شورای اسلامی توانمند شهری و روستایی می‌توانند تحولی شگرف در منطقه خود ایجاد کنند و در مقابل عملکرد یک شورای غیرحرفه‌ای نیز می‌تواند سال‌های سال شهر یا روستایی را به عقب برگرداند و از شتاب توسعه به دور دارد.

۶ هزار و ۳۶۰ نامزد در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی استان مرکزی با هم رقابت دارند که با این سطح از داوطلبی، اکنون نوبت مردم است که با آرای خود توانمندی پارلمان‌های محلی را حیات بخشند.

پنج هزار و ۳۹۳ نفر از این داوطلبان برای رقابت تنگاتنگ کرسی‌های پارلمان محلی در روستاها و ۹۶۷ نفر در کسوت نامزدی اعضای شوراهای اسلامی شهرهای استان مرکزی در گردونه انتخابات ۱۴۰۰ حضور دارند.

توانمندی پارلمان‌های محلی برآیندی از انتخاب آگاهانه

شوراهای اسلامی موتور محرک توسعه در روستاها

یکی از اهالی روستای هزاوه اراک گفت: شوراهای اسلامی از جنس مردم هستند که برای خدمت از هیچ کوششی دریغ ندارند بنابراین باید با فرستادن افرادی خوش فکر و باانگیزه به این نهاد بیش از گذشته راه ابادانی روستاها را فراهم کرد و تنها راه برای سد کردن مسیر افراد زیاده خواه برای تکیه به کرسی‌های شورای روستایی آرای با مطالعه است.

« علی مهدوی» افزود: روستاها برای پیشرفت بیشتر نیاز به مشارکت موثر ساکنان در کنار دهیاران دارند بنابراین باید افراد دلسوز و توانمند راهی شوراهای اسلامی شوند تا فرصت‌ها برای توسعه کمتر از کف برود.

 ‌وی بیان کرد: انتخابات به دور از آگاهی در مناطق روستایی آفت است چون شوراهای اسلامی به چهره‌های توانمند مردمی و آگاه به قوانین نیاز دارند تا بتوانند در سایه تضارب آرا و ارتباط موثر با بخش دولتی سهم مناسبی در توسعه روستا داشته باشند.

توانمندی پارلمان‌های محلی برآیندی از انتخاب آگاهانه

انتخابات شوراهای اسلامی دروازه دستیابی به رویاهای شهر پیشرفته

یک شهروند اراکی گفت: کارنامه قطوری از فرصت‌ها و چالش‌های مدیریت شهری در حوزه شوراهای اسلامی در جای جای ایران وجود دارد و اکنون مردم می‌توانند با نیم نگاهی به عملکرد شوراها در ادوار مختلف با رای خود ترکیبی را برای خدمت برگزینند که خطای کمتری داشته و سرعت توسعه یافتگی شهری را شتاب بخشند.

«مرتضی صمدی» افزود: شوراهای بسیاری در مناطق مختلف کشور نیازمند تقویت برای ایجاد توسعه متوازن شهری و روستایی است و باید به همت تک تک رای دهندگان به دنبال انتخابی اصلح بود.

وی اظهار داشت: شوراهای اسلامی مرکز تصمیم ساز مردمی برای شهر و روستا هستند بنابراین با رای احساسی و وعده وعیدهای پوشالی نمی‌توانند تکالیف خود را به درستی ادا کنند و اینجاست که مردم باید با تکیه بر شعور و شناخت کسانی را برای خدمت برگزینند که به درستی در سایه قانون و تخصصشان به توسعه شهری بیاندیشند.

این شهروند اراکی گفت: اراک کلانشهر نوپاست که از اصول کلانشهر تنها نام آن را دارد و برای دست یافتن به همه مولفه‌های زیرساختی عمران و توسعه شهری صحیح باید شورای اسلامی قدرتمند داشته باشد.

وی بیان کرد:  بعد از انتخابات مردم باید بدانند که وزن مدیریت شهری از تک تک ارای آن‌ها ساخته شده و اگر کاستی و نقصی باشد حاصل انتخاب آنان است.

