جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۳:۲۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

دست برتر فضای مجازی در تبلیغات انتخاباتی استان قزوین

به گزارش فرهنگ سار، ۱۰ روز دیگر به موعد برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی و شهر روستا زمان باقی مانده و در این فاصله هر روز شاهد بیشتر شدن تب و تاب و هیاهوی انتخابات در شهرها و روستاهای کشور از جمله استان قزوین هستیم. در این بین آن چه […]



به گزارش فرهنگ سار، ۱۰ روز دیگر به موعد برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی و شهر روستا زمان باقی مانده و در این فاصله هر روز شاهد بیشتر شدن تب و تاب و هیاهوی انتخابات در شهرها و روستاهای کشور از جمله استان قزوین هستیم.

در این بین آن چه در جریان تبلیعات انتخاباتی این دوره نسبت به دوره های قبلی انتخابات مشهود می باشد، نحوه تبلیغات است به طوری که دیگر مانند ادوار گذشته حجم انبوه پوسترها و پلاکاردهای تبلیغاتی به چشم نمی خورد و عمده فعالیت های تبلیغاتی به فضای مجازی محدود شده است.

البته باید اذعان کرد در این شرایط، حجم بالای تولید محتوا، اطلاعات و مطالب رنگارنگ و گوناگون و بعضا ضد و نقیض که از سوی ستادهای انتخاباتی و هواداران در فضای مجازی بارگذاری و منتشر می شود، کار را برای انتخاب نامزدهای مورد نظر برای افرادی که هنوز موفق به انتخاب نامزد اصلح نشده اند، سخت کرده است.

دست برتر فضای مجازی در تبلیغات انتخاباتی استان قزوین

تبلیغات مجازی جانشین تبلیغات کاغذی در قزوین

مانند بسیاری دیگر از نقاط کشور، رشد دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی طی سالیان اخیر، در کنار شرایط کرونایی موجود موجب شده تا تقریبا بخش زیادی از تبلیغات کاغذی که در دوره های قبلی به شکل گسترده مورد استفاده ستادهای انتخاباتی در قزوین قرار می گرفت حذف شده و ضمن صرفه جویی قابل توجه در هزینه ها، نامزدها و هواداران آنها بتوانند بدون محدودیت و صرف هزینه هر آنچه در توان و انرژی دارند در فضای مجازی برای معرفی و تبلیغ خود و نامزدشان به کار بگیرند.

تاکنون از بین نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فعلا چهار نامزد ستادهای انتخاباتی خود را در استان قزوین راه اندازی و مسوولان ستادهای خود را معرفی کرده اند.

ستادهای انتخاباتی در قزوین با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه ها برای معرفی نامزدها و برنامه های خود همزمان با راه اندازی و آغاز به کار اقدام به برگزاری نشست های خبری و دعوت از اصحاب رسانه کرده اند، ضمن آنکه حضوری فعالانه و پررنگ در فضای مجازی نیز دارند.

همچنین طی روزهای اخیر برپایی همایش های انتخاباتی با حضور چهره های ملی و استانی در قالب گرامیداشت مناسبت هایی همچون سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد در قزوین نشان داد که بعضی ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری تلاش دارند از هر فرصت ممکن برای جلب نظر مردم و افزودن به شمار هواداران نامزدهای مورد نظر استفاده کنند.

شبکه‌های اجتماعی و در دست گرفتن ابتکار عمل برنامه های انتخاباتی در قزوین

علاوه بر ستادها و حامیان نامزدهای ریاست جمهوری در قزوین که اقدام به راه اندازی گروه ها و کانال های تلگرامی و واتساپی کرده اند و همچنین در اینستاگرام و توییتر فعال شده اند، آنها از ظرفیت شبکه اجتماعی تازه وارد “کلاب هاوس” نیز که فرصت گفتمان در اتاق های گفت و گو را فراهم می کند بهره می برند و ابتکار عمل را به دست گرفته اند.

در کنار فعالیت های تبلیغاتی ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در گروه ها و کانال های مختلف شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، بازار نظرسنجی و پیش بینی نتیجه انتخابات نیز در آنها داغ است و جالب توجه اینجاست که در هر گروه یا کانال، نامزد مورد نظر از آرا و اقبال بیشتری برخوردار است.

