جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۴۳:۲۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۹:۵۱

رشد ۷۰۰ درصدی گازرسانی روستایی کرمانشاه در هفت سال گذشته

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار؛ استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند. محرومیت زدایی، رفع تبعیض، ایجاد […]



به گزارش خبرنگار فرهنگ سار؛ استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

محرومیت زدایی، رفع تبعیض، ایجاد عدالت در دسترسی همگانی به امکانات، تحقق عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه امکانات از همان روزهای استقرار دولت یازدهم به طور جدی در دستور کار مسوولان قرار گرفت و نتیجه آن امروز برخورداری هزار و ۵۴۰ روستای استان کرمانشاه از گاز طبیعی است.

کرمانشاه استانی چهار فصل در دامنه زاگرس است که بخش زیادی از شهرستان های آن از کوهستانی و سخت گذر است و تامین سوخت برای ساکنان آن باتوجه به زمستان سخت این استان با مشکل روبرو بود اما با گازرسانی به روستاها این مشکل اکنون تاحدود زیادی برطرف شده است.

گازرسانی در استان کرمانشاه از سال ۱۳۷۲ با شروع عملیات اجرایی گازرسانی به شهرهای کنگاور و صحنه آغاز شد. در خلال سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۶ تعداد ۵۲۵ هزار و ۴۸۷ مشترک خانگی، تجاری و صنعتی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

از سال ۱۳۷۷ بنا برسیاست‌های کلی شرکت‌های بالادستی، فعالیت‌های گازرسانی این استان در قالب شرکت سهامی خاص با اساسنامه مستقل شد و از فروردین سال ۷۹ آغاز به کار کرد.

گازرسانی به ۴۶۵ روستا در دست اجراست

مدیرعامل شرکت گاز کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به گازرسانی در استان اشاره کرد و گفت: دولت‌های یازدهم و دوازدهم در راستای توسعه مناطق محروم و کمتربرخوردار در مجموع هزار و ۳۵۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش گازرسانی در کرمانشاه انجام داده که از این میزان ۳۷۱ میلیارد تومان در دولت یازدهم و ۹۸۴ میلیارد تومان نیز در دولت دوازدهم صورت گرفته است.

«سیروس شهبازی» افزود: در راستای سیاست های محرومیت زدایی دولت اکنون گازرسانی به ۴۶۵ روستا به علاوه شهرهای نوسود، ریجاب و شبکه داخلی شهر ازگله با مجموع اعتبار ۲۷۵ میلیارد تومان نیز در دست اجرا است.

به گفته وی، تاکنون عملیات گازرسانی به هزار و ۵۴۰ روستا معادل ۷۷ درصد روستاهای کرمانشاه انجام شده و با اتمام پروژه های دردست اقدام ضریب نفوذ گازرسانی در استان در بخش روستایی به ۹۴ درصد خواهد رسید.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۹۹ درصد جمعیت شهری استان با گازرسانی به ۲۹ شهر و بیش از ۶۰۶ هزار مشترک در بخش های مختلف مصرف کننده گاز طبیعی هستند.

بهره‌مندی ۳۳۷ واحد صنعتی از گاز مصوبه شورای اقتصاد

مدیرعامل شرکت گاز کرمانشاه در ادامه سخنان خود همچنین به بهره‌مندی واحدهای صنعتی استان از گاز طبیعی براساس مصوبه شورای اقتصاد خبر داد و گفت: تقاضا برای استفاده از گاز طبیعی در صنایع با توجه به صرفه اقتصادی، سوخت پاک و قابل اطمینان، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

شهبازی افزود: در این راستا با توجه به اولویت‌بندی به عمل آمده، تاکنون ۲۵ بسته براساس مصوبه شورای اقتصاد شامل ۶۲۳ واحد صنعتی طراحی شده که شامل اجرا، در دست اجرا و یا درحال پیمان سپاری است که به منظور انجام آن باید ۳۸۵ کیلومتر شبکه اجرا شود.

به گفته وی، اکنون ۲ هزار و ۵۰۹ واحد صنعتی در سطح استان کرمانشاه گازدار هستند.

وی تصریح کرد: برنامه شرکت گاز استان کرمانشاه در سال جاری گازرسانی به ۲۰۰ واحد صنعتی با حجم جایگزینی ۸۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی با سوخت مایع است که تاکنون به ۱۴۵ واحد صنعتی که ۵۹ واحد آن جزء مصوبه شورای اقتصاد می باشد، گازرسانی صورت گرفته است.

مصرف سه میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در استان

مدیرعامل شرکت گاز کرمانشاه همچنین در بخش پایانی سخنانش گریزی به مصرف گاز طبیعی در استان کرد و گفت: در هشت ماه سپری شده از سال جاری، سه میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در استان مصرف شده که به ترتیب ۱۵ درصد در بخش خانگی، هفت درصد مربوط به جایگاه‌های سی ان جی، ۵۰ درصد مصرف نیروگاه ها و ۲۸ درصد سایر مصرف کنندگان بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته رشد هفت درصدی داشته است.