این شهروند ادامه داد: بی‌تفاوتی به صندوق رای و یا آرایی که از تبلیغات رنگین و وعده‌های نامزدها برخاسته  چیزی جز شورای اسلامی ناکارآمد و غیرحرفه‌ای را در پی ندارد و دود این انتخاب نادرست به چشم همه مردم شهر می‌رود.

توانمندی پارلمان‌های محلی برآیندی از انتخاب آگاهانه

ادای سهم شهروندی مسئولانه با ترازوی انتخابات ۱۴۰۰

دهیار روستای مرزیجران شهرستان اراک گفت: شوراهای شهری و روستایی رکنی اساسی در فرآیند تصمیم سازی محسوب می‌شوند و هر شهروند ایرانی با رای مسئولانه خود در انتخابات پیش رو سهمش را ادا کرده و جاده خدمت در این نهاد مردمی را برای چهار سال آتی و پیگیری مطالبات و وزن مدیریت شهری و روستایی می‌سازد.

«محمد صالحی» افزود: ترکیب شوراهای اسلامی روستاها در این بین از اهمیت ویژه برخوردار است و هرچه انتخاب مردم هوشمندانه‌تر باشد سرعت پیشرفت و آبادانی روستاها بیشتر شده  و می‌طلبد مردم در انتخاب خود حساس باشند.

وی بیان کرد: مدیر اجرایی یک شهر و روستا از طریق شوراهای اسلامی انتخاب می‌شود که این مهم نیز اهمیت جایگاه شوراها را ۲ چندان کرده است.

دهیار روستای مرزیجران شهرستان اراک ادامه داد: مردم در انتخاب خود برای شوراهای اسلامی شهر و روستا، به تعهد و تخصص نامزدها توجه کنند و افرادی که با مدیریت شهر و روستاها آشنایی دارند و به دنبال منافع شخصی نیستند را انتخاب کنند.

صالحی اظهار داشت: مردم در انتخابات شوراهای روستایی افراد باسوادتر و کسانی که بیشتر به علم روز اشراف دارند را انتخاب کنند تا روستای آن‌ها روز به روز پیشرفته‌تر و آبادتر شود.

توانمندی پارلمان‌های محلی برآیندی از انتخاب آگاهانه

الفبای آبادانی روستایی با شوراهای اسلامی

دهیار روستای گاوخانه اراک گفت: شوراهای اسلامی بخش مهم مدیریت روستا در کنار دهیاری هستند که اگر دنبال آبادانی و بهبود شرایط روستایی هستیم باید در آزمون سیاسی ۱۴۰۰ با درایت رای ها را به صندوق بریزیم.

«مجتبی فراهانی» افزود: انتخاب اعضای شوراهای اسلامی روستایی در این راستا از اهمیت ویژه برخوردار است زیرا بحث انتخاب قومی و طایفه‌ای در روستاها بیشتر از نقاط شهری است.

وی بیان کرد: روستائیان باید برای پیشرفت و آبادانی منطقه خود، افرادی را انتخاب کنند که به منطقه اشراف کامل داشته باشد، از سواد بالا برخوردار باشد، دلسوز و پیگیر امور مختلف مردم و اهالی روستا باشد.

دهیار روستای گاوخانه اراک ادامه داد: در این منطقه بیش از هفت هزار نفر زندگی می‌کنند و نیاز و مطالبات مردم نیز زیاد است که می‌طلبد افرادی توانمند و متعهد برای شورای این منطقه از سوی مردم برگزیده شوند.

فراهانی اظهار داشت: در قانون میزان تحصیلات برای انتخابات شوراهای روستایی دیپلم عنوان شده اما به واقع مردم باید قبل از انتخاب تحقیقات لازم را در خصوص نامزدها داشته باشند و فردی را انتخاب کنند که حداقل توان بیان مشکلات مردم در مجامع مختلف را داشته باشد و از اطلاعات روز به دور نباشد.

