دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۲۵:۵۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۴۹

جدال کرونا و باشگاه‌های رزمی کرمان

به گزارش فرهنگ سار، هنرهای رزمی طی سالیان گذشته با وجود تنوع رشته‌ها و مدال آوری و افتخار آفرینی در میادین ملی و بین‌المللی طرفداران بسیاری را در سراسر کشور و استان پهناور کرمان به‌خود جذب کرده اما این روزها شیوع ویروس کووید ۱۹ به عنوان بحران روز دنیا، این ورزش‌ها را نیز تحت تاثیر خود […]



به گزارش فرهنگ سار، هنرهای رزمی طی سالیان گذشته با وجود تنوع رشته‌ها و مدال آوری و افتخار آفرینی در میادین ملی و بین‌المللی طرفداران بسیاری را در سراسر کشور و استان پهناور کرمان به‌خود جذب کرده اما این روزها شیوع ویروس کووید ۱۹ به عنوان بحران روز دنیا، این ورزش‌ها را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

در این زمینه آسیب چشمگیری به بسیاری از باشگاه‌های ورزش‌های رزمی استان کرمان وارد شد و این آسیب ها با وجود حساسیت خانواده‌ها به حضور نیافتن فرزندان و خانواده شان در اماکن عمومی، تعطیلی مسابقات به عنوان بخش جذاب ورزش های رزمی و همچنین مصوبات ستاد کرونا در خصوص تعطیلی های مقطعی گسترش یافت و این درحالی است که این ورزش‌ها همچنان طرفداران و عاشقان بسیاری را در جای جای استان پهناور کرمان به خود جذب کرده‌اند.

ورزش پیش از شیوع بیماری کرونا به عنوان کانون سلامت و نشاط اجتماعی تلقی می‌شد، لذا ضرورت حمایت از حوزه ورزش همگانی و قهرمانی استان کرمان برای فعال ماندن این ورزش ها در استان کرمان لازم به نظر می رسید، که ورود دولت و اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان به حوزه ورزش با پرداخت تسهیلات کرونا اندکی بر تسکین آلام باشگاه‌داران مفید واقع شد، اما تسهیلات پرداختی با وجود محدودیت منابع دولتی نتوانست تمامی چالش های ایجاد شده برای این ورزش ها را رفع کند.

در این زمینه برای اینکه چراغ ورزش‌های رزمی استان کرمان همچنان فروزان بماند، باید ورزش‌ها را به سمت فضای باز و یا تمرینات انفرادی در منزل سوق دهیم که ورزشکاران، ورزش دوستان و مربیان این حوزه ، تمرینات استعدادهای کرمانی را به سمت انفرادی و یا مجازی، با استفاده از فضای موجود در منازل مسکونی هدایت کردند.

همچنین هیات انجمن‌های ورزش‌های رزمی و کمیته کیک بوکسینگ کرمان در اقدامی موثر دست به توسعه آموزش‌های مجازی و همچنین ادامه این ورزش‌ها در نقاطی به‌دور از کرونا زده تا رزمی‌کاران کرمانی آمادگی خود را با کمترین احتمال آسیب به سلامت عمومی جامعه ورزشی استان حفظ کنند تا در نهایت پس از فروکش کردن بیماری کرونا، کرمانی ها همچنان در رقابت های درون و برون مرزی سال آینده پیشتاز ورزش های رینگی کشور باشند.

آسیب‌های کرونا به ورزش‌های رزمی

رییس هیات انجمن‌های ورزش‌های رزمی استان کرمان با بیان اینکه ارتقای حوزه آموزش، استعدادیابی و سپس توسعه ورزش قهرمانی در دستور کار هیات ورزش‌های رزمی استان کرمان قرار دارد گفت: در حوزه استعدادیابی احداث و راه اندازی مدرسه رزمی را در این استان پیگیری کردیم که امور اجرایی کار به علت کرونا متوقف شد.

