جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۲:۴۹:۵۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

۸ مهرماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

هر روز که می گذرد آمار جدیدی به مبتلایان و فوتی های کووید ۱۹ اضافه می شود و این روزها با کاهش تدریجی دما در نقاط مختلف کشور، دل نگرانی از بدتر شدن وضعیت بیشتر می شود؛ آن هنگام که ۲ بیماری آنفلوآنزا و کرونا در کنار هم قرار گیرند و سیستم ایمنی بدن نتواند […]



هر روز که می گذرد آمار جدیدی به مبتلایان و فوتی های کووید ۱۹ اضافه می شود و این روزها با کاهش تدریجی دما در نقاط مختلف کشور، دل نگرانی از بدتر شدن وضعیت بیشتر می شود؛ آن هنگام که ۲ بیماری آنفلوآنزا و کرونا در کنار هم قرار گیرند و سیستم ایمنی بدن نتواند در تقابل با آنها کاری از پیش ببرد.

روزهای سخت و نفس گیر تعبیری است که مسوولان کادر درمان برای پاییز به کار می برند و دلیل آن را افزایش روز افزون مبتلایان و فوتی ها می دانند.

این روزها عده‌ای به دنبال پیدا کردن واکسن آنفلوآنزا هستند تا به نوعی خود را در امان نگه دارند غافل از اینکه رعایت اصول پیشگیرانه مناسب ترین راه برای مقابله با بیماری های فصلی و در ادامه با کاهش سیستم دفاعی بدن ابتلا به ویروس کرونا است.

آنچه خبرنگاران مراکز استانی فرهنگ سار از نقاط مختلف کشور امروز (هشتم مهرماه) مخابره کردند حکایت از آن دارد که وضعیت خوبی را نداریم و آمارها بیانگر وخیم تر شدن شرایط است، موضوعی که اگر با سهل انگاری و بی توجهی به راحتی از کنار آن بگذریم، عواقب شومی به دنبال خواهد داشت و این ویروس به راحتی دست بردار نخواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام روند افراد بستری و فوتی ها در هفته اول مهرماه را نگران کننده دانسته و تاکید کرده است که با افزایش این روند به طور قطع شاهد روزهای بسیار سخت و نفس‌گیر برای استان به لحاظ میزان ابتلا، بستری و فوتی خواهیم بود.

دکتر محمد کریمیان اضافه کرده است: نباید اجازه دهیم روزهای سخت کرونایی استان در آینده‌ای نزدیک رقم بخورد و اگر برای جان خودمان، عزیزان و اطرافیانمان ارزش قائل هستیم، همه بیشتر از گذشته اصول پیشگیرانه، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.

وی یادآور شد: تنها راهی که می‌توان از طریق آن بر بیماری غلبه و از ابتلای به آن جلوگیری کرد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اصول پیشگیرانه است.

معاون سیاسی استاندار و جانشین ستاد پیشگیری از کرونا استان قزوین نیز شرایط کنونی این استان در خصوص بیماری کرونا را بحرانی توصیف کرده و گفته است: تخت خالی برای بستری کردن بیماران کرونایی نداریم.

منوچهر حبیبی افزود : شرایط کنونی استان قزوین حتی از اسفند سال گذشته نیز نگران کننده‌تر شده است، بنابراین باید مقررات و نظارت در سطح این استان تشدید شود.

وی یادآورشد : هر فردی در هر جایگاهی باید متناسب با حیطه کاری خود، مسوولیت‌ها و وظایف مشخص شده را دنبال و پیگیری کند و صرف گزارش دادن از نظارت‌ها دردی را دوا نمی‌کند.

وی اظهار داشت: در شراطی فعلی رعایت پروتکل های بهداشتی در کلیه اصناف که محل پر تردد مردم محسوب می شود ، رضایت بخش نیست و این رویه نگرانی درمانگران را ایجاد کرده است.

از اردبیل هم خبر رسیده که اکبر بهنامجو استاندار اردبیل به بیماری کرونا مبتلا شده و هم اکنون در قرنطینه خانگی تحت مراقبت قرار دارد.