توانمندی پارلمان‌های محلی برآیندی از انتخاب آگاهانه

مهر تایید بر گفتمان شورایی روستایی و شهری با آرای هدفمند

فرماندار اراک گفت: توسعه شهری و روستایی با گفتمان شورایی محقق می‌شود و برای مدیریتی صحیح و موثر در این حوزه باید آرای هدفمند و آگاهانه از سوی مردم به صندوق‌ها ریخته شود.

«حسین بختیاری» افزود: با توجه به اینکه هفت اصل در قانون اساسی به شوراها اختصاص یافته و در اصل ۱۰۰ قانون اساسی نیز اجازه ورود شوراها به امور فرهنگی، آموزشی، بهداشت و درمان و عمرانی داده شده، خود بیانگر جایگاه و اهمیت شوراهای اسلامی است.

وی بیان کرد: انتخاب افراد شایسته و توانمند بر کرسی شوراهای شهر و روستا موجب رقم خوردن توسعه شهری و روستایی می‌شود و دسترسی به این مهم را تسهیل می‌کند.

فرماندار اراک ادامه داد: شورای روستایی توانمند می‌تواند دهیار توانمند به عنوان مدیر اجرایی منطقه انتخاب کنند و این مهم موجب افزایش سرعت آبادانی و توسعه همه جانبه روستاها می‌شود.

بختیاری اظهار داشت: نیاز است اهالی روستاها در انتخاب اعضای شورای شهر نگاه کارشناسی داشته باشند و از انتخابات قومی بپرهیزند و دقت لازم را در انتخاب اصلح‌ترین افراد به کار گیرند.

وی اظهار داشت: قانونگذار در شهرها نیز انتخاب شهردار را به شوراهای اسلامی واگذار کرده که این موضوع نیز خود بیانگر جایگاه بالای این نهاد است.

فرماندار اراک افزود: انتخاب یک شهردار موفق در گرو تشکیل شورای توانمند و متخصص است و می‌طلبد مردم در انتخابات شوراهای شهر توجه و دقت لازم را در انتخاب افراد توانمند، متخصص و پاسخگو به مطالبات مردم را داشته باشند.

بختیاری تصریح کرد: نیاز است مردم قبل از شرکت در آموزن سیاسی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، سوابق نامزدهای انتخاباتی را مطالعه کنند و اجازه ندهند افراد ناکارآمد وارد عرصه شوند.

توانمندی پارلمان‌های محلی برآیندی از انتخاب آگاهانه

شورای اسلامی مقتدر تکه پازل تکمیل کننده مدیریت روستا

مدیرکل دفتر روستایی و عشایری استان مرکزی گفت: شوراهای توانمند روستایی در افزایش اعتماد و مشارکت مردم در بخش‌های مختلف نقش موثری برعهده دارند.

« حجت الله کاظمی» افزود: شوراهای اسلامی روستایی از جایگاه بالایی برخوردارند و اگر افراد توانمند در این عرصه وارد شوند نقش موثری در پیشبرد سریع امور و برنامه‌های مختلف روستاها دارند.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین وظایف شوراها شناسایی مشکلات و مسایل مختلف روستاها است و نیاز است در این عرصه افراد توانمند و امین مردم روستاها انتخاب شود.

مدیرکل دفتر روستایی و عشایری استان مرکزی ادامه داد: انتخاب اعضای شوراهای اسلامی روستایی به صرت قومی و قبیله‌ای امور یک روستا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نیاز است انتخاب‌ها آگاهانه باشد.

کاظمی اظهار داشت: تعامل اعضای شورای اسلامی روستاها با دهیاران نیز امری ضروری است و این مهم در توسعه هرچه بیشتر روستاها و رفع سریعتر مشکلات مردم موثر است.

وی اظهار داشت: یک‌هزار و ۱۲۸ روستای دارای سکنه در استان مرکزی وجود دارد که ۸۱۶ روستای آن هم‌اکنون دارای شورا است و از مجموع روستاهای دارای شورای این استان، ۷۹۱ روستا از دهیاری بهره‌مند است.

