جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۴۸:۳۱
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴

تشکل‌های شاهد در توسعه پایدار نقش جدی دارند

به گزارش فرهنگ سار از «ایثار»، عادل مهری روز یکشنبه  درباره نقش تشکل های شاهد و ایثارگر اظهار کرد: هرجا که سرمایه اجتماعی بوده توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هم اتفاق افتاده است. در واقع بین توسعه و سرمایه اجتماعی یک همبستگی وجود دارد و سرمایه اجتماعی از پارادایم‌های اصلی توسعه پایدار در جوامع است. از طرفی […]



به گزارش فرهنگ سار از «ایثار»، عادل مهری روز یکشنبه  درباره نقش تشکل های شاهد و ایثارگر اظهار کرد: هرجا که سرمایه اجتماعی بوده توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هم اتفاق افتاده است. در واقع بین توسعه و سرمایه اجتماعی یک همبستگی وجود دارد و سرمایه اجتماعی از پارادایم‌های اصلی توسعه پایدار در جوامع است. از طرفی می‌دانیم که راه‌حل بسیاری از مسائل و مشکلات مربوط به حوزه‌های مختلف جامعه بدون مشارکت اجتماعی میسر نیست.

وی افزود  مقوله مشارکت در اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی بند ۸ اصل سوم و برنامه‌های توسعه مورد توجه جدی قرار گرفته و بسترها و زمینه‌های حقوقی مشارکت مردم در عرصه سیاست، اقتصاد و اجتماع فراهم شده است.

مهری گفت: تشکل‌های مردم نهاد نمونه­‌ بارزی از مشارکت افراد در جامعه هستند. آنها می‌توانند به‌طور ذاتی افرادی با سلایق، توانمندی و تخصص‌های متنوع را در خود جای دهند، به ‌نوعی تمرین مشارکت و تعلق داشتن به جامعه در تشکل‌ها تجربه می‌شود و افراد با عضویت در آن امکان کارایی و اثربخشی خود را به صورت آزادانه­‌تر تجربه می‌کنند.

وی ادامه داد: از طرفی کارکرد تشکل­‌ها کم‌هزینه‌تر و با کارایی بالاتر است. در واقع تشکل‌ها می‌توانند با تسهیل کنش‌های اجتماعی زمینه را برای مشارکت آحاد جامعه فراهم کنند. به‌نظر می‌رسد تشکل‌های پویا می‌­توانند از طریق اثرگذاری بر موئلفه‌های سرمایه اجتماعی مثل مشارکت و انسجام اجتماعی به توسعه کشور در جنبه­‌های مختلف کمک کنند.

مدیر کل بنیاد شهید تاکید کرد: جامعه شاهد و ایثارگر به‌ عنوان سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی تاثیر به‌سزایی بر حفظ ارزش‌های اسلامی در جامعه دارند. حضور پررنگ تشکل­‌ها، مخصوصاً تشکل‌های مختلف شاهد و ایثارگر و نخبگان می‌توانند نقش مهمی در توسعه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشند.

مهری گفت: تشکل­‌های شاهد و ایثارگر که نمایندگانی از خانواده‌­های شهدا، جانبازان و آزادگان هستند، با داشتن واژه «ایثارگری» که نمود تعهد، فداکاری، ایمان و عشق به انقلاب است، می­‌توانند در این مسیر بازوی محکمی برای حرکت جامعه به سمت آرمان‌خواهی و توسعه پایدار در جنبه‌های مختلف جامعه باشند. 

وی تصریح کرد: از طرفی وجود تشکل­‌هایی هم‌چون تشکل­‌های شاهد و ایثارگر فرصتی را برای شناساندن توانمندی‌ها، ایده­‌ها و مسیری را برای هم‌فکری آن‌ها فراهم می‌کند.

مهری خاطر نشان کرد امید است که تشکل­‌ها با سرلوحه قرار دادن بیانات رهبر انقلاب زمینه را برای توسعه پایدار میهن عزیزمان فراهم سازند و البته همواره سعی بر آن است که در این مسیر نقش موثری داشته باشند. در این زمینه اقدامات تشکل‌های شاهد و ایثارگر در عرصه‌های مختلف قابل توجه است. 
وی افزود:‌ نخبگان شاهد و ایثارگر و اعضای تشکل‌های این جامعه معظم در هر فرصت و موقعیتی سعی داشته‌اند از تمام توان و ظرفیت خود در جهت پیشرفت کشور و حل مشکلات جامعه و حفظ و پاسداشت آرمان‌های اسلام و انقلاب بهره ببرند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هجده − 18 =