جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۳۹:۵۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

طرحهای درمان محور بخش خصوصی هرمزگان باساخت ۴ بیمارستان تخصصی

دولت از همان ابتدای فعالیت، حمایت از بخش خصوصی در حوزه های مختلف از جمله حوزه سلامت را در دستور کار خود داشته و در هرمزگان با وجود تنگناهای اقتصادی، به بهترین شکل ممکن انجام شده و امروز شاهد فعالیت گسترده بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان این استان هستیم. با توجه به اینکه […]



دولت از همان ابتدای فعالیت، حمایت از بخش خصوصی در حوزه های مختلف از جمله حوزه سلامت را در دستور کار خود داشته و در هرمزگان با وجود تنگناهای اقتصادی، به بهترین شکل ممکن انجام شده و امروز شاهد فعالیت گسترده بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان این استان هستیم.

با توجه به اینکه دولت تدبیر و امید هیچگاه خود را رقیب بخش خصوصی ندانسته، از حضور این بخش در حوزه فعالیت های بهداشتی و درمانی همواره استقبال کرده و این مهم موجب شده در کنار توسعه اقتصادی و زیر بنایی هرمزگان، اجرای طرحهای درمان محور توسط بخش خصوصی در این استان در سالهای اخیر شتاب روزافزونی به خود بگیرد و شاخص های این حوزه رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد.

بر هیچکس پوشیده نیست که بودجه دولتی به تنهایی پاسخگوی اجرای طرح های توسعه ای نیست، بطور حتم از توانمندی بخش خصوصی استفاده شود؛ اما بخش خصوصی نیز تنها در شرایطی که شاهد حمایت های ویژه دولت باشد و با کمترین سنگ اندازی از سوی دستگاه های اجرایی مواجه باشد، وارد عمل خواهد شد و فعالیتش تداوم خواهد داشت که خوشبختانه این حمایت ها در هرمزگان به ویژه در حوزه بهداشت و درمان این استان با توجه به کمبودهای این بخش تا حدودی مهیا بوده و اقدامات و طرحهای بسیار خوب و تاثیرگذاری در این منطقه انجام شده و یا در دست اجرا است.

 این طرحها در قالب مجتمع های بزرگ در بخش های دانپزشکی، روان پزشکی، چشم پزشکی، قلب و عروق و سایر درمان های بالینی که سالها مردم هرمزگان چشم انتظار آنها بودند، اجرا شده که با تکمیل و بهره برداری از آنها رفت و آمد مردم به استانهای همجوار برای دریافت اینگونه خدمات کاهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

نگاهی به طرح های درمان محور بخش خصوصی در هرمزگان

دولت با توجه به اینکه سرمایه گذاری در بخش بهداشت و درمان را به عنوان یکی از ضرورت های مهم کشور می داند، اهتمام ویژه ای در حوزه ارتقای سلامت به کار گرفته و در این مسیر از توانمندی بخش خصوصی در مناطق مختلف کشور از جمله هرمزگان به بهترین شکل ممکن استفاده کرده است.

امروز طرح هایی که در حوزه بهداشت و درمان هرمزگان توسط بخش خصوصی در حال اجرا است، با هدف توسعه پوشش درمانی در این استان و استان های همجوار و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس بوده که بواسطه سطح کیفیت خدمات می تواند اقبال خوبی در پیش داشته باشد.

درحال حاضر حجم زیادی از مسافرتهای مردم هرمزگان و حتی استانهای جنوبی به استان های بزرگی همچون فارس، تهران، اصفهان، یزد و خراسان برای استفاده از خدمات درمانی در این مناطق است که البته ناگفته نماند این روند در سالهای اخیر با اجرای طرح های بهداشتی و درمانی توسط بخش خصوصی بسیار کاهش یافته، اما هنوز ادامه دارد که نشان دهنده آن است که روند سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان هرمزگان همچنان باید تداوم داشته باشد.

یکی از مهمترین طرح هایی که با حمایت دولت دوازدهم و با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان هرمزگان در حال اجرا است، بیمارستان ۲۲۶ تختخوابی رازی بندرعباس می باشد.

