جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۲:۰۰:۱۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹

انتخابات ۱۴۰۰ و شنیدن حرف حساب از یک رای اولی

اما نکته جالب توجه اینکه امروز در میان این سوژه عادی اما واقعا با اهمیت، یک نفر، حرف زیبایی زد و آن یک نفر، یک رای اولی بود. امیر حسین ایاسی یک رای اولی اهل رشت بود که در خصوص ویژگی نامزد اصلح اینگونه گفت: “ویژگی های نامزد اصلح در چرخه زمان تغییر می کند […]



اما نکته جالب توجه اینکه امروز در میان این سوژه عادی اما واقعا با اهمیت، یک نفر، حرف زیبایی زد و آن یک نفر، یک رای اولی بود. امیر حسین ایاسی یک رای اولی اهل رشت بود که در خصوص ویژگی نامزد اصلح اینگونه گفت: “ویژگی های نامزد اصلح در چرخه زمان تغییر می کند و هر دوره به تناسب شرایط ، ویژگی هایی حذف و یا اضافه می شود، اما در شرایط کنونی بهترین ویژگی صداقت و همت است، شعار مانند باد هواست که فقط موقت، نسیمش مایه شادی است”.

امیر حسین درواقع حرف دل خیلی از هموطنان را زد و  واقعا راست می گفت، شعار، باد هواست و فقط اندکی مایه شادی می شود  و چقدر وصف حال شماری از نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ است که واقعا باید مواظب شعارهایشان باشند چرا که برخی از این بزرگواران، اتفاقا این طور نبوده است  تابحال مسئولیتی نداشته باشند و باید کمی هم به پشت سرشان نگاه کنند و به گذشته بنگرند شاید برخی مشکلات ناشی از عملکرد گذشته آنان باشد.

گواه این ادعا اظهارات امروز محمود صفدری، دبیر حزب سازمان معلمان خراسان شمالی است که گفت: برخی از نامزدها به گونه ای شعار می دهند که انگار تاکنون خودشان در این کشور در هیچ بخشی مسوولیت نداشتند و این در حالیست که تمام این افراد پس از پیروزی انقلاب اسلامی به هر حال در جایی مسوولیت داشتند و بخشی از این نابسامانی ها ناشی از عملکرد ضعیف آنها نیزهست.

برای همین است که حجت الاسلام دکتر مصطفی رجایی‌پور، رییس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به هماهنگی و یکی بودن شعار و عمل به عنوان یکی از ویژگی های مهم یک نامزد اصلح انتخابات تاکید داشت و بیان کرد: اغلب نامزدهای انتخاباتی پس از انتخاب شدن یادشان می‌رود که چه گفتند و چه قول‌هایی به مردم داده‌اند و گاهی عمل آنها ۱۸۰ درجه با قول و وعده‌هایشان متفاوت است.

از نظر رجایی پور ویژگی دیگر، اتکا به رضایت الهی است و فرد باید رضای الهی را در نظر بگیرد و از حزب گرایی و باندبازی اجتناب کند زیرا اگر دنبال باند و حزب و گروه و سیاست بازی باشد به فکر مردم نخواهد بود.

بنابراین “به فکر مردم بودن” نه تنها مهم است که یک اصل هم محسوب می شود. مردمی که به قول غلامرضا نعمت اللهی ، عضو شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان کرمان، وضعیت اقتصادی، بی ثباتی و افزایش قیمت کالاها از جمله عواملی است که روی امید مردم تاثیر منفی گذاشته است.

این فعال سیاسی اصولگرا امروز با بیان اینکه مردم بخوبی می دانند و آگاه هستند به فرهنگ سار گفت: در عین حال مردم می پرسند باوجود شرایط کنونی در آینده چه خواهد شد، اینجاست که همه وظیفه داریم به آنان امید دهیم که مشکلات و مسائلی مانند قاچاق، بروز مشکلات در تامین و توزیع برخی کالاها و دیگر عواملی که سبب ساز مشکلات اقتصادی شده، قابل حل است.

انتخابات ۱۴۰۰ و شنیدن حرف حساب از یک رای اولی

چگونه عملکرد دولت های قبل را نقد کنیم ؟

از امید گفتیم و اینکه اوضاع اقتصادی مردم خوب نیست که هیچ ، عین واقعیت است.  یک وقت هایی مردم وقتی عملکرد و  دولت یا دولت های قبل را می بینند، ناراحت می شوند چون شماری از عملکردها را منفی می دانند و فکر می کنند وضعیت بد اقتصادیشان نتیجه همین عملکردهاست. به همین علت نامزدهای انتخابات برای تبلیغ برنامه های خود، عملکردهای دولت های گذشته را در کفه نقد و بررسی قرار می دهند و برخی به جای نقد منصفانه به تخریب دست می زنند.

