جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۸:۴۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

از پیشتازی ساوه در ساخت مسکن ملی تا صادرات ۲۰۱ میلیون دلاری

طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهرستان ۲۸۵ هزار نفر است اما اگر آمار فعلی را مدنظر قرار دهیم قطعا شمار ساکنان بسیار فراتر از این رقم و حتی تا مرز ۳۵۰ هزار نفر هم می رسد زیرا در چند سال اخیر توسعه صنعتی و احداث کارخانه های متعدد باعث جذب هزاران کارگر از مناطق مختلف […]



طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهرستان ۲۸۵ هزار نفر است اما اگر آمار فعلی را مدنظر قرار دهیم قطعا شمار ساکنان بسیار فراتر از این رقم و حتی تا مرز ۳۵۰ هزار نفر هم می رسد زیرا در چند سال اخیر توسعه صنعتی و احداث کارخانه های متعدد باعث جذب هزاران کارگر از مناطق مختلف کشور به ساوه شده است.

فقط در شهر ساوه ۲۲ منطقه حاشیه نشین و سکونتگاه غیررسمی وجود دارد که جمعیتی حدود ۵۰ هزار نفر را در خود جای داده است و بافت ساکنان این مناطق را عمدتا اقشار مهاجر و کارگران شاغل در بخش صنایع شهرستان تشکیل می دهند.

یکی از رخدادهای قابل تامل که در هشت سال اخیر می توان به آن اشاره کرد، آبادانی روستاها و توسعه صنایع تبدیلی و مشاغل کوچک زودبازده در این مناطق است که سبب شد موجی از مهاجرت معکوس به روستاها را شاهد باشیم و گفته می شود دست کم ۳۰ هزار نفر از روستائیان ساکن شهرهای مختلف شهرستان ساوه و اطراف با فراهم شدن بستر یک زندگی خوب توام با درآمد کافی و رونق بخش کشاورزی و باغداری به زادگاه خود بازگشته اند.

یکی از موفقیت های مهم که در شهرستان ساوه نباید از آن غافل شد، توجه به ساخت واحدهای اقدام ملی مسکن برای اقشار نیازمند است که باعث شده اکنون سه پروژه شهرک علوی، کوی مهر و بام ساوه با روندی مناسب در حال ساخت باشند و افزون بر یک هزار و ۸۰۰ خانواده بدون سرپناه این شهرستان امیدوار هستند که رویای خانه دار شدن را محقق کنند.

ساوه در حوزه های اقتصادی و صنعتی نیز قطب صنعت ایران با فعالیت ۶۰۰ کارخانه بزرگ و اشتغال حدود ۴۵ هزار کارگر است و این شهرستان سالانه ۵۵۰ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی دارد و گمرک فعال منطقه ویژه اقتصادی کاوه نیز نقشی مهم در صادرات کالاهای تولیدی به خارج از کشور دارد به گونه ای که فقط در سال گذشته ۲۰۱ میلیون دلار انواع محصول به کشورهای خارجی صادر شد.

فرماندار ساوه در مورد اقداماتی که در راستای توسعه زیرساخت ها، رونق اشتغال و تولید و سایر فعالیت ها در حوزه های مختلف این شهرستان از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان اردیبهشت امسال و برنامه های پیش بینی شده سال ۱۴۰۰ گزارشی را به خبرگزاری فرهنگ سار ارائه کرد که به دلیل اهمیت اقدامات انجام شده و همچنین طولانی نشدن مطلب که خارج از حوصله خوانندگان باشد، آن را در ۲ بخش انتشار خواهیم داد.

از پیشتازی در ساخت مسکن ملی تا صادرات ۲۰۱ میلیون دلاری

حوزه ورزش

«علی میرزایی» به رونق فعالیت های حوزه ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۹ اقداماتی از قبیل احداث زمین چمن مصنوعی مجموعه ورزشی فجر در شهر ساوه و همچنین روستاهای جلال آباد و باغ شیخ تکمیل و به بهره برداری رسید.

