جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۱۲:۵۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

۲۷ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

گزارش های خبرنگاران فرهنگ سار حاکی از آن است که شرایط امروز بیماری کرونا در بیشتر استان ها با شیب ملایم به سمت کاهش است و هر استانی که مردم مقررات و فاصله گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت کرده اند بار بیماری کمتر شده است اما به محض این که کمترین غفلتی اتفاق افتاده، شمار […]



گزارش های خبرنگاران فرهنگ سار حاکی از آن است که شرایط امروز بیماری کرونا در بیشتر استان ها با شیب ملایم به سمت کاهش است و هر استانی که مردم مقررات و فاصله گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت کرده اند بار بیماری کمتر شده است اما به محض این که کمترین غفلتی اتفاق افتاده، شمار بستری ها، جانباختگان و مبتلایان به ویروس این بیماری دوباره روند افزایشی پیدا کرده است.

در این میان برخی شهرستان های مازندران از جمله مناطقی است که روند شیوع ویروس کرونا صعودی شده است و  بر اساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، تعداد شهرهای وضعیت قرمز کرونایی مازندران به ۱۰ شهرستان شامل سوادکوه ، بابل ، جویبار، تنکابن ، رامسر، نکا، ساری ، قائمشهر ، فریدونکنار و آمل افزایش یافته است .

علاوه بر این ۱۰ شهر که در وضعیت قرمز هستند، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، هم اکنون یکهزار و ۴۳۵ بیماری مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

استان گیلان و گلستان نیز درگیر همین ناپایداری هستند و  بندر گز و کردکوی که در وضعیت قرمز بودند، کمی مهار شده و به رنگ نارنجی تبدیل شده است.

در ۱۰ ماه گذشته از زمان شیوع کرونا در ایران تاکنون یک میلیون و ۳۱۸ هزار و ۲۹۵ فرد مبتلا به کرونا شناسایی شده و از این تعداد ۵۶ هزار و ۶۲۱ نفر جان خود را از دست داده اند. در این مدت سه خیز کرونا در اسفند ۹۸، خرداد و تابستان ۹۹ و پاییز ۹۹ پشت سر گذاشته شده است و خطر خیر چهارم در بهمن و اسفند به خصوص با توجه به جهش ویروس کرونا بالاست.

وضعیت کرونا در دیگر استان ها

براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ۳۶ شهرستان فارس ۲۶ شهرستان در وضعیت آبی (کم‌خطر) شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

اپلیکیشن ماسک که آمارهای وزارت بهداشت را بازتاب می دهد اعلام کرد ۱۰  شهرستان استان فارس در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا هستند و هیچ کدام از شهرستان‌های استان در وضعیت زرد و قرمز قرار ندارند.
از ۲۷ دی‌ماه ۹۹ شهرستان‌های لارستان، گراش، اوز، کازرون، کوه‌چنار، جهرم، خفر، خرمبید، پاسارگاد و ممسنی در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌های فارس در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند.
تعداد شهرستانهای با وضعیت آبی از لحاظ شیوع کرونا در خراسان رضوی بر اساس جدیدترین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ۲۵ شهرستان افزایش یافت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس رنگ‌بندی رسمی شهرستانهای کشور بر طبق گزارش ۲۷ دی ماه وزارت بهداشت، هم اکنون هشت شهرستان استان خراسان رضوی در وضعیت زرد قرار دارند.
دکتر حمیدرضا رحیمی ، شهرستانهای با وضعیت زرد خراسان رضوی را باخرز، تربت‌حیدریه، خلیل‌آباد، فریمان، کاشمر، کوهسرخ، گناباد و نیشابور و شهرستان مشهد ذکر کرد و گفت که سایر شهرستانهای دیگر خراسان رضوی در وضعیت آبی قرار دارند.

ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان یک نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر جمعه تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۸۷۶ نفر رسید. 

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۵۱ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تا به امروز به ۲۱ هزار و ۷۵۳نفر رسید.
بنابر این گزارش، ۷۱ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۵ هزار و ۱۴۵ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.
طبق اعلام این کمیته، موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۶ هزار و ۹۸۲ نفر رسید.

شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان اردبیل با ادامه روند نزولی مهار شده است به طوری که هم‌اکنون ۹ شهرستان این استان در وضعیت آبی و تنها سه شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، ۹ شهرستان بیله‌سوار، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و سه شهرستان خلخال، سرعین و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: با آبی شدن وضعیت شیوع کرونا، مجموع افراد بستری شده همزمان مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان با ۳۱۴ نفر کاهش نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده به ۱۸۹ نفر رسیده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده از بستری شدن ۲۵ نفر بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و افزود: که این آمار ۸۸ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است.

ایلام نیز سومین روز متوالی بدون فوتی کرونا را پشت سر گذاشت و در همین زمینه رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: برای سومین روز متوالی هیچ مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در این استان ثبت نشد.

دکتر محمد کریمیان افزود: در حال حاضر موارد ابتلا، بستری و فوتی کرونا در استان کاهشی است و اجرای طرح محله محور شهید سلیمانی نقش بسیار مهمی در این روند کاهشی دارد.

وی تاکید کرد: روند کاهشی آمارهای مربوط به کرونا در استان بسیار خوشحال کننده است اما این نگرانی نیز وجود دارد که کاهش آمار مبتلایان، ساده انگاری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم را باعث شود و پیک بعدی بیماری شکل بگیرد.

همچنین  ۴ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت آبی کرونا قرار گرفت و رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: چهار شهرستان کوهرنگ، بن، سامان و خانمیرزا از وضعیت زرد به وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا تغییر کرد.

بر اساس مصوبات ستاد کشوری کرونا وضعیت آبی نیز به رنگ بندی‌های قبلی اضافه شده است و بر این اساس شهرها از وضعیت زرد (خطر متوسط) به وضعیت آبی یا کم خطر می‌روند و سپس در صورت تداوم شرایط مناسب، به رنگ سفید وارد می‌شوند.

مجید شیرانی افزود: ۶ شهرستان شهرکرد، بروجن، فارسان، اردل، لردگان و کیار نیز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

وی با بیان اینکه طی سه روز اخیر مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا در استان به صفر رسیده است، تصریح کرد: با این وجود پس از آنکه بیماران سرپایی و بستری طی ۲ ماه اخیر از کاهش چشمگیری برخوردار شد اما در روزهای اخیر تعداد بیماران سرپایی در استان رو به افزایش است و چنانچه کنترل نشود می‌تواند نگران‌کننده شود.

از آذربایجان غربی خبر رسید که بستری‌شدگان کرونایی در آذربایجان‌غربی برای دومین روز پیاپی صعودی شد و در این زمینه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی گفت: تعداد بستری‌شدگان روز گذشته از ۳۴۱ نفر به ۳۵۸ نفر رسیده بود که طی ۲۴ ساعت اخیر، این رقم نیز به ۳۶۵ نفر افزایش یافت.

دکتر جواد آقازاده افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۶ مبتلای جدید به کرونا در آذربایجان غربی به ثبت رسید که از این تعداد ۶۸ نفر بستری شدند. از کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی، ۱۸۲ نفر مشکوک و ۱۸۳ نفر مبتلای قطعی بودند.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار، ۱۳۷ نفر در بخش مراقبت های ویژه مراکز درمانی استان بستری شده اند که از این تعداد، ۳۲ نفر تحت ونتیلاتور قرار دارند.

آقازاده گفت: در ۲۴ ساعت گذشته با افزوده شدن پنج فوتی جدید کرونایی در استان شامل ۲ نفر در شاهین دژ و یک نفر در هریک از شهرستان های سردشت، مهاباد و خوی، تعداد کل فوت شدگان بر اثر بیماری کووید ۱۹ در استان به سه هزار و ۴۳۱ نفر رسیده است.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با فوت سه بیمار در ۴۸ ساعت گذشته شمار جانباختگان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد به ۴۲۲ نفر رسید.

 پرویز یزدان پناه اظهار داشت: هم اکنون ۱۱۳ بیمار در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که از این تعداد ۲۹ نفر بیمار کرونایی قطعی بوده و هفت نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

وی افزود: از مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد  ۲۲ هزارو ۴۹۴ نفر هم بهبود یافته اند.

از سوی دیگر رییس شبکه بهداشت و درمان طبس گفت: میزان بستری بیماران مبتلا به کرونا در ماه جاری نسبت به آبان ماه ۹۳ درصد در این شهرستان کاهش یافته است اما در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، دوباره طبس به شرایط قبلی باز خواهد گشت.

