جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۳۷:۵۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

دوم فروردین و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

کووید ۱۹ بیماری  ویروسی خطرناکی است که تا واکسن آن در دسترس عموم قرار نگیرد،  تمرکز بر پیشگیری بهترین راه برای مقابله با آن است، اما گزارش های دریافتی نشان می دهد که در میان تلاش های بی دریغ کادر پزشکی برای درمان مبتلایان و تدابیر اتخاذ شده برای پیشگیری از شیوع،  مناطق بیشتری در کشور طی  ۲۴ ساعت […]



کووید ۱۹ بیماری  ویروسی خطرناکی است که تا واکسن آن در دسترس عموم قرار نگیرد،  تمرکز بر پیشگیری بهترین راه برای مقابله با آن است، اما گزارش های دریافتی نشان می دهد که در میان تلاش های بی دریغ کادر پزشکی برای درمان مبتلایان و تدابیر اتخاذ شده برای پیشگیری از شیوع،  مناطق بیشتری در کشور طی  ۲۴ ساعت گذشته تغییر وضعیت دادند و به رنگ کرونایی پررنگ تری درآمدند. 

اخبار دریافتی حاکی از آن است که ویروس جهش یافته کرونا هم در گردش است و با توجه به اینکه این گونه مهاجم‌تر و شدیدتر است در صورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در ایام نوروز؛ ویروس جهش یافته می‌تواند مناطق بسیار بیشتری را درگیر کند.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  امروز گفت: در حال حاضر گرفتار ویروس جهش یافته کرونا هستیم و تقاضای ما این بود که مردم با وجود خستگی ناشی از در خانه ماندن، به سفر نروند. عده زیادی به عرض ما گوش کردند و به توصیه‌های مقام معظم رهبری و رییس جمهوری توجه داشتند. از کسانی که به سفر رفتند هم تقاضا می‌کنیم که سفر را کوتاه کرده و نگرانی همکاران ما را برای شیوع یک ویروس جهش یافته ایجاد نکنند.

در استان‌ها چه خبر است؟ 

در سیستان و بلوچستان، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر اعلام کرد که برای نخستین بار ۲۹ مورد جدید کرونای انگلیسی در شبانه روز گذشته در محدوده تحت پوشش این دانشگاه به ثبت رسید.

دکتر کامران کردی اظهارداشت: با بررسی‌ آزمایشگاهی نمونه‌های برخی افراد مشکوک به کرونای انگلیسی، وجود این نوع ویروس جهش یافته در نمونه های ارسالی از شهرستان‌های ایرانشهر، سرباز، راسک، دشتیاری و کنارک تایید شد.

همچنین رعایت نشدن شیوه نامه های بهداشتی آمار ابتلا به کرونا را طی روزهای گذشته  در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی نیز  افزایش داده و  زنگ خطر جدی برای هفته های آینده به صدا درآورده است.

هم اکنون شهرستان های سراب و عجب شیر با رنگ نارنجی کرونایی، وضعیت نسبتا” نامناسب دارند و گفته می شود وضعیت سایر شهرستان های استان نیز در صورت ادامه بی توجهی ها به رعایت پروتکل های بهداشتی وخیم تر خواهد شد.

آذربایجان شرقی تا هفته آخر اسفند ماه ، استان بیست و سوم از لحاظ میزان شیوع کووید ۱۹ در کشور بود که در شرایط فعلی با ۳ پله صعود به رتبه ۲۰ رسیده و این روند نگران کننده است.

ویروس کرونا در گیلان هم با ابتلای  ۵۵ هموطن به کووید ۱۹ آنها را در اولین روز فروردین در بیمارستان های استان بستری کرد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، هم اکنون ۲۸۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری بوده و ۶۰ بیمار بدحال دربخش مراقبت های ویژه هستند.