شهبازی اضافه کرد: در سال جاری با توسعه گازرسانی در بخش های مختلف از جمله خانگی، تجاری و صنایع توانسته رشد مصرف را رقم بزند به نحوی که تاکنون در بخش های مختلف ۱۱هزار و ۳۵۴ مشترک جدید به مشترکان استان اضافه شده که ۷۱ مورد آن در بخش صنعت اتفاق افتاده است.

وی افزود: برنامه این شرکت تا پایان سال ۹۹، افزایش و جذب ۳۰ هزار مشترک جدید و همچنین در بخش صنایع جایگزینی ۸۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی با سوخت مایع است که کمک قابل توجهی به محیط زیست و اقتصاد کشور خواهد شد.

۵۶ هزار خانوار فاقد گاز طبیعی در کرمانشاه

اکنون برخی از روستاهای استان کرمانشاه فاقد گاز طبیعی است و تا زمانی که این مناطق زیرپوشش شبکه گاز نروند نیازهای انرژی خود را از طریق نفت سفید تامین می‌کنند که براساس اعلام مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه اکنون ۵۶ هزار خانوار کرمانشاهی از این سوخت استفاده می‌کنند.

«فریدون یاسمی» افزود: حدود ۵۶ هزار خانوار در استان کرمانشاه نیازمند استفاده از نفت ‌سفید و گاز مایع هستند که از این تعداد حدود ۵۲ هزار نفر به سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) مراجعه و مشخصات و کارت بانکی خود را ثبت کرده‌اند و مرحله اول توزیع در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

وی از آمادگی کامل این شرکت برای تامین و توزیع سوخت در فصل سرما و شرایط اضطرار خبر داد و گفت: سوخت‌رسانی در استان در حال انجام است و مشکلی در خصوص تامین فرآورده نفت سفید و گاز مایع وجود ندارد.

ویا با تاکید بر اینکه، وضعیت ذخیره‌سازی انواع فرآورده‌های نفتی در این منطقه مطلوب است، افزود: وضعیت سوخت در ۱۵۷ جایگاه استان نیز مناسب و سوخت کافی در این تعداد جایگاه وجود دارد.

وی در خصوص تامین سوخت مناطق سردسیر و سخت‌گذر نیز اظهار داشت: سوخت‌رسانی به این مناطق در حال انجام بوده و مشکلی در خصوص تامین فرآورده های نفتی مورد نیاز وجود ندارد.

یاسمی اضافه کرد: از تعداد چهار هزار خانوار باقی مانده می‌خواهیم تا هرچه سریع‌تر نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه سدف و دریافت سهمیه خود اقدام کنند.

او گفت: در منطقه کرمانشاه ۵۶ هزار خانوار زیرپوشش این شرکت و مصرف کننده نفت سفید وجود دارد که سوخت موردنیاز این تعداد خانوار از طریق ۵۱۸ فروشندگی روستایی تامین می‌شود.

تامین گاز خودروها و صرفه جویی در مصرف بنزین

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه در ادامه با قدردانی از سرعت گازرسانی به روستاها و شهرهای استان کرمانشاه، گفت: یکی از نعمات توسعه گازرسانی، ایجاد جایگاه های سوخت سی ان جی است که موجب صرفه جویی در مصرف بنزین می شود.

«فریدون یاسمی» با یان اینکه گاز طبیعی، انرژی پاک و ارزان و حافظ محیط زیست است، افزود: در این مدت ۲۰۰ میلیون متر مکعب سوخت سی ان جی در استان کرمانشاه مصرف شده که منجر به صرفه جویی ۲۰۰ میلیون لیتری در مصرف بنزین شده است.

به گفته وی، ۱۵۷ باب جایگاه سوخت در استان کرمانشاه فعال است که از این تعداد ۷۶ باب جایگاه سوخت سی ان جی است.

یاسمی افزود: استان کرمانشاه از نظر تعداد جایگاه‌های عرضه سوخت رتبه یازدهم کشور را داراست و از لحاظ استقبال مصرف کنندگان از سوخت سی ان جی نیز در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

یاسمی، همچنین به کاهش مصرف نفت سفید در بخش مصرف خانگی خبر داد و گفت: در هشت ماه سپری شده از سال جاری حدود ۲۶ میلیون لیتر نفت سفید در کرمانشاه مصرف شده که نسبت به سال گذشته با ۴۳ میلیون لیتر ۳۹ درصد کاهش مصرف نشان می‌دهد.

توسعه گازرسانی در شهرها و روستاهای کرمانشاه اکنون با شدت ادامه دارد و امید می رود در چند سال آینده همه شهرها و روستاهای استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند شوند و مشکلی در تامین سوخت آنها وجود نداشته باشد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 + سیزده =