بیمارستان فوق تخصصی رازی بندرعباس با زیربنای ۳۶ هزار متر مربع و ۲۲۶ تخت بستری و ویژه در مدت زمان حدود ۴۸ ماه با اعتباری افزون بر ۶ هزارمیلیارد ریال ساخت و به بهره برداری خواهد رسید.

این بیمارستان تمام خدمات را برای بیماران به همراه دارد؛ بخش های IVF برای درمان ناباروری، رادیوتراپی، شیمی درمانی، طب هسته ای و حدود ۱۹ اتاق عمل در قسمت های مختلف این بیمارستان پیش بینی شده است.

طرحی که در این بیمارستان استفاده شده جایزه الگوی طراحی بیمارستان های فیوچر دیزاین  ۲۰۱۹ WAF آمستردام هلند را کسب نموده  و این پروژه به عنوان نسل پنجم بیمارستانهای آینده به شمار می رود و به لحاظ استفاده از مزیت توریسم سلامت منحصر به فرد است.

این مرکز درمانی مدرن و مجهز به صنایع غرب شهر بندرعباس نزدیک است و به لحاظ موقعیت ۱۰ کیلومتر اطراف خود را تحت پوشش قرار می دهد و حدود ۷۵۰ نیروی انسانی در این بیمارستان مشغول بکار خواهند شد.

بیمارستان در ۹ طبقه که زیربنای هر طبقه از ۶ هزار متر آغاز و تا طبقات بالا به ۳ هزار متر تغییر پیدا می کند ، احداث می شود و طراحی این بیمارستان بسیار خاص است و از استوانه های غیر هم مرکز تشکیل شده که بهترین نورگیری و استفاده بهینه از انرژی و همچنین تهویه بسیار مناسبی در آب و هوای شرجی بندرعباس خواهد داشت.

یکی دیگر از پروژه های مهم درمانی در حال اجرا ، بیمارستان تخصصی جنرال پاتریس بندرعباس با گرایش چشم پزشکی است که با حمایت دولت و مشارکت ویژه بخش خصوصی در دست انجام است.

 این بیمارستان دارای ۶ طبقه است و ظرفیت راه اندازی ۶۴ تا ۱۰۰ تخت بیمارستانی را دارد.

شش اتاق عمل و جراحی بخشی از ظرفیت این بیمارستان است که می‌تواند مراجعه بیماران به سایر مراکز درمانی استان و استان‌های همجوار را پشتیبانی کند و هزینه‌های درمان بیماران را کاهش دهد.

راه اندازی کامل این مرکز نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که بیش از نیمی از این بودجه از طریق تسهیلات حمایتی دانشگاه علوم پزشکی و با پیگیری معاونت عمرانی استانداری تامین خواهد شد.

نخستین بیمارستان دندانپزشکی جنوب کشور تا ۶ ماه آینده تکمیل می شود

یکی از مهمترین پروژه های درمانی در دست اجرا در هرمزگان بیمارستان دندانپزشکی دکتر مهربانیان بندرعباس است که به عنوان نخستین بیمارستان داندانپزشکی جنوب کشور و با حمایت دولت و مشارکت بخش خصوصی در دست انجام بوده و تا ۶ ماه آینده تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار هرمزگان در این خصوص گفت: طبق قرارداد صورت گرفته احداث نخستین بیمارستان تخصصی دندانپزشکی جنوب کشور در بندرعباس با به کارگیری چند پیمانکار و پرداخت تسهیلات، تا ۶ ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

فریدون همتی در بازدید میدانی از بیمارستان دندانپزشکی دکتر مهربانیان در بندرعباس افزود: ۸۰ درصد موانع احداث این بیمارستان مربوط با همراهی استاندار هرمزگان و مجموعه استانداری برطرف شده است.

وی با اشاره به اینکه این بیمارستان دندانپزشکی توسط بخش خصوصی و اعتبارات بانکی درحال اجراست،  دستور لازم را به منظور سرعت بخشی در پرداخت تسهیلات برای تکمیل این پروژه صادر کرد.

