جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۵۷:۲۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

۱۶ آبان‌ماه و اخبار کرونایی استان‌ها

این روزها خانواده های زیادی دل نگران عزیزان خود هستند؛ انسان هایی معمولی از جنس ما که یا در گوشه بیمارستان به امید بهبودی زیر دستگاه‌های تنفس مصنوعی روزگار سپری می کنند و یا در گوشه خانه قرنطینه هستند. همچنان مقابله با این ویروس در راس امور مسوولان قرار دارد و به دنبال شیوع آن، در […]



این روزها خانواده های زیادی دل نگران عزیزان خود هستند؛ انسان هایی معمولی از جنس ما که یا در گوشه بیمارستان به امید بهبودی زیر دستگاه‌های تنفس مصنوعی روزگار سپری می کنند و یا در گوشه خانه قرنطینه هستند.

همچنان مقابله با این ویروس در راس امور مسوولان قرار دارد و به دنبال شیوع آن، در بسیاری از شهرستانها محدودیت هایی از هفته گذشته اعمال شد و گزارش‌های اولیه مسئولان وزارت نیز بهداشت حاکی از تاثیر مثبت اعمال محدودیت‌های تردد بر کاهش شیوع کرونا را دارد.

با همه محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی، بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته خزان جان ۴۲۴ نفر از هموطنان شد و ۸ هزار و ۸۶۴ بیمار جدید را مبتلا کرد. آماری که نشان می دهد ابتلا به این بیماری حتی نسبت به فصول بهار و تابستان رشد جهشی گرفته و همچنان در نقطه اوج قرار دارد.

تا به امروز بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت ۳۷ هزار و ۴۰۹ نفر در ایران بر اثر همین بیماری راهی دیار ابدی شده اند و در آرامستان ها آرمیده‌اند.

اما این نکته را هم فراموش نکنیم که از بین ۶۶۳ هزار و ۸۰۰ نفر از هموطنان آمار قطعی مبتلایان به کووید ۱۹ برابر ۵۰۹ هزار و ۹۵۲ نفر از بیماران نفر بهبود یافته و زندگی عادی خود را باز یافته اند؛ یعنی اینکه هنوز امیدها به بهبودی و شکست این ویروس منحوس از بین نرفته است هرچند که همچنان پنج هزار و ۴۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری و تحت مراقبت قرار دارند.

وزارت بهداشت استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند؛  یعنی هیچ کجای ایران از دست این ویروس در امان نیست.

پیگیری خبری فرهنگ سار تازه‌ترین وضعیت کرونایی استان‌ها را نشان می دهد که مسئولان استان البرز سعی در کنترل سیر صعودی این بیماری را دارند و سخنگوی ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان البرز از اعمال محدودیت های بیشتر با محور الزامی شدن استفاده از ماسک در مکان های خاص، ادارات و خودروهای عمومی خبر داد.

دکتر مهرداد بابایی گفت که برای مکان های دارای خطر بالا شامل، پایانه های مسافربری درون شهری و برون شهری، بانک ها، رستوران ها و در نهایت تمام اماکن سربسته است که مردم در تمام این مکان ها حضور می یابند و باید ضمن رعایت فاصله اجتماعی از ماسک نیز استفاده کنند که یک سری ضمانت های اجتماعی نیز برای آن دیده شده است.

شمار بستری‌های کرونایی در زنجان نیز همچنان افزایشی است و بنا به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی؛  هم اکنون استان به لحاظ شمار بیماران بستری کرونایی به اوج خود نزدیک می‌شود و بر این مبنا روند فوتی‌ها نیز متناسب با بستری‌ها در حال افزایش است.

پرویز قزلباش می افزاید: هم اکنون میزان بستری بیماران کرونایی استان نسبت به فوتی ها شیب تندی تری یافته و در کل میزان بستری های مثبت منطبق با میانگین کشوری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و این در حالی است که استان به لحاظ این بیماری نسبت به کل کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد.

از یزد نیز خبر رسید که فرماندار مهریز از امروز تجمع در آرامستان‌ها را ممنوع کرد و بنا به گفته رییس اتاق اصناف یزد؛ هم اکنون محدودیت های لازم در کنترل شیوع این ویروس در حال انجام است و حدود ۹۸ درصد صاحبان صنوف مختلف پروتکل‌های ابلاغی و بهداشتی را در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در مرکز استان رعایت می‌کنند.

در همین حال خبر رسید که محدودیت‌های جدید مقابله با کرونا از هفته آینده در استان لرستان اعمال می‌شود، بنا به گفته استاندار لرستان؛   ورود ارباب رجوع به ادارات استان ممنوع می‌شود و فعالیت ادارات با ظرفیت ۵۰ درصد و یا یک سوم تا پایان هفته آینده ادامه دارد و مردم در صورت ضرورت، کار خود را به صورت تلفنی انجام می دهند و در غیر این صورت آن را به زمان دیگری بعد از این ایام موکول کنند.   

