جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۰:۲۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

مانع زدایی از ۱۳۰۰ طرح تولیدی در آذربایجان‌غربی

به گزارش فرهنگ سار، رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال ۱۴۰۰ شعار سال را تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها عنوان کرده و فرمودند: “بایستی تولید را محور کار قرار دهیم، حمایت های لازم را انجام دهیم و مانع ها را از سر راه تولید برداریم”؛ نامگذاری های چند سال اخیر نشان می دهد در طول این مدت […]



به گزارش فرهنگ سار، رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال ۱۴۰۰ شعار سال را تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها عنوان کرده و فرمودند: “بایستی تولید را محور کار قرار دهیم، حمایت های لازم را انجام دهیم و مانع ها را از سر راه تولید برداریم”؛ نامگذاری های چند سال اخیر نشان می دهد در طول این مدت ، ایشان به طور مشخص سه بار بر واژه “تولید” تاکید کرده اند که این امر توجه ویژه ایشان بر تولید داخلی با رفع کاستی های این حوزه و رفع نقاط ضعف و موانع آن را مشخص می سازد.

 پیش از این نیز رهبر معظم انقلاب در سال های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ در عنوان سال از کلمه تولید استفاده کردند و البته سال ۱۳۹۷ نیز که عنوان حمایت از کالای ایرانی نام داشت در بطن خود حمایت از تولید را به همراه داشت.

در سال جاری که به عنوان “تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” نامگذاری شده است و رهبر معظم انقلاب در تعیین این شعار ، روی نقاط ضعف و موانع تحقق شعارهای سال‌های قبل تمرکز کرده اند مسوولان باید بسترهای لازم را برای حمایت از تولید و تولیدکنندگان فراهم کرده، پشتیبانی های لازم را انجام دهند و در این راستا موانع را بردارند.

 مقام معظم رهبری با دوراندیشی امسال را نیز با موضوع و محوریت حمایت از تولید و رونق روزافزون در این بخش با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کردند تا اصلی‌ترین تمرکز در سطح ملی و استانی بر تحقق هدف‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی باشد.

با توجه به اینکه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در خط مقدم جنگ اقتصادی نیاز به پشتیبانی دارند، این مهم باید توسط دستگاه های دولتی و حاکمیتی مورد توجه جدی قرار گیرد تا به برکت خون شهدا که بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب، استقلال و اقتدار سیاسی ایران اسلامی و ملت ایران محقق شد، برای رسیدن به استقلال و اقتدار اقتصادی نیز همگان با مجاهدت ها و تلاش های همگانی دست به دست هم داده و این امر را نیز محقق سازند. 

برای تحقق شعار سال پیش از هر اقدام و تصمیم‌گیری، ضرورت شناخت موانع تولید و راه ها و شیوه‌های رفع آنها از سوی مقام‌های تصمیم گیر و مسوولان و ارائه و تدوین برنامه‌ها و مشوق‌های حمایتی امری ضروری به شمار رفته و باید زیرساخت‌ها و تسهیلات لازم را برای سرمایه‌گذاری فراهم و هر نوع مانعی را برای فعالیت واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال از میان بردارند.

در این راستا مقام‌ها و مسوولان آذربایجان غربی نیز در زمینه شعار اعلامی مقام معظم رهبری بر شناسایی و رفع موانع موجود در فراروی رونق تولید و توسعه اقتصادی تاکید و اقدامات همه جانبه خود را با قدرت آغاز کرده اند.

فعالان اقتصادی در خط مقدم جنگ اقتصادی نیاز به پشتیبانی دارند

استاد اقتصاد و از اعضای هیات علمی دانشگاه های آذربایجان غربی معتقد است: سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در خط مقدم جنگ اقتصادی نیاز به پشتیبانی دارند لذا این مهم باید توسط دستگاه های دولتی و حاکمیتی مورد توجه جدی قرار گیرد.

مانع زدایی از ۱۳۰۰ طرح تولیدی در آذربایجان‌غربی

کوروش امیدوار افزود: در حدود یک دهه اخیر قالب شعارهای سال بر مبنای مسائل اقتصاد ، تولید و اشتغال مطرح شده است که نشان از اهمیت بالای مسائل مربوط به این بخش برای ارتقای کشور حکایت دارد.

وی ادامه داد : برای توسعه یک کشور مهمترین محرک، اقتصاد به شمار می رود زیرا تولید بدون انباشت سرمایه و سرمایه‌گذاری ادامه نخواهد یافت و بی انگیزه شدن سرمایه گذاران برای ورود به بخش تولید سبب ایجاد مشکلاتی چون گرانی و تورم می شود .

