جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۵۷:۳۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

شتاب بخشی به توسعه ایران با بهره‌برداری از طرح ملی انتقال آب از دریا

طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و شرق کشور در پنجاه و هفتمین برنامه پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، با سرمایه گذاری ۱۲۸ هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی برای ۷۰ هزار نفر یکشنبه با حضور ویدئو کنفرانسی رییس‌جمهوری افتتاح شد. این طرح‌ها که در مجموع با لوله‌گذاری به طول […]



طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و شرق کشور در پنجاه و هفتمین برنامه پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، با سرمایه گذاری ۱۲۸ هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی برای ۷۰ هزار نفر یکشنبه با حضور ویدئو کنفرانسی رییس‌جمهوری افتتاح شد.

این طرح‌ها که در مجموع با لوله‌گذاری به طول سه‌هزار و ۷۰۰ کیلومتر آب خلیج فارس و دریای عمان را به هفت استان شامل هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان منتقل می‌کند.

پروژه انتقال آب از استان هرمزگان آغاز می‌شود و در مسیر کرمان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت و می‌تواند به توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها کمک کند.

با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران منتقل می‌شود.

خط نخست ، آب خلیج‌فارس را به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد منتقل می‌کند، چند ماه پیش توسط رییس‌جمهوری به‌طورکامل افتتاح شد.

همچنین با دستور رییس جمهوری عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی، عملیات اجرایی خط سه انتقال آب خلیج‌فارس به استان اصفهان و عملیات اجرایی انتقال آب دریای عمان از چابهار به زاهدان آغاز شد.

باید در توسعه شرق و غرب کشور توازن ایجاد کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی یکشنبه در آیین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های ملی وزارت صنعت،معدن و تجارت بر لزوم ایجاد توازن و تعادل در توسعه مناطق شرق و غرب کشور تاکید کرد و گفت: این موضوع از لحاظ امنیت ملی و توسعه ایران بسیار حائز اهمیت است.

رییس جمهوری اظهار کرد: همواره عدم تعادلی بین شرق و غرب کشور وجود داشته است. شرق از لحاظ طبیعت شرایط سختی دارد. کویر سختی‌ها و زیبایی ها دارد و ما حتما باید کاری کنیم که منطقه شرق ایران را آباد کنیم و این توازن و تعادل را ایجاد کنیم و این موضوع از لحاظ امنیت ملی و توسعه ایران بسیار حائز اهمیت است.

وی طرح انتقال آب به استان‌های مرکزی را طرح بزرگ و تاریخی عنوان کرد و گفت: در روزهای اول دوستانی می‌گفتند این طرح قابل اجرا نیست. الحمدالله این طرح شروع شد وزارت صمت وارد عمل شد و همان طور که مردم عزیز ما می‌دانند سه فاز خط یک را تا امروز ما افتتاح کردیم.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: یک فاز  از این طرح را در آبان ماه و دو فاز هم امروز افتتاح کردیم و با این طرح به سیرجان، مس سرچشمه و اردکان یزد  آبرسانی می‌شود.

وی با اشاره به ادامه این مسیر انتقال آب افزود: خط دوم این مسیر از خلیج فارس و دریای عمان به سمت خراسان جنوبی و مشهد الرضا ادامه می‌یابد. خط سوم برای استان اصفهان و خط چهارم از دریای عمان برای منطقه زاهدان و زابل در سیستان و بلوچستان آبرسانی می کند.

وی بهره برداری از این طرح را تحول بسیار عظیم و بزرگ عنوان کرد و با اشاره به سرمایه گذاری بزرگ در این طرح ها گفت: ما امروز در ساخت پمپاژها خودکفا هستیم در قدیم  باید همه این ها را وارد می‌کردیم الحمدالله در دولت یازدهم و دوازدهم در شرکت‌های دانش بنیان کارهای عظیم و بزرگی انجام گرفت.

همچنین امروز قطعه ۲ خط یک انتقال آب خلیج فارس به سرچشمه و قطعه سه خط یک انتقال آب خلیج فارس به اردکان (چادرملو) به بهره برداری رسید.

این بخش خط انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور از محدوده مجتمع صنعتی و معدنی گل‌گهر سیرجان آغاز و تا صنایع معدنی مس سرچشمه با سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به طول ۱۵۰ کیلومتر امتداد می‌یابد.

ظرفیت این خط سه متر مکعب در ثانیه، با چهار ایستگاه پمپاژ و چهار مخزن ۶۰ هزار متر مکعبی وارد مخزن ۳۰۰ هزار مترمکعبی در منطقه مس سرچشمه می‌شود و این پروژه به ۴۵ مگاوات برق نیاز دارد.

طول کل خط انتقال آب از خلیج فارس تا اردکان یزد به طول ۸۲۰ کیلومتر با سرمایه‌گذاری صنایع و معادن و حمایت دولت امروز با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت به صورت ویدئوکنفرانسی در پنجاه و هفتمین هفته از افتتاح پروژه های ملی به‌بهره برداری رسید.

توسعه متوازن، تحول اقتصادی، حفظ محیط زیست و تامین آب پایدار برای استان‌های کویری و کارآفرینی از اهداف اجرای این طرح اعلام شده است.

