جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۲:۲۸:۴۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

افتتاح ۲۴ پروژه آب و برق با ۹ هزار و ۷۵۰ میلیاردریال سرمایه‌گذاری

به گزارش فرهنگ سار، بهره‌برداری از طرح‌های مهم صنعت آب و برق کشور در چند مرحله در شرایط سخت تحریمی نشان داد با وجود شرایط سخت تحمیل شده اقتصادی به کشور، قطار سازندگی دولت زمین‌گیر نشده و همچنان با قوت در حال حرکت رو به جلو است. اکنون و در هفته چهل و یکم پویش هر […]



به گزارش فرهنگ سار، بهره‌برداری از طرح‌های مهم صنعت آب و برق کشور در چند مرحله در شرایط سخت تحریمی نشان داد با وجود شرایط سخت تحمیل شده اقتصادی به کشور، قطار سازندگی دولت زمین‌گیر نشده و همچنان با قوت در حال حرکت رو به جلو است.

اکنون و در هفته چهل و یکم پویش هر هفته الف – ب – ایران ، ۲۴ پروژه شامل یک پروژه آبی در استان البرز، ۵ پروژه برقی در استان چهارمحال بختیاری، پنج پروژه صنعت آب و برق در استان لرستان، ۹ پروژه در استان قزوین و همچنین چهار پروژه آب و برق در خراسان شمالی وارد مدار بهره برداری شد.

تغذیه مصنوعی دشت هشتگرد و نظرآباد در استان البرز با اعتبار ۳۱ میلیارد تومان برای کنترل سیلاب رودخانه کردان و تغذیه سالیانه آب‌خوان به میزان ۱۲.۵ میلیون مترمکعب و افزایش پایداری تامین آب شرب از دیگر مهمترین پروژه هایی است که امروز به بهره برداری رسید؛ به گفته وزیر نیرو ، طرح تغذیه مصنوعی دشت های هشتگرد و نظرآباد نقش موثری در کنترل سیلاب ها دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز به اهمیت طرح عظیم تغذیه مصنوعی دشت های هشتگرد و نظرآباد اشاره کرد و گفت : این طرح برای نجات سفره های زیر زمینی انجام شده ضمن آنکه طرح سازگاری با کم آبی با همت تمام دستگاه های اجرایی  و حمایت استاندار در حال انجام است .

داود نجفیان بیان داشت: اجرای طرح های تغذیه مصنوعی دشت های هشتگرد، نظرآباد و فردیس در راستای طرح سازگاری با کم آبی اجرا و توسعه پیدا کرده که اکنون طرح تغذیه دشت فردیس با ظرفیت ۶۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب در دست اقدام قرار دارد.

وی در خصوص تاثیرات اقتصادی و اجتماعی این پروژه گفت:  تأثیرات تغذیه مصنوعی و ساماندهی رودخانه علاوه بر بهبود عملکرد فنی رودخانه کردان در جهت تغذیه مناسب آب های زیرزمینی با احداث بند و حوضچه های تغذیه مصنوعی و همچنین کنترل سیلاب ، رسوب و جلوگیری از بروز خسارت به مناطق مسکونی و اراضی کشاورزی حاشیه رودخانه کردان و پایین دست نقش موثری در اشتغالزایی روستائیان و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها  دارد.

وی ادامه داد: تقویت سفره های زیر زمینی و تامین آب کشاورزی و شرب مردم از مهمترین تاثیرات این طرح است.

در استان چهارمحال و بختیاری با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۳۷ میلیارد تومان پنج پروژه برقی شامل چهار پروژه تامین و توسعه برق و یک پروژه برق‌رسانی به چهار روستا با تحت پوشش قرار دادن ۴۱ خانوار برای تقویت شبکه فوق توزیع، تعدیل بار ترانسفورماتورهای موجود در پست، تامین برق مشترکان، تقویت شبکه فوق توزیع، تعدیل بار پست‌های مجاور و توسعه شبکه فوق توزیع وارد مدار تولید شد.

در دولت یازدهم ۲۰۵ میلیارد تومان و در دولت دوازدهم یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت برق استان چهار محال و بختیاری انجام شده که نتایجی از جمله افزایش قابلیت اطمینان شبکه و پست‌های ۶۳ کیلوولت، ایجاد زیرساخت تامین برق صنایع فوق سنگین، کاهش تلفات، رفع افت ولتاژ، محرومیت‌زدایی و اشتغال پایدار را به دنبال داشته است.

همچنین در استان‌ لرستان پنج پروژه صنعت آب و برق شامل سه پروژه تامین، اصلاح و بهینه‌سازی برق با هدف زیبایی مبلمان شهری، کاهش خاموشی‌ها، افزایش ایمنی شبکه و بهبود ولتاژ شبکه، یک پروژه برق‌رسانی به هشت روستا با جمعیت ۷۴ خانوار و یک پروژه آب‌رسانی به ۳۸ روستا با جمعیت یک‌هزار و ۹۷۰ خانوار افتتاح شد.

رییس شورای انسجام بخشی صنعت آب و برق لرستان در این باره گفت: با بهره برداری از این طرح ها شاهد رونق، رضایتمندی مردم و همچنین افزایش بهره وری تولید و مسایل مرتبط با صنعت آب و برق در استان خواهیم بود و باتوجه به اینکه بسیاری از این طرح ها برای مناطق روستایی اجرا شده است امید می رود افتتاح آنها موجب مهاجرت معکوس از شهرها به روستا شود.