بر اساس آخرین خبرها هم اکنون  ۲ شهرستان اردبیل و مشگین شهر در وضعیت قرمز و دیگر شهرستان ها در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارندو تاکنون در استان هفت هزار و ۷۰۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده‌اند که از این تعداد ۶ هزار و ۷۵۰ نفر بهبود یافته‌ و ۶۴۶ نفر از مبتلایان به کرونا نیز در استان جان باخته اند.

تازه ترین آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشور

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز اعلام کرد: تاکنون ۴۵۳ هزار و ۶۳۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۰۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۵ هزار و ۹۸۶ نفر رسیده است.

به گفته وی، در ۲۴ ساعت گذشته سه هزار و ۶۷۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است که از این تعداد یک هزار و ۸۴۷ نفر از آنها بستری شدند و در عین حال خوشبختانه تاکنون ۳۷۸ هزار و ۷۲۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

معاون وزیر بهداشت همچنین اعلام کرد که اکنون ۴۰۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس ارزیابی وزارت بهداشت استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز  و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند و به این ترتیب می توان گفت که خطر ویروس کرونا در همه جای کشور وجود دارد.

خبرنگاران فرهنگ سار امروز همچنین دست به قلم شده و باز هم از دغدغه ها، کم توجهی ها به شیوه نامه های بهداشتی و یکه تازی کرونا نوشتند، استان مرکزی نیز با انتشار گزارش 

کووید ۱۹ در استان مرکزی سوار بر مرکب شیوع نوشت: جولان ویروس چموش و سرکش کرونا بر کره خاکی، در شرایطی وارد هفت ماهگی خود می‌شود که در موج اول و دوم خود بی‌رحمانه نفس کادر درمان به شماره انداخته و این درحالیست که عده‌ای با بی‌توجهی به نکات بهداشتی حرکت این بلای سرکش را سرعت می‌دهند.

در ادامه این گزارش آمده است: طبق تحقیقات و نظرات کارشناسان بهداشتی و درمانی در شرایط کنونی تا کشف واکسن تنها راه مقابله با کووید ۱۹ پیشگیری و استفاده از ماسک مناسب و رعایت فاصله اجتماعی است، نکات ریز بهداشتی که به عنوان موثرترین راه برای دوری از بیماری بر انجام آن ها تاکید شده است.

بایدهای تداوم حیات گردشگری مازندران در شرایط کرونایی عنوان گزارشی است از مرکز مازندران که به بررسی آسیب ها و خسارت هایی که ویروس کرونا به حوزه گردشگری این استان وارد کرده، پرداخته است. خبرنگار مطلب خود را اینگونه آغاز کرده است: شیوع کرونا در استان گردشگرپذیر مازندران تاثیرات متعددی بر این صنعت بزرگ داشته است و اینطور که به نظر می‌رسد ، گردشگری استان برای حیات خود در تداوم شرایط کرونایی نیازمند برخی اصلاحات و تغییرات است.

در ادامه می خوانید: بزرگی این صنعت به گفته برخی از کارشناسان حوزه گردشگری با توجه به نوسانات قیمت این روزها به بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان می رسد، صنعتی که سالانه میزبان ۳۰ میلیون مسافر است و حدود ۲۰۰ هزار نفر نیروی انسانی در آن به صورت مستقیم مشغول کارند و یا به نوعی به آن وابسته هستند.

“هشدار پشت هشدار هیچ افاقه‌ای نداشت و دورهمی‌ها و مهمانی‌ها و بی توجهی به شیوه‌نامه های بهداشتی، بیشتر و بیشتر شد تا جایی که کردستان از دوره آسودگی گذشته و حالا قدم به قدم به محدوده قرمز کرونا نزدیک‌تر می‌شود.” این مطلب، مقدمه گزارشی است با عنوان کردستان پشت چراغ قرمز کرونا که از وضعیت نامناسب این استان در درگیری با کرونا خبر می دهد.

