جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۲۶:۲۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸

آیینهای سوگواری محرم در مشهد پرشورتر از همیشه

همزمان با محرم‌الحرام ۱۴۴۲ هجری قمری هیاتهای مختلف عزاداری با اجرای دقیق و کامل پروتکلهای بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و دستورالعمل متحد ستاد ملی مبارزه با کرونا آیینهای سوگواری سرور و سالار شهیدان همه تاریخ حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و یاران وفادارش را پرشورتر و آگاهانه‌تر از همیشه در گوشه گوشه کلانشهر مشهد برپا کرده‌اند. “آگاهی و […]



همزمان با محرم‌الحرام ۱۴۴۲ هجری قمری هیاتهای مختلف عزاداری با اجرای دقیق و کامل پروتکلهای بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و دستورالعمل متحد ستاد ملی مبارزه با کرونا آیینهای سوگواری سرور و سالار شهیدان همه تاریخ حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و یاران وفادارش را پرشورتر و آگاهانه‌تر از همیشه در گوشه گوشه کلانشهر مشهد برپا کرده‌اند.

“آگاهی و معرفت” ویژگی پررنگتر از سالهای پیش در آیینهای عاشورایی امسال مشهدالرضا و دیگر نقاط استان خراسان رضوی است زیرا مردم با وجود خطر شیوع ویروس منحوس و همه‌گیر کرونا، مسلح به سلاح بهداشت و تلاش برای حفظ سلامتی در مسیر زنگی حسینی در اجتماعات عزاداری حضور یافته‌اند. 

بر این اساس امسال بخاطر شیوع بیماری همه‌گیر، آیینهای سوگواری محرم به شدت با رعایت موازین بهداشتی همراه شده تا سلامت عزاداران حسینی تامین شود. 

در این راستا بهره‌گیری از مکانهای وسیع و روباز مانند محوطه مدارس و زمینهای ورزشی به محل برپایی خیمه‌های حسینی مبدل شده‌اند تا مراسم سوگواری با رعایت فاصله لازم در میان سوگواران برپا شود. 

هشت هزار و ۵۰۰ باب مسجد و نیز هزار ۳۰۰ مکان روباز در سطح خراسان رضوی برای آیینهای سوگواری محرم امسال مشخص شده‌اند. 

محرم امسال همچنین مشهد به ۶۰ منطقه تقسیم شده و ۶۰ هیات مذهبی باسابقه و شناخته شده بر نحوه اجرا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم در آیینهای عزاداری نظارت دارند.

عزاداری در حرم رضوی با رعایت پروتکلهای بهداشتی
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: امسال بنا به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا مراسم دهه نخست محرم عزاداری سیدالشهدا(ع) در حرم منور امام رضا(ع) با رعایت دقیق و جامع پروتکلهای بهداشتی با شعار “ما ملت امام حسینیم و باید تمام زندگی‌ام مثل حسین شود” در صحنها و فضاهای غیرمسقف حرم مطهر با رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک صورت و رعایت موازین بهداشتی برگزار می‌شود. 
حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار فرهنگ سار افزود: همچنین همه خدام رضوی برای تعظیم شعائر حسینی و صیانت از سلامتی زائران سوگوار بسیج شده‌اند تا آیینها باشکوه در چارچوب پروتکلهای بهداشتی برگزار شوند. 
وی به ویژه برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی دهه نخست محرم در حرم مطهر امام رضا (ع) اشاره و بیان کرد: بر همین اساس برپایی روزانه چهار نوبت مراسم عزاداری در حرم منور رضوی برنامه‌ریزی شده تا از این طریق تراکم جمعیت سوگوار برای رعایت موازین بهداشتی کاسته شود. در هر یک از این برنامه‌ها سخنرانی و بیان معارف حسینی با حضور سخنرانان برجسته کشوری و مداحان در صحنهای حرم رضوی برگزار می‌شود.

