جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۶:۰۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

ایجاد ۲۱ هزار شغل با سرمایه‌ ۶۶ هزارمیلیارد ریال طی هشت سال در سمنان

به گزارش فرهنگ سار، فعالان بخش صنعت و معدن اکنون در جنگ اقتصادی همچون سربازی از جان گذشته با تمام توان برای چرخش چرخ اقتصاد نقش‌آفرینی می‌کنند. هنوز چندروزی از دهم تیرماه که طبق مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن نامیده شده‌، نگذشته است. این نامگذاری نشاندهنده اهمیت این حوزه به عنوان مهم‌ترین موتور محرکه‌ اقتصاد […]



به گزارش فرهنگ سار، فعالان بخش صنعت و معدن اکنون در جنگ اقتصادی همچون سربازی از جان گذشته با تمام توان برای چرخش چرخ اقتصاد نقش‌آفرینی می‌کنند. هنوز چندروزی از دهم تیرماه که طبق مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن نامیده شده‌، نگذشته است. این نامگذاری نشاندهنده اهمیت این حوزه به عنوان مهم‌ترین موتور محرکه‌ اقتصاد برای توسعه و پیشرفت کشور است.
براساس گزارش‌ها، سمنان استانی غنی از ذخایر و مواد معدنی متنوع و یکی از قطب‌های معدنی کشور به شمار می‌رود و در شرایط اقتصادی کنونی در زمینه جهش تولید، ارزآوری برای کشور و اشتغالزایی برای پنج‌هزار نفر عملکرد درخشان داشته است.
طبق آمارها، ۷۶ هزار میلیارد ریال در قالب ایجاد یکهزار و ۸۰۰ پروانه بهره برداری در استان سمنان سرمایه‌گذاری انجام شده که این حجم سرمایه‌گذاری برای حدود ۶۸ هزار نفر اشتغال به همراه داشت و این استان را به قطب صنعت و معدن کشور تبدیل کرده است.
بخش صنعت و معدن ۳۴ درصد از اشتغال استان سمنان و ۲۲ درصد از تولید ناخالص این استان را به خود اختصاص داده است. سرمایه‌گذاری در بخش صنعت استان سال ۹۹ بیش از ۱۹ هزار میلیارد ریال بود که برای سه هزار و ۶۱۸ نفر اشتغالزایی به همراه داشت.

۹۰ درصد از صنایع استان سمنان مربوط به صنایع کوچک، ۶ درصد مربوط به صنایع متوسط و بقیه مربوط به صنایع بزرگ است.
در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده و بیش از ۶۲۶ معدن وجود دارد و سالانه بالغ بر ۲۲ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن‌ها حدود یک میلیارد تن است، البته بر اساس شواهد زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی این استان بیش از ۲.۵ میلیارد تن باشد.
استان سمنان دارای رتبه اول از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم در تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور است و تقویت زیرساخت‌ها کمک‌کننده در تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید است.
استان سمنان دارای رتبه اول از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور را دارد و تقویت زیرساخت‌ها کمک‌کننده در تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید است.

ایجاد ۲۱ هزار شغل با سرمایه‌ ۶۶ هزارمیلیارد ریال طی هشت سال در سمنان

نگاهی به اشتغال و سرمایه‌گذاری صنعتی سمنان در دوبت تدبیر و امید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: تلاش‌ها و رویکردهای توسعه‌ای دولت تدبیر و امید از زمان روی کارآمدن تا کنون موجب ایجاد ۲۱ هزار و ۲۷۴ فرصت شغلی در بخش صنعت و معدن این استان شد.
علی تشنه‌دل با اشاره به دستاوردهای هشت ساله دولت تدبیر و امید در بخش صنعت و معدن استان سمنان گفت: از شهریور ۹۲ تا کنون با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید ، حدود ۶۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش صنعت استان انجام شد.
وی بیان کرد: شمار صدور پروانه های بهره برداری حوزه صنعت که در واقع می توان گفت همان سرمایه گذاری های تحقق یافته است، در مجموع در این سال‌ها در استان رشد مناسبی داشت.استان سمنان دارای رتبه اول از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم در تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور است و تقویت زیرساخت‌ها کمک‌کننده در تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید است.
وی اضافه کرد: از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاکنون یکهزار و ۵۲۱ پروانه بهره‌برداری در استان سمنان صادر شد.
تشنه‎‌دل اظهار داشت: صنایع در زمینه‌های مختلف مانند موادغذایی، نساجی، فولاد، لوازم خانگی، شیمیایی و صنعت خودروسازی در استان سمنان فعال هستند که بخشی از این صنایع در دولت تدبیر و امید راه‌اندازی شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان تصریح کرد: سمنان با توجه به صنایعی که در خود جای داده جزو استان‌های قطب صنعتی کشور به شمار می‌رود.
وی تاکید کرد: جلوگیری از ایجاد مشکلات برای واحدهای تولیدی و افزایش ظرفیت تولید واحدها از اولویت های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان خاطرنشان کرد: جهش تولید ، تکمیل زنجیره ارزش ، کاهش واردات ، افزایش صادرات ، ارتقای فناوری تولید و توسعه مناطق کمتربرخوردار، از مهمترین دستاوردها و پیامدهای بهره برداری از واحدهای صنعتی در استان سمنان است.

به‌روزرسانی ماشین آلات ضرورت توسعه صنعت و معدن
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان بیان کرد: با توجه به تحریم های ظالمانه که در این سال‌ها بر کشور تحمیل شده، بخش صنعت و معدن نتوانسته ماشین آلات را به روز کند.
وی ادامه داد: بسیاری از ماشین آلات معادن و خط تولید صنایع مستعمل شده و بازدهی کار پایین آمده و باید تدابیری برای واردات ماشین آلات در نظر گرفته شود.
وی اضافه کرد: نظام بانکی و بازگشت سرمایه، نقدینگی، و تامین مواد اولیه از دیگر مشکلات بخش تولید است.