مدیرکل دفتر روستایی و عشایری استان مرکزی اضافه کرد: از ۸۱۶ روستای دارای شورای این استان، ۷۸۷ شورا سه نفره (جمعیت زیر یک‌هزار و ۵۰۰ نفر ) و ۲۹ شورا پنج نفره (جمعیت بالای یک‌هزار و ۵۰۰) است.

کاظمی عنوان کرد: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر عضو شوراهای اسلامی روستایی استان مرکزی هستند که از این تعداد، ۸۱ نفر از اعضا را بانوان تشکیل می‌دهند.

توانمندی پارلمان‌های محلی برآیندی از انتخاب آگاهانه

رعایت امانتداری و صیانت از آرای مردم مهمترین اصل در انتخابات است

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا فصل مهمی از انتخابات است و رعایت امانتداری و صیانت از آرای مردم مهمترین اصل  مجریان در انتخابات پیش رو است.

«بهروز اکرمی» افزود: نخستین وظیفه ستاد انتخابات، برگزاری قانونی و سالم انتخابات است و در این راستا همه تلاش‌ها به کار گرفته شده است.

وی بیان کرد: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از اهمیت بالایی برخوردار است و نیاز است مردم در انتخاب خود دقت لازم را داشته باشند تا افراد توانمند به عرصه وارد شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: پنج هزار و ۳۹۳ داوطلب در انتخابات شوراهای اسلامی روستایی در این استان نام نویسی کردند.

اکرمی اظهار داشت: تعداد کرسی‌های شورای اسلامی روستاها در استان مرکزی ۲ هزار و ۶۳۱ کرسی است است که با افزایش ۷۰ نفری داوطلبان در انتخابات شوراهای اسلامی روستایی در استان یک درصد نسبت دوره گذشته افزایش داشته است.

وی گفت: تعداد روستاهای واجد شرایط شوراهای روستایی در استان مرکزی۸۵۷ روستا است و ۲۴ درصد از افراد ثبت‌نام کننده دارای سابقه عضویت در شوراهای روستاها و ۷۶ درصد سابقه عضویت در شوراهای روستایی را ندارند.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی اضافه کرد: در این دوره ۸۵ درصد داوطلبان شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی روستایی مرد و ۱۵ درصد نیز زن هستند که میزان استقبال زنان در ثبت‌نام نسبت به دوره گذشته ۲ درصد افزایش یافته است.

اکرمی گفت: در فرایند ثبت‌نام شوراهای شهر ۹۶۷ داوطلب در استان مرکزی ثبت نام کردند که با انصراف هشت نفر تعداد قطعی ثبت نامی‌ها به ۹۵۹ داوطلب رسیده است. 

وی بیان کرد: ۱۵ درصد از تعداد ثبت نام کنندگان انتخابات شوراهای اسلامی استان مرکزی زن و ۸۵ درصد مرد هستند و ثبت نام بانوان در این دوره نسبت به قبل،  ۲ درصد افزایش داشته است.

اکرمی بیان کرد: در انتخابات شوراهای اسلامی استان مرکزی، ۲۳ نفر در شهرستان آشتیان، ۳۱۰ نفر در اراک، ۴۰ نفر در تفرش، ۷۰ نفر در خمین، ۳۰ نفر در خنداب، ۳۴ نفر در دلیجان، ۶۶ نفر در زرندیه، ۱۴۳ نفر در ساوه، ۱۱۳ نفر در شازند، ۴۴ نفر در فراهان، ۵۴ نفر در محلات، ۳۲ نفر در کمیجان ثبت‌نام کردند.

وی تصریح کرد: ۱۸ درصد از داوطلبان شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر استان مرکزی سابقه حضور در شورای اسلامی شهر را دارند و ۸۲ درصد از ثبت نامی‌ها برای نخستین بار خود را در معرض انتخاب قرار داده‌اند .

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هجده − یازده =