جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۵:۴۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۵۰

بیماری خود را برای دیگران به جا نگذاریم

در این روزهای سخت پاییزی که هر لحظه خبر مبتلا شدن و از بین رفتن تعداد زیادی از هموطنان و هم استانی ها در اثر مبتلا شدن به بیماری کرونا، غم و اندوه بزرگی بر دل ما می گذارد، عده ای از افراد بر این باورند که نکات بهداشتی را رعایت می کنند غافل از […]



در این روزهای سخت پاییزی که هر لحظه خبر مبتلا شدن و از بین رفتن تعداد زیادی از هموطنان و هم استانی ها در اثر مبتلا شدن به بیماری کرونا، غم و اندوه بزرگی بر دل ما می گذارد، عده ای از افراد بر این باورند که نکات بهداشتی را رعایت می کنند غافل از اینکه با انجام بعضی کارها جان دیگران را به خطر می‌اندازند.

هنگامی که در خیابان قدم می زنیم در کنار برخی از درختان، جوی آب، کنار سطل زباله، پای دستگاه های خودپرداز بانک‌ها و حتی در پیاده راه ها، شاهد رها شدن ماسک‌ها و دستکش های نایلونی مصرف شده ای هستیم که برخی افراد بعد از استفاده، بدون توجه به سلامت و بهداشت دیگران آنها را در جای جای شهر رها کرده و دور انداخته­‌اند.

با اینکه همه می‌دانیم جای ماسک و دستکش مصرف شده و سایر موارد دور ریختنی در سطل های زباله است و با وجود اطلاع رسانی دستگاه‌های مرتبط و اجرایی از طریق رسانه های مختلف و فضای مجازی مبنی بر اینکه باید ماسک ها و دستکش های استفاده شده را در یک نایلون گذاشت و درب آن را بست و در سطل های زباله قرار داد اما بازهم افراد کم توجهی هستند که این‌گونه وسایل را در جاهای نامناسب رها می کنند.

پاکبانانی که به دلیل سهل انگاری شهروندان بیمار می شوند

مسوول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه به فرهنگ سار، گفت: برخی از پاکبانان و پرسنل حمل زباله شهرداری کرمانشاه به بیماری کرونا مبتلا شده اند.

بهمن خدادادیان ادامه داد: این افراد یا به علت جمع آوری ماسک­ ها و دستکش های رها شده در خیابان و یا به دلیل حمل زباله های آلوده ای که مربوط به یک یا چند عضو مبتلا شده در یک خانواده بوده به این بیماری مبتلا شده اند.

وی ادامه داد: اعضای خانواده ها بدون اینکه زباله ها و پسماندهای بیمار را درون نایلون های بسته و مشخص شده قرار دهند و روی آنها بنویسند که «مربوط به یک بیمار کرونایی است»؛ آن زباله های پرخطر را با زباله های معمولی در مخازن زباله های محله های خود قرار داده تا توسط نیروهای شهرداری حمل شود که این موضوع باعث انتشار ویروس و ابتلای این پرسنل شده است.

خدادادیان اظهار داشت: بارها مسوولان بهداشت تذکر داده و یادآوری کرده اند که افراد هنگام خروج از منزل حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند و یک کیسه پلاستیکی نیز همراه خود داشته باشند تا در صورتی که خواستند وسایل بهداشتی استفاده شده خود را دور بیندازند آنها را ابتدا درون کیسه قرار داده، درب آن را ببندند و سپس در نزدیکترین مخزن یا سطل زباله قرار دهند اما متاسفانه باز هم شاهد رعایت نشدن موارد گفته شده هستیم.

آموزش خانه به خانه توسط شرکت بازیافت انجام می شود

در ادامه سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه در گفت و گو با فرهنگ سار، در این باره افزود: در درجه نخست آموزش خانه به خانه و فرهنگ سازی در این زمینه اولویت دارد که توسط سازمان پسماند و نیروهای این سازمان انجام شده و تداوم دارد.

ابراهیم مرادی ادامه داد: از سوی دیگر رسانه ملی در زمینه فرهنگ سازی در حال فعالیت است و در این مورد نقش اصلی برعهده مردم است. 

