پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۳:۵۵:۵۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۵۱

همراهی شیعه و سنی در آذربایجان غربی نمادی بر شکست دشمنان

به گزارش فرهنگ سار، وحدت و انسجام بین پیروان مذاهب مختلف با وجود اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه‌ها از کلید واژه‌های آموزه‌های دین مبین اسلام در آیات قرآنی و روایت‌های پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع) است و این امر در طول ۱۴ قرن گذشته بارها مورد بی‌توجهی قرار گرفته و موجب بروز اختلاف […]



به گزارش فرهنگ سار، وحدت و انسجام بین پیروان مذاهب مختلف با وجود اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه‌ها از کلید واژه‌های آموزه‌های دین مبین اسلام در آیات قرآنی و روایت‌های پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع) است و این امر در طول ۱۴ قرن گذشته بارها مورد بی‌توجهی قرار گرفته و موجب بروز اختلاف نظرهای شدید و حتی جنگ‌های کوتاه و طولانی شده است.

در قرن معاصر نیز با سردمداری نظام سلطه و تحریک مداوم ایادی آن، بسیاری از اختلاف‌ها در صفوف مسلمانان در سایر کشورهای جهان ایجاد شده و به جنگ‌های برادرکشی انجامیده است.

سرسلسله تفرقه افکنان در جامعه بیش از یک و نیم میلیاردی مسلمانان دنیا در زمان کنونی وهابیون هستند که از تمام توان مالی، علمی ‌و تبلیغاتی خود برای انداختن جدایی بین مسلمانان استفاده کرده اند و ظهور پدیده‌های ناپاکی نظیر داعش و دیگر گروه‌های تروریستی از جمله نتایج این تحرک تفرقه افکنانه است.

این در حالی است که قرآن کریم در بسیاری از آیات به اهتمام مسلمانان برای وحدت تاکید موکد دارد و در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران به صراحت اعتصام به حبل الهی و پرهیز از تفرقه را تکلیف همه مسلمانان دانسته است.

در بلبشوی تفرقه و جدایی بین مذاهب در کشورهای همسایه، آذربایجان‌غربی در جغرافیای ۳۷ هزار کیلومتر مربعی و در مربع زبانی، قومی، دینی و مذهبی به نماد عمل به این آیه نورانی تبدیل شده و روز به روز بر این اتحاد و انسجام با تاکید بر مشترکات افزوده می‌شود.

ترکیب جمعیتی آذربایجان‌غربی را شیعه، سنی، آشوری، ارمنی، آذری و کرد تشکیل داده است، اما با وجود تفاوت‌های مختلف زبانی و دینی همه با هم و در کنار یکدیگر با برادری و برابری زندگی می‌کنند.

پیروان اقوام و ادیان در این استان با وجود تفاوت‌های بسیار در تمامی‌برهه‌های حساس در کنار هم بوده اند و هیچگاه پشت یکدیگر را خالی نکرده اند و این را می‌توان از شهدای شیعه و سنی،  ارمنی و آشوری در انقلاب اسلامی ‌و دفاع مقدس به خوبی فهمید.

این در حالی است که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ‌و وحدت مسلمانان نیز با درک وضعیت آذربایجان‌غربی، همواره برای این استان نقشه‌های پلیدی را پیاده کرده اند اما مردم فهیم این خطه از ایران اسلامی همواره از این نقشه‌های شوم سربلند بیرون آمده اند.

با وجود توطئه‌های دشمنان و منافقان در برهه‌های مختلف انقلاب اسلامی ‌و تحرک‌های دموکرات‌ها و کومله‌ها و ایجاد بحران‌هایی در ارومیه، نقده، مهاباد، پیرانشهر و فتنه انگیزی و تفرقه افکنی بین شیعه و سنی، مردم آذربایجان‌غربی وحدت و همدلی خود را هر روز قوی تر کرده اند و همه باهم با غیرت و شجاعت در مقابل فتنه گران ایستاده اند.

این غیرت، شجاعت، وحدت و همدلی در بین آحاد سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مردم آذربایجان‌غربی همچنان ادامه دارد و نمود آن، آیین‌های مذهبی اقوام و پیروان ادیان و مذاهب مختلف است.

برگزاری آیین‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، مراسم ویژه میلاد ائمه اطهار، آیین‌های جشن آغاز سال نوی میلادی و از همه مهمتر عید میلاد پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و هفته وحدت از جمله رویدادهای رونمایی از اتحاد مردم آذربایجان‌غربی هستند که هر سال با انسجام بیشتری برگزار می‌شوند.

وحدت ضرورت امروز جهان اسلام است

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری‌ گفت: وحدت هرچه بیشتر مسلمانان، ضرورت امروز جهان اسلام است و باید همه امت اسلامی در این خصوص اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

آیت‌الله شیخ جواد مجتهد شبستری افزود: رفتار اهانت آمیز دشمنان نشان می دهد که منطقی در برابر اسلام ندارند زیرا اگر منطقی داشتند متوسل به استهزا و اهانت نمی شدند.