وی با بیان اینکه بهترین رفتار برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا خودداری از سفر است، خاطر نشان کرد: متاسفانه اکنون که سفرها انجام شده و مسافران زیادی نیز به گیلان  وارد شده اند که در این وضعیت رعایت پروتکل ها اهمیت قابل توجهی دارد.

همچنین در ساری اعلام شده است که  ۱۰۳ بیمار برابر با  ۲۵ درصد بستری شدگان مبتلا به کرونا در مازندران، وضعیت وخیم دارند و درمان انها در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها ادامه دارد.   

در استان مرکزی، ۱۱۶ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی شناسایی شد ، ۳۸ نفر از آنها بستری شدند و  یک نفر نیز بر اثر این بیماری جان باخته است.

در استان اردبیل که رنگ کرونایی آن آبی است و وضعیت پایدار و در عین حال شکننده ای به لحاظ شیوع کرونا دارد، تعداد مبتلایان در روزهای اخیر روند افزایشی داشته و با بستری ۲۵ مبتلای جدید در بیمارستان‌های استان تعداد بستری‌ها  به ۱۵۶ نفر رسید؛ ۵۲  نفر از این بیماران در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

کرونا همچنین در ۲۴ ساعت گذشته خانواده های دو جان باخته اردبیلی را داغدار کرد. 

مسوولان بهداشت و درمان اردبیل تاکید دارند که با توجه به شرایط جدید و مشاهده ۱۲ مورد ابتلای اهالی این استان به نوع جهش یافته ویروس کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار ضروری است.

از کردستان هم خبر رسید که طی چند روز اخیر در شهر بانه، موارد تست مثبت کرونا ۶۵ درصد افزایش یافته است و شهروندان باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی‌تر بگیرند

مسولان محلی از احتمال ورود این شهرستان به وضعیت قرمز کرونایی با وجود تعطیلی تالارها، قهوه خانه ها، اماکن ورزشی و آموزشی و ممنوعیت ورود مسافر ابراز نگرانی کرده اند.

در آذربایجان غربی،  طی ۲۴ ساعت گذشته از مجموع ۹۲ مبتلا به کرونا، ۷۸ بیمار در مراکز درمانی استان بستری شدند که بیش از ۵۰ درصد این تعداد ارومیه بود و نشان دهنده سهم زیاد بستری شدگان نسبت به مبتلایان در استان است.

طی این مدت، کرونا همچنین جان یک هموطن مهابادی را گرفت.

در اصفهان، وضعیت سه شهر گلپایگان، خوانسار و لنجان با توجه به حجم سفرها و خریدها در ایام نوروز بحرانی شده است.

بر این اساس، ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم در آرامستان‌های این استان یکی از تدابیر مصوب برای مقابله با وضعیت موجود است.

هم اکنون ورود و خروج به شهرستان گلپایگان ممنوع است بنابراین ورودی‌ها توسط ستاد شهرستانی با همکاری نیروی انتظامی، بسیج و سپاه کنترل می‌شود و همین محدودیت‌ها برای لنجان و خوانسار اعمال خواهد شد.

همچنین  مقرر شد در راستای مهار شرایط موجود، طرح شهید سلیمانی در شهرستان‌های نارنجی و قرمز برای شناسایی، رصد و غربالگری بیماران با قوت ادامه یابد و تبلیغات محلی آغاز شود.

اما در ایلام، مهمانان نوروزی که به دیدن بستگان خود در  دو روستای دره شهررفته بودند، پیشکش داشتند و  ۱۱ نفر را به کرونا مبتلا کردند. گفته می شود با تغییر وضعیت، اوضاع نسبتا کنترل شده شهر در معرض خطر قرار گرفته است.

همچنین به دلیل افزایش شمار بستری و ابتلا به کرونا سه شهرستان ایلام شامل  آبدانان، ایوان و چرداول در خطر تغییر رنگ از زرد به نارنجی  و شهرستان دهلران در خطر قرمز شدن قرار دارند. 

در همین حال، محدودیت های اعمال شده و بهبود سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان مفید واقع شده و از تعداد شهرهای قرمز و نارنجی این استان کاست، هر چند این وضعیت شکننده است. 