وی اظهار کرد: با توجه به حضور تیم فوتبال خوشه طلایی ساوه در لیگ دسته اول باشگاههای کشور و ایرادهایی که از سوی سازمان لیگ فوتبال به ورزشگاه شهید چمران وارد شد که نیم فصل نخست این تیم را از میزبانی محروم کرد، عملیات احداث سکوی تماشاچیان و تامین نور و بازسازی چمن این مجموعه ورزشی در دستور کار قرار گرفت و بازگشت به ورزشگاه خانگی، یکی از عوامل مهم صعود چشمگیر تیم در جدول رقابت ها بود که اکنون با سه امتیاز کمتر نسبت به صدرنشین لیگ در شرایط مطلوبی قرار دارد.

فرماندار ساوه همچنین تکمیل و تجهیز هشت باب خانه ورزش روستایی و اختصاص ۶ کانکس برای فعالیت های ورزشی در مناطق کم برخوردار و روستاهای شهرستان را از دیگر فعالیت های حوزه ورزشی برشمرد.
به گفته او، برگزاری مسابقات مختلف مانند لیگ برتر فوتسال کشور، لیگ دسته یک فوتبال و فوتسال کشور و مسابقات مجازی به دلیل شیوع ویروس کرونا از دیگر فعالیت های انجام شده بود ضمن اینکه در ماههای پایانی سال گذشته، این شهرستان میزبان برگزاری اردوی تیم ملی کشتی نوجوانان کشور بود.
میرزایی همچنین ثبت و اخذ مجوز سه سازمان مردم نهاد در حوزه جوانان را از دیگر اقدامات به عمل آمده در مدت یاد شده برشمرد.    

راه و شهرسازی و بنیاد مسکن

به گفته فرماندار ساوه در سال ۱۳۹۹ با فعالیت های گشت یگان حفاظت و ماموران اداره راه و شهرسازی ده ها هکتار از عرصه های متصرفی بازستانده شد و افزون بر ۵۵۰ پرونده در این زمینه تشکیل و متخلفان هم به دستگاه قضائی معرفی شدند.

میرزایی همچنین تهیه نقشه و پیگیری برای رفع مشکلات مربوط به پلاک های اختلافی شامل قطعات ۱۶، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ از فرعی پلاک ۸۴ اصلی بخش اراضی موسوم به «سورکان» را از دیگر اقدامات راه و شهرسازی در سال گذشته برشمرد و افزود: وی افزود: این اراضی در مجموع دارای ۱۱۵ هکتار به ارزش تقریبی ۴۰ هزار میلیارد ریال می باشند.
به گفته او، احداث راه جدید روستاهای مرق،  مرقکان و سیاله که در بهار سال ۹۸ به دلیل رانش زمین تخریب شد نیز به طول یک کیلومتر انجام و برای این منظور افزون بر ۲۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.
وی ادامه داد: احداث کنار گذر ساوه به همدان به طول ۲۰ کیلومتر از دیگر اقدامات قابل توجهی بود که علاوه بر انتقال ترافیک خودروهای سنگین عبوری از درون شهر به این مسیر جدید، عاملی مهم در کاهش بار ترافیکی درون شهری و آلودگی هوا به شمار می آید.
فرماندار ساوه در مورد اجرای پروژه های طرح اقدام ملی مسکن، گفت: اکنون ساخت یک هزار و ۸۴۸ واحد مسکونی در قالب سه پروژه در دست انجام است.

به گفته او، شهرستان ساوه در این زمینه از مناطق پیشتاز استان مرکزی به شمار می آید و روند احداث واحدهای مسکونی در پروژه های شهرک علوی، کوی مهر و بام ساوه با پیشرفت قابل ملاحظه ای در جریان است و هدف اصلی نیز کمک به تامین مسکن برای اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه است به خصوص که ساوه یکی از گرانترین شهرهای کشور در زمینه مسکن به حساب می آید و رسالت دولت کمک به خانوارهایی است که تامین خانه و سرپناه برایشان به سختی میسر است.