پرسش این است که نامزدها چگونه عملکردها را نقد کنند که به تخریب متهم نشوند؟یکی از کسانی که برای این پرسش ، پاسخ داد، حجت الاسلام ابوالفضل اخوان، رییس شورای وحدت نیروهای‌ انقلابی خراسان شمالی بود که گفت: در واقع تبیین عملکردهای دولت ها فارغ از هرگونه جناح بندی های سیاسی با محوریت دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی، موجب امیدبخشی برای حضور پرشور در انتخابات ۱۴۰۰ خواهد شد. به تعبیر دیگر نخبگان سیاسی برای حضور حداکثری در انتخابات، باید خود را از بند واژه های اصلاح طلبی و اصولگرایی رهایی دهند و برای بیان دستاوردهای نظام و حفظ آرمان و ارزش های انقلاب وحدت داشته باشند.
احمدرضا رحیم زاده، رییس شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان خراسان شمالی هم اینگونه اظهارداشت: به هر حال دولت های گذشته به خصوص دولت تدبیر و امید با وجود تحریم ظالمانه عملکرد قابل دفاع زیادی دارد که باید در کنار انتقاداتی که وارد می شود به این عملکردها نیز اشاره شود.
وی همچنین خواستار تحلیل درست از اتفاقات کشور شد و افزود: وقایع خوب و مثبت را نباید به نام خود سند بزنیم  و نقاط منفی را نیز به نام دیگران، هم اکنون که زمان معرفی است باید عملکرد خود را تشریح  و راههای مشارکت حداکثری را برای حضور مردم باز بگذاریم.

بهروز اسماعیلی، دبیر جمعیت یاران انقلاب اسلامی خراسان شمالی نیز گفت: دولت‌ها باید با احترام به مردم ضمن بیان عملکردها، کارآمدی ها، نقاط ضعف و حتی موانع و مشکلات پیشرو را با مردم در میان بگذارند و اگر کاستی در کارکردها وجود داشت با جرات از مردم عذرخواهی کنند.

وی اضافه کرد : در شرایط فعلی نیز باید نامزدهای انتخاباتی ضمن بیان نقاط ضعف و قوت دولت، راهکارها و برنامه های خود را برای اداره امور کشور و برون رفت از مشکلات فعلی نیز بیان کنند تا مردم با توجه به این برنامه ها در انتخابات شرکت کنند.

انتخابات ۱۴۰۰ و شنیدن حرف حساب از یک رای اولی

مشارکت بالا در انتخابات نباشد چه می شود؟

اصلا تمام اظهارات بالا گفته شد برای اینکه مردم به مشارکت بالا در انتخابات ۱۴۰۰ یعنی روز ۲۸ خرداد ، گرایش پیدا کنند و مثل همیشه وفاداری خود را به رخ جهانیان بکشند . در همین راستا نیز هر روز سوال بالا پرسیده می شود و هر روز هم عده ای بدان پاسخ می دهند .

مثلا امروز جواد جمالی، پژوهشگر ارشد مسائل سیاسی در ساری اظهارداشت: مشارکت بالا زمانی حاصل می‌شود که مردم احساس کنند انتخابات تنها به معنای انتخاب یک شخص نیست بلکه نتیجه آن در سیاست‌گذاری‌ها و حل مشکلات جامعه مشاهده خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر بخشی از جامعه در انتخابات شرکت نکنند و مشارکت پایین باشد ، دولت بعدی کار سختی برای ایجاد وفاق ملی و هم‌صدایی بویژه در حوزه توسعه ای خواهد داشت.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین جلیل شریفی نیا، امام جمعه آرادان استان سمنان در خصوص پیامدهای مشارکت پایین مردم در انتخابات چنین اظهارداشت:مشکلات اقتصادی مردم را دلسرد کرده است اما اگر در انتخابات شرکت نکنند بدون شک وضعیت بهتر نخواهد شد.

البته بد نیست به ادعای مهندسی در انتخابات هم اشاره ای شود و اینکه  امانقلیچ شادمهر، نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، در این خصوص گفت: افرادی که طرح ادعای مهندسی در انتخابات را مطرح می‌کنند دلسوز مردم و انقلاب نیستند. بدون تردید طرح این ادعای واهی برای دلسرد کردن مردم و حضور کمرنگ یا عدم شرکت آنها در انتخابات ۲۸ خرداد امسال مطرح می‌شود.

وی افزود: ممکن است عملکرد ضعیف برخی مسوولان سبب رنجش و دلسردی افراد جامعه شده باشد اما مردم ایران اسلامی که دلسوز و وفادار به انقلاب، نظام و آرمان‌های آن هستند، هرگز با صندوق‌ رای قهر نمی‌کنند.