حسن فروزان‌فر افزود: همچنین موارد ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان طبس ۸۹ درصد و تعداد فوت ناشی از آن ۸۸ درصد کم شده است. در حال حاضر تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان طبس انگشت شمار است که ضرورت دارد برای حفظ این وضعیت تلاش همگانی صورت گیرد.

همچنین سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به آخرین وضعیت شروع کرونا، گفت: با وجود آبی شدن مناطق مختلف استان در صورت عادی انگاری خطر شیوع گسترده دوباره ویروس کرونا وجود دارد و ابتلا یک نفر نیز می‌تواند تعداد زیادی از افراد را مبتلا کند.

علی رئوفی با اشاره به رنگ بندی شهرها، خاطرنشان کرد: رنگ بندی شهرها، شاخص‌های بهداشت و درمان در تعداد مبتلایان، بستری‌ها، ترخیص و فوتی‌هاست و خطر شیوع دوباره ویروس همچنان پابرجاست و غفلت و عادی انگاری موضوع زمینه شیوع گسترده نشود.

از زنجان نیز خبر رسیده که  ۲ شهر کرونایی زنجان در وضعیت آبی قرار گرفتند و در همین رابطه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بر اساس آخرین وضعیت اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ کرونایی ۲ شهر زنجان آبی و ۶ شهر دیگر همچنان زرد است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: بر مبنای همین گزارش رنگ کرونایی شهرهای ابهر و خدابنده آبی و شهرهای زنجان، خرمدره، ایجرود، طارم، سلطانیه و ماهنشان زرد است.

وی اضافه کرد:  با گذشت بیش از ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا تاکنون یک‌هزارو ۱۱۴ نفر در استان زنجان جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند که روز گذشته یک مورد فوتی در سطح زنجان به ثبت رسید.

وی یادآوری کرد: در زمان حاضر شمار مبتلایان و بستری ها در بیمارستان‌های این استان روند نزولی به خود گرفته است بطوری که اغلب شهرهای استان رنگ زرد کرونایی و برخی شهرها در وضعیت آبی قرار گرفته اند.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در شبانه روز گذشته بر اساس معیارهای تشخیصی ۴۶ فرد مبتلا به ویروس کرونا در این استان شناسایی شدند.

سید ابراهیم سلمانی افزود: همچنین در این مدت ۲۱ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند و ۲  نفر هم جان  خود را از دست دادند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به قرمز شدن وضعیت کرونا در بهاباد تصریح کرد: چندین نفر در این شهرستان به کرونا مبتلا شدند  و بی توجهی به این مساله، افزایش آمار مبتلایان را به دنبال دارد.

 در استان لرستان هم پس از ماه‌ها ، روزهای بدون مرگ مبتلایان کرونا در استان رقم خورد که ادامه این روند امیدبخش، نیازمند همراهی مستمر مردم با مسوولان است. هرچند پنج روز بدون ثبت مرگ و میر کرونا در استان رقم خورده است اما این بیماری تمام نشده و غافلگیر کننده است.

براساس اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، پنج شهر لرستان در وضعیت آبی ( کم خطر) کرونایی قرار گرفتند.اکنون شهرستان های خرم آباد، ازنا، الیگودرز، پلدختر، دلفان و سلسله در وضعیت زرد(خطر متوسط) و شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی(کم خطر) قرار دارند.

شهرستان همدان نیز در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه ۳ شهرستان استان در وضعیت آبی کرونا قرار داشتند، گفت: با اقدامات مطلوب انجام شده و همراهمی موثر مردم، شهرستان همدان نیز با بهبود شرایط از وضعیت زرد خارج و در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت.

دکتر محمد طاهری اظهار داشت: برهمین اساس درحال حاضر، ۴ شهرستان همدان، اسدآباد، بهار و فامنین در وضعیت آبی و ۶ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

وی افزود: با شناسایی هشت بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۹ هزار و ۹۴۶ بیمار رسیده است.

در استان مرکزی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و بهداشتی اراک گفت: چهار شهرستان استان مرکزی در وضعیت آبی ویروس کرونا قرار گرفته است اما این مهم به معنای رفع شدن خطر بازگشت مجدد بحران نیست.

دکتر محمد جمالیان افزود: شهرستان‌های محلات، شازند، تفرش، زرندیه در استان مرکزی به وضعیت آبی رسیدند و هشت شهر دیگر استان در موقعیت زرد کرونا قرار دارند.