همتی ادامه داد: زیربنای اولیه این بیمارستان ۹هزار و ۵۰۰ متر مربع بوده که با توسعه ضلع جنوبی این بیمارستان و احداث ساختمان ۲ طبقه در جوار ساختمان اصلی، هم اکنون بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر زیربنا دارد.

وی گفت: ۲ اتاق عمل و ۳۰ تخت (VIP) که امکان استقرار همراهان بیماران را نیز فراهم می‌کند، از جمله امکانات این بیمارستان تخصصی است.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان یادآور شد: با راه اندازی این بیمارستان تخصصی، مردم استان از عزیمت به استان‌های دیگر برای دریافت خدمات دندانپزشکی بی نیاز می‌شوند.

عزم جدی بخش دولتی و خصوصی برای ارتقای شاخص های بهداشت و درمان هرمزگان

بر هیچ کس پوشیده نیست که در همه بخش ها چه در زمینه احداث ساختمان مراکز درمانی و بیمارستانی و چه در بخش تجهیز بیمارستانی در بخش دولتی و خصوصی در هرمزگان کاری بی نظیر انجام شده که بخشی از آن تا پایان دولت و بقیه پروژه ها تا پایان سال و سال های آتی به بهره‌برداری می رسد که با راه‌اندازی این مراکز جدید درمانی، نه تنها خلأ این حوزه رفع خواهد شد، بلکه روند فعلی با مراجعه مردم سایر استان ها به هرمزگان برای دریافت خدمات بیمارستانی معکوس خواهد شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به حضور فعال بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان این استان گفت: فضای درمانی و بیمارستانی استان که طی چهار سال اخیر توسط بخش دولتی و خصوصی به‌ ویژه در شهر بندرعباس در دست ساخت داریم، شاید از مجموع عملکرد و اقدامات قبل و بعد از انقلاب در حوزه بیمارستانی هرمزگان فراتر باشد.

دکتر حسین فرشیدی با بیان اینکه توسعه فضای بیمارستانی یکی از دغدغه های اصلی مردم هرمزگان است، گفت: امروز در مسیری هستیم که سرمایه گذاری های بزرگی در این حوزه صورت گرفته شده و از همه مسوولانی که برای عملیاتی شدن این پروژه ها، بخش خصوصی را همراهی کردند قدردانی می کنم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از بیمارستان تخصصی ۶۴ تختخوابی جنرال پاتریس که با محوریت چشم پزشکی و توسط بخش خصوصی در حال احداث است، گفت: این بیمارستان با ۱۲هزار متر زیربنا پیشرفت خوبی دارد اما این پروژه در ابتدا به دلیل برخی بروکراسی های زائد اداری که دستگاه های مختلف اجرایی در آن دخیل بوده اند، روند اجرایی مطلوبی نداشته است  که برای سرعت گرفتن ساخت آن ۲۸۰ میلیارد ریال تسهیلات برای تکمیل این بیمارستان تخصیص پیدا می کند.

فرشیدی، با اشاره به بازدید از بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی جراحی رازی نیز، گفت: این مرکز با ظرفیت ۵۰ تخت بستری و سرپایی و اتاق عمل در بخش های «ارتوپدی»، «گوش و حلق و بینی» و «چشم» به بیماران خدمات ارائه می کند.

وی با اشاره به طراحی زیبا و معماری داخلی مطلوب این مرکز بیمارستانی، افزود: راه‌اندازی بیمارستان رازی با امکانات مناسب و رضایت بیماران از خدمات این مرکز، نشان دهنده توان بخش خصوصی است که بخش دولتی باید زمینه فعالیت را برای سرمایه گذاران فراهم .

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن قدردانی از بخش خصوصی برای ورود به سرمایه گذاری در بخش درمان استان، بیان داشت: روند توسعه کشور زمانی شتاب می گیرد که بخش دولتی و نهادهای نظارتی در کنار بخش خصوصی  باشند و راه را برای سرمایه گذاری در این بخش هموار کنند و اجازه دهند سرمایه گذاری، اشتغال، مراکز خدمات و تولید افزایش پیدا کند و به موازات آن شاهد رشد در همه شاخص ها باشیم.