برخی ستادهای انتخاباتی و هواداران نامزدهای ریاست جمهوری در قزوین همچنین به شکل قشری و صنفی اقدام به جذب مخاطب کرده اند و کانال و گروه های هواداران در قالب فرزندان شهید، ورزشکاران،کشاورزان، معلمان، کارگران، مهندسان و اصناف و بازاریان حامی نامزدها را تشکیل داده اند.

دست برتر فضای مجازی در تبلیغات انتخاباتی استان قزوین

تخریب و توهین جایگزین تولید محتوا از برنامه‌ها و توانمندی‌های نامزدها 

البته مشاهدات خبرنگار فرهنگ سار در بررسی شبکه های اجتماعی با موضوع انتخابات نشان می دهد که متاسفانه بخشی از تولید محتوای ایجاد شده در بعضی گروه ها و کانال ها به جای آنکه دربرگیرنده برنامه های نامزدها باشد حاوی تخریب چهره رقباست و به صحنه افترا و تهمت زنی و ناسزاگویی تبدیل شده که نباید از چشم ناظران و دست اندرکاران انتخابات دور بماند.

رسانه ها به ویژه پایگاه های خبری و خبرگزاری های قزوین نیز در این مدت بیکار ننشسته و انتخابات را به  موضوع و بخش اصلی فعالیت های خود تبدیل کرده اندو علاوه بر پوشش اخبار و تهیه گزارش ها و مقالات انتخاباتی با برگزاری میزگردهایی به داغ شدن تنور انتخابات در این استان کمک کرده اند.

در کنار فعالیت ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و هواداران آنها در فضای مجازی و حقیقی در استان قزوین و در حالی که به روزهای آغاز فعالیت های تبلیغاتی داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هنوز سه روز زمان باقی مانده، خیلی از نامزدهای احتمالی شوراها تبلیغات زودهنگام خود را در فضای مجازی کلید زده اند و به نظر می رسد با آغاز رسمی موعد تبلیغات نامزدهای شوراها تنور انتخابات در شهرها و روستاهای قزوین داغ تر شود.

به نظر می رسد نامزدهای انتخابات شوراها نیز همچون ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری با توجه به زمان محدود برای انجام تبلیغات و وضعیت کرونایی موجود در این دوره بخش زیادی از انرژی خود را به جای تبلیغات محیطی، به تبلیغات و معرفی خود در فضای مجازی اختصاص دهند.

دست برتر فضای مجازی در تبلیغات انتخاباتی استان قزوین

ضرورت انجام فعالیت های انتخاباتی فضای مجازی توام با اخلاق مداری و قانون مداری

باید اذعان کرد آنچه که همیشه و در ادوار مختلف صحنه تبلیغات انتخابات به آن تاکید شده و در برخی مواقع جای خالی آن نیز احساس شده رعایت اخلاق و قانون از سوی نامزدها و هواداران آنان بوده است.

رئیس ستاد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان قزوین در همین ارتباط در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار اظهار داشت: روزشمار انتخابات به روزهای پایانی خود نزدیک شده و شاهد داغ تر شدن رقابت های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و هواداران آنها به ویژه در فضای مجازی هستیم.

منوچهر حبیبی با بیان اینکه وضعیت تبلیغات نامزدها در استان قزوین به ویژه در فضای مجازی با جدیت رصد می شود، افزود: شور و نشاط ایجاد شده به شرط آنکه نامزدها، ستادها و هواداران آنها حین انجام فعالیت های تبلیغاتی به مر قانون توجه کرده و از تخریب و توهین و تهمت به رقبا بپرهیزند به برگزاری انتخاباتی پرشور و با مشارکت حداکثری کمک می کند.

وی همچنین از رسانه های محلی خواست تا در فرصت باقی مانده تا موعد برگزاری انتخابات ضمن تلاش برای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در سطح استان با رعایت چارچوب های قانونی و اخلاقی به سهم خود برای افزایش مشارکت مردم در پای صندوق های رای نیز بکوشند.

حبیبی در ادامه با اشاره به آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از پنجشنبه ۲۰ خرداد ماه جاری،گفت: با این اتفاق به نظر می رسد شور و نشاط انتخاباتی بیشتری را در سطح استان و کشور شاهد خواهیم بود که امیدواریم به مشارکت هرچه بیشتر مردم در پای صندوق های رای در روز ۲۸ خرداد کمک کند.

