جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۰۵:۴۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

مالیاتِ خانه‌های خالی، بهانه فشار مضاعف بر اجاره‌نشین‌ها

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار ، مطرح شدن طرح دریافت مالیات از خانه های خالی  و مصوبه مرداد امسال مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از […]



به گزارش خبرنگار فرهنگ سار ، مطرح شدن طرح دریافت مالیات از خانه های خالی  و مصوبه مرداد امسال مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های مالیاتی مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می‌شوند تا به مرحله اجرا نرسیده جو روانی را در بازار اجاره مسکن ایجاد  کرده است .

هرچند این مصوبه بنا دارد تا از صاحبان خانه های خالی مالیات دریافت بکند و هنوز به اجرا نرسیده است اما با تحلیل و تفسیرهایی که برخی ها در جامعه از  آن کرده اند تاثیر خود را بر روند اجاره بهای خانه ها گذاشته است  و اجاره ها افزایش چشمگیری یابد . 

مشاهدات و پیگیری های خبرنگار فرهنگ سار از برخی شهرستان های مازندران نشان می دهد طی ماههای اخیر میزان بهای اجاره در این شهرستان ها افزایش یافته است مساله ای که هم مشاوران املاک هم اجاره نشین ها آن را تایید می کنند و اینکه صاحبخانه ها به بهانه دریافت مالیات از خانه ها این اقدام را انجام بدهند .

علیرضا که سال گذشته خانه یکصد متری در بابل را با رقم ۱۵ میلیون رهن و ۷۰۰ هزار تومان اجاره کرد ، به خبرنگار فرهنگ سار گفت : زمان عقد قرارداد جدید برای ساکن شدن سال آینده در همین خانه شهریور ماه بود که با توجه به پایان مدت قرارداد از صاحبخانه خواستم تا قیمت اجاره را اعلام بکند . 

وی که در یک بوتیک مشغول به کار است ، افزود : با توجه به شرایط کرونایی بوجود آمده قصد تمدید اجاره همین خانه را داشتم تا مجبور به اسباب کشی در این شرایط بیماری نباشم .

وی ادامه داد : با توجه به افزایش ۱۵ درصدی هرساله اجاره خانه تصور من بر این بود بیشترین رقم افزایش اجاره امسال این خانه حدود ۲۰ میلیون رهن و رقم اجاره یک میلیون باشد و در این مدت یکسال نیز با این پیش بینی ها رقم پنج میلیون رهن را پس انداز کردم .

وی اضافه کرد : اما در کمال تعجب و ناباوری رقم پیشنهادی صاحبخانه بسیار فراتر از پیش بینی هایم بود چرا که رقم رهن ۵۰ میلیون و اجاره یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از طرف صاحب ملک ارائه شد رقمی که بسیار برای من و خانواده ام شوکه کننده بود .

او که خانه ای که در آن سکونت می کند را با مدت ساخت  ۱۵ ساله و در طبقه دوم یک مجتمع ۹ واحدی اعلام کرد و گفت : صاحبخانه در پاسخ به اینکه چرا قیمت اجاره مسکن خود را به این اندازه بالا برده  است دریافت مالیات از خانه عنوان کرد و البته من در آن زمان که او این مطلب را گفت اطلاعی از این موضوع نداشتم ، اما پس از آن با جستجو در اخبار متوجه شدم که این مالیات قرار است از خانه های خالی دریافت شود و ربطی به خانه های مستاجرنشین ندارد و همین مطلب را به صاحبخانه انتقال دادم اما او زیر بار این حرف نرفت و با این داعا که ” از کجا معلوم مرحله بعدی از خانه های اجاره نشین مالیات نگیرند ” بر همان رقم اعلام شده خود پافشاری کرد .

این مستاجر عنوان کرد : با شرایط پیش آمده مجبور به پیدا کردن خانه ای در یکی از محلات پایین تر و با اجاره ای معقول تر هستم و بناچار می بایست در این شرایط کرونایی نیز اسباب کشی بکنم . 

علی میرزایی یکی از صاحبان مشاور املاک در شهر قائمشهر در باره  اجاره بهای خانه ها در خیابان حوزه کاری خود گفت :  همیشه در اول هر سال به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد بر اجاره بهای خانه ها اضافه می شد اما شرایط امسال با سال های گذشته متفاوت بوده است . 