 هزار و ۳۰۰ مجوز عزاداری در فضای باز 
رییس شورای هیاتهای مذهبی خراسان رضوی نیز به خبرنگار فرهنگ سار گفت: با توجه به شیوع ویروس همه‌گیر کرونا محرم امسال هزار و ۳۰۰ مجوز برای برپایی آیینهای سوگواری حسینی در فضای باز نقاط مختلف این استان صادر شده است. 
سید مهدی طباطبایی ۶۰۰ فقره مجوز از این تعداد را مربوط به مشهد ذکر و بیان کرد: ۷۲ نقطه به عنوان مکانهای محوری برپایی آیینهای عزاداری حسینی در سطح این کلانشهر مشخص شده‌اند.
وی “مهدیه مهرآباد، میدانهای احمدآباد، شهدا، صاحب‌الزمان (عج)، فلسطین، جهاد، جانباز” و نیز مناطقی همچون “خواجه ربیع، صبا، ابوطالب، چهارراههای لشگر و بیسیم، بلوار نامجو، خیابان فداییان اسلام حد فاصل چهارراه نخریسی و بلوار چمن” را از نقاط محوری برپایی آیینهای عزاداری محرم در مشهد برشمرد.
رییس شورای هیاتهای مذهبی خراسان رضوی افزود: انتهای خیابان بهشتی ۴، بلوار هفت تیر رو به روی پمپ گاز، کوه پارک، داخل بوستان کوهسنگی، خیابان دعبل خزایی واقع در بلوار پیروزی، اندیشه ۶۸ مزار شهدای قاسم‌آباد، توس ۴۰ رو به روی شهید قربانی، معراج شهدا در بلوار توس، دانش‌آموز ۳۴ بوستان رضا(ع)، پارک ملت، پیروزی ۴۵، مسجد امام علی(ع) واقع در حدفاصل هنرستان و هفت تیر، شاهد ۵۷، پارک نیلوفر آبی بین اندیشه ۶۶ و ۶۸، خیابانهای طبرسی، امام رضا (ع)، شیرازی و شارستان رضوی” از دیگر مکانهایی هستند که در فضای باز آنها شهروندان مشهدی اقامه عزا می‌کنند.
وی گفت: همه این آیینها با حضور پرشورتر از همیشه شهروندان مشهدی و رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی در مدت زمان حداکثر دو ساعت برپا می‌شوند. 

عزاداری ایمن و بهداشتی  
مسوولان هیاتهای مذهبی مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار فرهنگ سار، رعایت بهداشت و اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا را محور مورد تاکید برنامه‌های عزادری محرم امسال در این کلانشهر اعلام کردند. 

پنج هزار هیات مذهبی در استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی فعالیت دارند. حوزه فعالیت دو هزار و ۵۰۰ مورد از این هیاتها کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد است.

بهره‌گیری از فضای باز و وسیع مکانهای ورزشی و ورزشگاههای موجود در مشهد از جمله ورزشگاههای تختی و امام رضا (ع) و نیز مدارس بزرگ شهر ابتکاری جدید است که امسال برای فعالیت محرمی هیاتهای مذهبی در این شهر و شرکت شهروندان در مراسم عزاداری حسینی بکار گرفته شد.  

مدیرعامل تربیت بدنی آستان قدس رضوی در همین خصوص به خبرنگار فرهنگ سار گفت: مراسم سوگواری ایام دهه نخست محرم امسال با مشارکت هیاتهای مذهبی در محل ورزشگاه امام رضا(ع) برپا شده است.
علیرضا تاج‌فیروز افزود: این برنامه با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و دریافت همه مجوزهای لازم از نهادهای ذیربط در فضای باز ورزشگاه امام رضا(ع) از  روز جمعه ۳۱ مرداد ماه گذشته آغاز شده و تا شامگاه یکشنبه نهم شهریور ماه جاری با حضور همه اقشار مردمی از زن و مرد، پیر و جوان ادامه دارد. 

وی ادامه داد: در این چارچوب تمامی امکانات انسانی و تجهیزاتی ورزشگاه برای حضور ایمن و بهداشتی عزاداران حسینی در این مجموعه بکار گرفته شده است.
مدیرعامل تربیت بدنی آستان قدس رضوی گفت: حجت‌الاسلام حسین حلوائیان سخنران، حاج امیر دشت‌بیاض و سید محمود صفاتی مداحان ثابت آیین سوگواری حسینی در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد هستند.
وی افزود: همچنین به منظور پرهیز از ترافیک خودرویی و انسانی در این محدوده از شهر مشهد و رفع دغدغه عزاداران از حضور در اجتماع، توقفگاه طبقاتی این مجموعه ورزشی بطور رایگان در خدمت سوگواران قرار گرفته است.

عزاداری در دانشگاه فردوسی
مسوول هیات دانشجویی سیدالشهدا (ع) دانشگاه فردوسی مشهد نیز به خبرنگار فرهنگ سار گفت: آیینهای عزاداری دانشجویان این دانشگاه در فضای باز جوار مزار شهدای گمنام با در نظر گرفتن همه موازین بهداشتی مورد تاکید ستاد ملی مبارزه با کرونا مانند حفظ فاصله فیزیکی دو متری، استفاده الزامی از ماسک صورت، ارائه محلول ضدعفونی، پرهیز از تجمع و حذف پذیرایی برپا شده است.
محمد میری افزود: آیینهای محرمی هیات مذهبی دانشگاه فردوسی مشهد در قالب سخنرانی، مداحی و روضه‌خوانی هر شب از ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه آغاز شده و تا ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه ادامه دارد. 
وی گفت: فضای برپایی آیینهای سوگواری حسینی در دانشگاه فردوسی مشهد با پیش‌بینی گروههای عزادار از ۲۰ نفر تا دو هزار نفر تدارک شده و بر همین اساس شمار خدام هیات مذهبی دانشگاه نیز افزوده یا کاسته می‌شود. 

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × 4 =