جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۲:۰۷:۳۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

انتخاب آگاهانه در گرو مشارکتی هدفمند

قانون اساسی جمهوری اسلامی، از جمله در اصل ششم بر اهمیت انتخابات و تاثیرات آن تاکید و عنوان کرده است که امور کشور شامل انتخاب رییس جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها، از طریق انتخابات و همه پرسی، با رای عمومی مردم انجام می شود. صاحب‌نظران سیاسی از انتخابات به عنوان […]



قانون اساسی جمهوری اسلامی، از جمله در اصل ششم بر اهمیت انتخابات و تاثیرات آن تاکید و عنوان کرده است که امور کشور شامل انتخاب رییس جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها، از طریق انتخابات و همه پرسی، با رای عمومی مردم انجام می شود.
صاحب‌نظران سیاسی از انتخابات به عنوان یک همه‌پرسی و همایش مهم با تاثیرات جهانی و جلوه‌ای از حمایت ملت از نظام یاد می کنند و با توجه به اینکه ایران اسلامی در همه دوران پس از انقلاب، به ویژه در مقاطع انتخابات، زیر ذره بین و رصد دوست و دشمن قرار داشته و دارد، به هر اندازه که حضور مردم در این رویداد مهم گسترده تر باشد، دشمنان از رسیدن به اهداف خود ناامیدتر شده و دوستان و همراهان به تثبیت آرمان های آن امیدوارتر می شوند.
مشارکت گستره و حضور پرشور مردم در صحنه های دفاع از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، از عوامل بسیار مهم تقویت و حفظ نظام محسوب می شود و هر اندازه این حضور از عمق و وسعت بیشتری برخوردار باشد، جایگاه نظام در ابعاد ملی و بین المللی تقویت می شود.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی و میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری، ۲۸ خردادماه امسال در کشور برگزار می شود و مردم و مسوولان شهرستان گناباد، در جنوب خراسان رضوی، نیز از هم اکنون خود را برای حضور پرشور در این عرصه سرنوشت ساز آماده می کنند.

بر اساس آمار اعلام شده، در مهلت تعیین شده، ۱۰۰ داوطلب برای نامزدی در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی، در مناطق شهری گناباد، کاخک، بیدخت و روشناوند نامنویسی کرده اند که ۵۳ نفر آنان در شهر گناباد،  ۱۸ نفر در بیدخت، ۱۵ نفر در کاخک و ۱۴ نفر در شهر روشناوند ثبت نام کرده اند.

افزایش ۳۶ نفری شمار ثبت نام کنندگان نسبت به پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهری در این شهرستان،  از اقبال و مشارکت بیشتر مردم به حضور در این عرصه سرنوشت حکایت دارد.

این در حالی است که با آغاز ثبت نام از داوطلبان شوراهای اسلامی مناطق روستایی، تنور انتخابات در شهرستان گناباد هم مانند سایر نقاط استان خراسان رضوی و کشور رو به گرمی نهاده است.

لزوم ارتقای اعتماد جامعه  

جمعی از شهروندان گنابادی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و نیز شوراهای اسلامی خواستند تا با پرهیز از هرگونه تخلف انتخاباتی و تبلیغات زودهنگام، پس از تایید توسط مراجع مربوط و در مهلت قانونی تعیین شده، با ارائه شعارهای واقع بینانه و هدفمند، مبتنی بر نیازها و مشکلات واقعی کشور و مناطق شهری و روستایی، سطح اعتماد جامعه را افزایش دهند.

یک کارمند بازنشسته گنابادی گفت: شرکت در انتخابات نه تنها یک وظیفه دینی و انقلابی، که یک حق برای همه اقشار جامعه است و برنامه نامزدهای انتخابات باید با پشتوانه مهم کارشناسی ارائه شود و از سخنان شعارگونه که فقط برای کسب رای باشد، بپرهیزند چون در این صورت اعتماد مردم نسبت به آنان کاهش می یابد.
محمد طاهریان افزود: رعایت اخلاق انتخاباتی باید در اولویت تبلیغات و برنامه ریزی های نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنان باشد، ‌زیرا در صورت بی توجهی به این امر و کاهش سطح اعتماد عمومی، برنامه های واقعی آنان هم به چشم مردم نخواهد آمد.