وی افزود : علاوه بر اینکه امسال کرونا باعث شده تا اجاره نشین ها سعی کرده اند  در همان خانه ها ساکن باشند و مدت قرارداد را برای سال بعد تمدید بکنند شرایط دیگری نیز بر روند اجاره نشینی امسال تاثیر گذاشته است .

این بنگاهدار که حدود ۲۰ سال در این عرصه فعالیت می کند ، گفت : امسال قیمت اجاره بها بنا به شرایط پیش آمده ناشی از موضوع دریافت مالیات از خانه های خالی در ۲ ، سه ماه اخیر دوباره افزایش یافته است به طوری که رقم اجاره بها تفاوت فاحشی با قیمت های سال قبل دارد . 

وی افزود : قیمت مسکن یکصد متری نوساز با آسانسور ۱۵۰ میلیون تومان رهن و به صورت رهن و اجاره ۵۰ میلیون تومان رهن و پنج میلیون تومان اجاره است .

وی ادامه داد : خانه های قدیمی تر به همین میزان وسعت در طبقه سوم و بدون آسانسور نیز به قیمت ۱۰ میلیون تومان رهن با رقم اجاره یک میلیون و ۲۰۰ به اجاره گذاشته می شود که این رقم به نسبت ماههای قبل افزایش یافته ا ست . 

تعجیل در بیان طرح و مصوبه دریافت مالیات از خانه های خالی

یکی از فعالان و کارشناسان در حوزه بازار در این خصوص به خبرنگار فرهنگ سار گفت : وزارت راه و شهرسازی با همکاری اداره کل امور مالیاتی کشور طرحی را مبنی بر دریافت مالیات از خانه های خالی ارائه کرده اند که این طرح در مجلس نیز مصوبه خود را اخذ کرده است . 

عباس رمدانی افزود :  این طرح که هنوز در حد حرف و بیان قرار دارد با خود مسائل و تبعات خود را در جامعه و بخش مسکن به بار آورده است  . 

وی ادامه داد : در این طرح بنا بر این گذاشته شده است که از مالکان خانه هایی که بیشتر از یکسال خالی است  مالیات دریافت شود اما بیان این مساله در جامعه موجب ایجاد جو روانی و ایجاد تورم در اجاره بهای مسکن شده است . 

وی ادامه داد : در حالی این طرح از سوی مسئولان بیان شد که هنوز مکانیزم های لازم برای شناسایی و اجرا در نظر گرفته نشده  و به نوعی طرح پخته نشده به جامعه عرضه شده است.

عضو هیات نمایندگان اصناف مازندران در اتاق اصناف ایران  این عجلگی در ارائه طرح  و مصوبه را شایسته وضعیت فعلی بازار و جامعه ندانست و گفت : در شرایط فعلی که تورم ها وضعیت کشور را شکننده کرده است بیان موضوعی که در اذهان مالکان مسکن ذهنیت هایی را ایجاد کرده است که دریافت مالیات برای تمامی واحدهای مسکونی اعمال شود یا می توان گفت برخی صاحبخانه ها از این شرایط سوء استفاده کرده اند تا بتوانند بر قیمت اجاره ها بیفزایند . 

وی افزود : وضعیتی که در بازار فعلی مسکن شاهد هستیم و این فشار بیشتر بر اجاره نشین ها تحمیل شده است و صاحبخانه ها با طرح این مساله که قرار است از خانه ها مالیات دریات بکنند نرخ هایی بالاتر از ماههای گذشته اجاره بها را اعلام می کنند . 

رمدانی گفت : نباید با مطرح کردن طرح یا مصوبه ای پیش از آغاز  و یا بسترسازی لازم زمینه ساز ایجاد جو روانی رسانه ای در جامعه شویم در حالی که مطرح کردن آن قبل از رسیدن به پختگی لازم زمینه ساز تلاطم در بازار بخش های مختلف شود . 

وی عنوان کرد : موضوع دریافت مالیات از خانه ها آن هم فقط خانه های خالی به دلیل فراهم نکردن اطلاع رسانی لازم باعث شده افکار جامعه از سوی برخی افراد منفعت طلب به سمت و سویی سوق داده شود که این مصوبه مشمول تمامی خانه ها می شود و در این میان برخی مالکان و صاحبخانه ها از این موضوع در زمان اجاره دادن ملک خود استفاده می کنند .

رمدانی گفت : مساله ای که در شرایط  این روزهای مسکن استان مازندران ، افزایش اجاره بهای مسکن را شاهد هستیم . 

