جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۱:۲۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

ارتقای زیرساختی شهرستان مرزی سربیشه با اجرای ۷۶۳ پروژه

به گزارش فرهنگ سار سربیشه با جمعیت حدود ۴۰ هزار نفر و هشت هزار و ۲۵۱ کیلومتر مربع وسعت در ۶۶ کیلومتری شرق بیرجند است و از این جهت اهمیت ویژه دارد که یکی از مرزهای رسمی مشترک با افغانستان در این شهرستان واقع است. خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، […]



به گزارش فرهنگ سار سربیشه با جمعیت حدود ۴۰ هزار نفر و هشت هزار و ۲۵۱ کیلومتر مربع وسعت در ۶۶ کیلومتری شرق بیرجند است و از این جهت اهمیت ویژه دارد که یکی از مرزهای رسمی مشترک با افغانستان در این شهرستان واقع است.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و در حال حاضر فعال‌ترین مرز خراسان جنوبی در سربیشه است.

خراسان جنوبی دارای ۲ گمرک بیرجند و گمرک ماهیرود است همچنین در مجاورت کشور افغانستان چهار بازارچه مرزی دارد که فقط بازارچه ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال است و بازارچه مرزی ماهیرود یا میل ۷۸ واقع در شهرستان سربیشه و بخش دُرح با بیرجند ۱۷۵ کیلومتر و با ولایت فراه در کشور افغانستان ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

دولت تدبیر و امید در سال‌های اخیر توجه خاصی به توسعه زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی مناطق مرزی از جمله خراسان جنوبی داشته است.

این توجه را می‌توان از اظهارات رییس جمهوری در جلسه آذر ماه ۹۷ هیات دولت دریافت که به انتخاب استانداران جدید برای چهار استان مرزی آذربایجان شرقی، مازندران، خراسان جنوبی و خراسان شمالی از سوی هیات وزیران اختصاص داشت و حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی گفت: استان‌های مرزی کشور در شرایط تحریم، مسئولیت و بار سنگین ویژه‌ای برعهده دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید در راستای گسترش تبادلات مرزی و توسعه و فعال‌تر کردن بازارچه‌های مرزی تلاش کنیم افزود: چند روز گذشته تصمیمی برای ارایه تسهیلات در مناطق آزاد اتخاذ کردیم تا به واسطه آن در موارد مشخص شده بدون انتقال ارز، بتوانند فرآیند واردات در این مناطق را داشته باشند.

رییس جمهوری گفت: باید در آینده برای بازارچه‌های مرزی هم تسهیلاتی در حدی که نیاز باشد، ‌قایل شویم تا بانک مرکزی هم بتواند مدیریت خود را به خوبی اعمال کند.

وی با بیان اینکه استان‌های مرزی باید تبدیل به تامین‌کننده و دپوی کالاهای مورد نیاز کشور به ویژه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها شوند گفت: تولید به ویژه در بخش صنعت و خدمات بسیار حائز اهمیت است که گاهی نیاز به مواد، کالا و خدمات خارجی دارد و باید تسهیلات لازم در این راستا را فراهم کنیم تا به واسطه آن تولید در کشور، فعال شود.

روحانی بر ضرورت تلاش در راستای توسعه هرچه بیشتر و بهتر استان خراسان جنوبی تاکید کرد و افزود: خراسان جنوبی استعداد بسیار خوبی در زمینه کشت محصولات صادراتی از جمله زعفران داشته و معادن غنی دارد که می‌توان با استفاده از آنها در زمینه آبادانی و توسعه استان گام‌های خوبی برداشت.

رییس جمهوری با اشاره به هم‌مرز بودن خراسان جنوبی با کشور افغانستان و نزدیکی به پاکستان اظهار داشت: مرزهای شرقی کشور می‌تواند تاثیر خوبی در صادرات و واردات داشته باشد؛ در عین حال گسترش روابط با همسایگان در توسعه مناسبات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، گردشگری و علمی مهم است.

توجه دولت به توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌ها در شرایطی محقق شده که محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی ناشی از اعمال تحریم‌های ظالمانه به ویژه در سال‌های اخیر فعالیت‌ها را سخت کرد ولی عزم جدی و همراهی مسوولان ملی و استانی باعث شد که اقدامات خوبی در راستای توسعه مناطق مرزی از جمله سربیشه انجام شود تا این شهرستان مرزی نیز همراه با دیگر شهرستان‌های خراسان جنوبی در مسیر توسعه متوازن و پایدار قرار گیرد.