یکی از کسبه خیابان امام خمینی (ره) گناباد به خبرنگار فرهنگ سار گفت: برنامه های عمل گرایانه نامزدهای انتخاباتی از شوراهای اسلامی گرفته تا ریاست جمهوری باید با رعایت اخلاق انتخاباتی همراه باشد چون به نوعی مشوق مردم برای حضور پرشور در انتخابات خواهد بود.

علیرضا هروی انتخابات را صحنه مهم تعیین سرنوشت آینده جامعه خواند و بیان کرد: با توجه به همزمانی انتخابات ریاست جمهوری با شوراهای اسلامی شهر و روستا، مردم باید به صورت آگاهانه نسبت به برنامه های نامزدهای انتخاباتی در این عرصه مهم حضور یابند.  

وی افزود: هر برگ رای در انتخابات سرنوشت ساز است،  هر فرد دغدغه مند نسبت به آینده خود و خانواده خود باید آگاهانه در انتخابات حضور یابد و با حضور موثر در این صحنه، دین خود را نیز به نظام جمهوری اسلامی و آرمانهای آن ادا کند.

ضرورت اخلاق‌مداری در تبلیغات انتخاباتی

یک کارشناس ارشد علوم سیاسی می‌گوید: فردی که با پشتوانه رای بیشتر مردم به عنوان رییس جمهوری انتخاب شود، علاوه بر داخل کشور در صحنه های بین المللی نیز می تواند با اقتدار بیشتری از حقوق ملت ایران دفاع کند.
مهدی صداقت، اخلاق‌مداری و پرهیز از سیاه‌نمایی در دوران انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی را لازمه افزایش اعتماد عمومی ذکر و بیان کرد: بر اساس احادیث معصومان (ع) با انسان اخلاقی می‌توان تعامل کرد ولی با فردی که در گفتار و کردار خود اخلاق را رعایت نکند حتی اگر متظاهر به دین هم باشد، نمی‌توان تعامل اجتماعی داشت.

وی افزود: ممکن است برخی اشخاص با غبارآلود کردن فضا و بی اخلاقی، در کوتاه مدت به نتایجی هم رسیده باشند ولی با گسترش فناوری های ارتباط جمعی و رسانه های مجازی، بی اخلاقی آنان از چشم مردم دور نخواهد ماند و افکار عمومی جامعه بزرگترین قضاوت را در مورد آنان می کند.
یک دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه گناباد نیز گفت: توجه خاص به شعار سال جاری به عنوان تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها و حمایت از تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، باید رویکرد اصلی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی قرار گیرد و از همه ظرفیتهای قانونی برای حمایت از این بخش و سرمایه گذاران و تولید کنندگان استفاده شود.

مهدیه صادقیان،  آشنایی کامل نسبت به قوانین اساسی، مدنی و مقررات اجرایی کشور را یک ضرورت حیاتی برای نامزد ریاست جمهوری ذکر و بیان کرد:  نامزدها نباید با بی‌توجهی نسبت به چهارچوب قوانین و چنگ انداختن به هر شیوه ناصواب،  مبادرت به طرح وعده‌های غیرقابل انجام کرده و از چنین مسیری انتظار کسب رای از مردم داشته باشند.  
وی افزود: همانگونه که آشنایی با قانون یک ضرورت برای نامزدهای ریاست جمهوری و نیز شوراهای اسلامی است، عمل به قانون و پرهیز از شعارزدگی و تلاش برای خدمات صادقانه، باید در اولویت برنامه های آنان قرار بگیرد.

مجید هاشمی، یک شهروند گنابادی نیز رعایت اخلاق انتخاباتی را از مسائل بسیار مهم توصیف و بیان کرد: فردی که قصد خدمت به مردم و جامعه را دارد،  باید در وهله نخست اخلاق را رعایت کند و همان گونه که شرکت در انتخابات دارای اهمیت زیادی است، انتخاب فرد اصلح بسیار مهم است و برنامه های واقعی و کارشناسی نامزدهای ریاست جمهوری و شوراها تاثیر مستقیم بر روی زندگی و رشد و پیشرفت منطقه و کشور دارد.

