جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۴۱:۵۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

روز قدس محور وحدت آزادی خواهان جهان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین

روز قدس جلوه‌ای از همراهی مردم جهان با فلسطین است، در چنین روزی ملت‌های دنیا به ویژه مردم ایران اسلامی با راهپیمایی‌های گسترده خود ،هرچه بیشتر ماهیت رژیم جعلی جنایتکار صهیونیستی را برملا کرده و نشان داده اند که  مساله فلسطین و رهایی قدس هنوز در وجدان انسان‌های آزاد زنده است. روز جهانی قدس امسال […]



روز قدس جلوه‌ای از همراهی مردم جهان با فلسطین است، در چنین روزی ملت‌های دنیا به ویژه مردم ایران اسلامی با راهپیمایی‌های گسترده خود ،هرچه بیشتر ماهیت رژیم جعلی جنایتکار صهیونیستی را برملا کرده و نشان داده اند که  مساله فلسطین و رهایی قدس هنوز در وجدان انسان‌های آزاد زنده است.

روز جهانی قدس امسال برای دومین سال متوالی در میانه پیک چهارم شیوع ویروس کرونا از راه رسید و اگرچه بنا بر ضرورت  و حفظ سلامت مردم ،راهپیمایی در این مناسبت جهانی در بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران برگزار نشد، اما این اقدام هیچ خللی در عزم و اراده ملت های آزادیخواه جهان در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و آرمان های آنان ایجاد نکرده بلکه نفرت و انزجار از اقدامات جنایتکارانه این رژیم غاصب را بیشتر کرده است.

به گزارش فرهنگ سار ،روز قدس امسال بنا بر تصمیم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور با محدودیت هایی در برگزاری روبرو شد ، در روز قدس امسال هیچ برنامه ای برای راهپیمایی یا رژه خودرویی انجام نشد اما با وجود اعمال محدودیت ها در برگزاری راهپیمایی ،مسائل مرتبط با فلسطین با حساسیت‌های بیشتری در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پیگیری شد.

وجه تمایز روز قدس امسال  خیانت تعدادی از سران خود فروخته کشورهای عربی در برقراری ارتباط آشکار رسمی با رژیم جعلی صهیونیستی ،ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته ای ، نقش داشتن در ترور شهید قدس و مقاومت سردار «حاج قاسم سلیمانی »و همچنین اقدامات خرابکارانه آنان در سایت هسته‌ای نطنز است.

مردم قهرمان ایران در روز قدس امسال نیز حمایت از فلسطین و خشم و انزجار از اسراییل غاصب را در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشتند ، همچنین  با ایجاد هشتگ هایی چون #القدس اقرب، #قدس شریف_نزدیکیم به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی  و همچنین شعار واحد «آزادی قدس نزدیک است»  و # quds_is_closer فریاد نفرت خود را از ظلم و استکبار صهیونیست ها و ایادی آنان بلندتر و رساتر از همیشه به گوش جهانیان رساندند.

بسیاری از چهره های سیاسی ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، مراجع تقلید ، نمایندگان ولی فقیه و امامان جمعه،  شخصیت های کشوری و لشگری ، مسئولان نظامی و انتظامی و استانداران در پیامی هایی جداگانه یا مشترک ،ضمن اعلام برائت از جنایات صهیونیست های غاصب ،روز قدس را جلوه گاه دفاع از حقوق ملت مسلمان و مظلوم فلسطین دانستند.

آنها در این پیام ها با تاکید بر وحدت و یکدلی مردم در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و تحقق آرمان آزادی قدس، آورده اند: ابتکار تاریخی و هوشمندانه حضرت امام خمینی(ره) در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، بازتاب خشم فروخورده ملت مظلوم و ستم‌دیده‌ای است که بیش از ۷۰ سال در چنگال اشغالگران گرفتار شده‌اند.

برخی سازمان ها و نهادها ، شوراهای هماهنگی تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه  نیز با صدور بیانیه های مختلف روز قدس امسال را فرصتی نوین برای لبیک‌گویی به درخواست هزاران برادر و خواهر مسلمان فلسطینی دربند زندانهای مخوف اسرائیل عنوان کردند.