این استاد علوم اقتصاد افزود: شعار امسال (تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها) با شعار سال ۹۸ (رونق تولید) و ۹۹ (جهش تولید) یکی است با این تفاوت که مقام معظم رهبری تقویت پشتیبانی تولید که همان نقطه ضعف سال‌های گذشته است را خواستار شدند.

وی با بیان اینکه گره گشایی از مشکلات اقتصاد، جهش تولید و مانع زدایی‌ها با شعار، سخنرانی یا نصب بنر محقق نمی شود، گفت: مسوولان بجای حرف‌های کلان بهتر است از اقدامات عملیاتی و کاربردی در حل مشکل تولید صحبت کنند تا به نتایجی مثبتی دست پیدا کنیم.

حمایت از تولید، برنامه‌ مهم دستگاه قضایی در آذربایجان غربی است

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان ” تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها ” گفت: یکی از برنامه‌های مهم دستگاه قضایی نیز در همین راستا حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در کشور است.

ناصر عتباتی اظهار داشت: شعار سال که هر ساله توسط رهبر معظم انقلاب تعیین و تبیین می‌شود نشان از اهمیت آن موضوع داشته و چراغ راه مسوولان و مدیران و مردم بوده و نشان دهنده این است که چرخ پیشرفت و موفقیت کشور در چه مسیری باید حرکت کند.

وی اضافه کرد: مساله تولید که امسال هم توسط مقام معظم رهبری بر آن تاکید شد، نشان دهنده این است که این موضوع، اولویت اول کشور همچنان باید از میان برداشتن موانع در راستای رونق تولید باشد.

مانع زدایی از ۱۳۰۰ طرح تولیدی در آذربایجان‌غربی

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه در این راستا حمایت از کار و سرمایه ایرانی و مانع زدایی و جهش تولید باید مد نظر قرار گیرد، افزود: اگر تولید نیاز به حمایت، پشتیبانی و از میان برداشتن موانع داشته باشد، باید همه دستگاه های اجرایی به وظیفه خود در این خصوص عمل کنند.

عتباتی تاکید کرد: کشور ما هم اکنون در شرایط خاص و ویژه ای قرار گرفته است از این رو اقدامات لازم در این زمینه نیز باید با توجه به این شرایط خاص صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت های قانونی و قضایی به خوبی در جهت رفع و حل مشکلات مختلف به ویژه تولید استفاده کرد، افزود: وظیفه همه ما مسوولان اقتضا می کند تا به راه افتادن چرخ تولید تمام تلاش خود را به کار گرفته و مانع زدایی ها را به صورت عملی به انجام برسانیم.

عتباتی با بیان اینکه دستگاه قضا در چارچوب اصول، ضوابط و قوانین همواره همراه و حامی تولید است، اظهار داشت: البته ممکن است اشکالاتی در برخی واحدهای تولیدی وجود داشته باشد، اما نگاه ما باید یک نگاه حمایتی و مانع زدایی باشد.

مشکل هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در آذربایجان غربی حل شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه نهضت احیای واحدهای تولیدی در این استان به بار نشسته است، افزود: مشکلات هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در این استان طی یک سال گذشته حل شده است که همین امر را باید گامی بلند در توسعه اقتصادی این خطه از کشور دانست.

غلامرضا بابایی با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور در سال های طولانی گذشته، بیکاری مبتنی بر تعطیلی واحدهای تولیدی بوده که بدون شک فعال شدن واحدهای راکد و نیمه تعطیل در برعکس کردن این روند اثر بسزایی داشته است، اظهار داشت: مقوله تولید در شرایط حساس کنونی، مهم‌ترین موضوعی است که دستگاه‌های مختلف اجرایی برای تقویت و سرپا نگاه داشتن آن با عزمی راسخ به میدان آمده‌اند تا اوامر رهبر معظم انقلاب طی سال های اخیر در حوزه رونق و جهش تولید و همچنین مانع زدایی از این بخش را جامه عمل بپوشانند.

وی ادامه داد: در آذربایجان‌غربی هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد که ۸۵۵ مورد از این تعداد فعال است و با این آمار از قطب‌های تولید کشور و صادرات کالا محسوب می‌شود که ۲۲ هزار و ۵۲۴ نفر نیز در این واحد های تولیدی مشغول به کار هستند.

مانع زدایی از ۱۳۰۰ طرح تولیدی در آذربایجان‌غربی

وی اظهاز کرد: مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی، مواد اولیه، تحریم، نوسان قیمت ارز و فرسودگی ماشین آلات، بدهی‌های مالیاتی، بانکی، بیمه‌ای و پایین آمدن سطح درآمد سبب شده بخشی از واحدهای تولیدی این استان دچار رکود و تعطیلی یا نیمه تعطیلی شوند.