میرزایی همچنین آغاز ساخت پروژه هواشناسی جدید ساوه در مسیر ساوه به همدان را از دیگر اقداماتی دانست که در آغاز سال جاری محقق شد.

به گفته او، با تکمیل این پروژه و استقرار تجهیزات مدرن، می توان آمارهای بلندمدت و قابل استناد از شرایط جوی، دمایی و آلایندگی های شهر ساوه دریافت کرد که در تحقق یکی از خواسته های شهروندان مبنی بر محاسبه تعرفه برق این منطقه به روش گرمسیری هم نقش مهمی دارد هرچند این مساله منوط به موافقت وزارت نیرو است.

وی گفت: تلاش خواهیم کرد که در سال جاری پل زیرگذر در مسیر ورودی سد الغدیر ساوه نیز احداث و به بهره برداری برسد.

فرماندار ساوه در مورد فعالیت های مرتبط با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این شهرستان نیز، گفت: در سال گذشته بازسازی ۳۸۰ واحد روستایی تخریب شده از سیلاب سال ۹۸ انجام شد که در این زمینه افزون بر ۲۸۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

وی همچنین مقاوم سازی ۲۳۰ واحد روستایی با اعطلای تسهیلاتی افزون بر ۱۸۰ میلیارد ریال را از دیگر فعالیت های انجام شده عنوان کرد.

به گفته میرزایی،  انبوه سازی پروژه مسکونی روستای یاتان با ۷۰ واحد و پروژه ۳۰ واحدی نوبران با پیشرفت ۵۵ درصدی نیز در دستور کار قرار دارد که در این راستا اعتباری افزون بر ۴۷ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وی گفت: بهسازی معابر هفت روستای بخش های مرکزی و نوبران شهرستان ساوه نیز از دیگر فعالیت های انجام شده است.

وی پیش بینی کرد که در امسال ۲۰۰ واحد مسکن محرومین با مجموع تسهیلات ۱۶۰ میلیارد ریالی همراه به کمک های بلاعوض در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت این شهرستان احداث شود.

فرماندار ساوه اظهار کرد: برای ساخت مجتمع های مسکونی ۱۰۴ واحدی غرق آباد و ۲۰ واحدی شهر آوه نیز اقدامات در دست انجام است و اکنون مجوزهای لازم دریافت شده و عملیات خاکبرداری نیز در حال انجام است.

فعالیت های گمرکی منطقه ویژه اقتصادی کاوه

به گفته فرماندار ساوه، وجود ظرفیت های بزرگ صنعتی و امکاناتی از قبیل بزرگترین شهر صنعتی کشور، منطقه ویژه، گمرک و سایر زیرساخت ها امکان درآمدزایی ارزی سالانه ۵۵۰ میلیون دلار را برای کشور فراهم کرده است.

میرزایی اظهار داشت: گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه فعال است و سالانه محصولات تولیدی بخش صنعت این شهرستان را به حدود ۵۴ کشور جهان صادر می کند که از این حیث با ارزآوری، کمک شایانی به اقتصاد ملی می کند.

به گفته او امکاناتی چون وجود ۱۱ انبار اختصاصی که در کشور بی نظیر است و نیز حجم مبادلات گمرکی بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری در کنار اتصال شهر صنعتی کاوه و منطقه ویژه به خط ریلی، شهرستان ساوه را به سرزمین فرصت های سرمایه گذاری تبدیل کرده است و هم اکنون نیز بسیاری از سرمایه گذاران خارجی در طرح های صنعتی و اقتصادی این منطقه مشغول به همکاری و فعالیت هستند.

