جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۴:۱۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲

خطیبان جمعه :مردم،دولت را در اعمال محدودیت‌های کرونایی همراهی کنند

به گزارش خبرنگاران فرهنگ سار، خطیبان جمعه برخی استان ها و شهرستان های کشور امروز ۳۰ آبان ماه در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه بر رعایت ضوابط بهداشتی در مدت تعطیلی دو هفته‌ای برخی مشاغل تاکید کردند و گفتند: مردم در این مدت با پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی و حضور نیافتن در اماکن عمومی در قطع […]



به گزارش خبرنگاران فرهنگ سار، خطیبان جمعه برخی استان ها و شهرستان های کشور امروز ۳۰ آبان ماه در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه بر رعایت ضوابط بهداشتی در مدت تعطیلی دو هفته‌ای برخی مشاغل تاکید کردند و گفتند: مردم در این مدت با پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی و حضور نیافتن در اماکن عمومی در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا مشارکت کنند.

آنها افزودند :‌برنامه های سخت گیرانه مسئولان در دو هفته پیش رو به دلیل شیوع کرونا و اهمیت سلامت مردم در پیشگیری از خطرات این ویروس است.

امامان جمعه همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات در آمریکا اظهارداشتند : پس از انتخابات آمریکا، برخی دلخوش هستند که ترامپ رفته و بایدن جای او را می گیرد ، ملت ایران هم ظلم جمهوری‌خواهان آمریکا و هم خیانت‌ دموکرات‌ها را دیده‌اند و بنابراین هرگونه دلبستگی به آمریکا عین کج فهمی و حمایت از دشمنی آنان است.

آنها تصریح کردند: برای مقابله با دشمنان قسم خورده نظام، هیچ راهی جز استقامت و ایستادگی در برابر مستکبران وجود ندارد و ملت ایران باید تکلیف خود را با نفوذی‌ها روشن کنند.
خطیبان جمعه همچنین با تبریک فرا رسیدن هفته بسیج  گفتند: نیروی مردمی بسیج از زمان شکل‌گیری تا کنون در تمامی عرصه‌ها از جمله جنگ تحمیلی، مقابله با توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی هم‌ در شرایط واقعی و هم در فضای مجازی عملکرد بسیار موثری داشته و اکنون خار چشم دشمنان انقلاب است.

سالروز وفات حضرت معصومه(ع)،فرارسیدن هفته بسیج، میلاد امام حسن عسکری (ع) و بزرگداشت حضرت شاه‌عبدالعظیم حسنی (ع) ، بهره گیری درست از سرمایه های طبیعی ، تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم، داشتن نوعدوستی و رافت نسبت به یکدیگردر شرایط کرونا ، صیانت از حریم خانواده و پرهیز از بی بندوباری ها از دیگر مواردی است که امامان جمعه در خطبه های نماز بدان ها اشاره کردند.

بدنبال چند روز پس از تائید رسمی شیوع ویروس جدید کرونا در ایران و با شدت گرفتن روند گسترش آن برگزاری مراسم نماز جماعت از دومین جمعه اسفند ماه (۹اسفندماه) در مرکز بیشتر استان‌ها و شهرهای بزرگ متوقف شد.

موضوع برگزاری نماز جمعه از نیمه اردیبهشت ماه امسال  در شهرهایی با وضعیت سفید در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تایید قرار گرفت و نوزدهم اردیبهشت نخستین نماز جمعه پس از شیوع ویروس کرونا با تاکید بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در برخی از شهرهای کشور برگزار شد .

چکیده خطبه‌های نمازجمعه برخی از مراکز استان‌ها در پی می‌آید:

گیلان(رشت )

 نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت با بیان اینکه تامین سلامت مردم از تامین امنیت هم بالاتر است بر لزوم رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی تاکید کرد.

آیت الله رسول فلاحتی در خطبه های آئین عبادی سیاسی این هفته نماز جمعه در مصلی امام خمینی(ره) رشت اظهار داشت: برنامه های سخت گیرانه مسئولان در دو هفته ی پیش رو به دلیل شیوع کرونا و اهمیت سلامت مردم در پیشگیری از خطرات این ویروس است.

آیت الله فلاحتی در بخش دیگری از سخنانش هفته بسیج را گرامیداشت و گفت: در انقلاب اسلامی باورمان آمد هر کجا بسیج مستضعفان حضور داشت پیروز میدان بودیم  و هر کجا حضور نداشت هیچ عایدمان نشد.

چهار محال و بختیاری (شهرکرد)

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با اشاره شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا گفت: مقابله با ویروس کرونا و ریشه‌کنی آن نیازمند تلاش همگانی است.

حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام در پیام جمعه شهرکرد این هفته که به ‌دلیل بحرانی بودن وضعیت شیوع ویروس کرونا، جایگزین خطبه‌های نماز جمعه شد، با اشاره به شرایط سخت کنونی شیوع این ویروس گفت: اکنون روزانه حدود ۴۸۰ نفر در کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت می‌کنند و بیش از ۱۳ هزار نفر مبتلا می‌شوند.

وی یادآور شد: نظارت و کمک به اجرایی شدن مصوبات ستاد مقابله با کرونا، کمک به پرستاران و خدمتگزاران در بخش‌های کرونایی، همراهی با بیمار در بیمارستان‌ها با هماهنگی کامل متولیان، حضور بالینی در بیمارستان‌ها و روحیه دادن به بیماران، ضدعفونی مراکز و مکان‌های عمومی، کمک به غسل، کفن و دفن اموات کرونایی، همراهی با خانواده‌های متوفی، انجام امور خلاقانه ابتکاری و تشکیل و فعالیت کارگروه معنوی مورد توجه قرار گیرد.
 