مرادی یادآور شد، شورای شهر هرساله با توجه به لایحه پیشنهادی شهردار با تصویب بودجه پشتیبان شرکت بازیافت بوده، شورای اسلامی شهر مصوب کننده و ناظر است و اجرا و عمل بر عهده شهردار و شهرداری می باشد.

مرادی یادآور شد، البته مشکلات اقتصادی که کشور با آن مواجه است بر هزینه های شرکت بازیافت و شهرداری تاثیرگذار بوده، شرکت بازیافت یک برند برای استان ما است که باید ازسوی شورا و استانداری بیشتر تقویت شود.

پسماندهای کرونایی در بسته های جداگانه ریخته شود

چنانچه معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه به فرهنگ سار، گفت: شهروندان باید خود به این باور برسند که رعایت نکات بهداشتی فقط برای سلامت خودشان نیست بلکه در مقابل سلامت خانواده خود و افراد جامعه نیز مسوول هستند، اما اگر فردی به این باور نرسد و آن شعور ذاتی در وی ایجاد نشود و همچنان به رفتار اشتباه و پرخطر خود ادامه دهد حتی با قوه قهریه از طریق مراجع قانونی هم نمی‌توان رفتار وی را تغییر داد و فرهنگ زیست محیطی را در وی نهادینه کرد.

آذر ولی زاده افزود: حتی اگر در خانواده ای بیمار کرونایی وجود دارد، افراد آن خانواده باید پسماندهای ماسک­، دستکش­ و وسایل استفاده شده و دور ریختنی آن بیمار را درون کیسه های نایلونی جدا و حتی با رنگ متفاوت قرار داده و روی آن بنویسند که مربوط به یک بیمار کرونایی است تا در زمان حمل و بازیافت آنها فرد یا افراد دیگری به این بیماری مبتلا نشوند.

فرهنگ زیست محیطی در روزهای کرونایی

وی ادامه داد: باید فرهنگ زیست محیطی و رفتار درست در قبال محیطی که در آن زندگی می کنیم را در خود و خانواده خود نهادینه کنیم و این کار مقدور نیست مگر با رفتار صحیح ما در مقابل دیگر افراد و همچنین محیطی که در آن زندگی می کنیم.

ولی زاده افزود: احساس مسوولیت افراد در جامعه باید تا حدی باشد تنها  نگران سلامتی خود، خانواده و عزیزان نباشند بلکه دغدغه سلامتی سایر افراد جامعه و به ویژه پاکبانان خدوم و نیروهای زحمت کش شهرداری که وظیفه نظافت و پاکسازی شهر و حمل زباله ها را به عهده دارند را داشته باشند، چرا که بی توجهی افراد در رها کردن زباله ها و پسماندهای بهداشتی مانند ماسک و دستکش و غیره باعث انتشار ویروس و در معرض خطر قراردادن افراد دیگر به ویژه این عزیزان و خانواده های آنان خواهد شد.  
هزار و ۳۰ تخت برای بستری بیماران کرونایی در کرمانشاه اختصاص یافت

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه هزار و ۳۰ تخت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان برای بستری بیماران کرونایی اختصاص یافته است، گفت: اکنون هزار و هفت بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری و تحت مداوا هستند.

دکتر «محمودرضا مرادی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار، افزود: هم اکنون غیر از ۲ بیمارستان خصوصی در شهر کرمانشاه در تمام بیمارستان‌های استان بیماران مبتلا به کرونا بستری هستند که بیش از ۳۰ درصد آنان در شهرستان‌ها هستند.

وی اظهار داشت: از ابتدای شروع اپیدمی کرونا تاکنون ۱۷هزار و ۴۶۲ بیمار در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند که تعداد بیماران در مهر نسبت به شهریور ۵۹ درصد و ۱۰ روز اول آبان نسبت به ۱۰ روز اول مهر ۵۱ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: در استان کرمانشاه تاکنون ۸۷۵ بیمار با معیارهای تشخیص ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند که میانگین سنی مرگ در مردان ۶۶ و در زنان ۶۷ سال بوده و ۵۹ درصد مرگ های کرونایی در مردان اتفاق افتاده است.

گزارش از زهره کریم زاده

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یازده + ده =