جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۱۰:۰۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳

ششم شهریور و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

کرونا از بدو ورود به کشورمان  در اواخر بهمن پارسال تاکنون فراز و نشیب داشته است و تجربه نشان می دهد عزم عمومی برای رعایت پروتکل ها از جمله حفظ فاصله قیزیکی و  اتخاذ تدابیری همچون استفده از ماسک و دستکش و نیز پرهیز از ترددهای غیرضرور، در جلوگیری از شیوع آن نتیجه بخش بوده و به محض […]



کرونا از بدو ورود به کشورمان  در اواخر بهمن پارسال تاکنون فراز و نشیب داشته است و تجربه نشان می دهد عزم عمومی برای رعایت پروتکل ها از جمله حفظ فاصله قیزیکی و  اتخاذ تدابیری همچون استفده از ماسک و دستکش و نیز پرهیز از ترددهای غیرضرور، در جلوگیری از شیوع آن نتیجه بخش بوده و به محض آسان گیری در این زمینه، موج شیوع کشور را فرا می گیرد. 

دومین موج شیوع کرونا تاکنون  آسیب‌های زیادی برای خانواده ها و بار مالی هنگفت برای دولت داشته و در نتیجه، پیروی از سبک زندگی متفاوتی را بر همه مردم تحمیل کرده است. پرهیز از تجمعات و سفرهای غیرضرور، برگزاری متفاوت آیین های ملی، مذهبی و حتی مراسم خانوادگی که کمترین میزان تجمع را در بر داشته باشد،  از الزامات این سبک زندگی متفاوت است که بسیاری از مردم آن را پذیرفته و به طور دقیق رعایت می کنند. 

 بر اساس آخرین اطلاعات رسمی مربوط به کرونا در کشور، هم اکنون استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز و  استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

در این میان، خستگی و فرسودگی توان کادر درمانی در سراسر کشور دلیل مضاعفی بر اهمیت سوولیت‌پذیری  افراد در قبال سلامت فردی و عمومی است. 

اما براساس گزارش های خبرنگاران فرهنگ سار، با توجه به تعطیلات رسمی چند روز آینده ، مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل‌و نقل جاده‌ای کشور از افزایش بیش از ۱۰ درصدی تردد در شبانه روز گذشته و ترافیک سنگین در محورهای شمالی کشور خبر داده است و مسوولان حوزه بهداشت و درمان با اشاره به سیر صعودی مبتلایان به کرونا، نگران موج سوم شیوع ان هستند. 

در همین پیوند، رضا عسکری فرماندار زنجان با بیان این که تغییر در سبک زندگی مهمترین عامل پیشگیری از ابتلا به کرونا است، گفت:  با وضعیت موجود پیش بینی می شود در موج سوم بیماری که گفته شده از پایان شهریور آغاز می شود، کف مبتلایان حداقل ۲۰۰ نفر باشد.
وی همچنین گفت: با توجه به ظرفیت محدود تخت های بیمارستانی در استان در موج سوم بیماری در کمترین زمان ممکن تخت ها پر می شود .

محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در گفتگو با خبرنگار فرهنگ سار با بیان این که  شهروندان باید با رعایت دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشتی، به کادر درمانی و سلامت انگیزه دهند. از روند صعودی کرونا در قم خبر داد و گفت: مقابله با بیماری کرونا در حال حاضر فرسایشی شده ‌است و کادر درمانی با دیدن برخی صحنه‌ها از بی‌توجهی مردم بی‌انگیزه می‌شوند.

در همین حال، بستری شدن ۱۰۲۰ بیمار کرونایی در اصفهان نگرانی‌ دست اندرکاران حوزه درمان را افزایش داده است به طوری که آرش نخیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز پنجشنبه گفت: شمار بیماران مبتلا به کرونا بستری شده در بیمارستان‌های استان در هفته گذشته در محدوده ۸۰۰ نفر بود اما با سرعت زیاد، امروز تعداد بیماران بستری به دست کم یکهزار و ۲۰ نفر رسید.
نجیمی با بیان اینکه با وجود همه هشدارهای داده شده هنوز عده‌ای موضوع کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند، تصریح کرد: ممکن است قبل از فرا رسیدن فصل پاییز تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها به حدود یکهزار و ۵۰۰ نفر هم برسد.

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان گفت: این استان با وضعیت قرمز کرونا به هیچ وجه آمادگی استقبال از مسافران را برای تعطیلات پیش رو ندارد.
دکتر آبتین حیدرزاده افزود: هم اکنون حدود ۳۵۰ بیمار در گیلان بستری هستند، تعداد بیماران ترخیص شده کمتر و طول بیماری بیشتر شده از این رو ضروریست که همه به توصیه های بهداشتی  از جمله پرهیز از سفرهای غیرضرور توجه جدی داشته باشند.

در خراسان شمالی هم که وضعیت  آن به لحاظ شیوع کرونا قرمز است،  اعلام شد که ورود مسافران به روستاهای هدف و مناطق گردشگری استان در روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات تاسوعا و عاشورا ه منظور جلوگیری از تجمع افراد و پیشگیری از شیوع بیماری ممنوع است. 

همچنین زنجانی ها هشتم محرم امسال، اجتماع عزاداری حسینیه اعظم زنجان را برگزار نمی‌ کنند. هر سال در روز هشتم محرم و همزمان با شب تاسوعای حسینی و در مقام احترام به حضرت ابوالفضل (ع)، دسته حسینیه زنجان جلوه ویژه ای به شور و شعور حسینی در زنجان می‌داد اما امسال این برنامه برگزار نمی شود. 

در محلات شهر  اردبیل نیز شبیه‌خوانی و دسته‌گردانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار نمی‌شود.

استان‌ها و اخبار پراکنده کرونایی: 

نماز جمعه فردا در ۶ شهرستان استان سمنان برگزار نمی‌شود

۱۷۵ نفر از بهبودیافتگان کرونا در سیستان و بلوچستان پلاسما اهدا کردند

چاقی می‌تواند موجب افزایش خطر ابتلا به کرونا شود

۲۰ میلیارد ریال تسهیلات به آسیب‌دیدگان کرونا در گناباد پرداخت شد

۹ نوزاد از مادران مبتلا به کرونا در اردبیل متولد شد

خَیران زنجانی ۳۴۳ میلیارد ریال برای مقابله با کرونا کمک کردند

گزارش ها 

آذربایجان شرقی/ شکست کرونا با جهش صادرات محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی

خراسان رضوی/ امید به بهبود اشتغال پس از ضربه کرونا

البرز/ دغدغه والدین البرز در سال تحصیلی کرونایی

خراسان جنوبی/ روزهای تعطیلی که برای سفر نیست

کرونا در استان‌ها به روایت آمار
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز گفت: تاکنون ۳۶۷ هزار و ۷۹۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۱ هزار و ۱۳۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری  افزود: خوشبختانه تاکنون ۳۱۶ هزار و ۶۳۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۸۲۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته لاری، تاکنون سه میلیون و ۱۳۸ هزار و ۷۸۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

20 + بیست =