وی تاکید کرد : مسئولان می توانستند با بررسی این مساله از ابعاد مختلف و زمینه سازی های لازم این موضوع را اطلاع رسانی بکنند تا برخی ها با ایجاد فضای جنگ روانی از این فرصت برای بهره برداری شخصی و فشار بر اجاره نشین ها استفاده نکنند . 

اجاره نشینان مبهوت سر به فلک کشیدن اجاره بها 

در حال حاضر اجاره بهای مسکن در شهرهای استان مازندران افزایش قابل ملاحظه ای داشته است که این مساله باعث شده تا اجاره نشین با میزان مبلغی که در اختیار خود داشته اند قادر به تامین مسکن با این میزان موجودی خود نداشته باشند .

به طوری که بنا به گفته نایب رئیس مشاوران املاک مرکز مازندران قیمت اجاره بهای مسکن طی ماه های اخیر در اکثر شهرهای بزرگ استان افزایش زیادی داشته است که این برای هم مشاوران املاک و هم برای اجاره نشین ها شوکه کننده بوده است . 

محمود فتحی برای توصیف میزان افزایش اجاره بها در ساری ، مرکز مازندران توضیح داد : اجاره یک واحد مسکونی نوساز یکصد متری در یکی از محلات و مناطق خوب و ممتاز این شهر از یکصد میلیون تومان رهن در ماههای گذشته  اکنون به ۱۷۰ میلیون تومان افزایش یافته است . 

وی گفت :  گزینه های مختلفی از قبیل منطقه قرار داشتن ملک ، مساحت ، سابقه ساخت و امکانات نظیر آسانسور بر میزان اجاره بهای مسکن تاثیر می گذارد به طوری مثال برای خانه هایی با سال ساخت ۱۰ تا ۱۵ سال بدون آسانسور  در شهر ساری میزان رهن یکصد میلیون تومان می باشد .

فتحی اضافه کرد : در حالی که این اجاره بها در ماه های گذشته بسیار کمتر از این میزان بوده است در حالی که همیشه در سال های مختلف افزایش اجاره بها تنها به ابتدای سال خلاصه می شد اما امسال تفاوت داشته است و اجاره بهای دوباره در ماه های اخیر نیز داشته ایم . 

وی این مساله را ناشی از عوامل مختلفی از قبیل گرانی قیمت مسکن ، مصالح ساختمانی ، دلار و طلا و همچنین اعلام دریافت مالیات از خانه های خالی عنوان کرد و گفت : آگاه نبودن مردم در خصوص این مصوبه باعث شده تا برخی صاحبخانه ها از این فرصت برای افزایش اجاره استفاده بکنند .

به گفته نایب رییس مشاور املاک ساری با افزایش اجاره بها در شهرها بویژه شهرهای بزرگ شاهد هستیم اجاره نشین ها با مبالغی که در اختیار دارند قادر به اجاره مسکن در مناطقی که مورد نظر آنها هستند نباشند و مجبور به حذف گزینه های خودشان برای انتخاب مسکن شوند . 

وی گفت : گزینه هایی نظیر آسانسور ، سال ساخت و یا حتی منطقه را حذف می کنند و با خانه های قدیمی تر با امکانات کمتر روی آورده اند تا بتوانند از پسِ هزینه اجاره بر بیایند . 

فتحی اظهار داشت : با شرایط کرونایی پیش آمده و همچنین موضوعات تورم و گرانی ها اکثر اجاره نشین ها ترجیح داده اند سال پیش رو را روی گزینه “همانجا نشین ” تیک بزنند و با صاحبخانه های خود بر روی قیمتی به توافق برسند و برنامه یکساله شان برای اجاره خانه بهتر و نوسازتر را به فراموشی بسپارند .

بنا به گزارش ۲۹ مرداد امسال روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی  “سامانه جامع اسکان و املاک  کشور” اجرایی شد که ۱۶ دستگاه به سامانه املاک و اسکان کشور متصل هستند که برای کسب اطلاع از تک‌تک این دستگاه‌ها مجوز قانونی از دولت برای اتصال به سامانه اسکان اخذ شده است. 

براساس آماری که در آن روز وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد براساس اطلاعات جمع آوری شده ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار در کشور مالکیت بیش از یک واحد مسکونی را در اختیار دارند .

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شش + هفده =