جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۵:۲۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱

۱۵ درصد از بودجه دانشگاه‌های بزرگ برای پژوهش اختصاص می‌یابد

به گزارش فرهنگ سار، منصور غلامی روز یکشنبه با حضور در خبرگزاری فرهنگ سار و ارتباط ویدئو کنفرانس با روسای مراکز استان‎های این خبرگزاری در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگ سار در اصفهان درباره بودجه پژوهشی دانشگاه‌های اصفهان، افزود: ما از دانشگاه‌های بزرگ کشور که از لحاظ توسعه جا افتاده هستند و تقسیم و توزیع منابع […]



به گزارش فرهنگ سار، منصور غلامی روز یکشنبه با حضور در خبرگزاری فرهنگ سار و ارتباط ویدئو کنفرانس با روسای مراکز استان‎های این خبرگزاری در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگ سار در اصفهان درباره بودجه پژوهشی دانشگاه‌های اصفهان، افزود: ما از دانشگاه‌های بزرگ کشور که از لحاظ توسعه جا افتاده هستند و تقسیم و توزیع منابع مالی آنها تا حدی جا افتاده است خواستیم تا برای تامین حداقل ۱۵ درصد بودجه برای فعالیت‌های پژوهشی هدفگذاری کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های بزرگ کشور این هدف را محقق ساختند و حتی برخی دانشگاه‌ها بیشتر از این رقم هم صرف پژوهش کردند، اظهار داشت: علاوه بر منابع داخلی در قانون نیز پیش‌بینی شده است که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها، منابع مالی بخش پژوهش و تحقیق و توسعه خود را در همکاری با دانشگاه‌ها و انعقاد قرارداد با آنها هزینه کنند.

غلامی با بیان اینکه از سال گذشته نیز کار خوبی برای افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها توسط سازمان برنامه و بودجه کشور آغاز شد، خاطرنشان کرد: در این برنامه، شرکت‌هایی که درآمد آنها مشمول سود می‌شود می‌توانند از منابع مالی خود مبلغی را برای کارهای تحقیقاتی در قالب قرارداد با دانشگاه‌ها در نظر بگیرند که تعدادی از دانشگاه‌ها در این زمینه موفق بودند و قراردادهایی منعقد کردند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه جریان مدیریت به سمت افزایش اعتبارات پژوهشی دانشگاه‌های کشور است، اضافه کرد: عدم کفایت کامل اعتبارات دانشگاه‌ها برای سهم بیشتر در پژوهش و مسیرهای دیگر هدایت منابع مالی به سمت تحقیقات هنوز در حد و اندازه آنچه که می‌خواهیم نیست اما مسیر به این سمت پیش می‌رود.

پیگیر ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در سطح ملی هستیم

غلامی همچنین به برنامه تشکیل صندوق پژوهش و فناوری در سطح ملی اشاره کرد و گفت: ما سال گذشته برای این کار اقدام کردیم اما با وجودیکه این موضوع در مجلس تصویب شد در جریان نهایی شدن قانون بودجه تایید نشد و بدون اطلاع ما حذف گردید.

وی با تاکید بر اینکه امسال تلاش می‌کنیم تا صندوق پژوهش و فناوری در سطح ملی تشکیل شود، اظهار داشت: اگر این صندوق شکل بگیرد علاوه بر منابع مالی داخلی دانشگاه‌ها و قراردادهای بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، می‌توان منابعی که در قانون بودجه امکانپذیر است را به سمت این صندوق هدایت کرد.

وزیر علوم اضافه کرد: در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا، منابع مالی بسیاری از سفارش‌های تحقیقاتی بویژه در طرح‌های کلان ملی از طریق صندوق‌های خاص تامین می‌شود که امیدواریم این امر در کشورمان نیز تحقق یابد.

غلامی همچنین تاکید کرد که دانشگاه‌های اصفهان از دانشگاه‌های قدیمی و موفق کشور بوده و هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آستانه هفته دولت با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی ضمن دیدار با دکتر محمدرضا نوروزپور مدیرعامل فرهنگ سار از بخش‌های مختلف این رسانه ملی و بین‌المللی بازدید کرد.

منصور غلامی امروز یکشنبه دوم شهریورماه علاوه بر دیدار با مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و طرح موضوعات مختلف ضمن بازدید از قسمت های مختلف فرهنگ سار شامل گروه اخبار صوتی، تصویری و اتاق خبر، در جریان روند تهیه و تولید اخبار، گزارش های خبری، تصویری و انتشار آنها روی خروجی های این سازمان قرار گرفت.

در ادامه این بازدید، نشست عمومی با مدیران و سردبیران ارشد فرهنگ سار با وزیر علوم در سالن کنفرانس این رسانه برگزار  شد. طی این نشست ارتباط تصویری دو نفر از مدیران استانی فرهنگ سار نیز با دکتر غلامی برقرار و مسائل مختلف از سوی این مسوولان استانی فرهنگ سار در گفت و گو با وزیر عولم مطرح شد.

وزیر علوم همچنین پس از این نشست در نشست خبری دیگری به سوالات خبرنگاران فرهنگ سار در خصوص شروع فعالیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در سال تحصیلی جدید با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، همچنین عملکرد و دستاوردهای وزارت علوم در دوره هفت ساله دولت های یازدهم و دوازدهم پاسخ داد.

اصفهان با حدود ۱۷۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی با ۲۱۳ هزار دانشجو و هفت هزار عضو هیات علمی، دومین استان دانشگاهی کشور است؛ این استان حدود ۷ درصد از کل دانشجویان کشور را در خود دارد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هفده − سه =