بازار سرمایه نیاز به تغییرات بنیادین دارد و این بازار باید محلی برای حضور سرمایه گذاران واقعی باشد
جمعه‌ای تصریح کرد: مسائل مالی، از مهمترین مشکلات صنایع است زمانی با هزینه پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده فعالان صنعت و معدن می‌توانستند منابع سرمایه در گردش یک واحد صنعتی را تامین کنند، اما اکنون با توجه به افزایش نرخ ارز ، تامین سرمایه در گردش ، واحدهای صنعتی سخت و طاقت فرسا شده و در مقابل بانک ها هم نمی توانند به کمک صاحبان صنایع بیایند.
وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه نیاز به تغییرات بنیادین دارد و این بازار باید محلی برای حضور سرمایه گذاران واقعی باشد، اظهار داشت: امید است رئیس جمهور جدید با تیم اقتصادی قبراق برای حل مشکلات تمهیداتی بیندیشند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: سامانه دولت الکترونیک باید به‌هنگام باشد و تداخل در موارد الکترونیکی بین دستگاه ها و نهادهای اداری وجود نداشته باشند، متاسفانه در زمان حاضر به جای تسهیل در امور الکترونیکی، فعالان اقتصادی بیشتر اختلال مجازی و از دست دادن زمان کاری را مشاهده و تجربه می کنند.

ایجاد ۲۱ هزار شغل با سرمایه‌ ۶۶ هزارمیلیارد ریال طی هشت سال در سمنان

ایجاد پنج‌هزار شغل با فعالیت‌های معدنی در استان سمنان
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان سمنان گفت: گواهی کشف، پروانه‌های اکتشاف و بهره‌برداری در بخش معدن این استان از ابتدا تا پایان سال گذشته در مجموع برای پنج هزار و ۱۰۰ نفر اشتغالزایی داشت.
محمد فروهر  افزود: ۶۷ فقره گواهی کشف ، ۱۳۴ فقره پروانه اکتشاف و ۶۲۸ فقره پروانه بهره برداری در بخش معدن استان سمنان از ابتدا تا پایان سال ۹۹ صادر شد که پنج هزار و ۱۰۰ نفر نیز در این معادن مشغول به فعالیت می باشند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان سمنان گفت: صدور گواهی کشف مواد معدنی در استان سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۳۰ درصد افزایش یافت.
فروهر افزود: ۳۹ فقره گواهی کشف جدید با تنوع مواد معدنی فلزی و غیرفلزی شامل سنگ لاشه ، منگنز ، مس، خاک صنعتی ، مارل ، نمک ، باریت ، و فلورین، سال ۹۹ در استان صادر شد.
وی یادآور شد: صدور این تعداد گواهی کشف معدنی استان سمنان سال ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۳۰ درصد افزایش داشت.
وی گفت: این تعداد گواهی کشف با ذخیره ۶۰ میلیون تن و هزینه عملیاتی حدود ۹۱ میلیارد ریال در بخش معدن استان سمنان صادر شد که از نظر هزینه عملیات نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۰۷ درصد رشد داشت.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان سمنان بیان کرد: سال گذشته ۷۹ فقره پروانه و گواهی اکتشاف در بخش معدن استان صادر شد که ۴۰ فقره پروانه و ۳۹ فقره نیز گواهی کشف بود.

ایجاد ۲۱ هزار شغل با سرمایه‌ ۶۶ هزارمیلیارد ریال طی هشت سال در سمنان

همت والای ارکان نظام در تحقق شعار سال راهبرد حل مشکل صنعت

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: شعار امسال مقام معظم رهبری سه مسئله مهم را مورد توجه قرار داده است که این گزینه ها کلید واژه توسعه اقتصادی است و عملیاتی کردن این شعار« همت والای ارکان نظام و باور دست اندرکان مدیران» کشور را می‌طلبد تا مشکلات از پیش روی بخش خصوصی برداشته شود.
علی‌اصغر جمعه‌ای اظهار داشت:این روزها صنایع ایران حال خوبی ندارند امید است با روی کار آمدن دولت جدید رویکرد و نگرش جدیدی بر این بخش حاکم شود تا موانع پیش رو تولید رفع شود.
به گفته وی، فقدان ارتباط تجار با جهان خارج از ایران از جمله مشکلات است، چرا که رقبای اقتصادی در نقاط مختلف دنیا شرایط خوبی دارند.
وی ادامه داد: صاحبان کسب و کار در ایران شرایط مساوی و متوازن با رقبای خود در زمینه‌های مختلف از جمله حمل و نقل لجستیک ندارند.
جمعه‌ای افزود: وقتی کالای نهایی برای صادرات آماده می‌شود گاهی کالای صادراتی باید از سه یا چهار کشور عبور کند تا به کشور هدف برسد و همین موضوع هزینه صادرات را دو چندان می‌کند و ضرورت دارد دولت جدید این مسائل را حل کند.
به گزارش فرهنگ سار، معدن و صنعت سرمایه ملی و موثر در اشتغالزایی و ارزآوری در کشور است و  مسوولان استان سمنان در تلاش برای ایفای نقش در توسعه اقتصادی با حمایت بیش از پیش از بخش  تولید در سال ۱۴۰۰ هستند، اما حل مشکلات در بخش های مختلف مانند حمل و نقل، تامین نقدینگی و گشایش در روابط بین‌الملل می تواند کمک‌حال شکوفایی هر چه بیشتر تولید باشد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × 5 =