وی اضافه کرد: موقعیت ویژه این استان و علاقه سرمایه‌گذاران برای حضور در این استان به عنوان یک قطب اقتصادی، توجه مسوولان استانی و کشوری را جلب کرده است.

کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از سال ۱۳۹۴ در آذربایجان غربی آغاز به کار کرده است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از اردیبهشت ۱۳۹۴ با تصویب و ابلاغ قانون رفع موانع تولید آغاز به کار کرده، گفت: در مدت بیش از ۶ سال با برگزاری بیش از ۸۸۰ جلسه، علاوه بر حل مشکلات بیش از هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی در قالب بیش از سه هزار مصوبه، نسبت به بررسی سه هزار و ۲۰۰ درخواست پرداخت تسهیلات واحدهای تولیدی نیز اقدام شده است.

بابایی افزود: تاکنون ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب سرمایه ثابت برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام، بازسازی و نوسازی برای فعال سازی مجدد واحدهای راکد و سرمایه در گردش برای افزایش ظرفیت تولید واحدهای فعال از طریق بانک‍‌های عامل در قالب تسهیلات رونق تولید از محل منابع داخلی بانک‌ها و تسهیلات تولید و اشتغال از محل منابع بند الف تبصره ۱۸ پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: این استان دومین استان کشور در احیای واحدهای صنعتی شده است.

مانع زدایی از ۱۳۰۰ طرح تولیدی در آذربایجان‌غربی

وی ادامه داد: در سال گذشته ۶٠٢ میلیارد ریال سرمایه به واحدهای صنعتی این استان تزریق و با احیای آنها، این استان رتبه دوم کشور را از این لحاظ به خود اختصاص داده است که پرداخت این میزان سرمایه برای بازگرداندن ٩٠ واحد تولیدی به چرخه تولید طی یک سال گذشته هزینه شده است.

وی بیان کرد: برای بازگشت واحدهای صنعتی به چرخه تولید مشکل این واحدها بررسی و پرونده آنها بر اساس نوع مشکل به کارگروه‌های رفع موانع تولید یا کارگروه اقتصاد مقاومتی فرستاده می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: برخی واحدهای صنعتی راکد مشکل حقوقی و برخی دیگر مشکل سرمایه درگردش دارند که با بررسی موضوع مشکل واحدها بر طرف و واحد به چرخه صنعتی باز خواهد گشت.

وی با اشاره به اینکه بیشتر واحدهای فعال آذربایجان‌غربی در زمینه صنایع غذایی و کانی‌های غیرفلزی فعالیت می‌کنند اظهار داشت: این واحدها در زمینی به مساحت ۴۷۲ هکتار به بهره‌برداری رسیده و برای راه‌اندازی آنها ۱۹ هزار و ۲۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

بابایی گفت: ۲۳ هزار و ۵۲۸ نفر نیز در واحدهای فعال موجود در این شهرک‌ها و نواحی مشغول به‌ کار هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: در راستای اجرای ماده ۶۱ الحاقی قانون رفع موانع تولید، ایجاد مرکز شبانه روزی رفع موانع تولید در این استان آبان ماه سال گذشته مرکز شبانه روزی فوریت های رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل، آغاز به کار کرد.

۲۲۰ واحد تولیدی در آذربایجان‌غربی احیا شده است

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به این‌که ۵۵۰ واحد راکد در استان وجود دارد، اظهار داشت: در ٢ سال اخیر ۲۲۰ واحد به چرخه تولید برگشته‌ است که از این تعداد واحد ۹۷ مورد در طول سال ۱۳۹۹ احیا شده‌اند.

مانع زدایی از ۱۳۰۰ طرح تولیدی در آذربایجان‌غربی

محمدمهدی شهریاری با اشاره به افزایش هفت برابری میزان صادرات استان طی یک سال گذشته نسبت به سال‌های پیش از آن، گفت: خوشبختانه در طول سال گذشته بیش از ۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم.

استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: با وجود وجود مشکلات مالی، درخواست برای سرمایه‌گذاری در استان طی سال‌های گذشته به‌ویژه ٢ سال اخیر بسیار افزایش یافته است.

شهریاری با قدردانی از واحدهایی که برای چندین هزار نفر در سطح استان اشتغال‌زایی کرده‌اند، افزود: وجود چنین افرادی در منطقه هم برای استان و هم برای کشورمان بسیار غنیمت است چرا که به نوبه خود نقش بسزایی در پیشرفت اقتصادی کشور بر عهده دارند.