تفکر خلاقانه نیاز است

یک عضو ادوار سوم و چهارم شورای شهر گناباد در گفتگو با خبرنگار فرهنگ سار با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات شوراهای اسلامی شهری و روستایی گفت: باورمندی به کار گروهی، خلاقیت و نوآوری باید از خصوصیات مهم اعضای شورای اسلامی باشد.

ابوالقاسم شفیعی بر لزوم توجه رای‌دهندگان انتخابات خردادماه به ویژگیهای شخصیتی نامزدها تاکید و بیان کرد: با توجه به پیچیدگی های مدیریت و تغییرات مستمر شهری، تفکر خلاقانه در بین مسوولان این بخش ضروری است و خلاقیت و نوآوری اعضای شورا به همراه باور به برنامه‌ریزی و کار گروهی موفقیت شورا را تضمین می کند.

وی افزود: فهم درست از نمایندگی مردم، مشورت پذیری و نقدپذیری هم باید از دیگر خصوصیات مهم اعضای شوراهای اسلامی و افرادی که در انتخابات شوراها نامزد می شوند، باشد.

مدرس مراکز آموزش عالی گناباد ادامه داد: احاطه و آشنایی نسبی با قوانین شهرداری، اطلاع کامل نسبت به وظایف شورا، جلب همکاری موثر و مستمر شهروندان در امور شهری و تمرکز بر مهارتهای نوآورانه در فرآیند مدیریت شهری باید در شوراهای اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

نخبگان عرصه را خالی نکنند

فرماندار گناباد نیز از نخبگان جامعه در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی درخواست کرد تا با همراهی مردم نسبت به گرم شدن فضا و ایجاد شور و شوق انتخاباتی سهم خود را ادا نمایند.

حامد قربانی گفت: حضور نخبگان و افراد باتجربه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، توسعه و رونق اقتصادی منطقه را افزایش داده و در کاهش مشکلات نقش مهمی دارد.

وی اظهار داشت: نخبگان علاوه بر کمک به گرم شدن تنور انتخابات، خود را در معرض رای مردم قرار داده و با ارایه برنامه های موثر و کارآمد و با کسب رای اعتماد آنان در توسعه و کاهش مشکلات مناطق خود نقش آفرین باشند.

فرماندار گناباد گفت: حضور در انتخابات یکی از مولفه های مهم مشارکت سیاسی است و ملت ایران و از جمله مردم گناباد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با شرکت پرشور و تاثیرگذار خود در صحنه های دفاع از دستاوردهای انقلاب همچون انتخابات همواره نشان داده اند که در همه مقاطع پشتیبان نظام و انقلاب اسلامی هستند.

قربانی با اشاره به تلاش دشمنان و عوامل آنها برای ایجاد ناامیدی در مردم و کمرنگ کردن حضور آنان در انتخابات، افزود: معاندان و استکبار جهانی در دوره های گذشته و به خصوص در این مقطع با ایجاد فضاهای مسموم و تبلیغات سوء خود به دنبال کاهش شرکت مردم در انتخابات هستند ولی در این ترفندها مانند گذشته نه تنها به اهداف خود نمی رسند بلکه آحاد مختلف جامعه با شرکت باشکوه و حداکثری بار دیگر حمایت خود را از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی نشان می دهند.

او ادامه داد: مجریان و دست اندرکاران برگزاری انتخابات مکلف هستند که فضا را به گونه ای ایجاد کنند که داوطلبان و یا رای دهندگان با کمترین دغدغه در انتخابات حضور یابند تا با تدابیر ستاد انتخابات، وزارت کشور و استانداری خراسان رضوی، مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی در خردادماه پرشورتر از دوره های قبل برگزار شود.

وی افزود: همزمانی انتخابات خبرگان رهبری با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی فرصتی مناسب برای تحرکات انتخاباتی بیشتر و هرچه داغتر نمودن فضا برای این رویداد مهم سیاسی است.  

۲ هزار و ۳۰۰ نفر در قالب ۱۱۵ شعبه اخذ رای در شهرستان گناباد دست‌اندرکار برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی و میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری هستند.

انتخابات سه‌گانه امسال به طور همزمان روز ۲۸ خردادماه برگزار خواهد شد.  

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

گناباد مرکب از بخشهای مرکزی و کاخک، چهار شهر گناباد، کاخک، روشناوند و بیدخت دارای  ۱۱۲ روستا است.   

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دوازده − 2 =