علیرضا ابراهیمی تصریح کرد: بسیاری از ورزشکاران نامی ورزش‌های رزمی از آموزشگاه‌ها مطرح شدند لذا استعدادیابی در مدرسه رزمی را با همکاری آموزش و پرورش در برنامه قرار دادیم.

وی با بیان اینکه کیک بوکسینگ استان کرمان جمعیت قابل توجهی دارد افزود: در این راستا استعدادیابی را آغاز کردیم اما امسال به علت شیوه‌نامه های بهداشتی مقابله با کرونا نتوانستیم به صورت متمرکز در این حوزه فعالیت کنیم.

او با بیان اینکه برگزاری لیگ ورزش‌های رزمی را در برنامه داشتیم گفت: در بحث ساماندهی باشگاه ها کارنامه قابل قبولی داریم اما ویروس کرونا در برگزاری آن مشکلاتی ایجاد کرد.

تاکید ورزش‌های رزمی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

ابراهیمی اضافه کرد: این هیات همواره همراه با ستاد کرونا، پروتکل‌های بهداشتی را به‌صورت جدی رعایت می‌کند و به حوزه سلامت جامعه تاکیدی ویژه دارد.

وی با اشاره به پراکندگی ۱۲۰ رشته ورزشی در قالب سبک و گروه زیرمجموعه فدراسیون ورزش‌های رزمی گفت: این هیات در استان کرمان ۲۰ رشته فعال دارد.

ابراهیمی ادامه داد: هیات ورزش‌های رزمی استان کرمان قبلا بیش از ۳۰ رشته ورزشی داشت و ریزش برخی رشته‌ها به دلایلی و هدفمند انجام شد زیرا برخی سبک ها برنامه درآمدزایی داشتند و هدف برخی افراد سودجو فروش حکم و مسایل خاص غیرورزشی بود که جمع‌آوری شدند. 

رییس هیات انجمن‌های ورزش‌های رزمی استان کرمان گفت: رشته های ریشه‌دار و قدیمی هیات ورزش‌های رزمی استان کرمان بررسی و ارزیابی شدند و بر این اساس اجازه فعالیت یافتند گرچه که بسیاری افراد به این اقدام معترض بودند.

وی با اشاره به آسیب‌های کرونا به باشگاه‌های ورزشی و تعطیلی برخی به علت مشکلات مالی بیان داشت: پیش از این کمیته انضباطی با مسایل غیر ورزشی بسیاری درگیر شده بود که جلوی این مشکلات را از بنیان گرفتیم و امروز ۲۰ سبک در استان فعال است.

اولویت اصلی ما حفظ باشگاه‌ها در شرایط کرونا است

رییس کمیته کیک بوکسینگ استان کرمان (wka) نیز با بیان اینکه مدیریت کردن و حفظ باشگاه‌ها در شرایط کرونا اولویت اصلی ما است گفت: سیستم‌ها و برنامه‌هایی برای جذب هنرجو به بدنه باشگاه‌ها در استان اجرایی می‌شود.

علیرضا صادقی افزود: باید به گونه‌ای پیش برویم که ورزش همراه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی دارای بیشترین بازدهی باشد و اینگونه دغدغه خانواده ها نیز در شرایط کرونا از بین می‌رود.

وی اظهار داشت: فرصت‌های طلایی در بحران‌ها به‌وجود می‌آید که جامعه ورزش کیک بوکسینگ باید از این شرایط به نحو مطلوب بهره ببرد و در دوران کرونا نیز مربیان می توانند یکسری فرصت جدید برای باشگاه‌های خود خلق کنند.

رییس کمیته کیک بوکسینگ استان کرمان با اشاره به آسیب ۷۰ درصدی کیک بوکسینگ از کرونا بیان داشت: موضوع اصلی ارائه راهکار درخصوص تعطیلی باشگاه‌های استان به علت بیماری کرونا است و در شرایط فعلی برخی مشکلات از جمله نبود هنرجو و امکانات مانع ادامه ‌فعالیت باشگاه‌داران شده و برخی باشگاه ها نیز ضعیف پیش می‌روند.