گازرسانی به ۲۰۸ روستای سربیشه، ارتقای ضریب نفوذ شبکه‌های دیجیتال از صفر به ۸۷ درصد، اجرای ۳۰ طرح مخابراتی، آبرسانی پایدار به پنج روستا و ۲۰ طرح مسکن محرومان، اختصاص ۲۰ میلیارد تومان به دهیاری‌های سربیشه، احداث ۱۷۰ کیلومتر راه روستایی و هزینه‌کرد ۲۰ میلیارد تومانی در راستای ارتقای زیرساخت‌های بخش مرزی دُرح از دستاوردهای چهار سال گذشته در این شهرستان است.

یکی از اقدامات شاخص دولت تدبیر و امید در ۲ سال اخیر ارتقای زیرساخت‌های بخش مرزی دُرح بوده و در این خصوص همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در خراسان جنوبی – ۱۵ مهر ۱۳۹۸ – برای چهار شهرستان‌ مرزی استان تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد که این مناطق دارای ضریب محرومیت بیشتر از سایر نقاط هستند.

بر این اساس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نهبندان، کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش دُرح سربیشه، قرارگاه سازندگی بسیج در زیرکوه و بنیاد مستضعفان برای شهرستان درمیان دستگاه‌های معین توسعه انتخاب شدند.

در پی امضای تفاهم‌نامه‌ استانداری خراسان جنوبی و کمیته امداد کشور برای توسعه بخش درح، سند توسعه این بخش از شهرستان سربیشه هم تدوین و عملیاتی شد.

براساس این سند تاکنون ۲۰ میلیارد تومان در زمینه ارتقای زیرساخت‌های بخش مرزی دُرح هزینه و باعث تحول چشمیگر در این منطقه مرزی مجاور کشور افغانستان شده است.

ارتقای زیرساخت‌های بخش دُرح که در مسیر ترانزیت کالا به پایانه مرزی ماهیرود واقع است تا سه سال دیگر نیز ادامه دارد.

به عنوان مثال سال گذشته با احداث ۱۰ ایستگاه دیجیتال در این بخش، جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه‌های دیجیتال از صفر درصد به ۷۶ درصد رسید.

گازرسانی به ۲۰۸ روستای سربیشه

جهش در گازرسانی از دیگر اقدامات شاخص است که فرماندار سربیشه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار به آن اشاره کرد و گفت: در دولت دوازدهم ۷۶۳ پروژه با اعتبار ۹۷۷ میلیارد تومان در این شهرستان مرزی اجرا شده است.

محمد محمدی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت تدبیر و امید هیچ نقطه‌ای از شهرستان سربیشه از نعمت گاز برخوردار نبود اضافه کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۸۵ درصد جمعیت روستایی این شهرستان گاز دارند.

وی گفت: در دولت تدبیر و امید به ۲۰۸ روستا با جمعیت هفت هزار و ۶۰۰ خانوار گازرسانی شده است.

فرماندار سربیشه گسترش ایستگاه‌های دیجیتال را از دیگر اقدامات شاخص در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: با استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها، ضریب نفوذ دیجیتال در شهرستان سربیشه به ۸۷.۶ درصد رسید، در حالی که قبل از دولت تدبیر و امید هیچ روستا و نقطه شهری زیرپوشش دیجیتال قرار نداشت.

وی افزود: با اقدامات انجام شده سال گذشته ۱۵ ایستگاه دیجیتال را در شهرستان راه‌اندازی کردیم که ۱۰ ایستگاه در بخش دُرح بوده و جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه دیجیتال در این بخش از صفر درصد به ۷۶ درصد رسید.

محمدی اظهار داشت: در حوزه ارتباطات و اینترنت هم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت و اقداماتی که انجام شد، ۸۰ درصد جمعیت شهرستان سربیشه زیرپوشش اینترنت قرار دارد.

وی گفت: ۳۰ طرح مخابراتی در این منطقه شروع شده که از این تعداد ۱۹ طرح به بهره‌برداری رسیده و در صورت اجرای کامل این طرح‌ها، پوشش اینترنت در شهرستان سربیشه به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

فرماندار سربیشه عنوان کرد: در چهار سال گذشته آبرسانی پایدار به پنج روستای شهرستان سربیشه با جمعیت هزار و ۸۵۰ نفر انجام شده است.

وی افزود: همچنین در این مدت آبرسانی به ۲۰ طرح مسکن محرومان به طول ۱۵ کیلومتر و بازسازی شبکه‌های فرسوده در روستاها به طول ۸۰ کیلومتر انجام شده است.

