جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۲:۴۹:۳۳
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴

جانباز چهارمحال و بختیاری:جهاد علمی وظیفه جوانان در مقابله با دشمنان است

به گزارش فرهنگ سار، در طول هشت سال دفاع مقدس تعدادی از جوانان و مردم ایران برای دفاع از خاک و میهن در جبهه و جنگ دشمن حاضر شدند، تا یک وجب از خاک کشور به دست بیگانگان نیفتد و امروز نیز در عرصه‌های مختلف  فعال هستند. به مناسبت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس خبرگزاری جمهوری […]



به گزارش فرهنگ سار، در طول هشت سال دفاع مقدس تعدادی از جوانان و مردم ایران برای دفاع از خاک و میهن در جبهه و جنگ دشمن حاضر شدند، تا یک وجب از خاک کشور به دست بیگانگان نیفتد و امروز نیز در عرصه‌های مختلف  فعال هستند.

به مناسبت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس خبرگزاری جمهوری اسلامی (فرهنگ سار) با تنها جانباز قطع نخاع گردنی استان چهارمحال بختیاری گفت و گو کرده است.

اصغر شیرانی از جانبازان ۷۰ درصد استان متولد بروجن است که در آن روزها در جبهه جنگ حضور داشت و امروز با توجه به محدویتهای که دارد توانسته در جبهه علم‌آموزی موفق باشد.

فرهنگ سار: آقای شیرانی در خصوص حضور خود در جبهه جنگ صحبت کنید.

اصغر شیرانی:متولد سال ۴۶ در شهرستان بروجن هستم که در سال ۶۱ و در سن ۱۵ سالگی به جبهه جنگ رفتم و تا سال ۶۵ در عملیات‌های مختلف حضور داشتم و در سال ۶۵ با توجه به اینکه به عنوان نیروی عملیاتی در مناطق جنگی حضور داشتم، در عملیات کربلای۵ در شب عملیات در منطقه شلمچه بر اثر اصابت ترکش به ستون فقرات به جانبازی نائل شدم و از ناحیه گردن قطع نخاع شدم.

پس از اصابت ترکش و گذراندن دوره درمان ، به مدت چهار سال در آسایشگاه اصفهان بودم و پس از آن به خانه برگشتم.

در آن سالها که در آسایشگاه و خانه تحت مراقبت قرار داشتم به تحصیل ادامه دادم و در سال ۷۱ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول شدم و چند هفته در کلاس درس حاضر شدم اما به دلیل وضعیت جسمانی که داشتم و قادر به حرکت نبودم، نتوانستم در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهم و با انصراف از رشته پزشکی به ادامه تحصیل در رشته حقوق مشغول شدم.

اکنون کارشناسی رشته حقوق را دارم و به دلیل وضعیت جسمانی قادر به انجام فعالیت در رشته تحصیل خود نیستم.

فرهنگ سار: با توجه به میزان جانبازی و وضعیت جسمانی که دارید شرایط زندگی شما چگونه است و آیا ابزار و تجهیزات لازم برای شما فراهم است؟

شیرانی:با توجه به اینکه جانبازان قطع نخاع گردنی با سختی زیادی زندگی می‌کنند و با مشکلات زیاد مواجه هستند و سختی زندگی، کارهای منزل، نگهداری از این جانبازان بر عهده همسر، فرزندان و یا در برخی موارد بر عهده پرستاران جانبازان است که این امر زندگی را برای خانواده نیز سخت می‌کند اما  همسران جانبازان به خصوص جانبازان قطع نخاع گردنی،با عشق،علاقه و ایثار و از خود گذشتگی زندگی را انتخاب کردند و همه سختی‌ها را به دوش می‌کشند.

به دلیل اینکه روزانه و در دفعات بسیار زیاد باید جانبازان قطع نخاعی جابه جا شوند و وزن آنها نیز به دلیل بی‌تحرکی بالا می‌رود، همسران جانبازان قطع نخاعی گردنی بیشتر با مشکلات جسمی از جمله دیسک گردن، کمر درد، دست درد مواجه می‌شوند، در زمان حاضر همسران جانبازان با ایثار و از خودگذشتگی به نگهداری همسران خود بدون هیچ چشم داشتی مشغول هستند.

از ۱۱ سال گذشته که همسرم وارد زندگی من شده است، همه مشکلات زندگی را به جان خریده است و کمترین میزان وابستگی به آسایشگاه و اردوگاه را دارم و بیشتر کارهای من، توسط همسرم انجام می‌شود و همسرم علاوه بر نگهداری و مراقبت از من، کارهای نگهداری از فرزند یک و نیم ساله‌ مان را نیز بر عهده دارد.