وی با تاکید بر طرح دلایل و دغدغه‌های تعطیلی باشگاه‌های کیک بوکسینگ افزود: مشکلاتی از جمله اجاره بها، وضعیت پروتکل‌های بهداشتی، فضای ورزشی، تجهیزات و مشکلات اقتصادی مانع فعالیت حرفه‌ای در استان می‌شود و برنامه ریزی برای فعال نگهداشتن این رشته، در کنار حفظ آن و احیای مجموعه باشد و در شرایط کرونا باید گام به گام پیش رویم.

کاپیتان اسبق تیم ملی کیک بوکسینگ و استاد هنرهای رزمی کشور تصریح کرد: مشکلات فراروی ورزش‌های رزمی با همدلی، همفکری و ارائه راهکارهای جدید پیگیری می‌شود و در این زمینه از ظرفیت تمامی جامعه کیک بوکسینگ استان کرمان که همواره راهگشای بسیاری از مشکلات این حوزه بوده، استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: مساله ورزش‌های رزمی دغدغه همه ما است لذا ابتدا باید اهداف را مشخص کرد، سپس ایرادات کار را شناسایی و با برنامه ریزی هدفمند در جهت رفع آن گام برداشت.

صادقی با اشاره به ترکیب باشگاه ها و خطر متوقف شدن این رشته گفت: باشگاه داران امروز از عهده مخارج و هزینه های خود برنمی‌آیند لذا در این شرایط نباید راحت ترین مسیر را انتخاب کرد و باید پس از بررسی کامل در شرایط بیماری کرونا معقول ترین سیستم را اجرایی کرد.

وی افزود: ابتدا باید راهکارهای حفظ ورزش کیک بوکسینگ و قهرمانان ما لحاظ شود و پس از آن از طریق تبلیغات و برگزاری مسابقات و استفاده از خدمات غیرحضوری راهکارهای اجرایی برای نجات ورزش استان اتخاذ شود.

رییس کمیته کیک بوکسینگ استان کرمان گفت: در بخش مسابقات نیز شهرستان ها بسته به درگیری با کرونا، پروتکل های بهداشتی خاصی دارند و برنامه مسابقات در این راستا و با توجه به شرایط فعلی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای مسابقات انفرادی حتی در شرایط دشوار کرونا قابل کار کردن است ادامه داد: تعهد به ورزشکاران باید همواره در دستور کار باشد و برگزاری مسابقات با برنامه ریزی اصولی، جذب حامی مالی (اسپانسر) و مشوق برای برترین‌ها عملیاتی شود و با این اقدام می‌توان میان علاقمندان ایجاد انگیزه کرد.

داور بین المللی و مدرس داوری کیک بوکسینگ اضافه کرد: برخی اماکن و سالن های ورزشی ادارات بدون استفاده مانده و برخی از آنان تمایلی به استفاده از این اماکن ندارند که از این ظرفیت و از ابزارهای توسعه ورزش استان کرمان می‌توانیم برای رشد و توسعه ورزش کیک بوکسینگ در شرایط دشوار فعلی استفاده مطلوب کنیم.

حمایت دولت از توسعه ورزش‌های رزمی در کرمان

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان کرمان گفت: دولت با وجود تمامی چالش‌های اقتصادی برای جبران آسیب کرونا تسهیلاتی پرداخت می‌کند که بسیاری از باشگاه‌ها از آن بهره‌مند شدند.

منصور دامغانی با بیان اینکه مقرر شد که آموزش کمک های اولیه در خانه هلال رایگان انجام شود گفت: بستر را برای جامعه ورزش استان در تمامی زمینه هایی که باید آماده باشند،‌ فراهم می‌کنیم.

