جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۶:۰۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

کوتاهی در رعایت استانداردها، آغازی بر فرجام غم‌بار تصادف خبرنگاران

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، استاندار آذربایجان غربی در تشییع پیکر خبرنگاران متوفی در حادثه تصادف در شهرستان نقده با بیان اینکه همه در این رخداد تلخ مقصریم با یک آسیب شناسی سریع اذهان اصحاب رسانه و مسوولان را به نواقص موجود و بررسی راهکارهای این مساله اساسی سوق داد تا دیگر اجازه داده نشود تا […]



به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، استاندار آذربایجان غربی در تشییع پیکر خبرنگاران متوفی در حادثه تصادف در شهرستان نقده با بیان اینکه همه در این رخداد تلخ مقصریم با یک آسیب شناسی سریع اذهان اصحاب رسانه و مسوولان را به نواقص موجود و بررسی راهکارهای این مساله اساسی سوق داد تا دیگر اجازه داده نشود تا چنین حوادث تلخی کشو ر را در غم و اندوه غرق کند.

با دقت در سخنان محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی و گفته های خبرنگاران، این کوتاهی و تقصیر نه تنها متوجه مسوولان رده بالای استانی ازجمله راهداری، راننده اتوبوس، پلیس، مسوول تدارکات و هماهنگی تور مطبوعاتی بوده بلکه متوجه خود خبرنگاران نیز بوده است.

سوالات متعددی که چرا از جاده غیر متعارف اقدام به برگشت خبرنگاران شده است؟ چرا اتوبوس علی رغم دارا بودن مشکل فنی و در ترمز در جاده ادامه مسیر داده است؟، چرا مسوولان استانی از تردد تیم مطبوعاتی خبرنگاران محیط زیست در آذربایجان غربی بی اطلاع بوده اند تا سفری امن را برای خبرنگاران رقم بزنند؟ و چرا خبرنگاران علی رغم مشاهده این نقص حاضر به ادامه سفر با این خودرو مشکل دار بودند؟ و دهها سوال بی پاسخ و پاسخ دار که مخاطبان بی علاقه به شنیدن پاسخ این پرسشها نیستند.

همه ما در بروز این حادثه مقصریم

استاندار آذربایجان غربی در آیین تشیع پیکر ۲ خبرنگار متوفی در فرودگاه ارومیه در این باره گفت: معتقدیم همه ما در بروز این حادثه تلخ واژگونی اتوبوس خبرنگاران در نقده مقصریم، هر چند که هماهنگی لازم از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه برای سفر خبرنگاران با استانداری این استان صورت نگرفته و ما در جریان این برنامه نبودیم.

محمد مهدی شهریاری با ابراز تاسف از حادثه رخ داده در خصوص واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیستی در نقده، افزود: ما هیچ اطلاعی از این سفر نداشتیم.

وی با بیان اینکه اتوبوس شرایط فنی لازم را طبق گفته پلیس راه داشته، افزود: اما این موضوع به هیچ وجه نافی خطاهای رخ داده نیست.

استاندار آذربایجان غربی با انتقاد از بی توجهی مسوولان ستاد احیای دریاچه ارومیه در خبرندادن به مسوولان استانی در این خصوص گفت: ما هیچ اطلاعی از این سفر نداشتیم در حالی که باید با اطلاع ما، این امر انجام می شد.

شهریاری با بیان اینکه مدارک این اتوبوس طبق گفته مسوولان پلیس راه، درست بود، گفت: اما به طور قطع ابعاد این حادثه مورد بررسی قرار می گیرد و اجازه نخواهیم داد خون این ۲ خبرنگار پایمال شود.

وی با اشاره به پیگیری موضوع از طریق رییس دفتر رییس جمهوری، وزیر کشور و دیگر مسوولان کشوری، افزود: همه ابعاد موضوع به دقت مورد بررسی قرار می گیرد و تا پایان نتیجه ادامه خواهد داشت.

اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نقشی در برگزاری این تور رسانه ای نداشت

رییس اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در این باره به خبرنگار فرهنگ سار گفت: محیط زیست این استان هیچ نقشی در برگزاری این تور نداشت و عوامل ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه و مدیر برنامه ریزی این تور در تهران هماهنگ کننده و مجری این سفر رسانه ای بودند.

منوچهر قدرتی افزود: محیط زیست استان یک اتوبوس در اختیار ستاد احیا قرار داد که طرف قرار داد با کارخانه سیمان بوده و تمام مدارک فنی اتوبوس دقیق و درست بوده است.

وی بیان کرد: مسوولان و کارشناسان محیط زیست استان فقط همراهی و مشایعت کننده در این سفر بودند.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در این زمینه به خبرنگار فرهنگ سار گفت: ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه در تهیه وتدارک این تور مطبوعاتی نقشی نداشته است و هماهنگی ها از تهران انجام شده است.

فرهاد سرخوش گفت: فردی از اعضای ستاد استانی در این تور حضور نداشت.

اتوبوس از ابتدای سفر مشکل فنی داشت

حکایت تلخ این اتفاق از زبان خبرنگار صدا و سیما بیانگر این است که خودروی حامل خبرنگاران از نخستین ساعات آغاز سفر دارای مشکل بود و راننده بارها از مشکلدار بودن ترمز سخن گفته بود.

مریم جعفری گفت: در خروج از تونل نیز یک ربع بعد از حرکت از یک جاده نامناسب و فرعی راننده اعلام کرد که ترمز ندارد و سریع کمربندها را ببندیم ولی همه کمربندها سالم نبودند و همه نتوانستند از کمربند استفاده کنند.

این خبرنگار با بیان اینکه راننده چند پیج را با مهارت رد کرد، ادامه داد: راننده اتوبوس به گارد ریل کنار جاده زد تا به دره سقوط نکنیم و در برخورد با کوه اتوبوس واژگون شد.

وی با بیان اینکه وقتی اتوبوس چپ کرد معلق در هوا بودم؛ افزود: راننده به یکی از عوامل اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه که همراه ما بود گفته بود که از صبح با دنده اتوبوس را هدایت می کرده است و در نهایت این بی توجهی کار دستمان داد.

جعفری گفت: ما میهمان ستاد احیای دریاچه ارومیه بودیم و ۲۰ تن از خبرنگاران کشور در این سفر بودند و نیاز بود امنیت جانی مسافران لحاظ شود.

وی با اشاره به خدمات ضعیف اورژانس و آتش نشانی گفت: آتش نشانی ۵۰ دقیقه بعد از جادثه و اورژانس بعد از ۲۵ دقیقه رسید و یکی از بچه های عکاس ارومیه پشت چرخهای ماشین قرار گرفته بود و درد بسیار شدیدی در انتهای اتوبوس تحمل کرد تا اتش نشانی به محل رسید.

این خبرنگار با اظهار تاسف از فوت۲ خبرنگار فرهنگ سار و ایسنا گفت: وقتی اتوبوس چپ کرد به جز یکی دو نفر که در هوا معلق بودیم بقیه روی صندلی و میله ها ولو شده بودند و وقتی به خودمان آمدیم همه یک صدا مهشاد را صدا می کردیم و نگران مهشاد بودیم چون سه یا چهار روز بیشتر به عروسی اش نمانده بود ولی مهشاد جواب نداد و همه ناظر آخرین لحظات زندگی مهشاد بودیم.

ادامه گفت و گو با خانم جعفری به علت تاثر بینهایت از حادثه و فوت همکاران امکان پذیر نشد و با یکی دیگر از خبرنگاران به نام سمیرا خباز خبرنگار خبرگزاری مهر ادامه این مصاحبه را داشتیم.

مسیر بهتری هم برای تردد بود

سمیرا خباز یکی از خبرنگاران اعزامی در حالی که هنوز در شوک از دست دادن همکارانش بود، گفت: هرچند طرح احداث تونل انتقال آب برای احیای دریاچه ارومیه طرحی مهم و ملی بوده است و  لزومی نداشت برای این دیدن این تونل که احتمال ریزش داشت تا چند صد متر زیر کوه برویم و یا آن مسیر باریک و وحشتناک را طی کنیم وقتی مسیر بهتری برای تردد و عبور به سلامت بود و شاهد پرپر شدن دوستانمان باشیم.