ارتقای زیرساختی شهرستان مرزی سربیشه با اجرای ۷۶۳ پروژه

احداث ۱۷۰ کیلومتر راه روستایی

محمدی اظهار داشت: طی چهار سال گذشته به منظور توسعه خدمات در مناطق روستایی، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به حساب دهیاری‌های شهرستان سربیشه واریز شده است.

وی گفت: اختصاص ۲ دستگاه ماشین‌آلات سنگین ویژه دهیاری، چهار دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین برای شهرداری‌ها و سه دستگاه تنفس برای آتش‌نشانی‌های موجود در شهرستان از جمله اقدامات دولت در راستای تامین نیاز خودرویی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بوده است.

فرماندار سربیشه عنوان کرد: قبل از دولت تدبیر و امید در زمینه اجرای باند دوم راه اقدام خاصی در این شهرستان مرزی انجام نشده بود و امروز در محور سربیشه – بیرجند که ۳۰ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی شهرستان سربیشه قرار دارد، ۲۰ کیلومتر باند دوم اجرا شده و زیر بار ترافیک رفته است.

 وی ادامه داد: ۱۰ کیلومتر باقیمانده این محور هم زیرسازی و ابنیه آن انجام شده و آسفالت آن باقی مانده است.

محمدی گفت: در محور سربیشه – نهبندان هم ۳۰ کیلومتر در حوزه استحفاظی سربیشه قرار دارد و قرارداد اجرای طرح با پیمانکار بسته شده است.

وی با اشاره به اینکه کل مسیر درح – بازارچه ماهیرود در دولت تدبیر و امید تعیین تکلیف شد اضافه کرد: هفت کیلومتر طول این مسیر اجرا شده و ۴۲ کیلومتر در دست اجراست و قرارداد بقیه مسیر هم منعقد شده است.

فرماندار سربیشه گفت: ۹۰ درصد جمعیت روستایی بالای ۲۰ خانوار روستایی از راه آسفالت برخوردار هستند و در مجموع در دولت تدبیر و امید ۱۷۰ کیلومتر راه روستایی احداث شده است.

وی بیان کرد: فقط در سال گذشته ۶ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری ۲۷۳ میلیارد ریال در این شهرستان صادر و برای ۵۹ نفر شغل ایجاد شد، امسال نیز ۲ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۲۰۸ میلیارد تومان در ستاد توسعه خاوران این شهرستان امضا شد.

محمدی افزود: سرمایه‌گذاری این ۲ طرح‌ صنعتی بیش از پنج برابر اعتبارات عمرانی تخصیصی استان به شهرستان سربیشه در سال گذشته است.

وی اظهار داشت: در یک اقدام بی‌سابقه مطالعات ژئوفیزیک هوایی در دولت تدبیر و امید به وسعت سه هزار کیلومتر مربع در این شهرستان مرزی انجام شد و تاکنون ۶۸ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی با سرمایه‌گذاری ۵۸۶ میلیارد ریال در سربیشه صادر شده است.

فرماندار سربیشه گفت: این تعداد پروانه با ذخیره قطعی ۲۹ میلیون و ۴۰۸ هزار تن و استخراج سالانه ۵۹۳ تن صادر شده و برای ۵۰۲ نفر شغل ایجاد کرده است.

توسعه بخش درح با هزینه‌کرد ۲۰ میلیارد تومان

وی با تاکید بر اینکه بخش دُرح شهرستان سربیشه با محرومیت فزاینده‌ای در زمینه زیرساخت‌ها مواجه بود گفت: همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان خراسان جنوبی و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در این استان (۱۵ مهر ۱۳۹۸) تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد کشور برای توسعه دُرح منعقد و براساس این تفاهم‌نامه سند توسعه دُرح هم تنظیم شد.

محمدی بیان کرد: این سند دارای ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و اعتبار است که از این مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار و مابقی تسهیلات است.

وی گفت: این سند به صورت مشارکت ۵۰ درصد توسط کمیته امداد و دستگاه‌های اجرایی شهرستان به مدت پنج سال اجرا خواهد شد.

فرماندار سربیشه عنوان کرد: در راستای اجرای سند توسعه دُرح اقدامات بسیار خوبی در زمینه بهداشت، پوشش شبکه دیجیتال، توسعه فضای آموزشی، بهسازی راه‌های روستایی، تامین آب شرب، مرمت قنوات و استخر ذخیره آب، طرح هادی روستایی و توسعه شهری انجام شده است.