وی تصریح کرد: امور ورزش باید با نظر استان به دست هیات ها سپرده شود که هیات انجمن‌های ورزش‌های رزمی استان کرمان با آن موافق کرد اما برخی هیات ها آن را نمی پذیرند که این فرایند فرصت ورود برخی رشته‌ها با فعالیت کمتر را به شهرستان‌های محروم فراهم می کند.

وی با قدردانی از توانمندی هیات انجمن‌های ورزش‌های رزمی گفت: درخواست داریم که جامعه ورزشی کرمان فعال و پویا شود و بحث سمن‌ها و کارگاه های ازدواج و اشتغال در حوزه شهرستانی انجام شود.

دامغانی با بیان اینکه فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات را برای توسعه ورزش استان و شهرستان کرمان وظیفه خود می‌دانیم گفت: بستر را فراهم می کنیم که رشته های ورزشی در تمامی بخش‌های شهرستان کرمان فعال شود.

وی افزود: هیات ها در صورتی که قصد راه اندازی باشگاه‌ها را داشته باشند در بخش ها تاتامی و سالن به آنان می‌دهیم و ورزش و جوانان از آن حمایت می کند. 

توسعه باشگاه‌های خانگی در شرایط کرونا و چالش‌ها

به دنبال توسعه ورزش در خانه به عنوان یک راهکار در مقابله با کرونا، حرف و حدیث هایی مطرح شد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

رییس گروه الیت کیک بوکسینگ شهرستان کرمان با اشاره به ضرورت تعامل و فعالیت مشترک رشته‌های رزمی در کرمان گفت: باید در کنارهم سبک‌های رزمی به‌ویژه کیک بوکسینگ را در شرایط کرونا متحد کنیم.

حسین غفاری افزود: با آغاز کرونا باشگاه‌های خانگی در استان و شهرستان‌ها گسترش یافته و برخی از آنان به صورت غیر قانونی فعالیت می‌کنند، ضمن اعطای حکم، اعزام های برون استانی دارند که باید مورد توجه قرار گیرند.

رییس هیات انجمن‌های ورزش‌های رزمی شهرستان کرمان با بیان اینکه طرح و برنامه سبک‌های رزمی ارائه شود گفت: مسائل و چالش‌های این حوزه پیگیری می شود.

علی ذوالعلی در بازدید از باشگاه پیشکسوتان سبک الیت کیک بوکسینگ در واکنش به طرح مشکل گسترش باشگاه های خانگی گفت: از روز شیوع کرونا بسیاری باشگاه‌ها به علت عدم توان تامین مخارج خود تعطیل شدند و برخی از مربیان با شاگردان خود در منزل به صورت خصوصی فعالیت و تمرین می‌کنند.

وی اظهار داشت: کلاس های خصوصی طی توافقی بین مربی و ورزشکار انجام می‌شود اما مجوزی برای اعزام و شرکت در مسابقات صادر نشده و در این زمینه بحث مسابقات خانگی صحت ندارد.

رییس هیات انجمن‌های ورزش‌های رزمی شهرستان کرمان گفت: بحث آموزش منوط به باشگاه‌ها نیست و در جایگاه مربی می‌توان فعالیت رزمی را در هر مکانی انجام داد.

وی بیان داشت: هیات مجوزی برای اعزام‌های خانگی صادر نکرده و مجوز مسابقات ایام الله دهه مبارک فجر برای ۱۵ نفر با مربی و تماشاچی داده شده و بحث لیگ را پیگیری کردیم که مجوز آن را تاکنون نتوانستیم از فرمانداری و مبادی ذیربط دریافت کنیم.

وی در پاسخ و ادعای مسابقات سبک های زیر مجموعه هیات های دیگر گفت: ما به هیات های دیگر ورود نمی کنیم اما بحث نظارت در ورزش‌های رزمی شهرستان کرمان با قدرت ادامه دارد و در این زمینه طرح‌های گروه‌ها و سبک های هیات انجمن‌های ورزش های رزمی حمایت می‌شوند.