تامین آب شرب و کشاورزی مزیت مهم انتقال آب از خلیج فارس است

استاندار هرمزگان در مراسم آغاز به کار این طرح گفت: با دستور رییس جمهوری قطعه دوم خط یک انتقال آب خلیج فارس به صنایع سرچشمه و قطعه سوم خط یک انتقال آب از خلیج فارس به اردکان (چادرملو) افتتاح شد.

فریدون همتی افزود: همچنین امروز آغاز عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های خراسان جنوبی و رضوی و خط سوم انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان آغاز شد.

وی، حجم سرمایه گذاری در این طرح ملی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان را یکهزار و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: طرح بزرگ انتقال آب از خلیج فارس برای نخستین بار در کشور با بهره‌برداری از منابع آب‌های آزاد و انتقال به صنایع معدنی جنوب شرق کشور فراهم شد.

 همتی ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای تامین آب شرب و کشاورزی، از مزیت‌های مهم این طرح بزرگ برای استان هرمزگان است.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این خط انتقال، استان هرمزگان از مزایای این طرح بهره‌مند شده و تمامی صنایع و سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف، می‌توانند با خرید از این آب شیرین‌کن، نیاز اساسی آبی خود را تامین کنند.

استاندار هرمزگان بیان کرد: در مرحله نخست آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس، برای تامین آب مورد نیاز بندرعباس و بندرخمیر به ظرفیت هزار متر مکعب در شبانه‌روز، قرارداد منعقد شد و همچنین برای تامین نیاز آبی رضوان نیز قرارداد منعقد شده است.

وی گفت: در مسیر خط انتقال نیز قرار است، نیاز آبی روستاهای شمال بندرعباس، ایسین، تازیان، قلات بالا و پایین، از همین خط تامین شود.

ایران سه دهم از آب‌های شیرین دنیا را استفاده می‌کند

معاون امور معدنی وزیر صمت و مدیرعامل صنایع ملی مس ایران نیز در این آیین گفت: در حال حاضر ایران یک‌درصد جمعیت جهان دارد اما سه دهم درصد از آبهای شیرین دنیا را استفاده می کند.

اردشیر سعد محمدی افزود: سهم غرب آسیا ۴۷.۷ درصد از شیرین سازی آب دنیا است و سهم خلیج فارس ۲۴ درصد معادل ۲۶ میلیون متر مکعب است که نشان می‌دهد ما هم نیازمند شیرین سازی هستیم که سرمایه گذاری بیشتری طلب می کند.

به گفته محسن صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد نیز انتقال آب از خلیج فارس برای استان، تصمیم بزرگ و به اذعان برخی نشدنی بود که عملیات اجرایی آن به طور جدی از سه سال پیش در دولت تدبیر و امید آغاز شد و با بهره برداری از آن وعده داده شده در موعد مقرر محقق شد.

وی  ادامه داد: به دنبال تداوم ۲۵ سال پدیده خشکسالی و  فقر منابع آب های زیرزمینی، تامین آب از خارج از استان، تنها راهکار برای تامین آب شرب و غیرشرب به یزد است و سالهاست، مسوولان استان درصدد تامین آب شرب مورد نیاز مردم از حوزه‌های داخل و تامین آب مورد نیاز صنعت از حوزه خلیج فارس و دریای عمان هستند و با رسیدن آب  از خلیج فارس به استان نه تنها صنایع، بلکه همه مردم به نوعی از آن بهره مند می شوند.
‌صادقیان گفت: پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان از گذشته مورد توجه مسوولان استان قرار گرفت و پیگیری های زیادی برای عملیاتی شدن آن انجام شد و ورود بخش صنعت به طرح انتقال آب باعث عملیاتی شدن و تسریع در اجرای آن شد، به گونه ای که انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و یزد از ابر پروژه هایی است که با بالاترین سرعت و در کوتاه‌ترین زمان اجرا شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد ‌ادامه داد: بهره برداری از این پروژه نوید بخش ایمان به برداشتن گام های بزرگ در سایه مشارکت صنایع بزرگ کشور در کنار هم، اعتماد به توانمندی مهندسان و تولید کنندگان کشور و ایجاد باور «خواستن و توانستن » است.

۳۹هزار میلیاردتومان هزینه انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در مراسم شروع عملیات اجرایی طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب دریای عمان به این استان گفت: انتقال آب از دریای عمان به این استان با ظرفیت سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب با ۳۹ هزار میلیارد تومان اعتبار آغاز شد.

منصور بیجار افزود: طرح انتقال آب و نمک زدایی آب دریای عمان کار بزرگی محسوب می‌شود که توسط دولت تدبیر و امید آغاز و ارزوی دیرینه مردم منطقه محقق شد.

وی بیان کرد: انتقال آب از دریای عمان در چهار مرحله انجام و زمینه توسعه معادن سیستان و بلوچستان را فراهم و به توسعه این استان پهناور کمک خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به همت و پشتیبانی دولت تدبیر و امید هم‌اینک شاهد آغاز طرح انتقال آب دریای عمان از چابهار به زابل هستیم.

بیجار بر ضرورت تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی، خرید آب آشامیدنی و تضمینی، تامین آب روستاییان و صنایع سیستان و بلوچستان تاکید کرد. 

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

19 − یازده =