جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۶:۲۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

مهمانشهر سمنان پناهگاه امن مهاجران خارجی

به گزارش فرهنگ سار، ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که بیش از ۴۰ سال با وجود همه مشکلات، تحریم‌های ظالمانه و جنگ تحمیلی، سخاوتمندانه از مهاجران و پناهندگان افغان به خوبی میزبانی کرده است.مردم ایران و افغانستان اشتراکات دینی،فرهنگ مشترک اسلامی، تاریخی، فرهنگی و زبانی زیادی دارند و هیچ گاه این اشتراکات را نمی‌توان […]



به گزارش فرهنگ سار، ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که بیش از ۴۰ سال با وجود همه مشکلات، تحریم‌های ظالمانه و جنگ تحمیلی، سخاوتمندانه از مهاجران و پناهندگان افغان به خوبی میزبانی کرده است.
مردم ایران و افغانستان اشتراکات دینی،فرهنگ مشترک اسلامی، تاریخی، فرهنگی و زبانی زیادی دارند و هیچ گاه این اشتراکات را نمی‌توان انکار کرد و این مسائل نقاط قوت و مشترکی هستند که ۲ملت و دولت افغانستان و ایران را به هم نزدیک‌تر کرده است.
بر اساس اعلام نتایج آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ از سوی مرکز آمار کشور ۲.۱ درصد جمعیت را اتباع تشکیل می‌دهند که از این میزان، ۹۷.۸ درصد اتباع افغانستانی هستند و استان سمنان به نسبت جمعیت بیشترین تعداد اتباع خارجی را پذیرا شده است.
طبق گزارش‌های اعلام شده استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان و قم بیشترین تعداد اتباع را در کشور دارند.
۳۵ هزار نفر از جمعیت استان سمنان را اتباع و مهاجران تشکل می‌دهند و  بیش از ۱۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدرسه‌های استان از خدمات آموزشی بهره ‎مند هستند.
 

اقامت بیش از چهار هزار اتباع افغانستانی در مهمانشهر سمنان
سرپرست مهمانشهر مهاجران سمنان گفت: بالغ بر چهار هزار نفر از مهاجران افغانستانی در مهمانشهر سمنان ساکن هستند.
مجید ناظری‌پور تصریح کرد: یک هزار و ۹۷۵ نفر از ساکنان این مهمانشهر زن و تعداد یکهزار و ۹۲۴ نفر نیز مرد هستند.‌
وی ادامه داد: چهار مدرسه شامل ۲ مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه و ۲ دبیرستان متوسطه دوره اول دخترانه و پسرانه در مهمانشهر سمنان فعالیت دارند.‌
وی افزود: مهمانشهر سمنان ۸۶۵ دانش آموز دارد و ۶۲ دانش آموز دوره دوم متوسطه ساکن در مهمانشهر به منطور ادامه تحصیل از مراکز آموزشی شهر سمنان استفاده می‌کنند.
ناظری‌پور بیان کرد: مهمانشهر سمنان ۴۲ دانشجو دارد و تقدیم چهار شهید مدافع حرم از افتخارات اهالی مهمانشهر است.‌
وی اظهارداشت: وجود ۳۵رزمنده مدافع حرم از دیگر افتخارات مهمانشهر سمنان است و در مرکز بهداشت مهمانشهر سمنان ۱۱ پرسنل شامل پزشک و ماما فعالیت دارند.‌
وی ادامه داد: کتابخانه عمومی، برق، آب، گاز، فیبر نوری و تلفن ثابت از دیگر امکانات این مجموعه است.‌
سرپرست مهمانشهر مهاجران سمنان گفت: در مهمانشهر سمنان، ۶۵ مغازه، پارکینگ با ظرفیت ۱۵۰ خودرو و واحدهای اشتغال زایی شامل پرورش قارچ ، گلخانه و کارگاه جوراب بافی وجود دارد.