طبق گفته های وی راننده از ابتدای سفر با سرعت بسیار پایین حرکت می کرد و اتوبوس در عرض چهارساعت از ارومیه به کانی سیب رسید و ایمنی ماشین مشکل داشت و از برنامه سفر عقب بودند.

یکی دیگراز خبرنگاران در تشییع پیکر ۲ خبرنگار در ارومیه گفت: همه در این حادثه مقصر هستند، راننده، مسوولان راهداری، پلیسی که به راننده با اتوبوس قراضه اجازه تردد داده است و ستاد احیای دریاچه ارومیه و تک تک عوامل دخیل مقصرند.

وی اضافه کرد: مسوولان می گویند منطقه امنیتی بوده و مسوولان امنیتی نیز باید در این زمینه جوابگو باشندچرا که تمام عواملشان در منطقه به چشم می خوردند.

این بانوی خبرنگار افزود: از مسوولان خواهان بررسی دقیق ابعاد حادثه هستیم ونباید اجازه بدهند این اتفاقات تکرار شود.

طبق بخشنامه های وزارتی اجرای تور با هر عنوانی برای ادارات و نهادها ممنوع است

یک کارشناس بخش گردشگری و کارشناس ارشد روابط بین الملل در آذربایجان غربی در این باره به خبرنگار فرهنگ سار گفت: آنچه در این حادثه بیشتر می شود غفلت از آن را به عینه مشاهده کرد، نبود یک راهنمای گردشگری و سفر در این حادثه و جای خالی شرکتهای تور گردان و غفلت از قوانین و ضوابط گردشگری است چرا که طبق بخشنامه های وزارتی هم اجرای تور با هر عنوانی برای ادارات و نهادها ممنوع است.

مهدی صمدلویی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار افزود: در چنین تورهای مطبوعاتی معمولا فقط یک خودرو حرکت نمی کند و تعدادی خودرو یا اتوبوس افراد را برای بازدید منتقل می کنند. معمولا در هر اتوبوس یک نفر لیدر یا مسوول و متولی وجود دارد که مسوول هماهنگ کننده است، این فرد باید فردی شناخته شده باشد که امکان هماهنگی را داشته باشد و در واقع مسوول حفاطت، ایمنی و تشریفات است و اگر این فرد تسلط و تجربه کافی نداشته باشد و نتواند به موقع هماهنگی های لازم را انجام دهد، خودش و دیگران را دچار مشکل می کند.

وی ادامه داد: اگرقرار باشد هر دستگاه اجرایی و یا اشخاص حقیقی یا حقوقی اقدام به اجرای تورهای گردشگری (باهرعنوانی) کنند، دراین بین نقش این دفاتر مسافرتی و گردشگری چه می تواند باشد ؟ مجوزهای قانونی که با شرایط ویژه و آزمونهای مختلف برای اینگونه دفاتر صادر شده چه کاربردی خواهد اشت؟ 

به گزارش فرهنگ سار، ۲۵ نفر از خبرنگاران رسانه‌های کشور صبح چهارشنبه (۲ تیرماه ۱۴۰۰) برای بازدید از طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه عازم پیران‌شهر شدند که اتوبوس آنان عصر همان روز در ۱۵ کیلومتری این شهرستان در منطقه بیگم قلعه نقده دچار حادثه شد.

در این حادثه غم‌انگیز متاسفانه ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی خبرنگاران پرتلاش و متعهد خبرگزاری‌های فرهنگ سار و ایسنا جان خود را از دست دادند.

شهرستان ۱۲۷ هزار نفری نقده یکی از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی بوده و در فاصله حدود ۸۰ کیلومتری جنوب ‌شرق ارومیه واقع شده ‌است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

18 − 2 =