برای جانبازان قطع نخاع گردنی، استفاده از ابزار و تجهیزات مدرن که در کشورهای پیشرفته ساخته شده است، مورد نیاز است که به دلیل تحریم‌ها و نبود امکانات این تجهیزات در اختیار این قشر قرار نمی‌گیرد، حتی یک ویلچر ساده که هر چهار سال یکبار باید به جانبازان داده شود نیز به دلیل تحریم‌ها و  نبود در بازار خرید آن فراهم نیست.

همه جانبازان قطع نخاع و یا افراد آسیب دیده قطع نخاعی امید به این دارند که هر روز با پیشرفت علم و فناوری در کشور بتوان این تجهیزات مدرن را در کشور تولید کنند و دیگر نیاز به واردات این تجهیزات از خارج کشور نباشد.

جانبازان قطع نخاعی با توجه به اینکه از ناحیه گردن به پایین دچار معلولیت و نقص عضو هستند و برای کوچکترین کار خود نیازمند همراهی یک پرستار هستند، با مشکلات زیادی مواجهند، اما در این سالها خدا را شکر با همراهی همسرم توانستم به مشکلات غلبه کنم.

با توجه به تحریم‌ها برای تامین برخی وسایل و تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه هستیم که امید است با تلاش جوانان و دستیابی به علم و فناوری روز بتوان برای این مشکلات نیز راه حل تعریف کرد.

فرهنگ سار: اگر به زمان عقب برگردد، دوباره به جبهه خواهید رفت؟

شیرانی: با توجه به اینکه حضور در جبهه‌های جنگ و دفاع از کشور را به صورت اختیاری و داوطلبانه انتخاب کردم از حضور در جبهه پشیمان نیستم و اگر به زمان گذشته بازگردیم، مانند همان سال‌ها که نوجوانی ۱۵ ساله بودم و با التماس و گریه از پدرم رضایتم را برای حضور در جبهه و دفاع از کشور گرفتم، همانگونه داوطلبانه و شاید پرشورتر در جبهه حاضر ‌شوم.

جوانان امروز که نیز که ظاهری متفاوت با جوانان سالهای جنگ دارند هم اگر خدایی نکرده جنگی اتفاق بیفتد، با تمام توان برای دفاع از نظام و کشور حاضر خواهند شد.

فرهنگ سار: توصیه شما به جوانان چیست؟

شیرانی: در طول هشت سال دفاع مقدس، حمله دشمن به صورت یک جنگ مشخص بود و خاکریزها و سنگرها و همچنین نحوه مبارزه و دفاع مشخص بود، اما امروز جنگ دشمن، نبرد نرم و تهاجم فرهنگی است، باید بیش از پیش مراقب این جنگ بود چرا که دشمن از هر توان و دسیسه خود برای نابودی نظام و به خصوص به تباهی کشیدن جوانان استفاده می‌کند.

مردم کشور به خصوص جوانان و نوجوانان باید برای مقابله با دشمن و دستیابی به پیشرفت علم و فناوری بیشتر از گذشته در حوزه تحصیل و علم‌اندوزی تلاش کنند و هیچ وقت از فراگرفتن علم و آموزش دست نکشند تا بتوانند در مقابل تحریم‌های دشمن در حوزه اقتصادی، علمی، پزشکی ایستادگی کنند.

دستیابی به علم و فناوری روز، تنها راه مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمن در جنگ امروز است و باید با فراگیری علم و دستیابی به علم روز در مقابل تحریم‌های ظالمانه ایستاد و کشور را به خودکفایی در حوزه‌های مختلف رساند تا از اتکا به کشورهای دیگر جلوگیری کرد.

مسوولان قدر مردم را بدانند

شیرانی: مسوولان باید قدر مردم کشور را بدانند، مردم ما انسانهای قانع هستند و بی‌توجهی به مردم و نادیده گرفتن مشکلات، آنها ظلم به جامعه است و باید برای رفع مشکلات مردم از جمله مشکلات اقتصادی، معیشتی و اشتغال بیش از پیش تلاش کنند.

مدیران فقط به دنبال مقام، منصب و گرفتن یک پست مدیریتی و یا پشت میز نشستن نباشند و پس از گرفتن یک پست و مقام به فکر رفع مشکلات مردم به عنوان ولینعمتان نظام باشند.

به گزارش فرهنگ سار، استان چهارمحال و بختیاری بیش از هشت هزار جانباز و ایثارگر دارد که از این تعداد چهار هزار نفر جانباز ۲۵ درصد به بالاتر هستند.

در حال حاضر ۱۰۹ جانباز ۷۰ درصد در استان چهارمحال و بختیاری در قید حیات هستند که مسن‌ترین جانباز ۷۰ درصد  سیف‌الله مختاری متولد یک شهریور سال ۱۳۲۱ در گندمان بروجن و کوچکترین جانباز ۷۰ درصد از نظر سنی نیز محسن طاهری متولد یک فروردین سال ۶۰ در بروجن است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یازده − 3 =