در حالی که رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از سقف بی‌سابقه بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در استان خبر داد ولی رییس این دانشگاه خبر از رسیدن داروی کرونا پس از تولید و رسیدن به مرحله اخذ مجوز داد.

 محمودرضا مرادی با اشاره به ارایه گزارش نهایی توسط داوران و تایید علمی داروی «MAB۹۸» مربوط به بیماران کرونایی گفت: این دانشگاه به دنبال اخذ مجوزهای لازم برای تولید انبوه این دارو در سازمان غذا و دارو است.

 در همین حال جانشین ستاد مقابله با کرونا استان قزوین از افزایش میزان مرگ و میر بیماران کرونایی خبر داد و گفت: کنترل این ویروس در سطح این استان بدون احساس وظیفه همگانی مسیر نمی شود.

منوچهر حبیبی بیان کرد: سهل‌انگاری مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران در رعایت نکات بهداشتی پذیرفتنی نیست و به عنوان تخلف اداری بررسی و برخورد می‌شود.

هشدار دانشگاه علوم پزشکی گناباد به شیوع کرونا در مراحل برداشت زعفران نیز از خبرهای جالب توجه امروز بود و رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد در این زمینه افزود: با عنایت به گروهی و جمعی بودن کار برداشت این محصول، در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی باید شاهد شرایط وخیمتری در این منطقه باشیم.

در همین حال خبر رسید که کمیته‌ اقتصادی جدید برای مقابله با کرونا در خراسان رضوی تشکیل شد و این کمیته به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تشکیل و تامین و توزیع اقلام بهداشتی، نظارت بر بازار و جلب مشارکتهای مردمی برای مقابله با این ویروس وارد مرحله جدید شد.

 به دستور استاندار خراسان رضوی کمیته قبلی “تامین، توزیع و نظارت بر بازار ستاد ویژه پیشگیری و مقابله با کرونا” تغییر کرد و بخشهای مشارکتهای مردمی و پشتیبانی به آن افزوده شد.

آمار مبتلایان در آذربایجان‌غربی هم زنگ خطر را به صدا درآورده  و ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا در این استان اعلام کرد که محدودیت‌های کرونایی که طی پنج هفته گذشته در استان برقرار شده است با هدف کاهش شیوع این بیماری تا اواخر هفته آینده ( ۲۳ آبان ماه جاری) تمدید شد.

 این ستاد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به منظور کنترل شیوع بیماری کرونا، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با تمدید محدودیت‌های کرونایی گروه‌های شغلی سه و چهار برای ششمین هفته متوالی به مدت یک هفته دیگر در شهرستان‌های ارومیه، چالدران، پلدشت، چایپاره، شوط، سردشت، میاندوآب و شاهین‌دژ از ۱۷ تا ۲۳ آبان‌ماه موافقت کرد.

تازه ترین تولیدات خبرنگاران فرهنگ سار در ۲۴ ساعت گذشته تازه ترین وضعیت شیوع کرونا و مسائل مرتبط با آن را در استان ها  نشان می دهد که برخی از آن در زیر می آید:

اهم اخبار کرونایی استانها

محدودیت های اجتماعی با محور ماسک در البرز افزایش یافت

شمار بستری‌های کرونایی در زنجان همچنان افزایشی است

بیش از ۸۰ درصد ظرفیت بیمارستان پیرانشهر به بیماران کرونایی اختصاص دارد

۹۸ درصد اصناف یزد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند

فرماندار: تجمع در آرامستان‌های مهریز ممنوع است

محدودیت‌های کرونایی در بروجرد تا اطلاع ثانوی تمدید شد

معاون دانشگاه پزشکی یزد: همه متقاضیان، مشمول تست رایگان کرونا نمی‌شوند

متخصص بیماری‌های عفونی: در خانه بمانید

کنترل کرونا در قزوین بدون احساس وظیفه همگانی میسر نمی شود

۴۰ مرکز خدمات جامع سلامت در مشهد به بیماران کرونایی خدمات می‌دهند

روانشناس: رودربایستی خانوادگی از دلایل شیوع کرونا است

۲۲۰۰ نفرروز در مرکز درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری می‌شود

تشدید مقررات بهداشتی کرونایی، یک شعبه بانک را در فسا تعطیل کرد

کمیته‌ اقتصادی جدید برای مقابله با کرونا در خراسان رضوی تشکیل شد

محدودیت‌های کرونایی در آذربایجان‌غربی تمدید شد

نگذاریم مرگ عادی شود

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 × 5 =