وی افزود: تاکنون ۱۴ میلیارد تومان توسط کمیته امداد و دستگاه‌های اجرایی درخصوص ارتقای زیرساخت‌های بخش دُرح شهرستان سربیشه هزینه شده است.

محمدی گفت: در مجموع با دیون پیمانکاران بیش از ۲۰ میلیارد تومان در راستای توسعه بخش دُرح هزینه شده و واقعا در این بخش تحول چشمگیری به وجود آمده است.

وی افزود: تاکنون معابر هفت روستای مرزی این شهرستان از محل اجرای تفاهم‌نامه توسعه بخش دُرح با اعتبار ۴۹ میلیارد ریال آسفالت شده است.

فرماندار سربیشه گفت: براساس تفاهم‌نامه توسعه دُرح و تفاهم جانبی بین سازمان جهاد کشاورزی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مقرر شد تعداد ۲۱ رشته قنات بازسازی و تامین اعتبار شود که تاکنون هفت رشته با متراژ هزار و ۷۴۸ متر و اعتبار یک میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان بازسازی و مرمت شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در تفاهم‌نامه سند طرح توسعه دُرح، احداث و بازسازی ۱۲ باب استخر لحاظ شده که تاکنون ۶ باب استخر با حجم ۶۷۰ متر مکعب احداث شده است.

تحول چشمگیر شهر مرزی درح در ۲ سال اخیر

شهردار دُرح هم گفت: از محل سفر معاون اول رییس جمهوری به این شهر مرزی و محروم، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار جذب و در زمینه توسعه این شهر هزینه شده است.

حسین مقیمی افزود: اقدامات عمرانی درخصوص توسعه شهر دُرح در ۲ سال گذشته بین شهرداری‌های استان بی‌سابقه است و تکمیل تمامی زیرساخت‌های در دست اجرا، توسعه همه جانبه این شهر مرزی را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر در شهر دُرح تحول چشمگیری صورت گرفته است گفت: در این مدت با حمایت مسوولان استانی و کشوری ۴۵ هزار متر مربع از معابر خاکی این شهر با اعتبار سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان زیرسازی و آسفالت شده که از این مبلغ سه میلیارد تومان از محل اعتبارات معاون اول رییس جمهوری و ۵۰۰ میلیون تومان از محل منابع داخلی شهرداری هزینه شده است.

شهردار درح بیان کرد: فاز یک پارک سردار شهید سلیمانی شهر دُرح با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در سال گذشته انجام شد که ۵۶۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی و مابقی از محل اعتبارات داخلی شهرداری انجام شده است.

وی افزود: احداث فاز یک پارک شهدای گمنام شهر دُرح با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی و داخلی شهرداری نیز انجام شد.

مقیمی با اشاره به اجرای پل سردار شهید سلیمانی که بافت قدیم و جدید شهر دُرح را به هم متصل می‌کند گفت: عرصه پل شهید سلیمانی با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سفر دکتر جهانگیری، توسط کمیته امداد به عنوان معین محرومیت‌زدایی شهرستان انجام شد.

وی اضافه کرد: همچنین ۷۰۰ متر طول دیوار ساحلی در اطراف رودخانه مرکزی و پل شهید سلیمانی با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل مصوبات سفر معاون اول رییس جمهوری با اعتبارات شرکت آب منطقه‌ای اجرا شد، البته اجرای کامل این پل در دستور کار قرار دارد.

شهردار درح گفت: ۳۰ هزار متر طول انواع جدول‌گذاری، جوی و کانیو با اعتبار هفت میلیارد تومان در این شهر انجام شد که سه میلیارد تومان از محل اعتبارات معاون اول رییس جمهوری و چهار میلیارد تومان از محل منابع داخلی و سایر کمک‌های جانبی به شهرداری‌ها انجام شده است.

وی افزود: خرید کامیون سنگین، خودروی سواری پژو پارس، کامیون حمل زباله و بیل بکهو با اعتبار سه میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان برای شهرداری انجام شده که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سفر معاون اول رییس جمهوری و کمیته امداد و یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان از منابع داخلی شهرداری هزینه شده است.

وی ایجاد فضای سبز در سطح ۲ هکتار با اعتبار ۲ میلیارد تومان را از دیگر تحولات چشمگیر در این شهر مرزی ذکر کرد و گفت: خاکریزی معابر این شهر با اعتبار ۲ میلیارد تومان و احداث ۲ هزار و ۵۰۰ متر طول آیلند با اعتبار سه میلیارد تومان نیز انجام شده است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سربیشه در ۶۶ کیلومتری شرق بیرجند است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

15 − 4 =