شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۰۷:۴۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸

نیازها و داشته های اطفای حریق در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد

سال های اخیر دوران پرباری برای تقویت تجهیزات و توسعه زیرساخت های اطفای حریق در جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد بوده است اما با وجود این هنوز کمبودهایی وجود دارد که رفع این نقصان ها می تواند به کاهش زمان کنترل آتش در عرصه های طبیعی استان کمک کند. افزایش تعداد دستگاه های […]



سال های اخیر دوران پرباری برای تقویت تجهیزات و توسعه زیرساخت های اطفای حریق در جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد بوده است اما با وجود این هنوز کمبودهایی وجود دارد که رفع این نقصان ها می تواند به کاهش زمان کنترل آتش در عرصه های طبیعی استان کمک کند.

افزایش تعداد دستگاه های دمنده اطفای حریق،تجهیزات انفرادی کنترل آتش برای امدادگران، تلاش  برای ایجاد آشیانه استقرار بالگرد و استفاده از حسگرهای هوشمند اطلاع رسانی آتش سوزی در پارک ملی دنا از برنامه های  خوب دولت برای اطفای حریق در جنگل ها و مراتع استان بوده است. 

با توجه به اینکه ۹۰درصد از عوامل آتش سوزی عرصه های طبیعی استان انسانی است ارتقای سطح آگاهی کشاورزان و جوامع محلی،برگزاری دوره های آموزشی،توصیه های هشدار دهنده و آگاه سازی نسبت به اثرات تخریب محیط زیست از نیازهای پیشگیرانه چنین حوادثی نیازی است که باید به آن توجه بیشتری شود.

اما آن گونه که مسوولان کهگیلویه و بویراحمد براساس تجربه آتش سوزی جنگل های گچساران می گویند ارتفاعات صخره ای و سختگذربودن مناطق جنگلی،گرمای بیش از ۴۸ درجه سانتیگراد در برخی مناطق نیاز به تجهیزات دیگری را ضروری کرده است که ایجاد استخرهای آبگیری بالگرد در همه شهرستان های استان و اختصاص  بالگرد ملکی از مهمترین این نیازهاست.

استان کهگیلویه و بویراحمد که با حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و بیش از ۸۰۰ هزار هکتار جنگل، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری که عرصه های طبیعی نقش مهمی در توسعه و البته زیبایی طبیعت آن دارد.

کنترل حریق در عرصه های طبیعی از بزرگترین دغدغه های دوستداران طبیعت است هرچند این آتش سوزی ها در نهایت با تدابیر مسئولان ،مدیریت بحران ،تلاش امدادگران و جوامع محلی مهار می شود  اما بدون شک   کاهش زمان کنترل حریق در به حداقل رساندن خسارت ها کمک زیادی می کند به همین دلیل وجود تجهیزات در کنار همت مسوولان امری حیاتی اثرگذار است.

آتش‌سوزی را می توان یکی از عوامل دخیل در تغییر اکوسیستم‌های طبیعی دانست که هر ساله  با گرم‌شدن هوا در فصول بهار وتابستان  به دلایلی همچون وزش بادهای گرم، افزایش دما و عوامل انسانی شروع می شود.

افزایش تجهیزات

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:تعداد دستگاه های دمنده اطفای حریق استان امسال نسبت به ۲ سال گذشته حدود هفت برابر افزایش یافته است.

غلام حسین حکمتیان اصل اظهار داشت:تعداد دستگاه های دمنده های امدادگران منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد که ۲ سال پیش  ۴۲ دستگاه بود هم اکنون به بیش از ۲۷۰ مورد افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: در آخرین اقدام خرداد امسال۳۰ دستگاه دمنده مهار آتش برای کنترل آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان بین امدادگران توزیع شده است.

حکمتیان ابراز داشت: این تعداد دستگاه های دمنده برای کنترل سریع آتش در جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد بین امدادگران توزیع شده است.

وی تصریح کرد: همچنین به خرداد ماه سال جاری ۷۰ قلم تجهیزات انفرادی امدادگران شامل کلاه،کوله پشتی و آتش کوب بین امدادگران منابع طبیعی استان توزیع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال همچنین نخستین پد اطفای حریق برای نشستن وآبگیری بالگرد در زمان بروز آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان احداث شده است.

بالگردنشین، سکوی فرود بالگرد یا هلی‌پد محوطه‌ای مجهز به نشانه‌های رنگی مشخص برای نشست و برخاست بالگردها است.

غلام حسین حکمتیان اصل اظهار داشت: این زیرساخت مهم در منطقه فیروزآباد شهرستان بویراحمد ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: این طرح شامل پدبالگرد، ساختمان پایگاه اطفای حریق و منبع ذخیره آب با ۱۲ میلیارد ریال اعتبار ایجاد شده است.

حکمتیان اصل ابراز داشت: برای احداث دیوارچینی وآشیانه بالگرد درفاز دوم این طرح ۳۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

پیش بینی زیرساخت های جدید

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید:طرح نصب حسگرهای هوشمند برای اطلاع رسانی به موقع  درباره وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع از برنامه های در دست اجرای این اداره کل است که با مشارکت پارک  علم و فن آوری استان انجام می شود.

هاشمی با یادآوری اینکه آگاهی به موقع از بروز آتش سوزی نیازی برای کاهش خسارت های آن است عنوان کرد:در نخستین گام حسگرهای هوشمند در پارک ملی دنا نصب می شود.

وی اضافه کرد: تعداد دستگاه های دمنده اطفای حریق استان که ۲ سال پیش ۱۲ مورد بود هم اکنون با پیگیری های مسوولان به ۶۰ دستگاه رسیده است.

نیازهای اطفای حریق

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آتش سوزی‌های اخیر از برنامه ریزی برای تقویت زیرساخت های لازم برای سرعت بخشی به مهار آتش در استان خبر داد و گفت: به منظور تامین آب مورد نیاز بالگردهای اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع در شهرستان‌ های مختلف تعداد هشت استخر آب ایجاد می‌شود.

حسین کلانتری اظهار داشت:اعتبار مورد نیاز این زیرساخت های مهم اطفای حریق در عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از محل بودجه مدیریت بحران تامین خواهد شد. 

وی تاکید کرد: ایجاد استخرهای تامین آب بالگردهای اطفای حریق نیازی است که به کاهش زمان خاموش کردن آتش و کاهش خسارت به عرصه های طبیعی کمک می کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اخذ مجوز آشیانه استقرار بالگرد و  همچنین گرفتن مجوز بالگرد ملکی اورژانس در استان از تلاش های به ثمرنشسته مسئولان است که امیدواریم بتواند بستر مدیریت بهتر بحران زمان حوادث در استان را فراهم کند.

وی تاکید کرد: استفاده بهینه  از ظرفیت جوامع محلی و پایگاه های بسیج از دیگر برنامه های دولت برای کاهش خسارت آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد است.

کلانتری به افزایش هفت برابری تعداد دستگاه های دمنده و تجهیزات انفرادی اطفای حریق عرصه های طبیعی در کهگیلویه وبویراحمد طی ۲ ساله گذشته اشاره کرد و ابرازداشت: تلاش های گسترده ای برای کاهش خسارت های آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان در دولت دوازدهم  انجام شده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سه × پنج =