این مسوول گفت: با هدف پیشگیری از شیوع کرونا ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا باید به مصوبات ستادهای ملی و استانی پیشگیری و مقابله با کرونا پایبند باشند و بر این اساس از هرگونه تجمع انتخاباتی در مکان های سربسته، برگزاری مراسم استقبال از نامزدها، راه اندازی کارناوال و کاروان های تبلیغاتی که براساس اعلام ستاد انتخابات ممنوع است، خودداری کنند در غیر این صورت مطابق با قانون با افراد متخلف برخورد خواهد شد.

وی با تاکید بر الزام به استفاده از ماسک از سوی اعضای ستادهای انتخاباتی و هواداران و حاضران در برنامه های تبلیغاتی، تاکید کرد: در صورت برگزاری همایش های انتخاباتی در فضاهای باز باید پروتکل های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی (در نظر گرفتن هشت متر مربع برای هر فرد) در آنها رعایت شود و حداکثر زمان اجرای مراسم نیز از ۲ ساعت بیشتر تجاوز نکند، ضمن اینکه ستادها باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که شاهد تجمع و ازدحام افراد در ورودی و خروجی و حین آغاز و پایان مراسم های تبلیغاتی نباشیم.

حبیبی افزود: در شرایط کرونایی فعلی تاکید ما این است که بیشتر فعالیت های تبلیغاتی مربوط به انتخابات با رعایت چارچوب قانون و اخلاق مداری از طریق فضای مجازی دنبال و پیگیری شود.

این مسوول یادآور شد: در روز رای گیری نیز با هدف پیشگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت مردم، شعب اخذ رای در سطح استان را نسبت به دوره های قبلی انتخابات افزایش داده ایم و همچنین شاهد استقرار برخی شعب در فضاهای باز خواهیم بود، ضمن اینکه تدابیر لازم رعایت پروتکل های بهداشتی در شعب و پای صندوق ها اندیشیده شده است.

دست برتر فضای مجازی در تبلیغات انتخاباتی استان قزوین

برخورد با تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی 

باید همچنین اذعان کرد بدون برخوردهای قانونی با متخلفان در صحنه تبلیغات انتخاباتی نمی توان فضای سالم و اخلاق مندی را برای برگزاری این رویداد مهم پیش بینی کرد و متصور بود، به ویژه آنکه فضای مجازی به دلیل ماهیت خود امکان این را به افراد بی توجه به قانون می دهد که با خیال راحت تری نسبت به فضای حقیقی اقدام به تخلف و بی اخلاقی کنند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین و رئس ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی استان نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار اظهار داشت:تمامی فعالیت های انتخاباتی و تبیلغاتی در استان قزوین رصد می شود و در این راستا با افراد قانون شکن برخورد خواهد شد.

محمد قاسمی با اشاره به تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی، اظهار داشت: نامزدهای انتخابات نسبت به عملکرد ستادهای انتخاباتی و هواداران خود باید پاسخگو باشند بنابراین فعالیت در قالب ستادهای تبلیغاتی چه در فضای مجازی چه در فضای واقعی باید شناسنامه دار باشد و از فعالیت ستادهای بدون هویت جلوگیری شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین با بیان اینکه باید اخلاق مداری و رعایت قانون را در همه فرایندهای مربوط به انتخابات به طور جدی مورد توجه قرار دهیم،افزود: نامزدها و ستادهای انتخاباتی و هواداران آنها در فضای مجازی باید صرفا به بیان توانمندی ها و برنامه های مورد نظر اشاره کنند و از تهمت و هتک حرمت رقبا پرهیز کنند.

این مسوول قضایی با تاکید بر اینکه با هرگونه حرکت خلاف قانون در فضای انتخابات مقابله می شود، گفت: در صورت تخلف انتخاباتی در فضای مجازی از سوی ستادهای تبلیغاتی به آنها در مراجع قضایی رسیدگی شده و برخورد قانون لازم بدون هیچ گونه اغماض و تسامح با عاملان انجام خواهد شد.

وی همچنین هشدار داد استفاده از امکانات و اموال دولتی برای فعالیت های تبلیغاتی و در جهت له یا علیه نامزدهای انتخاباتی جرم بوده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد ماه جاری برگزار می شود.

براساس گزارش های ارایه شده ۹۳۰ هزار نفر در استان قزوین برای شرکت در انتخابات ۲۸ خرداد ماه واجد شرایط رای دهی هستند که از این تعداد ۴۳ هزار نفر رای اولی به حساب می آیند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

ده − 1 =