جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۴۰:۱۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

مشکلات رانندگان در جاده سیرانبند بانه

به گزارش فرهنگ سار، مرز سیرانبند بانه دومین و نزدیکترین مرز استان کردستان با اقلیم کردستان عراق است روزانه بیش از ۲۰۰ کانتینر کالا از جاده بانه- سیرانبند وارد بازارچه سیرانبند بانه می شود و رانندگان که گاهی تا سه روز مجبورند توقف کنند از کوچکترین امکانات رفاهی محروم هستند. رانندگان کامیون از شهرهای بسیار دور کشور […]



به گزارش فرهنگ سار، مرز سیرانبند بانه دومین و نزدیکترین مرز استان کردستان با اقلیم کردستان عراق است روزانه بیش از ۲۰۰ کانتینر کالا از جاده بانه- سیرانبند وارد بازارچه سیرانبند بانه می شود و رانندگان که گاهی تا سه روز مجبورند توقف کنند از کوچکترین امکانات رفاهی محروم هستند.

رانندگان کامیون از شهرهای بسیار دور کشور کالا به بازارچه سیرانبند بانه انتقال می دهند و برخی از آنها ۲ تا سه شبانه روز در راه هستند تا به بازارچه برسند و در بیرون بازارچه نیز برای نوبت ورود به آن باید چند روز منتظر بمانند.

سرویس بهداشتی، نمازخانه، جای خواب و استراحت، سالن غذا خوری، آب و غذا مهمترین نیاز رانندگان در جاده بانه- سیرانبند است که از آن محروم هستند و گاهی رانندگان برای نوبت ورود به بازارچه ۲ تا سه روز باید در این مسیر منتظر بمانند اما هیچ خبری از خدمات نیست که این مشکلات آنها را نیز به دردسر می اندازد.

جاده بانه- سیرانبند حدود ۲۵ کیلومتر فاصله دارد که از شهر بوئین نیز می گذارد، یکی از پرتردد ترین جاده های بانه است و منطقه گردشگری سورین نیز در این مسیر واقع شده است.

مشکلات رانندگان در جاده سیرانبند بانه

۲ روز انتظار رانندگان

یکی از رانندگان کامیون که اهل شهرستان بوکان استان آذربایجان غربی است و در مسیر سیرانبند که بیش از ۲ روز منتظر تخلیه بارش است گفت: علی‌رغم اینکه بار ما میوه و تره بار است در تعطیلات رسمی باید تا پایان تعطیلات منتظر بمانیم و احتمال دارد بار در تابستان به دلیل گرما و در زمستان به دلیل سرما فاسد شده یا سرمازده شود.

صابر کُرد فزود: حدود ۵۰ کامیون در پایان روز کاری تخلیه نشد اگر کارمندان این کامیون ها را تخلیه می کردند تنها یک ساعت زمان نیاز داشت و چند روز دیگر در این بیابان بدون آب و غذا نمی ماندیم.

وی اظهار داشت: تخلیه بار در روزهای عادی هم به کندی انجام می شود از ساعت هفت تا ۱۰ صبح تنها ۲۰ کامیون وارد بازارچه شده تا پایان وقت اداری بسیاری از کامیون ها باید با بار تا فردا منتظر بمانند که این رویه  به صادرات آسیب می زند.

این راننده کامیون با بیان اینکه به لحاظ صف رانندگان نوبت دهی به ترتیب انجام می شود اما هیچگونه امکاناتی وجود ندارد ادامه داد: برای رانندگان هیچگونه امکاناتی به لحاظ مکان استراحت، غذا و سرویس بهداشتی وجود ندارد و حتی برای تهیه آب خوردن نیز در اینجا مشکل داریم.

نبود امکانات رفاهی

یکی دیگر از رانندگان کامیون که او نیز چند روز برای تخلیه بارش در بیرون از بازارچه سیرانبند بانه منتظر مانده گفت: در اینجا غذایی برای رانندگان وجود ندارد و روزانه یک وانت غذای محدودی می آورد و در مسیر دور می زند و مجبوریم هر چیزی که دارد بخریم و بخوریم.

