جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۲:۰۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

جولان دوباره کرونا در کاشان؛ از اصرار مسئولان تا انکار مردم

به گزارش فرهنگ سار، با توجه به شدت یافتن دوباره شیوع ویروس و افزایش شمار مبتلایان و متوفیان کووید- ۱۹ با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌ رفت و آمد بین استانی از ۱۲ تا ۱۴ آبان در کشور به اجرا درآمد و قرار شد علاوه بر موارد پیشین، در ۴۶ شهرستان جدید نیز […]



به گزارش فرهنگ سار، با توجه به شدت یافتن دوباره شیوع ویروس و افزایش شمار مبتلایان و متوفیان کووید- ۱۹ با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌ رفت و آمد بین استانی از ۱۲ تا ۱۴ آبان در کشور به اجرا درآمد و قرار شد علاوه بر موارد پیشین، در ۴۶ شهرستان جدید نیز محدودیت‌های فعالیت برخی اصناف و ارایه کنندگان خدمات غیرضرور برقرار شود.

بر اساس این مصوبه گروه‌ شغلی ۲ شامل پاساژها، مراکز خرید و تجاری، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد و مصلی‌ها، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب بازی فروشی‌ها، فروشگاه‌های لوازم خانگی، مراکز چاپ دیجیتال و فعالیت‌های مرتبط، تزیینات داخلی ساحتمان، کادو فروشی‌ها در عمده فروشی و خرده فروشی، پارچه فروشی‌ها، عکاسی‌ها، آژانس‌های مشاور املاک، پرده سراها، فروش مبلمان در عمده فروشی و خرده فروشی، فروش کیف و کفش، فروش لوازم التحریر، خیاطی، خرازی، فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی قرار شد به مدت یک هفته از امروز تعطیل باشند.

همچنین دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه و باغ موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی در قالب گروه شغلی سوم و برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی برای ورزش‌های پر برخورد، مدارس شبانه‌روزی، کافه، قهوه‌خانه و چای‌خانه‌ها، باغ وحش و شهربازی‌ها و مرکزهای تفریحی آبی در قالب گروه چهارم مشمول این محدودیت‌ها قرار گرفتند. 

اگرچه برخی موضوع را جدی تلقی کردند اما تعدادی از شهروندان و واحدهای صنفی کاشان با وجود همه این هشدارها و ابلاغ‌ها به صورتی غیرمنتظره از صبح امروز روال عادی کار و فعالیت را از سر گرفتند که بر این اساس، تیم‌های نظارت و بازرسی نحوه رعایت محدودیت‌های گروه‌های شغلی غیرضروری در کاشان برای تذکر و اعمال قانون به سطح شهر اعزام شدند.

ورودی بازار تاریخی کاشان مسدود شد

فرماندار ویژه کاشان از بسته شدن همه راه‌های ورودی به بازار تاریخی مرکز این شهرستان خبر داد و گفت: این اقدام در راستای اعمال محدودیت‌های گروه‌های شغلی غیرضروری انجام شده است.

علی‌اکبر مرتضایی روز شنبه در گفت و گو با فرهنگ سار افزود: بر اساس مصوبه‌های ستاد مقابله با کرونا در این شهرستان، بازار تاریخی کاشان تا پایان هفته جاری تعطیل است.

وی بیان کرد: هم اکنون ۹۹ درصد از مغازه‌های داخل بازار تعطیل هستند و تنها چند مغازه برای نظافت و انبارگردانی در فرصت پیش آمده، باز هستند.

فرماندار ویژه کاشان با اشاره به اعزام تیم‌های مشترک بازرسی برای نحوه نظارت بر رعایت محدودیت‌های گروه‌های شغلی غیرضرور تاکید کرد: نظارت و بازرسی‌ها استمرار خواهد یافت و اگر نیاز بود با مصوبه ستاد مقابله با کرونا شهرستان، دوباره یک هفته محدودیت تمدید خواهد شد.

وی به چند مورد پلمب مغازه‌ها به علت رعایت نکردن مصوبه‌های ستاد کرونا با حضور دادستان، نیروی انتظامی و دیگر مدیران شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: به شماری از فروشگاه‌ها نیز تذکر و اخطار داده شده است.

مرتضایی تصریح کرد: ۸۰ درصد از دستورالعمل‌های بهداشتی در این شهرستان اجرا می‌شود و استفاده از ماسک از سوی شهروندان نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده است.

وی تاکید کرد: نظارت‎‌ها و بازرسی‌های انفرادی و مشترک از مرحله اخطار گذشته و وارد اقدام‌های علمیاتی شده است که در این راستا مجریان قانون قاطعانه با متخلفان برخورد خواهند کرد.

فرماندار ویژه کاشان بیان کرد: سامانه ۱۳۷ ارتباط مردمی شهرداری برای دریافت گزارش‌های مردم در مورد کیفیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعلام شده تا مردم تخلف‌ها را در زمینه رعایت نکردن محدودیت‌های کرونایی گزارش کنند.