ذوالعلی افزود: معرفی مربیان به هیات باید پیگیری شود و ضمن آنکه تقویم کاری باشگاه‌های شهرستان کرمان به این هیات ارائه شود.

وی اضافه کرد: پایگاه قهرمانی شرایط و ضوابطی دارد که باید آن شرایط وجود داشته باشد تا مجوزها صادر شود.

ارتقای آموزش‌های آنلاین رزمی در مقابله با کرونا

رییس هیات انجمن‌های ورزش‌های رزمی استان کرمان گفت: ورزش یک علم نیازمند پیشرفت تلقی می‌شود و باید خود را با آن تطیبق دهیم لذا توان خود را در یک‌سال گذشته برای ارتقای حوزه آموزش گذاشتیم و در این راستا آموزش‌های آنلاین را در شرایط کرونا ارتقا دادیم.

ابراهیمی افزود: دانش فنی و مربیگری از مسایل روز ورزش‌های رزمی محسوب می‌شود که در استان کرمان ارتقا یافته است.

وی با اشاره به اقدامات کمیته آموزش هیات ورزش‌های رزمی استان کرمان اظهار داشت: کلاس ها از حالت حضوری به کارگاه آموزشی آنلاین و از اسفندماه سال گذشته تاکنون۱۷ کارگاه آموزشی و اخیرا دوره‌های مربیگری و داوری درجه سه، ۲ و یک را به صورت آنلاین برگزار کردیم.

شرایط ورزش‌های رزمی در کرمان بهبود می‌یابد

ابراهیمی با اشاره به تعدد سبک‌های این هیات افزود : شورای فنی و راهبردی هیات انجمن‌های ورزش‌های رزمی استان کرمان را تشکیل دادیم که روسای شهرستان‌ها، نماینده حقوقی، رییس هیات و نایب رییس عضو و روسای کمیته ها به این کمیته دعوت می‌شوند و تصمیم گیری در برگزاری مسابقات و دادن مجوزها در این شورا مطرح و خروجی آن اجرایی می‌شود.

وی عنوان کرد: شورای فنی و راهبردی در این دوره به‌عنوان کاری نو با تفکرات متفاوت شکل گرفت که با این اقدام نظم را در مجموعه ورزش‌های رزمی استان کرمان حاکم کردیم.

ابراهیمی افزود: تیمی جوان و یکدست در اختیار داریم و افرادی با سابقه مناسب و نزدیک به واقعیت های ورزش با توانایی مدیریتی، افرادی کمک کننده به توسعه ورزش استان و مجموعه ورزش‌های رزمی در کنار ما قرار دارند و با برنامه‌ریزی اصولی در آینده شرایط هیات بهتر می شود.

وی اظهار داشت: با وجود ظرفیت‌ها، برنامه خوبی برای توسعه ورزش‌های رزمی در شهر کرمان داریم که این برنامه‌ها مختص مرکز استان نیست و می توان از امکانات آن برای برگزاری مسابقات رزمی در مناطق نیز استفاده کرد.

ابراهیمی افزود: آیین‌نامه برگزاری لیگ انجمن‌های ورزش‌های رزمی در شورای فنی استان کرمان بحث شد که امیدواریم به‌نتیجه برسد که این لیگ در رشته های رینگی و غیر رینگی شهرستان کرمان انجام شود و در سال آینده به مسابقات استانی گسترش یابد.

هیات انجمن‌های ورزش‌های رزمی با بیش از ۲۰ رشته فعال بیش از چهار هزار ورزشکار در استان و بیش از ۲ هزار نفر بیمه شده ‌ورزشی در شهر کرمان دارد لذا امیدواریم با اقدامات حمایتی دولت و هیات‌ها و کمیته‌های زیرمجموعه انجمن‌های ورزش‌های رزمی کرمان همچنان چراغ باشگاه‌ها این ورزش‌ها برای ارتقای سلامت عمومی جامعه و همچنین حفظ شرایط قهرمانی فرزندان این استان روشن بماند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

16 − 1 =