وی اظهار داشت: طبق آخرین رده‌بندی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های ساوه، خمین، خنداب، دلیجان، کمیجان، آشتیان، فراهان و اراک در وضعیت زرد کرونا هستند و با کمترین سهل‌انگاری ممکن است موقعیت متزلزل و شکننده آن‌ها برگردد.

همچنین سرپرست فرماندار سوادکوه در خصوص وضعیت قرمز کرونایی در سطح این شهرستان گفت: عامل اصلی وضعیت قرمز کرونایی در سوادکوه حضور گردشگران و مجوز تردد استان‌های دیگر برای ورود مسافران به این شهرستان است.

عین الله طالبی با اعلام اینکه دورهمی های خانوادگی دیگر عامل وضعیت قرمز کرونایی در سطح این شهرستان است، گفت که عادی انگاری و استفاده نشدن از ماسک توسط شهروندان هم دیگر عامل وضعیت قرمز کرونایی در این شهرستان است.

وی برگزاری مجالس ترحیم و تردد و برپایی دورهمی در در روستاها را از دیگر عوامل قرمز شدن وضعیت کرونایی شهرستان سوادکوه دانست و گفت: از این پس ورودی روستاها برای حضور مسافران و خودرو با پلاک غیربومی بسته است.  ورودی روستاها توسط نیروهای شوراهای روستا، دهیاری ها و پایگاه مقاومت بسیج کنترل می شود تا از حضور افراد غیربومی جلوگیری شود.

در کرمانشاه رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در استان ثبت نشده است و امروز مجموع جان‌باختگان بر اثر ابتلا به این ویروس بدون تغییر باقی ماند.

مهدی محمدی از بستری‌ شدن ۵۰ نفر در شبانه روز گذشته با علایم ویروس کرونا خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۴۲ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان کرمانشاه بستری هستند.  در ۲۴ ساعت گذشته ۹ بیمار بستری و ۳۲ بیمار سرپایی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح استانشناسایی شدند.

از سوی دیگر در قم رییس سازمان نظام پزشکی قم گفت: با وجود این‌که در چند هفته گذشته تعداد بیماران کرونایی کاهش چشمگیری داشت، ولی مراجعات سرپایی با علایم ویروس کرونا در چند روز گذشته افزایش یافته که زنگ خطری برای استان می‌باشد.

سید حسن عادلی افزود: در چند هفته گذشته شرایط استان قم رو به بهبود بود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت قم آبی شد.

وی با تاکید بر شکننده بودن این وضعیت، اضافه کرد: افزایش مراجعات در چند روز گذشته این نگرانی را به وجود آورده که شیوع ویروس کرونا در حال شدت گرفتن است و باید دستورالعمل‌های بهداشتی بیش از گذشته رعایت شود.

در استان البرز رییس دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد که با مرگ پنج بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته ، شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و۶۳۲ نفر در استان رسیده است.

دکتر محمد فتحی گفت : ۲۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شدند و اکنون در مجموع ۲۹۵ بیمار در این مراکز بستری هستند.

از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز،  چهار شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان برگزاری دورهمی و مهمانی عامل ۷۵ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا در ۲ هفته گذشته در این استان بوده و روند رو به رشد این مولفه نگرانی جدی دانشگاه علوم پزشکی است.

 رشید حیدری مقدم اظهار داشت: با توجه به روند رو به رشد دورهمی های خانوادگی و نزدیک شدن به عید نوروز و دید و بازدیدهای نوروزی باید از هم اکنون نسبت به پرهیز از دورهمی‌ها اطلاع رسانی صورت گیرد.

گزارش کرونایی استان ها

باشگاه‌های ورزشی در زمانه کرونا اسیر بند تعطیلی

عادی‌انگاری راه هموار برای اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا

وضعیت آبی کرونایی تا نگرانی از کاهش استفاده از ماسک درقم

تعطیلی باشگاه ورزشی تا جا به جایی مسافر در شهر

انگشت اتهام شیوع کرونا در غرب گلستان به سمت کارگران فصلی

تازه ترین آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۲۴ هزار و ۳۹۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۷۱۷ نفر رسیده است.

 سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۷ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۱۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۰۸ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۲۴ هزار و ۳۹۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۲۲۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند گفت که ۴۳۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۸ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۴۹۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. ۱۰ شهر قرمز کشور در استان مازندران و شامل آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا است.

به گزارش فرهنگ سار، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۹۴ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری زایی آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شش + 10 =