جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۰۹:۴۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

پیش‌نیازهای افزایش سهم مازندران در کادر فنی تیم‌های ملی کشتی

به گزارش فرهنگ سار، پایین بودن تعداد مربیان مازندرانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی یکی از نکاتی است که طی سال‌های اخیر بارها سبب بیان اعتراض‌هایی از سوی جامعه کشتی مازندران و بویژه مربیان سازنده این استان شده است.  طرفداران افزایش سهم مازندران از کادر فنی تیم‌های ملی معتقدند با توجه به این که […]



به گزارش فرهنگ سار، پایین بودن تعداد مربیان مازندرانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی یکی از نکاتی است که طی سال‌های اخیر بارها سبب بیان اعتراض‌هایی از سوی جامعه کشتی مازندران و بویژه مربیان سازنده این استان شده است.

 طرفداران افزایش سهم مازندران از کادر فنی تیم‌های ملی معتقدند با توجه به این که این استان بیشترین نقش و اثرگذاری را در کسب افتخارات از رقابت‌های بین‌المللی، جهانی و المپیک برای ایران دارد، باید در کادر فنی تیم‌های ملی نیز سهم بیشتری داشته باشد تا مربیان سازنده این استان که با کشف استعدادها و پرورش آن‌ها، قهرمان‌های جهان و المپیک به دنیای کشتی تحویل می‌دهند در این عرصه‌ها دیده شوند و انگیزه بیشتری برای فعالیت پیدا کنند.

این موضوع مدت‌هاست که از سوی جامعه کشتی مازندران به عنوان یک مطالبه جدی مطرح می‌شود. البته حضور مربیان مازندرانی در تیم‌های ملی کشتی برای بسیاری از رقابت‌های بین‌المللی معمولا مشاهده می‌شود.

افزایش سهم مازندران در کادر فنی تیم‌های ملی کشتی

به گفته رئیس هیات کشتی مازندران طی چند سال اخیر تلاش و تمرکز بیشتری از داخل استان برای معرفی مربیان اثرگذار و سازنده مازندرانی در پایه‌های مختلف تیم ملی به کادر فنی و فدراسیون کشتی انجام شد که خروجی این تلاش‌ها در حال حاضر حضور هشت مربی مازندرانی در تیم‌های ملی کشتی است.

عسگری محمدیان با اشاره به افزایش حضور مربیان مازندرانی در تیم‌های ملی گفت: در حال حاضر از مازندران سه مربی در تیم‌های ملی کشتی فرنگی و پنج مربی در تیم‌های ملی کشتی آزاد حضور دارند که اتفاق خوبی برای جامعه مربیان کشتی مازندران است.

به گفته وی ، حسن ابوطالبی و مصطفی میرعمادیان در تیم ملی جوانان، عباس حاج کناری و جانعلی خسرونژاد در تیم ملی بزرگسالان و سعید احمدی در تیم ملی نوجوانان کشتی آزاد به عنوان مربی حضور دارند و در کشتی فرنگی هم عادل بالی‌تبار، صابر میرزاده و محمدخزایی به ترتیب در کادر فنی تیم‌های ملی بزرگسالان، جوانان و نوجوانان به عنوان مربی عضو کادر فنی هستند.

لزوم نگاه حرفه‌ای و روزآمد به مربیگری

اما آن‌چه که در این موضوع به عنوان مطالبه‌ای جدی‌تر مطرح است، حضور این مربیان در رقابت‌های شاخص و معتبری مانند مسابقات جهانی و المپیک است ؛ موضوعی که از نگاه برخی مربیان مازندرانی نادیده گرفتن اثرگذاری آن‌ها در کشتی کشور محسوب می‌شود. اما به اعتقاد آیت واگذاری پیشکسوت و مربی مازندرانی کشتی این موضوع ریشه در برخی مسائل تخصصی دارد که باید توسط خود مربیان مازندرانی جدی گرفته شود.