بیشترین هجمه ها به سمت اقوام و مذاهب

شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت کیش نیز در خصوص مشارکت حداکثری در انتخابات گفت: حضور پرشور مردم در انتخابات همواره سدی برابر دشمنان بوده است . معاندان در این دوره نیز با همه ترفندها به دنبال کاهش حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای هستند و در این ارتباط بیشترین هجمه های خود را به سمت اقوام و مذاهب سوق داده اند.

امام جمعه اهل سنت کیش اضافه کرد: اما ایران که رنگین کمانی از اقوام و مذاهب مختلف بوده و زیبایی آن با همدلی و یکپارچگی مردم عجین شده و مشارکت در انتخابات یکی از نتایج این همدلی است.

انتخابات ۱۴۰۰ و شنیدن حرف حساب از یک رای اولی

تولید کنندگان و صادرکنندگان چه می گویند؟

وقتی می گوییم مردم از نظر معیشتی ، مشکل دارند یعنی وضعیت اقتصادی به طور کلی چندان مطلوب نیست و طبیعی است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان هم دل پر خونی دارند که امروز مرکز فرهنگ سار در استان مرکزی به سراغ این هموطنان رفت و گزارشی با عنوان “قطب چهارم صنعت کشور و انتظارات فعالان اقتصادی از رئیس جمهور سیزدهم” را تهیه  و منتشر کرد.

شما در این گزارش از مشکلات تولید کنندگان و صادرکنندگانی می خوانید که به رییس جمهور آینده توصیه هایی داشتند و مشکلاتشان را برای او بازگو کردند.

دست و پاگیربودن فضای کسب و کار مثل دریافت مجوزها ، واردات مواد اولیه ، بالا بودن سود تسهیلات بانکی و قوانین بانکی و مواردی از این قبیل شامل این فضا می شوند که آن را هوشنگ فرجی، مدیرعامل واحد بزرگ املاح معدنی ایران در استان مرکزی بیان کرد.

محمدرضا مختاری، مدیرعامل اسبق بزرگترین واحد تولید ادوات ریلی خاورمیانه هم مقررات زدایی و  حذف همین قوانین دست و پاگیر را باعث بهبود کسب و کار در کشور دانست .

بهروز محمدی، مدیرعامل واحد صنعتی الیاف پلی‌استر و الیاف دلیجان از نوسانات قیمت ارز و بالا بودن نرخ بهره‌های تسهیلات بانکی گله کرد که روی افزایش قیمت های تمام شده تاثیر می گذارد و همچنین محمد میقانی، دیگر فعال اقتصادی استان مرکزی از مشکل نقل و انتقال پول ناشی از تحریم ها گفت که چقدر صادر کنندگان را آزار می دهد.

ناصر بیگی ،  رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز رونق صادرات را عامل ثبات اقتصادی کشور دانست و گفت: جهش تولید و ارز آوری هدفمند از بازارهای خارجی نیازمند برنامه‌ریزی و تمهیدات کاربردی دارد که باید از سوی دولت آینده تدوین شود. 

او همچنین به ثبات نرخ ارز و حل مشکلات بانکی تاکید کرد و از رییس جمهوری آینده خواست تا مشکلات یاد شده را حتما مورد توجه قرار دهد.

انتخابات ۱۴۰۰ و شنیدن حرف حساب از یک رای اولی

و اما حسن ختام امروز را به هموطن کلیمی اهل شیراز اختصاص دهیم . امیرعلا سالاری، رئیس انجمن کلیمیان شیراز است که مشارکت در انتخابات را فرصتی برای مطالبه‌گری دانست.

سالاری، هرچند خاطرنشان کرد که جامعه کلیمی شیراز در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همگام با ملت و همراه با دولت ایران نقش آفرینی کرده و گام‌های مؤثری در مسیر پیشرفت و سربلندی کشور برداشته‌ است و همچنین  کلیمیان در صحنه‌ انقلاب حضور پررنگی داشتند و شانه به شانه برادران مسلمان خود برای پیروزی انقلاب جنگیدند و شهیدان و جانبازانی را هم تقدیم کشور کردند اما این را هم تاکید کرد که  نیاز است که اقدامات بیشتری در خصوص فرهنگ‌سازی در زمینه تقریب میان ادیان، آزادی بیان و برطرف شدن مشکلات اقلیت ها صورت بگیرد.

او گفت: امکانی مهیا شود تا ما هم بتوانیم از وجود فردی که‌ با معضلات و مسائل مربوط به اقلیت ها آشنایی دارد، در عرصه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر شیراز بهره ببریم.
وی اضافه کرد: شورای شهر می تواند از حضور یک یا دو همیار به عنوان نماینده ای از اقلیت های مذهبی برای برطرف شدن مشکلات و مسائل مربوط به جامعه اقلیت ها و پیروان الهی بهره ببرد.
انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × 5 =