وی با بیان این‌که دورنمای خوبی در انتظار استان است، تاکید کرد: وجود معادن طلا، مس، خاک‌های نادر، تیتانیوم و سایر معادن آینده خوبی را در پیش‌روی استان قرار داده است.

۱۶۰ واحد در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی احیا شد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: طی ۲ سال گذشته ۱۶۰ واحد صنعتی در این شهرک احیا و به مدار تولید بازگشته‌است.

حسن حاتمی اظهار داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی هم‌اکنون  جزو رتبه‌های برتر کشور  در برگرداندن واحدهای راکد به چرخه تولید است.

مانع زدایی از ۱۳۰۰ طرح تولیدی در آذربایجان‌غربی

وی بیان کرد: برای بازگرداندن این واحدهای تولیدی بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد واحدهای صنعتی استان فعالیت دارد، گفت: از ‌هزار و ۴۰۰ واحد به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان هم اینک هزار و ۵۰ واحد فعال است.

حاتمی اضافه کرد: بیشتر واحدهای تولیدی در حوزه های کانی، کشاورزی، تبدیلی، صنایع غذایی، شیمایی و سلولزی فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: از ابتدای تاسیس شهرک های صنعتی و صنایع کوچک در آذربایجان‌غربی بیش از ۲ هزار و ۲۷۰ واحد عقد انتفاع واگذار شده است.

در مجموع ۷۳ درصد واحدهای صنعتی استان فعال است و از ‌یک‌هزار و ۳۷۸ واحد به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان یک‌هزار و سه واحد فعال است.

بنیاد برکت وارد عرصه اشتغال شهرهای مرزی آذربایجان غربی شد

فرماندار سردشت گفت: بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از نیمه دوم سال گذشته در این شهرستان برای ایجاد اشتغال پایدار و مانع زدایی از روند تولیدات مشاغل کوچک اقدام به پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به جامعه هدف کرده است.

اقصی نخشی‌پور افزود: از محل اعتبارات بنیاد برکت تاکنون ۱۰۵ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در سطح این شهرستان پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: از محل این تسهیلات پرداختی تاکنون  ۲۲۹ طرح اشتغالزا در حوزه های مختلف کشاورزی، باغداری، دامداری، گلخانه، پرورش طیور و زنبور عسل، گیاهان دارویی و همچنین مشاغل خانگی، فنی و خدماتی اجرا شده است.

مانع زدایی از ۱۳۰۰ طرح تولیدی در آذربایجان‌غربی

فرماندار سردشت بیان کرد: با اجرای این طرح ها زمینه اشتغال برای ۱۵۴ کولبر و ۷۵ نفر جوان در هشت روستای مرزی شهرستان فراهم شده است.

نخشی پور ادامه داد: تا پایان سال جاری نیز ۵۶۰ طرح اشتغالزا در ۱۶ روستا با اعتباری حدود ۲۵۲ میلیارد ریال برای اشتغالزایی نزدیک به هزار نفر برنامه ریزی و هدف گذاری شده است.

وی افزود: این طرح ها با هدف محرومیت زدایی، اشتغالزایی کولبران و جوانان و کمک به معیشت و تولید در روستاهای مرزی انجام می شود.

با توجه به نامگذاری امسال با عنوان “تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها”، تحقق این شعار محوری نیازمند همراهی و مشارکت همه قوا است.

همانگونه که مجلس شورای اسلامی می تواند در حذف قوانین زائد یا وضع قوانین جدید در دستیابی به این شعار تلاش کند دستگاه قضایی هم درباره رفع موانع می تواند نقش ایفا کند و دولت با پرداخت یارانه حمایت از تولید، ایجاد بستر صادرات محصولات و واردات لوازم مورد نیاز، برداشتن موانع موجود بر سر راه تولید و تسهیل گری، تحقق این شعار را شتاب ببخشد.

سال ۸۸ به عنوان «اصلاح الگوی مصرف»، ۸۹ «همّت مضاعف ، کار مضاعف»، ۹۰ «جهاد اقتصادی»، سال۹۱ «تولید ملّی ، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی»، سال ۹۲ «حماسه ی سیاسی و حماسه ی اقتصادی»، ۹۳ اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملّی و مدیریت جهادی»، ۹۴ «دولت و ملّت ، همدلی و همزبانی»، ۹۵ «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، ۹۶ «اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال»، ۹۷ «حمایت از کالای ایرانی»، ۹۸ «رونق تولید» و سال ۹۹ «جهش تولید» نامگذاری شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری و تاکید کردند: شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع به طور کامل محقق شود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

18 − 18 =