وی ادامه داد: دشمنان در برابر منطق اسلام کم آورده اند و به همین دلیل متوسل به اهانت و حتی کشتار می شوند؛ بنابراین در این برهه حساس و درشرایطی که بدخواهان اسلام سعی در ضربه زدن به آنها دارند، وحدت مسلمانان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی تاکید کرد: نقاط اشتراک مسلمانان بسیار بیشتر از نقاط اختلاف است بنابراین پرهیز از نقاط اختلاف و تقویت اشتراکات موحب رشد و تقویت روز افزون مقوله وحدت بین مسلمانان می شود.

آیت الله شبستری با بیان اینکه همه مسلمانان علاقمند به نبی مکرم‌ اسلام و اهل بیت (ع) هستند، اضافه کرد: توجه ‌به پیامبر اسلام و اهل بیت (ع) از جمله عواملی است که انسجام و اتحاد مسلمانان را بیشتر می کند.

دشمنان با تبلیغ مواد تفرقه بین مذاهب مختلف اسلامی به دنبال برهم زدن اتحاد امت اسلام هستند

امام جمعه موقت پیرانشهر نیز گفت: در شرایط کنونی دشمنان سعی می کنند تا با تبلیغ موارد تفرقه بین پیروان مذاهب مختلف، اتحاد مسلمانان را برهم زده و به اهداف خود دست یابند که با توجه به این امر، در این برهه حساس، وحدت و همدلی مسلمانان بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

ماموستا ابراهیم سرخابی با بیان اینکه احادیث و روایات مربوط به پیامبر اسلام و ائمه اطهار (ع) تفرقه و نزاع را بین امت اسلام مردود شمرده،  افزود: تفرقه موجب شکست مسلمانان در عرصه های مختلف می شود و باید از آن خودداری کرده و وحدت را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: وحدت و یکپارچگی مسلمانان تاثیر بسزایی در عقب نشینی دشمنان دارد و توطئه های آنها را خنثی می کند؛ همانگونه که در صدر اسلام وحدت مسلمانان پیروزی بر دشمنان را موجب شد.

وی اظهار داشت: برقراری رابطه با دشمنان و فاصله گیری برخی از مسلمانان و کشورهای اسلامی از مقوله مهم وحدت زمینه ای فراهم می کند تا مقدسات دین اسلام به ویژه پیامبر اعظم (ص) مورد اهانت دشمنان قرار بگیرد همان طوری که در روزهای اخیر شاهد اهانت به این وجود مقدس در کشور فرانسه بوده ایم.

شهروندان ارومیه‌ای: تفرقه در زندگی ما مسلمانان جایی ندارد

یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار با اشاره به اینکه سال هاست در همسایگی یک خانواده اهل سنت زندگی می‌کند، گفت: این خانواده، شریک غم ها و شادی های ما بوده و همواره با هم زندگی بسیار خوبی داشته ایم.

احمد محمدزاده افزود: طی ۳۰ سال که از زندگی من گذشته، زندگی بسیار خوبی با برادران اهل سنت خود داشته ایم و حتی یک مورد اختلاف هم با هم نداشته ایم.

وی اضافه کرد: ارومیه از سال های طولانی گذشته محل زندگی اقوام و پیروان ادیان و مذاهب مختلف بوده و من حتی کوچه بن بستی را در ارومیه می شناسم که از هفت خانواده ساکن در آن، خانواده های اهل تسنن، تشیع و آشوری در کنار هم زندگی می‌کنند.

دیگر شهروند ارومیه ای نیز که اهل سنت بود، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار تاکید کرد: ما موارد مشترک بسیاری داریم و موارد اختلاف جزیی نباید ما مسلمانان را از یکدیگر دور کند.

ابراهیم خالدی افزود: در کنار مغازه من، مغازه های برادران اهل تشیع وجود دارد و ما پیش از شیوع کرونا، همگی در یک مسجد نماز ظهر را برپا می‌کردیم.

وی اضافه کرد: نباید به دشمنان اجازه دهیم که ما را متفرق کنند و به فرموده قرآن کریم باید حول محور پیامبر گرامی اسلام و قرآن کریم و دیگر اشتراکات، زندگی همراه با افتخار را برای جامعه اسلامی به ارمغان بیاوریم.

وی تاکید کرد: تلاش دشمنان نظیر هزار و ۴۰۰ سال گذشته در مقابل عظمت اسلام و پیامبر گرامی اسلام (ص) بی ثمر خواهد ماند و پیروز همیشگی، دین مبین اسلام خواهد بود.

فردا سه شنبه سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) به روایت اهل تشیع و آخرین روز از هفته وحدت امسال است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهارده + 13 =