 پیام های مسوولان و شخصیت های سیاسی

 استاندار چهارمحال و بختیاری با صدور پیامی، روز جهانی قدس را نماد بارز وحدت، انسجام و یکپارچگی امت اسلامی دانست و گفت: امسال به‌علت شیوع ویروس کرونا و به‌لحاظ لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ منظور جلوگیری از گسترش بیشتر این ویروس، امکان و توفیق شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس وجود ندارد، لذا مردم با استفاده از بسترهای فضای مجازی، ندای مظلومیت مسلمانان فلسطین اشغالی را به گوش جهانیان برسانند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی نیز روز جهانی قدس را ندای وحدت، یکپارچگی و استکبارستیزی جهان اسلام در حمایت از ملت مظلوم فلسطین دانست و بیان کرد: روز قدس نماد عینی و آرمانی از جریان انسانیت در مقابله با استکبار است و هر سال در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مسلمانان وآزادی‌خواهان بیدار و بصیر در جهان هدف متعالی خود را با حضور در ایین قدس اعلام می‌کنند.

 همچنین سید موسی خادمی استاندار لرستان در پیامی به مناسبت روز جهانی قدس گفت: روز جهانی قدس به فرصت ارزشمندی برای اتحاد و همدلی مسلمانان سراسر جهان تبدیل شده است.

 استاندار ایلام هم در پیامی به مناسبت فرا رسیدن روز قدس، تاکید کرد: عزم مسلمانان جهان برای رهایی قدس شریف راسخ و استوار است به نحوی که هیچ عامل و یا شرایطی نمی تواند در این اراده برای نابودی رژیم جعلی اسرائیل خللی وارد کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز در پیامی گفت: با شیوع ویروس کرونا برای دومین سال است که ملت ما از راهپیمایی روز جهانی قدس محروم شده است لذا امید است در عرصه فضای مجازی و حضور در صفوف نماز جمعه با حفظ پروتکلهای بهداشتی این محدودیت را به اندازه ممکن جبران نمایند.

استاندار خراسان رضوی هم در پیامی بیان کرد: روزی خواهد رسید که با اتحاد مسلمانان، بیت المقدس، نخستین قبله‌گاه مسلمین و جایگاه معراج پیامبر گرامی اسلام (ص) و نماد مقاومت، ایستادگی و مبارزه علیه ظلم، رنگ آزادی را خواهد دید و مرهمی بر آلام مردان و زنان دردمند و کودکان بی‌گناه و بی‌پناه فلسطین خواهد شد.

همچنین نماینده ولی فقیه در استان لرستان در پیامی اعلام کرد: مردم ولایتمدار استان لرستان در کنار سایر اقشار ملت غیور و سلحشور ایران اسلامی ضمن اعلام بیعت با آرمان‌های امام راحل که فرمودند «قدس متعلق به مسلمین است» و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اطاعت از فرامین و توصیه‌های معظم له که در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان امسال ایراد خواهند فرمود سهم خود را در این روز سرنوشت ساز ادا کرده و متناسب با فرامین معظم له تنفر خود را از نظام سلطه و اشغالگری و دفاع از قدس شریف به جا می‌آورند.

نماینده ولی فقیه در کردستان و استاندار این استان هم، در پیام‌های جداگانه‌ای روز قدس را گرامی داشتند و بر لزوم دفاع از مردم و آرمان‌های فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

استاندار خوزستان نیز در پیامی به مناسبت روز جهانی قدس نوشت: روز جهانی قدس یکی از ماندگارترین میراث‌های تاریخی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و روز ایستادگی و مقاومت مظلومان و حق طلبان جهان در برابر باطل است.

همچنین در پیام نماینده ولی فقیه درآذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه آمده است: روز قدس، نماد حریت، ظلم ستیزی، وحدت و همدلی امت اسلامی و تجلی فریادهای آزادی خواهانه و عدالت طلبانه مظلومان در برابر غاصبان، زورگویان و متجاوزان است. 

 استاندار خراسان شمالی نیز در پیامی روز جهانی قدس را بهانه ای دانست تا پرشورتر ، از مردم مظلوم فلسطین حمایت و دفاع کنیم و گفت: در مسیر مبارزه با خوی متجاوزگرانه رژیم صهیونیستی کوتاه نخواهیم آمد و دشمنان بدانند که همیشه انزجار خود را از این ناعدالتی ها اعلام می کنیم.

نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان هم در پیامی با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به روز قدس از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی، تصریح کرد که تنها راه نجات فلسطین همین روز جهانی قدس است زیرا وقتی فریاد امت‌ اسلام علیه استکبار جهانی بلند شود، مردم مظلوم فلسطین دلگرم می‌شوند.