امیر پیروت پور با اشاره به نبود سرویس بهداشتی و آب در مسیر جاده سیرانبند ادامه داد: برخی از افراد با ریختن زباله در اطراف جاده مسیر را آلوده کرده‌اند و ما مجبوریم علاوه بر گرمای شدید بوی بد زباله ها را نیز تحمیل کنیم که این و وضعیت به محیط زیست منطقه و سلامت ما نیز آسیب می زند که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

وی یکی دیگر از مشکلات بازارچه را نبود پارکینگ برای پارک کامیون ها عنوان کرد و اظهار داشت: تا زمانی که نوبت ورود و تخلیه بار می رسد باید در این مسیر پرسه بزنیم و همین جا بدون هیچگونه امکاناتی نماز بخوانیم، غذا بخوریم و بخوابیم.

 پیروت پور اضافه کرد: در مرزهای دیگر پارکینگ و امکانات مناسب برای استراحت رانندگان وجود دارد اما در این بازارچه هیچگونه امکانات رفاهی و خدماتی برای رانندگان وجود ندارد.

وی اظهار داشت: ۲ شبانه روز در راه بوده و ۲ روز نیز برای ورود به بازارچه و تخلیه بار در بیرون بازارچه سیرانبند بانه در صف مانده ایم.

این راننده ادامه داد: بسیاری از همکاران ما بیش از پنج هزار کیلومتر راه رانندگی می کنند تا به مرز سیرانبند بانه برسند در اینجا نیز گاهی بیش از  ۲ روز در بیرون از بازارچه بدون هیچگونه امکانات رفاهی و خدماتی منتظر ورود به بازارچه و تخلیه بار می مانند.

وی با اشاره به نامناسب بودن جاده سیرانبند بانه گفت: جاده سیرانبند بانه برای رانندگان بسیار ناامن و پر از چاله و پیچ و خم است که برای حمل و نقل کالا نامناسب است.

مشکلات رانندگان در جاده سیرانبند بانه

 پرداخت بیمه دغدغه رانندگان

دغدغه یکی دیگر از رانندگان بازارچه سیرانبند بانه افزایش هزینه های بیمه است، این راننده در این زمینه گفت: رانندگان باید هر ماه ۱۱ میلیون ریال حق بیمه پرداخت کنند که با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت کار رانندگان هزینه زیادی بر رانندگان تحمیل می شود.

محمد قادری با بیان اینکه دخل و خرج رانندگان با هم هماهنگ نیست اضافه کرد: کامیون من عمری ۴۶ ساله دارد و بسیار فرسوده است و توان تعمیر و تعویض کامیون را ندارم و هر بار برای تعمیر باید ۳۰ میلیون ریال یا بیشتر هزینه کنم و ماندن ما در بیرون از بازارچه بر مشکلات ما اضافه کرده است.

وی اظهار داشت: از زمانی که بار می زنیم تا زمان تخلیه حداقل یک هفته زمان می برد و کرایه بار حدود ۳۰ میلیون ریال است که باید با شریکم تقسیم کنیم.

قادری افزود: از هر کامیون ۲۰ هزار تومان هزینه گمرک می گیرند و روزانه حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کامیون وارد بازارچه می شود اما تاکنون برای رفاه کامیون داران یک نماز خانه اینجا نساختند.

داخل بازارچه نیز مشکلات و کم کاستی های فراوانی دارد که کارگران و رانندگانی که در آنجا کار می کنند با آن دست و پنجه نرم می کنند و باعث می شود که باعث تاخیر در روند صادرات کالا و مشکلات زیادی برای کارگران شود.

یک راننده عراقی هم در رابطه با مشکلات بازارچه  گفت: برای مجوز خروج کالا از بازارچه ساعت ها زمان می برد و کارمندان نیز به کندی عملیات خروج را انجام می دهند.

هیوا محمدامین افزود: هزینه کمرگ و کرایه بار گران است که این باعث می شود که هزینه تمام شده کالا افزایش یابد و گاهی شاهد ازدحام جمعیت در بازارچه هستیم.

نبود پارکینگ

یکی دیگر از رانندگان که سه روز در راه بوده گفت: نبود پارکینگ، وسیله ایاب و ذهاب به داخل شهر، سالن غذاخوری، آب، برق و سرویس بهداشتی از مهمترین مشکلات بازارچه است که رانندگان با آن مواجه می شوند و تا زمان تخلیه بار باید این شرایط را تحمل کنند.

جعفر امیدی ادامه داد: در مرزهای دیگر دستگاه لیفت تراک برای جابجایی بار وجود دارد اما در اینجا باید با هزار زحمت بار را جابجا کنیم دستگاه لیفت تراک برای انبارها نیز کاربرد دارد.