حمیدرضا کرموند با اشاره به اینکه مجموع اعتبارات در نظر گرفته شده برای طرح های کشور ۹۷۵ میلیارد تومان است گفت: ۳۲۸ میلیارد تومان از این اعتبار مربوط به طرح های اصلاح شبکه فرسوده فشار ضعیف و جایگزینی سیم های مسی با کابل خودنگهدار، توسعه و بهینه سازی شبکه های توزیع و آبرسانی به ۳۸ روستای لرستان است.

وی افزود: سال ۹۹ میزان قابل توجهی از طرح های صنعت آب و برق در لرستان تحقق پیدا کرد و امیدواریم با تلاش مضاعف در سال های آینده شاهد بهره برداری از دیگر طرح ها باشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان نیز گفت: پنج هزار و ۹۷۷ کیلومتر شبکه توزیع فشار ضعیف این استان به منظور کاهش خاموشی و تلفات برق با اعتبار ۲۷۶ میلیارد تومان اصلاح شد.

فریدون خودنیا اظهار کرد: پس از خسارات سیل ۹۸ به شبکه برق استان اقدامات خوبی صورت گرفت و اکنون شبکه توزیع تمامی مناطق سیل زده اصلاح و بهینه سازی شده است و مشکلی در این راستا وجود ندارد.

وی گفت: در مجموع ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای افتتاح برق هشت روستا که مهاجرت معکوس داشته اند هزینه شد و تاکنون ۲هزار و ۷۴۰ روستا در لرستان برقدار شده اند.

امروز ۹ پروژه صنعت آب و برق در پنج شهرستان استان قزوین نیز با سرمایه‌گذاری بیش از ۹۳ میلیارد تومانی شامل چهار پروژه تامین و توسعه برق با هدف جلب رضایت مردم منطقه و افزایش پایداری شبکه، ۲ نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی و سه پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب، تصفیه‌خانه فاضلاب و سامانه ارتقای کیفی آب شرب روستایی برای حفظ محیط زیست، ارتقای سطح بهداشت عمومی و استفاده مجدد از پساب افتتاح شد.

استاندار قزوین در این باره گفت: ۵۰۰ هکتار زمین برای واگذاری به بخش خصوصی جهت احداث شهرک انرژی خورشیدی در قزوین اختصاص یافت.

هدایت الله جمالی پور اظهار داشت: توسعه نیروگاه های خورشیدی به تامین برق و در عین آن حفظ محیط زیست کمک قابل توجهی می کند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به طرح انتقال آب از سد طالقان به آبیک اشاره کرد و گفت: بهره برداری از این طرح یکی از مطالبات جدی مردم آبیک است که امیدواریم با حمایت های وزارت نیرو تا پایان اردیبهشت شاهد افتتاح آن باشیم.

استاندار قزوین گفت: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار مناسبی در راستای بهره مندی مردم به ویژه در مناطق محروم به آب و برق انجام شده است.

در استان خراسان شمالی نیز چهار پروژه صنعت آب و برق شامل سه پروژه صنعت آب و فاضلاب «ساخت آبگیر موقت سد شیرین‌دره»، «آب‌رسانی به ۳۲ روستا با جمعیت چهار هزار و ۷۱۵ خانوار» و «توسعه شبکه توزیع آب شهر تیکانلو» و یک پروژه برق‌رسانی به ۶ روستا با ۵۱ خانوار در این استان با اعتبار ۸۵.۵۷۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به گلایه برخی مردم بجنورد از کاهش کیفیت آب سد شیرین دره در برخی از مقاطع سال گفت: پروژه آبگیر موقت سطحی سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان با هدف بهبود کیفیت آب آشامیدنی و کاهش هزینه های تصفیه آب و امکان برداشت آب از ترازهای بالاتر مخزن سد شیرین دره اجرا شده است.  

سید عقیل مرتضوی بهبود شرایط کیفی آب شرب شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال به میزان سالانه بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب هدف دیگر اجرای پروژه آبگیر موقت سطحی سد شیرین دره بر شمرد.

افتتاح طرح‌های مذکور در کنار پروژه‌های افتتاحی دهه فجر نشانگر عزم و اراده ی دولت و ملت برای توسعه همه جانبه کشور است و بهره برداری از این طرح ها نشان می‌دهد که عزم نظام برای حل مشکلات مردم دائمی بوده و موانع ایجاد شده نمیتواند خللی در اراده خدمت رسانی دولت به مردم ایجاد کند.

رییس جمهوری پیشتر با قدردانی از همه کسانی که برای عمران و آبادانی کشور تلاش می‌کنند گفته بود که در زمینه آب و برق کار بسیار ارزشمندی در دولت تدبیر و امید و هم‌تراز با کشورهای پیشرفته انجام شده است.

بهره‌برداری از ۴۶۴ پروژه بزرگ صنعت آب و برق از نیمه دوم پارسال تاکنون

وزیر نیرو در مراسم بهره برداری از ۲۴ پروژه بزرگ آب و برق در ۵ استان گفت: از زمان آغاز پویش هر هفته الف – ب-ایران در نیمه دوم پارسال تا امروز از ۴۶۴ پروژه بزرگ بهره‌برداری شده است.

رضا اردکانیان اعتبار این طرح ها را از ابتدای این پویش تاکنون ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برشمرد و افزود: بهره برداری از این طرح ها در سخت ترین شرایط اقتصاد تحریمی اتفاق افتاده که نشان از سرزندگی و بالندگی ملت ایران است.

وی پروژه های برقی را پروژه هایی دانست که همواره از اهمیت بالایی برخوردار است و افزود: بهره برداری از طرح های برقی در قزوین نقش مهمی در این منطقه دارند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو × دو =