همچنین استاندار اصفهان در پیامی به مناسبت روز جهانی قدس بیان کرد: روز قدس، تجلی و نماد وحدت و یکپارچگی جهان اسلام در حمایت از قدس شریف و مردم مظلوم فلسطین است.

نماینده ولی‌فقیه و استاندار سیستان و بلوچستان نیز در پیامی مشترک اعلام کردند: امت مسلمان با اعتصام به ریسمان الهی و اجتناب از تفرقه به حول و قوه الهی باید ندای روز جهانی قدس را در شرایطی که امکان حضور وجود ندارد به مردم عالم رسانده و پایبندی خود را به آرمان آزادی قدس شریف تحکیم کنند.

 نماینده ولی‌فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌شرقی هم با صدور پیام مشترکی به مناسبت روز جهانی قدس بیان کردند: روز قدس به حلقه‌ وصل مسلمانان و آزادیخواهان جهان برای هم‌صدایی با ملت مظلوم فلسطین تبدیل شده است.

امامان جمعه اهل سنت آزادشهر و گنبدکاووس درشرق گلستان نیز از مردم خواستند درشرایط کرونایی که امکان حضور درخیابان‌ها و سردادن فریاد حمایت از مردم مظلوم فلسطین نیست با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، اعتراض خود را نسبت به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی، به گوش جهانیان برسانند.

 همچنین استاندار تهران با صدور پیامی به مناسبت روز جهانی قدس گفت: ملت شهید پرور و قهرمان ایران با تجربه دفاع از حریم حرم و با تقدیم شهیدان والا مقامی همچون شهید سردار قاسم سلیمانی نشان داده در مسیر مقاومت پیشقدم و در کنار ملت‌های مظلوم منطقه است.

برگزاری دومین کنگره بین المللی قدس شریف در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و ماهواره ای  با حضور بیش از ۳۰ شخصیت علمی و فرهنگی از کشورهای مختلف به سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی با محوریت قم در روزهای ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت  همراه با سخنرانی تنی چند از اندیشمندان ،چهره های سیاسی و استادان دانشگاهی داخلی و خارجی ،  نشست هایی تخصصی با حضور نمایندگان حزب الله لبنان، جنبش اسلامی فلسطین و جنبش حماس در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از برنامه هایی بود که به مناسبت روز قدس امسال برگزار شد .

اهتزازپرچم فلسطین در برخی شهرها ، به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی ، اعلام  فراخوان ” عهد همدلی ” در حمایت از مردم فلسطین در فارس و ارسال ویدیو و دست نوشته با موضوع قدس به زبان عربی یا فارسی در فضای مجازی ، برگزاری مسابقه نقاشی « سرزمین زیتون »  ، برگزاری ۲۰ برنامه با عنوان «شمارش معکوس» با شعار «صبح نزدیک است، محکم‌تر قدم بردار»، مسابقات پیامکی و میزگردهای مجازی ، برگزاری عصر شعر مجازی و شب شعر و رونمایی از کتاب هایی با محوریت قدس ، اجرای طرح ویژه ماذنه مقاومت برای پخش سرودهای مرتبط با قدس و فلسطین از بلندگوهای مساجد، بقاع متبرکه و همچنین راه‌اندازی گروه‌های سرود سیار از برنامه های تدارک دیده شده توسط سازمان ها و نهادهای مختلف در روز قدس است .

به گزارش فرهنگ سار ، امام خمینی (ره) در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ ،آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری کردند تا مرحله جدیدی در همبستگی با مساله فلسطین و مبارزه ملت فلسطین در سایه بیداری ملت های مسلمان و آزادیخواه در منطقه و جهان در برابر صهیونیست ها و استکبار جهانی آغاز شود.

نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس، اقدامی هوشمندانه از طرف امام راحل بود تا در این راستا ملت‌های مسلمانان اجازه ندهند اشغال سرزمین‌های فلسطینی و قدس و همچنین تشکیل دولت غیرقانونی و نژادپرست اسراییل رسمیت یابد و قبله‌گاه نخست مسلمانان جهان به دست فراموشی سپرده شود.
این اقدام با حمایت بسیاری از روشنفکران  و آزادیخواهان جهان همراه شد و پس از صدور پیام امام راحل همه ساله ملت های مسلمان جهان در روز جمعه آخر ماه مبارک طی راهپیمایی و اجتماعات گسترده انزجار خود از رژیم صهیونیستی و قدرت امت اسلام را به نمایش می گذارند که موجب امید بخشی به گروه های مقاومت‌ و مدافعان آرمان فلسطین شده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سه × 2 =