مدیریت بازارچه سیرانبند بانه به راهداری، حمل و نقل جاده ای واگذار می شود

فرماندار شهرستان بانه با اشاره به رسمی شدن بازارچه سیرانبند بانه و ایجاد تحولات در مدیریت این بازارچه گفت: با توجه به رسمی شدن بازارچه مدیریت بازارچه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای واگذار می شود و سند منطقه نیز به نام این سازمان ثبت می شود.

اسماعیل رستم پور افزود: برای ساماندهی بازارچه ۱۰ میلیارد ریال اختصاص یافته که فاز مطالعاتی آن در حال انجام است و با اتمام فاز مطالعاتی باید طرح وارد شورای ساماندهی مبادلات مرزی شده و گذرگاه های رسمی کشور و تصویب می شود.

وی اظهار با اشاره به اینکه تاکنون چند سرمایه گذار برای اجرای پروژه های بازارچه اعلام آمادگی کردند داشت: تازمانی که فاز مطالعاتی پروژه های بازارچه مشخص نشود سرمایه گذار نمی تواند در بازارچه پروژه اجرا کند.

رستم پور ادامه داد: برای فاز نخست طرح های بازارچه سیرانبند بانه حداقل ۲ هزار میلیارد ریال نیاز است دولت موظف است که آن را به سرمایه گذار واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون یک شرکت قزاقستانی و چند شرکت داخلی برای ساماندهی بازارچه اعلام آمادگی کردند گفت: باتوجه به فصل برداشت محصولات محلی در اقلیم کردستان و عراق اکنون روزانه حدود ۷۰ کانتینر کالا صادر می شود که با پایان فصل برداشت صادرات افزایش می یابد.

فرماندار بانه با اشاره به اجرای طرح پیله وری با دفترچه های مرزنشینی افزود: ۲۶ کانتینر کالا در انبارها موجود است وروزانه کالا وارد بازارچه می شود و ۶ هزار نفر از اجرای این طرح بهره مند شدند.

وی اظهار داشت: در بازارچه سیرانبند بانه شیشه، آینه، پوکه ساختمانی، انواع میوه و تره باربه اقلیم کردستان عراق صادر می شود و با توجه به اینکه صادرات برخی از کالاها نیاز به حضور اداره استاندارد و جهاد کشاورزی دارد صادرات کالا در این بازارچه محدود است.

وی اظهار داشت: ورود کامیون به بازارچه و تخلیه با نوبت انجام می شود و باید براساس نوبت و رعایت حقوق رانندگان بارها وارد بازارچه شود که در روزهای بعد از تعطیلات ازدحام کامیون ها بیشتر می شود.

از سال ۷۴ زمزمه‌های رسمی شدن مرز سیرانبند بانه شروع شد و مصوبه آن در دولت نهم به تصویب رسید که در پی آن نشست‌های ۲ طرفه در سطح استاندار کردستان و مسوولان اقلیم کردستان عراق و نمایندگان آنها برگزار شد.

سال گذشته مجددا بحث رسمی شدن این مرز از طرف دولت مرکزی عراق اعلام شده و برهمین اساس، نشست های ۲ طرفه بین مسوولان اقلیم کردستان عراق و استان کردستان برگزار شد.

در اوایل امسال این خواسته دیرینه مرزنشینان با تردد مسافر از این مرز محقق شد و هم اکنون نماینده ارگان های مختلف در مرز مستقر شده و روزانه با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی تردد مسافر با انجام تشریفات اداری در این مرز انجام و در به روی همسایه قدیمی باز شده است.

مرز سیرانبند بانه در نزدیکی روستای تخلیه شده سیرانبند و در ۲۵ کیلومتری غرب بانه واقع شده است و به لحاظ فعالیت‌های تجاری تاریخچه‌ای بیش از ۸۰ سال بویژه در بخش صادرات کالا دارد که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط ویژه، همیشه مورد توجه فعالان اقتصادی منطقه بوده و در همه شرایط زمانی فعالیت در این مرز برقرار بوده است.

این مرز تاکنون کاربری بازارچه‌ مرزی را داشته  از لحاظ میزان حجم معاملات و تعداد فعالان و شاغلان، رتبه دوم بازارچه‌های استان را دارد که امسال به عنوان یک مرز رسمی و مسافری استان معرفی شد.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هجده − 14 =