در مقدمه این گزارش همچنین آمده است: کرونا خطرناکتر از قبل برگشته یعنی اصلا نرفته بود که بخواهد برگردد، ما فکر می‌کردیم که شکستش داده و توانسته‌ایم بر آن غلبه کنیم در حالیکه این آتش زیر خاکستر هر روز قدرت می‌گرفت و این را کادر درمان و مسوولان حوزه سلامت خوب می‌دانستند و برای همین مدام هشدار می‌دادند ولی کو گوش شنوا…

کردستان که در وضعیت قابل قبولی بسر می‌برد و پشت چراغ قرمز کرونا ایستاده است،  اینجا چراغ سبزی برای کرونا نیست، چراغ‌ها سفید، زرد، نارنجی و قرمز هستند، برای عبور از گذرگاه کرونا، کافی است یک ماسک بزنید، کمی از دیگران فاصله داشته و دست‌هایتان را مرتب با آب و صابون شست و شو دهید.

تب کرونا بر تن رنجور گردشگری لرستان عنوان گزارش دیگری است که توسط خبرنگاران فرهنگ سار در خرم آباد تهیه شده است که در آن آمده است: لرستان یکی از مناطق پرظرفیت و مستعد گردشگری در کشور است که علاوه بر داشتن جاذبه‌های منحصر به فرد و آثار تاریخی شناخته شده به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق یکی از استان‌های گردشگرپذیر ایران اسلامی به شمار می‌رود.

در طی سال ها با همت دولت و تلاش مسوولان گام های بلندی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری این استان برداشته شد تا هر ساله بر آمار مسافران و گردشگران این استان اضافه شود اما در مدت ۲ سال گذشته با پشت سرگذاشتن سیل فروردین ماه ۹۸ و پدیدارشدن ویروس نوظهور کرونا در روزهای پایانی سال، تاکنون کودک نوپای صنعت گردشگری استان دچار این ۲ بحران بزرگ شده و خسارات فراوانی را متحمل شده است.

شیوع ویروس کرونا به دنبال خسارت سال ۹۸ خسارت زیادی در زمینه گردشگری به استان وارد کرد به طوری که از ابتدای سال ۹۸ تاکنون، بیش از یکهزار میلیاردریال به زیرساخت‌ها، آثار تاریخی و تأسیسات گردشگری خسارت وارد شده است این در حالی است که صنعت توریسم لرستان که پس از سال ها تلاش و برنامه ریزی به همت مردم و مسوولان نفس های تازه ای گرفته بود، اما اکنون با تجربه تلخ سیلاب و کرونا خسارات زیادی را متحمل شده است.

شرایط کرونا در دیگر استان‌ها

خراسان رضوی همچنان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد

۵۰ درصد از ساکنان کیش غربالگری کرونا شده‌اند

شمار بستری شدگان کرونا در البرز از مرز ۱۸ هزار نفر گذشت

۱۸ بیمار کووید-۱۹ در رامسر بستری هستند

خیرین سلامت آباده برای مقابله با کرونا آستین بالا زدند

طلاب جهادی در ۲ بیمارستان کرونایی قم مستقر شدند

تسهیلات کرونایی

ابتلا به کرونا بر عملکرد قلب تاثیر می‌گذارد

بیش از ۵۶ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی کرونا در کردستان پرداخت شد

۹۰ درصد از آسیب دیدگان قشمی وام کرونا دریافت کردند

۱۷میلیارد ریال تسهیلات کرونا در جوانرود پرداخت شد

دیگر خبرهای کرونایی استان‌ها

شرایط کرونایی تعداد مهارت‌آموزان مهابادی را ۳۰ درصد کاهش داد

کرونا سهم بخش خصوصی خراسان شمالی را در مهارت‌آموزی کاهش داد

توزیع ۹۰۰ هزار ماسک بهداشتی در زنجان آغاز شد

نانوایی‌های بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی در زنجان تعطیل می‌شوند

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 + یازده =