وی گفت: در سال گذشته بر اساس آمارهای موجود افزون بر ۵۸۹ هزار تن انواع کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه به کشورهای مختلف جهان صادر شده است که در مجموع ارزشی معادل ۲۰۱ میلیون دلار داشته است.
وی همچنین از واردات ۱۱۹ هزار تن انواع کالا از جمله مواد اولیه و ماشین آلات تولیدی ویژه صنایع در مدت یاد شده از طریق گمرک ساوه خبر داد و ارزش کل واردات انجام شده را افزون بر ۴۶۲ میلیون دلار برشمرد.
فرماندار ساوه همچنین عملکرد ترانزیت خارجی از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه در سال گذشته را  ۱۵۷ هزار تن به ارزش ۴۹۱ میلیون دلار عنوان کرد.
به گفته میرزایی، عمده کالاهای صادراتی از گمرک ساوه شامل انواع هیدروکربن، نوشیدنی، مصنوعات پلاستیکی، مصنوعات شیشه ای و بلورجات، قوطی آلومینیومی و سایر تولیدات است و مهمترین کالاهای وارد شده نیز مشتمل بر کویل آلومینیوم، مواد اولیه تولید پوشک، پاکت آبمیوه، ماشین آلات و قطعات و اسانس خوراکی می باشد.

بخش کشاورزی و منابع طبیعی

ساوه با داشتن ۱۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی و سطوح باغی از مناطق پراستعداد برای تولید محصولات است و با احتساب سایر حوزه ها، برآورد شده است که این شهرستان توان تولید سالانه تا ۶۰۰ هزار تن انواع محصول را دارد.

به گفته فرماندار ساوه در سال ۱۳۹۹ با سرمایه گذاری های انجام شده و حمایت های دولت، پروژه تولید تن ماهی طبیعت با اشتغال ۴۰۰ نفر تکمیل و با حضور مسئولان کشوری و استانی به بهره برداری رسید.
وی اظهار داشت: تکمیل و بهره برداری از سردخانه ۲ منظوره ۱۰ هزار تنی نیز در سال گذشته انجام شد که نقش مهمی در نگهداشت محصولات تولیدی و جلوگیری از زیان وارد شده به کشاورزان منطقه دارد.  
وی همچنین از لایروبی و مرمت ۱۲ رشته قنات شهرستان ساوه و همچنین اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار در سطح ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال به عنوان بخشی دیگر از فعالیت های انجام شده در سال گذشته یاد کرد.
میرزایی ادامه داد: تولید بیش از ۷۵۰ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی در سال ۱۴۰۰ برای شهرستان ساوه هدفگذاری شده است.
وی همچنین توسعه ۲۵ هکتار سطوح گلخانه ای مرتبط با سبزی،  صیفی و گیاهان زینتی و همچنین تکمیل شبکه های آبرسانی سه و چهار در پایین دست سد الغدیر را از دیگر اقدامات مدنظر برای سال جاری برشمرد.
فرماندار ساوه گفت: توسعه کشت نواری و تیپ با هدف کاهش صدمات خشکسالی و جلوگیری از کشت سنتی، توسعه تولید شیر در پروژه دام دشت با ظرفیت ۱۰ هزار گاو شیری و اشتغال یک هزار و ۲۰۰ نفر از دیگر طرح های مهم حوزه کشاورزی است که تلاش می شود در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسند.

وی در مورد فعالیت های مربوط به حوزه منابع طبیعی شهرستان ساوه در سال ۱۳۹۹ نیز، گفت: احداث بند خاکی بایقان با اعتبار ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال و اجرای طرح گابیون بندی حوزه آبخیز بیوران با اعتبار ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیون ریال از جمله طرح های سال گذشته است.
به گفته میرزایی، ۱۳۷ هکتار نهال کاری بادامچه در اطراف سد الغدیر با هدف توسعه فضای سبز و ممانعت از گسترش بیابان نیز انجام شد و با احتساب اجرای شبکه آبیاری و حفاظت این عرصه در مجموع پنج هزار و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

وی تاکید کرد: برای سال ۱۴۰۰ نیز مقرر است که پروژه های احداث بند خاکی و گابیون بندی در سه حوزه قارلوق، غرق آباد و دشت لوئین با اعتبار ۹۹ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال اجرایی شود.
وی تاکید کرد: احداث ساختمان اداره منابع طبیعی در شهر ساوه نیز با عتبار ۳۵ میلیارد ریال در دستور کار است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × 2 =