مرکزی (اراک)

 نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: آحاد جامعه نسبت به اجرای مصوبات ستادهای ملی و استانی کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در راستای مهار ویروس کرونا مسئول هستند.

آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی افرود: برنامه‌ریزی‌های ستاد ملی کرونا در تعطیلات ۲ هفته آینده باید از سوی آحاد مردم و مسئولان به خوبی اجرا شود.
امام جمعه اراک با بیان اینکه خطر انتشار این ویروس تا کشف واکسن قطعی همواره وجود دارد، اظهار داشت: آمریکای جنایتکار اجازه ورود واکسن‌های آنفلوآنزای خریداری شده به کشور ما را نداد، بنابراین باید با استفاده از ظرفیت‌های داخلی نسبت به مهار کرونا تلاش کرد.
وی اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا آسیب‌های بسیاری به برخی مشاغل وارد کرده و از آحاد مردم انتظار می‌رود نسبت به نوعدوستی و رافت نسبت به یکدیگر توجه ویژه داشته باشند و اصناف نیز از گران‌فروشی، احتکار و در نهایت تلاش برای منافع شخصی پرهیز کنند.

خمین

خطیب جمعه خمین در خطبه‌های نماز جمعه این هفته خمین افزود: ویروس کرونا یک تهدید است که سبب تعطیلی ۲ هفته‌ای برخی از مشاغل شد ولی باید این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و این تعطیلات فرصت خوبی برای تفکر است.
وی اظهار داشت: خواندن ادعیه و به ویژه دعای هفتم صفیحه سجادیه در این دوران سخت سبب آرامش مردم و رفع مشکلات می‌شود.
حجت الاسلام سید علی حسینی پوردر بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فرهنگ متعالی بسیج در در دنیا گسترش یافته است، اظهار داشت: اعتقاد، علم، عمل و نشر دین و ارزشهای اسلامی ویژگی خاص بسیجیان است.

ورامین

امام جمعه موقت ورامین گفت: دلبستگی به آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری خواه، عین کج فهمی است.

حجت الاسلام سیدمحسن محمودی در پیام جمعه این هفته ورامین که به دلیل تعطیل شدن اقامه نماز سیاسی عبادی جمعه ارائه شد اظهار کرد: ایران اسلامی امروز در شرایط حساسی به سر می‌برد که از یک سو دشمنی آشکار جهان استکبار و از سوی دیگر خیانت نفوذی‌ها و غرب زدگان داخلی همچون دو لبه قیچی، انقلاب اسلامی و مردم را نشانه رفته است.
وی افزود: پس از انتخابات آمریکا، برخی دلخوش هستند که ترامپ رفته و بایدن جای او را می گیرد، ملت ایران هم ظلم جمهوری‌خواهان آمریکا و هم خیانت‌ دموکرات‌ها را دیده‌اند و بنابراین هرگونه دلبستگی به آمریکا عین کج فهمی و حمایت از دشمنی آنان است.
 

شوش

امام جمعه شوش با انتقاد از کم‌توجهی به بخش کشاورزی این شهرستان گفت: با وجود اینکه شهرستان شوش یکی از مهمترین قطب های کشاورزی کشور است اما بخش کشاورزی آن مورد بی‌مهری و کم‌توجهی قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام مهدی علیزاده با گرامیداشت هفته بسیج ، یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس را گرامی داشت و برلزوم حفظ ارزش‌های اسلام و تلاش برای پاسداشت دستاوردهای انقلاب اسلامی تاکید کرد.

وی ادامه داد: سازمان بسیج در همه مراحل یار و یاور و پشتیبان ملت و نظام بوده، و در شرایط سخت کرونا نیز با تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و همکاری با دستگاه‌های دولتی در مقابله با کرونا عملکرد درخشانی داشته است.

یزد ( مهریز)

 امام جمعه مهریز گفت: مردم، دولت را در اعمال محدودیت‌های ۲ هفته‌ای کرونایی پیش‌رو برای پیشگیری و کنترل کووید- ۱۹ همراهی کنند.

 حجت‌الاسلام عبدالرضا محی‌الدینی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته که به صورت مکتوب در فضای مجازی برای مردم ارائه شد با اشاره به اینکه طی هفته‌های آخیر آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا افزایش یافته افرود:رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی، پرهیز از هرگونه سفر و تجمع‌های خانوادگی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده مکرر از ماسک در کنار دعا و استفغار همه موجب شکست کرونا و غلبه بر این بیماری منحوس است که شتابان دامن جامعه را گرفته است .

وی  اظهار کرد: اگر همه شهروندان با درک شرایط خاص کرونایی به تمامی مقررات ستاد مزبور پایبند باشند و همکاری لازم را انجام دهند به امید خدا شاهد کاهش خسارت جانی و مالی و کمک به مدافعان سلامت و کادردرمان  خواهیم بود.

خراسان جنوبی

نماز جمعه امروز (۳۰ آبان) در چهار شهر از ۲۶ نقطه برپایی این آیین در استان خراسان جنوبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

 مسوول نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی گفت: این آیین عبادی سیاسی در شهرهای خوسف، اسدیه، قهستان و زهان برگزار شد.

حجت الاسلام مهدی رحیم‌آبادی افزود: این هفته نماز جمعه در شهرستان های خوسف، درمیان و زیرکوه ( به جز شهر حاجی‌آباد)  با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت بحرانی شیوع ویروس کرونا، نماز جمعه هفته قبل (۲۳ آبان) در هیچ یک از شهرستان‌های استان برگزار نشد.

ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار × 5 =