جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۴۳:۰۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶

‌ ۱۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از کردستان صادر شد/رشد ۱۱۲ درصدی صادرات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۱۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در چهار ماهه امسال از استان صادر شده است.



فرید سپری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سار در سنندج، با اشاره به میزان صادرات محصولات کشاورزی استان در ۴ ماهه سال‌جاری اظهار کرد:‌ ۱۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از استان صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد:با توجه به ارزش ۲۷۲ میلیون دلاری کل صادرات گمرکات استان در بازه زمانی مذکور، محصولات کشاورزی حدود ۵۹ درصد از کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

محصولات کشاورزی حدود ۵۹ درصد از کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است

 

سپری با اشاره به اینکه دولت آمریکا حلقه تحریم‌ها را تنگ‌تر کرده و بر بخش‌هایی از اقتصاد ایران مانند پتروشیمی، معدن و فولاد تحریم ها را تسری داده است، گفت: همین موضوع موجب تمرکز بیشتر بر صادرات بخش کشاورزی شده و این افزایش صادرات را به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: میزان صادرات محصولات کشاورزی استان بر اساس ارزش دلاری در ۴ ماهه امسال ۱۶۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۱ درصد افزایش یافته است.

۴۷۱ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان صادر شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: میزان صادرات محصولات کشاورزی استان بر اساس ارزش وزنی در ۴ ماهه امسال ۴۷۱ هزار تن نسبت به سال گذشته که ۲۲۲ هزار تن بود، بیش از ۱۱۲ درصد رشد داشته است.

سپری اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و بسته شدن اکثر گمرکات مرزی کشور در مقطعی از زمان، باز شدن گمرک باشماق موجب گردید تا اکثر محموله‌های صادراتی به کشور عراق از طریق این مرز صادر شد که این امر موجب افزایش جهشی صادرات گمرکات مرزی استان گردید.

وی تصریح کرد: از میزان ۱۶۰ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان در ۴ ماهه امسال بر اساس خود اظهاری صادرکنندگان بیش از ۵۶ میلیون دلار آن مربوط به تولیدات استان کردستان بوده است.

۵۶ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات کردستان تولید خود استان بوده است

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد:‌یعنی حدود ۳۶ درصد از صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان مربوط به تولیدات استان بوده است.

سپری با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان که در سند آمایش استان نیز گنجانده شده، افزایش سهم تولیدات صادراتی استان است، خاطرنشان کرد: با توجه به مزیت نسبی و پتانسیل بالای تولید و همچنین وجود تجار فعال و باتجربه در استان، این امر دور از انتظار نیست.

وی خاطرنشان کرد:‌تحلیل‌های آماری حاکی از آن است که سهم تولیدات صادراتی استان در ۴ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از سه برابر رشد داشته و سهم تولیدات مزبور از ۱۱ درصد به ۳۶ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱/ی


منبع: فارس

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × سه =