بخش خصوصی راغب به سرمایه گذاری در بخش درمان هرمزگان است

همانگونه که در ابتدای این گزارش عنوان شد، تاکنون با حمایت های دولت و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و کمک خیران تحول عظیمی در بخش بهداشت و درمان استان هرمزگان صورت گرفته است.

معاون عمرانی استانداری هرمزگان در این خصوص گفت: بخش خصوصی راغب به سرمایه گذاری در بخش درمان استان است و حمایت های خوبی نیز در این حوزه با دستور استاندار انجام شده و می شود.

 رضا مدرس بیان داشت: جذب سرمایه گذار در بخش‌های درمانی باتوجه به منابع محدود دولتی از جمله اولویت‌های ترسیم شده توسط استاندار هرمزگان در چند سال اخیر بوده است.

وی در بازدید از بخش‌های مختلف بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی جراحی رازی و روند اجرایی بیمارستان تخصصی جنرال پاتریس بندرعباس افزود: در سال گذشته با وجود شرایط کرونایی، کار و تلاش در خصوص مقابله با ویروس کرونا و بخش عمرانی حوزه بهداشت و درمان هرمزگان با قوت ادامه داشته و متوقف نشده است.

مدرس خاطرنشان کرد: در خصوص تخصیص زمین جهت توسعه بخش جراحی بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی رازی دستورهای لازم از سوی استاندار هرمزگان به دستگاه های مربوطه صادر شده است.

احداث مرکز تخصصی بیماران سرطانی در هرمزگان

یکی از خلأهای حوزه درمان استان هرمزگان ، مرکز درمان بیماران سرطانی است که خبرهای اعلام شده از سوی مسوولان عالی رتبه این استان حکایت از آن دارد که با مشارکت بخش خصوصی و حمایت دانشگاه علوم پزشکی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و همچنین مذاکراتی که با شرکت مپنا صورت گرفته، در آینده نزدیک، عملیات اجرایی این بیمارستان نیز آغاز می شود

استاندار هرمزگان با اشاره به حمایت ویژه دولت از حضور بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان استان گفت:  آمار و ارقام نشان دهنده فعالیت ویژه دولت دوازدهم در بخش درمان و بیمارستان سازی در استان هرمزگان است و از ابتدای این دولت تاکنون در بسیاری از بخش‌ها با تکمیل بیمارستان‌های موجود در شهرستان‌ها، ایجاد بخش‌های دیالیز، توسعه اورژانس‌ها، افزایش تخت در مجموعه بیمارستان‌های استان، گام‌های بزرگی در راستای توسعه و افزایش امکانات بیمارستانی این استان برداشته شده است

همتی تصریح کرد: تا پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید ، استان هرمزگان از نظر ایجاد زیرساخت های بهداشت و درمان که از مهمترین و پایدارترین سرمایه گذاری ها در هر منطقه ای می باشد، جزو فقیرترین استان‌ها بود که با تلاش‌های صورت گرفته و بهره مندی از توانایی بخش خصوصی ، شمار تخت های بیمارستانی و همچنین تجهیزات پزشکی و درمانی در این منطقه افزایش یافته است.

نزدیک شدن میانگین تخت به جمعیت هرمزگان به میانگین کشوری

همانطور که در ابتدای مطلب عنوان شد،هرمزگان از جمله استان هایی است که روند توسعه حوزه بهداشت و درمان آن در طول فعالیت دولت تدبیر و امید بسیار شتابان و پرسرعت بوده و اگرچه هنوز با رسیدن به استانداردها فاصله دارد، اما مسیر حرکتی، مسیر درستی بوده و به طور یقین در صورت حمایت و برنامه ریزی های صحیح و ادامه این روند در دولتهای بعدی به نقطه مطلوب خواهد رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اقدامات چشمگیر دولت دکتر روحانی در حوزه بهداشت و درمان استان گفت: پیش از این هرمزگان در شاخص تخت به جمعیت فاصله بسیاری با میانگین کشوری داشت که خوشبختانه این فاصله در دولت دوازدهم تا حد زیادی برطرف شده است.

دکتر محمود حسین پور در گفت و گو با فرهنگ سار اظهار داشت: در حال حاضر نسبت تخت به جمعیت در استان هرمزگان ۱.۳۶ است و استاندارد کشوری این شاخص ۱.۷۷ می باشد.