به گفته رییس مرکز بهداشت خوزستان، بازدیدهای ایام عید می تواند خطر موارد بیماری را بیشتر کند اگرچه روند بیماری در خوزستان در چند روز اخیر نسبت به هفته گذشته به طور متوسط ۳۵ درصد کاهش یافته است.همچنین موارد بستری در بیمارستان ها ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است اما تغییر قابل توجهی در مرگ و میرها نداشتیم.

در خراسان شمالی هم آمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان پس از گذشت حدود ۱۸۰ روز کاهش یافت و دو رقمی شد.

هم اکنون ۹۰ بیمار در بیمارستان های این دانشگاه با علایم ویروس کرونا بستری و تحت درمان قرار دارند که ۱۸ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند و این استان سومین روز بدون فوتی بیماران کووید ۱۹ را در بیمارستان های خود پشت سر گذاشت.

واکسیناسیون

تزریق واکسن به عنوان یکی از راههای مقابله با کرونا اخیرا در کشورمان به اجرا درامده است اما نباید از یاد برد هیچ واکسنی ۱۰۰درصد حفاظت ندارد و ایمنی آن نسبی است، همچنین قطع زنجیره انتقال ویروس منوط به دسترسی سطح قابل توجهی از هم میهنان به این واکسن و ایمن شدن آنهاستت.

علاوه بر این، به گفته  متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان، فارغ از یک مدل خاص، همه واکسن‌های تولید شده برای کرونا حداقل ۲ دوز هستند و ایمنی مطلوب در گرو تزریق هر دو دوز است. .

خبرهای دریافتی درباره واکسیناسیون در استان های مختلف که به صورت مرحله ای پیش می رود، حاکی از تداوم این روند است.

در استان مرکزی، ۱۳۰ دوز واکسن کرونا از ۲۱۰ دوز واکسن تحویل داده شده به دانشکده علوم پزشکی خمین، تاکنون بین گروه‌های هدف اعم از کادر بهداشت و درمان و جانبازان توزیع شده است.

در لرستان هفت هزار و ۹۱ دوز واکسن کرونا در چهار مرحله تزریق شده است و به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان، براساس دستورالعمل ارسالی، واکسن چینی برای افراد پرخطر از جمله افراد دارای بیماری زمینه ای و بیماری خاص، و واکسن اسپوتنیک وی نیز برای تکمیل واکسینه کردن کادر بهداشت و درمان در معرض بیماران کرونایی استفاده می‌شود.

در همین حال در همدان، ۲۵۰ نفر از سالمندان و پرسنل سه مرکز نگهداری سالمندان واکسن را دریافت کردند. 

آمار کرونایی

تاکنون یک میلیون و ۸۰۸ هزار و ۴۲۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۰ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۱ هزار و ۸۷۷ نفر رسیده است.

این خبر را  سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد و افزود از دیروز تا امروز ۲ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۳۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۷۳ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۰۸ هزار و ۴۲۲ نفر رسید.

لاری همچنین گفت: سه هزار و ۸۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ شهرستان قرمز و ۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، اقدام به دید و بازدیدهای حضوری در نوروز امسال به خصوص با حضور افراد مسن و سالمند می‌تواند با مخاطرات و تبعات جدی به همراه باشد. بنابراین با توجه به خطر میهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی در انتقال کووید ۱۹، از شما هموطنان خواهشمندیم دیدارهای نوروزی امسال را  به صورت مجازی برگزار کنید.

گزارش‌های کرونایی: 

برخی از گزارش های مراکز استانی با محوریت کرونا از طریق عناوین زیر در دسترس است: 

کرونا و نوروز دیگری که آمد

توقف کنید؛ وضعیت شکننده است

کرونا؛ عیدانه تلخ در کمین شهروندان همدانی

مهمانی مجازی عید؛ کرونا در کمین است

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

13 − 2 =