این قهرمان اسبق کشتی با بیان این که تا کنون به ریشه‌های اصلی این موضوع کمتر در رسانه‌ها پرداخته شده و عمدتاً در حد طرح موضوع و درخواست برای افزایش حضور مربیان مازندرانی مطرح شده به خبرنگار فرهنگ سار می‌گوید: در این زمینه از دیرباز وضعیت همین بود. این موضوع یک دلیل برجسته دارد که آن را نمی‌توان به حساب مدیران فنی حال و گذشته تیم‌های ملی و فدراسیون گذاشت.

وی معتقد است که مربیان اهل مازندران باید در ابعاد مختلف حرفه‌ای به روز باشند و صرفا آشنایی با مباحث فنی کشتی نمی‌تواند معیار کافی برای عضویت کادر فنی تیم‌های ملی در رقابت‌های معتبری مانند المپیک باشد.

پیش‌نیازهای افزایش سهم مازندران در کادر فنی تیم‌های ملی کشتی
آیت واگذاری: قدرت بیان مناسب و آشنایی با زبان، کار کردن در باشگاه‌ها و سازنده بودن و تجربه کشتی گرفتن در مسابقات معتبر و کسب مقام الزامات حضور در کادر فنی تیم های ملی کشتی هستند.

واگذاری تصریح می‌کند: به عنوان یک مربی کشتی اهل مازندران معتقدم اگر سهم ما در این مسابقات کم است مقصر خودمانیم. این موضوع به بینش، دانش و بیان مربیان مازندران برمی‌گردد. به نظرم برخی همکاران ما با این که از دانش فنی خوبی برخوردار هستند، عمدتاً قدرت بیان کافی برای ارائه و مطرح کردن مسائل فنی و تکنیکی به کشتی‌گیر را ندارند.

امتیازهای خارج از تشک کشتی

 قهرمان مسابقات آسیایی ۱۹۸۷ بمبئی در وزن ۷۴ کیلوگرم روزآمدی در مربیگری برای حضور در عرصه بین‌الملل را صرفا آشنایی با مسائل فنی نمی‌داند و تأکید می‌کند که یک مربی کشتی امروز باید علاوه بر نکات فنی و اطلاعات به روز از کشتی دنیا و شناخت رقبا، به نکاتی مانند شیوه‌های ارائه نکات فنی به کشتی‌گیر، شناخت روش‌های ارتباطی برای اثرگذاری روانی و حتی آشنایی با زبان‌ برای افزایش قدرت چانه‌زنی در رقابت‌های بین‌المللی نیز توجه کند.

وی می‌افزاید: یک مربی برای حضور مؤثرتر در مسابقاتی مانند المپیک باید با زبان انگلیسی و حتی زبان‌های پرکاربرد در دنیای کشتی آشنا باشد. مربی در چنین مسابقاتی دیگر صرفا با کشتی‌گیر هم‌استانی خودش که زیر و بم رفتار و کشتی او را می‌شناسد مواجه نیست. با کشتی‌گیرهایی از استان‌های دیگر باید همراهی کند و مهم‌تر این که باید کشتی‌گیر را در مصاف با حریفانی از کشورهای دیگر هدایت کند و به نوعی مقابل مربیان و کادر فنی تیم‌های خارجی بایستد.

عضو کمیته فنی هیات کشتی مازندران در مسائل مرتبط با تیم‌های ملی اولویت را نتیجه‌گیری می‌داند و می‌گوید: تیم ملی کشتی آزاد ما در حال حاضر مدیر فنی لایق و بادانشی مانند محسن کاوه در اختیار دارد که برای انتخاب مربیان قطعا به این نکات توجه می‌کند. شاید اختلاف نظرهایی در این زمینه وجود داشته باشد، اما قطعا در گزینش و چیدمان مربی‌ها تلاش این است که از مربیان با دانش و اثرگذار استفاده شود.

پیش‌نیازهای افزایش سهم مازندران در کادر فنی تیم‌های ملی کشتی
در حال حاضر هشت مربی مازندرانی در اردوی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی حضور دارند.

واگذاری به وجود برخی مربیان خوب مازندرانی در تیم‌های ملی نیز اشاره می‌کند و معتقد است که مربیان این استان در صورت حرفه‌ای و به روز نگاه کردن به مربیگری در دنیای کشتی امروز، می‌توانند به نقطه مد نظر برسند.