وی مجموع تخت های بیمارستانی دانشگاهی و غیردانشگاهی هرمزگان را ۲هزار و ۵۷۳ تخت فعال اعلام کرد و افزود: برای رسیدن به میانگین کشوری تخت به جمعیت باید ۷۷۵ تخت دیگر به مجموع تخت های هرمزگان اضافه شود که بخش قابل توجهی از این مهم تا پیش از پایان دولت و با بهره برداری از بیمارستان بزرگ ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس محقق خواهد شد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در یکسال اخیر گام های بسیاری خوبی در جهت نوسازی و بهره برداری از پروژه های جدید بیمارستانی در هرمزگان برداشته شده که از جمله آنها می توان به بهره برداری از بیمارستان شریعتی و توسعه و نوسازی بیمارستان کودکان اشاره کرد.

حسین پور تصریح کرد: در روزهایی که این استان در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار داشت نیز وزارت بهداشت به صورت ویژه تجهیزات و منابع مالی مورد نیاز جهت مقابله با ویروس کرونا و درمان مبتلایان در هرمزگان را تامین و  چتر حمایتی خود را گسترده تر کرد.

وی ابراز داشت: با حمایت های ویژه دولت ، علاوه بر تجهیز بیمارستان ها به واسطه نیاز شدید بخش های درمانی در دوران کرونا، یک هزار و ۱۶۷ طرح جامع سلامت نیز در مراکز شبانه روزی در این دولت در سطح استان هرمزگان اجرا شده است.

توجه به بخش خصوصی بهترین راه برای  رسیدن به استانداردهای بهداشتی و درمانی درهرمزگان

همانگونه که عنوان شد در سالهای اخیر گام های بسیار خوبی در جهت رشد و ارتقای شاخص های بهداشت و درمان در هرمزگان برداشته شده اما هنوز تا رسیدن به استانداردها فاصله است وبطور حتم  ثمر این تلاش ها در سالهای آینده به بار خواهد نشست.

با توجه به شرایط امروز جامعه و کمبودهای بودجه ای باید بستر را برای حفظ منافع بخش خصوصی فراهم کرد زیرا بخش خصوصی می ‌تواند سبب توسعه پایدار استان هرمزگان شود و در برنامه ششم توسعه نیز بر همراهی بخش خصوصی برای رسیدن به سرانه موردنظر در بخش تخت بیمارستانی به‌ صراحت تأکید شده است.

استان هرمزگان در حال حاضر با جمعیت حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دارای ۲۲ بیمارستان اعم از دولتی ، نظامی و بخش خصوصی با بیش از ۲ هزار ۵۷۳ تخت فعال است که نیمی از این تخت ها در طول فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم وارد چرخه درمان این استان شده است.

از مجموع بیمارستانها در استان هرمزگان، ۱۵ بیمارستان با یک هزار و ۸۱۵ تخت دانشگاهی ( دولتی ) و هفت بیمارستان با ۷۵۸ تخت غیردانشگاهی و متعلق به دیگر بخش ها است که با توجه گسیل جمعیت به سمت شهرهای ساحلی ، این سرمایه گذاری ها جواب می دهد.

در حال حاضر ۱۶ مرکز تخصصی شامل کلینیک های تخصصی از جمله کلینیک های پوست، چشم و دندانپزشکی و پنج بیمارستان خصوصی و نیمه خصوصی نیز در سطح استان هرمزگان فعالیت دارند بنابراین هرچه سرمایه گذاری ها بهتر شود و کیفیت خدمات بالا برود، استقبال مردم استان و استانهای هجموار وکشورهای همسایه بیشتر می شود.

اگرچه که مردم هرمزگان در سالهای اخیر برای استفاده از خدمات بهداشت و درمان دیگر کمتر به استان های همجوار مراجعه می کنند، اما هنوز دسترسی مردم روستاها و مناطق محروم به امکانات و متخصصان به طور کامل فراهم نیست و راه زیادی برای رسیدن به نقطه مطلوب باقی مانده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پانزده + پنج =