تلاش برای ارتقای خدمات رسانی به اتباع افغان در استان سمنان
نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امیدواریم روابط دو کشور ایران و افغانستان ، هرچه بیشتر گسترده شود و ارتقای خدمات رسانی به مهاجران در استان سمنان در اولویت است.
عباس گلرو ابراز داشت: افغانستان در یکی از راهبردی‌ترین مناطق جغرافیایی زمین قرار دارد.
وی ادامه داد: زمانی از پنجاب تا نیل در سیطره و حاکمیت ایران بود و لذا به نوعی افغان ها از هم وطنان ما بوده و هم اینک می توان گفت که در آنان در ایران در خانه خودشان هستند.
وی با اشاره به اینکه افغانستان ابرقدرت شوروی را به زانو درآورد، افزود: همه مردم این کشور یکپارچه کنار هم بودند و امروز جمعی از آن ها میهمان ملت ایران هستند.‌
گلرو تصریح کرد: در ایران اسلامی اقوام و طوایف مختلف از شیعه و سنی با اخوت و مهربانی در کنار هم زندگی می‌کنند.
نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خباثت انگلیس موجب جدایی افغانستان از ایران شد.
وی اضافه کرد: نیروی انسانی متفکر و اندیشه فعال یکی از ظرفیت‌های مناسب و قوی افغانستان است و در حال حاضر آمریکا و ناتو تلاش دارند تا افغانستان را از پیشرفت باز دارند.
وی یادآور شد: افغانستان یک کشور غنی و ثروتمند است و خدمات رسانی به اتباع افغانی ساکن استان سمنان وظیفه و افتخار ما است.
گلرو افزود: بخشی از مشکلات مهمانشهر با کمک مدیران استان و کشور و برخی به دست خود افغان ها حل می شود و تلاش خواهم کرد تا برخی از نیازها و امکانات لازم را از سازمان ملل و کمیساریای پناهندگان دریافت کنم.
نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش خواهیم کرد تا بمنظور حل برخی مشکلات و نیازها همچون اخذ گذرنامه و گواهینامه برای اتباع از طریق رایزنی و وضع قوانین در مجلس شورای اسلامی اقدام مناسبی را به انجام برسانیم.‌
 

ایران پذیرای اتباع خارجی با آغوش باز
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری و سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری سمنان گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از معدود کشورهای دنیاست که در پرتو تعالیم اسلامی و در راستای آرمان‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی با آغوش باز از مهاجران و اتباع خارجی پذیرایی و استقبال کرده است.‌
ایرج کارخایی تصریح کرد: یکی از افتخارات ما این است که خدمات رسانی به اتباع و مهاجران خارجی را در کارنامه خود داریم.‌
وی ادامه داد: در شرایطی پذیرای اتباع خارجی هستیم که مشکلات و موانع مختلفی از جمله تحریم ها و جنگ اقتصادی را در کشور تجربه کرده‌ایم.
وی بیان کرد: با روحیه رافت اسلامی که ریشه در ارزش‌های معنوی ما دارد پذیرای اتباع و مهاجران خارجی هستیم.
کارخایی تصریح کرد: ارائه خدمات مختلفی همانند فعالیت‌های تحصیلی، بهداشتی، امور اجتماعی و اقتصادی از جمله اقداماتی است که در راستای عمل به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای کمک و خدمات رسانی به مهاجرین و اتباع به انجام می‌رسد.
وی یادآور شد: استان سمنان حدود ۱۶ هزار پناهنده و مهاجر را در خود جای داده است که اکثر آنها از اتباع افغانستان هستند.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری و سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری سمنان ادامه داد: مهمانشهر سمنان یکی از مراکز فعال و پویا است که در رتبه‌بندی وزارت کشور رتبه عالی را دارد و زیرساخت‌های مناسبی برای اتباع افغانی در آن فراهم شده است .

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شانزده − ده =