وی خاطرنشان می‌کند: ما در حال حاضر چهره‌ای مانند عباس حاج‌کناری را در تیم ملی بزرگسالان داریم که هم دانش خوبی دارد و هم نشان داده می‌تواند در همه ابعاد مربیگری اعم از فنی و حتی مسائل پس از کشتی و انجام مصاحبه‌ها از پس کار بر بیاید.

تجربه قهرمانی

این مربی و مدرس کشتی نکات دیگری را نیز برای حضور در جمع کادر فنی تیم‌های ملی کشتی در مسابقات معتبر جهانی مهم می‌داند و می‌گوید: به نظرم یکی از معیارهای دیگر در گزینش مربیان برای حضور در کادر فنی تیم ملی به منظور شرکت در رقابت‌های معتبر، داشتن تجربه کشتی گرفتن در مسابقات معتبر بین‌المللی و کسب عنوان از این قبیل مسابقات است. به قول خودمان فشار سگک و کلیدبارانداز چند کشتی‌گیر مطرح دنیا را چشیده باشد و با روی تشک رفتن در این قبیل مسابقات بیگانه نباشد.

واگذاری سه معیار تخصصی را برای رسیدن یک مربی به ایستادن در کنار تشک مسابقات جهانی و المپیک مهم می‌داند و می‌گوید: قدرت بیان مناسب برای ارائه نکات فنی به کشتی‌گیر در اردوها و مسابقات، کار کردن در باشگاه‌ها و سازنده بودن و داشتن تجربه کشتی گرفتن در مسابقات معتبر جهانی و کسب عنوان سه فاکتور مهم هستند که در کنار هم به یک مربی کمک می‌کنند تا در عرصه‌های مهمی مانند المپیک حضور داشته باشد. البته مخالف تاثیر روانی حضور مربی‌های پایه کشتی‌گیران ملی‌پوش نیستم. دیمیتری میندیاشویلی مربی مشهور روس که مربی اصلی سایتیف روس همیشه همراه او بود و اثر زیادی هم در موفقیت‌های او داشت. اما امروز نمی‌توان مسائل تخصصی را نادیده گرفت.

عضو کمیته فنی هیأت کشتی مازندران بر این باور است که در مازندران مربیانی که قابلیت حضور در عرصه‌های مهم جهانی را داشته باشند وجود دارد و فقط باید با نگاهی تخصصی‌تر در این عرصه فعالیت کنند تا به هدف مد نظر برسند.

او سرمایه‌گذاری روی مربیگری را هم از الزامات تحقق این هدف می‌داند و می‌گوید: معتقدم باید روی مربی‌های خوب‌مان سرمایه‌گذاری شود. به هر حال اگر کشتی‌گیری حسن یزدانی می‌شود در جویبار پرورش یافته و در درجه نخست نتیجه استعدادیابی یک مربی سازنده است. اما کشتی‌گیر در اردوهای تیم ملی آبدیده‌تر می‌شود. به همین دلیل باید روی مربیانی که در استان داریم سرمایه‌گذاری شود تا در سطوح بالاتر هم اثرگذار باشند.

شاید یکی از پرسش‌هایی که برای کشتی‌دوست‌های مازندران مطرح می‌شود، چراییِ کمتر دیده شدن ستاره‌های مازندرانی کشتی در عرصه مربیگری پس از پایان عمر کشتی گرفتن آن‌ها و بازنشستگی‌شان از حضور در تشک است. پرسشی که پاسخ آن را با توجه به این اظهارات شاید بتوان در فاصله نگاه حرفه‌ای و روزآمد به کشتی در کشتی‌گیران مازندرانی و فضای غالب مربیگری در کشتی مازندران یافت. با این حال افزایش تعداد مربیان مازندرانی در تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی می‌تواند نقطه آغازی بر افزایش توجه به نگرش حرفه‌ای با استانداردهای امروز کشتی دنیا باشد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 + 15 =