وی یادآور شد: مرکز پلاک‌گذاری خودرو، داروخانه‌ها، بازار روز، مرکزهای درمانی و آزمایشگاه‌ها از جمله مکان‌هایی بودند که امروز در راستای مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مورد نظارت و کنترل، گروه‌های مشترک بازرسی  شهرستان کاشان قرار گرفتند.

استمرار  بی‌توجهی مردم موجب تداوم محدودیت‌ها می‌شود

رئیس کمیته اجتماعی ستاد پیشگیری و مدیریت بیماری کرونا کاشان در این زمینه گفت: وضعیت بیماری کووید- ۱۹ در این شهرستان وخیم و بسیار نگران کننده و در تعداد بستری و آزمایش‌های مثبت کرونا جزو شهرستان‌های اول کشور شده است.

عباسعلی قپانی‌پور افزود: باید از تجربیات اسفند و فروردین گذشته استفاده کنیم و یکدل، هماهنگ و مصمم با اجرای دقیق محدودیت‌ها برای گروه شغلی ۲، ۳ و ۴ قدری ویروس کرونا را در شهرستان کاشان مهار کنیم.

وی اظهار داشت: مشاهدات میدانی حاکی از آن است که برخی از شهروندان متاسفانه به مرز بی‌تفاوتی رسیدند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند که بسیار نگران کننده است؛ زیرا ویروس کرونا با کسی شوخی و تعارف ندارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه کاشان اضافه کرد: مسئولان نیز باید در کیفیت نظارت و برخورد با قانون‌شکنان به گونه‌ای قاطع رفتار کنند که این حس بی‌تفاوتی به جامعه القا نشود.

وی تاکید کرد: الگوی همه ما مقام معظم رهبری است که با رفتار و توصیه‌های‌ خود بر رعایت و نظارت دقیق بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید دارند.

قپانی‌پور بیان کرد: نتیجه رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها در تعداد بیماران بستری در بیمارستان، افراد قرنطینه در خانه‌ و فوتی‌های روزانه آرامستان دارالسلام گلابچی کاشان به طور کامل مشهود است؛ همه باید به شیوه‌نامه‌ها پایبند باشیم و به آنها احترام بگذاریم تا جان خودمان، عزیزانمان و همشهریانمان حفظ شود.

وی تصریح کرد: اطلاع کامل از اوضاع معیشتی مردم وجود دارد اما وضعیت شیوع ویروس کرونا در حال حاضر در شهرستان کاشان اسفناک است و همان‌گونه که باید پاسخگوی معیشت مردم باشیم، در صیانت از جان آنها نیز وظایف سنگین‌تری داریم.

رئیس کمیته اجتماعی ستاد پیشگیری و مدیریت بیماری کرونا کاشان اضافه کرد: در روزهای آغازین درگیری با کرونا، با وجود اینکه شیوه‌نامه‌ها منشا شهرستانی داشت اما با قوت عمل کردیم و نتیجه گرفتیم و اکنون پشتوانه ملی اجرای محدودیت‌ مشاغل ضرور برای شهروندان و مسئولان یک فرصت طلایی است که باید با عزم عمومی و محکم از آن به نحو مطلوب برای بهبود وضعیت استفاده کنیم.

وی یادآور شد: همیشه برای برخی بهانه‌هایی وجود دارد اما از روز یکشنبه گذشته اطلاع‌رسانی عمومی از طریق صدا و سیما، رادیو و رسانه‌ها انجام و همزمان کیفیت اجرای محدودیت‌های مشاغل غیرضروری به اداره‌ها نیز ابلاغ شده است تا دستگاه‌های مرتبط بر آن نظارت کنند.

قپانی‌پور همکاری عموم شهروندان و کسبه را خواستار شد و تاکید کرد: چنانچه محدودیت‌ها با دقت رعایت نشود علاوه بر تمدید بازه زمانی، اوضاع رو به وخامت بیشتر خواهد گذاشت و با شیوع بیش از پیش این بیماری، شاهد روزهای بدتری خواهیم بود.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به بیشتر کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

در حال حاضر بیش از ۲ هزار نفر بیمار دارای نشانه‌های ابتلا کرونا در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری هستند و این خطه از نظر شیوع ویروس در شرایط قرمز قرار دارد.

بنابر اعلام سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان، فعالیت مشاغل این استان به جز صنوف گروه یک مربوط به مایحتاج عمومی و مراکز تهیه و توزیع لوازم بهداشتی و درمانی از ۲۰ آبان به مدت یک ماه تا ساعت ۱۸ محدود می‌شود.

همچنین برای رفت و آمد خودروها در سطح شهر محدودیت‌هایی از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح اعمال می‌شود؛ استثناها به لحاظ ترددهای ضروری مشاغل خاص از سوی قرارگاه عملیاتی کرونا تا هفته آینده بررسی و محدودیت ترددها اعلام می‌شود که پس از آن، متخلفان پنج میلیون ریال جریمه خواهند شد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

20 + نوزده =