جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۹:۲۶
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۷:۵۷

موفقیت مبارزه با مواد مخدر در گرو مردمی کردن آن است

مصطفی جمالی روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اکنون ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد مصرف کننده مستمر و یک میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد مصرف کننده تفننی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: تجربه ثابت شده دنیا نشان می دهد که میزان موفقیت سازمان […]



مصطفی جمالی روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اکنون ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد مصرف کننده مستمر و یک میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد مصرف کننده تفننی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: تجربه ثابت شده دنیا نشان می دهد که میزان موفقیت سازمان های مردم نهاد بیش از سیستم دولتی است.

وی با بیان اینکه مافیای مواد مخدر با صرف هزینه بسیار در جهت جذب جوانان به مواد مخدر است، گفت: ما هم باید با روش های هنرمندانه و آموزش محور و بهره بردن از فضای مجازی در مقابل این سوداگران بایستیم و مبارزه را به داخل مردم بکشانیم.

جمالی تاکید کرد: در واقع هرجا کار به دست مردم افتاد همانند آنچه در جنگ تحمیلی یا مبارزه با کرونا رخ داد، نتیجه خوبی به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در مبارزه با ورود مواد مخدر، هزینه های انسانی و مالی بسیاری صرف شده و تا حدودی موفق عمل کرده ایم اما در بحث پیشگیری و آموزش همچنان جای کار بسیار است و باید محور کار را آموزش و پیشگیری قرار دهیم تا مصرف کننده افزایش نیابد.

نظارت ستاد مبارزه با مواد مخدر بر تشکل های مردمی چگونه است؟

جمالی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه نظارت ستاد مبارزه با مواد مخدر بر تشکل های مردمی چگونه است، با بیان اینکه پیش از این نقش نظارتی ستاد بر تشکل های مردمی در حد بررسی هزینه ها در جهت اهداف بود، خاطرنشان کرد: در مدیریت جدید نحوه نظارت تغییر کرد و به این جمع بندی رسید که سازمان های مردم نهاد همانند یک سازمان مستقل باید برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت پروژه داشته باشند و بدانند نظارت هم بر اساس تحقق اهداف باشد. اگر هم بنا است حمایت مالی از سوی ستاد به تشکل ها شود بر اساس میزان دنبال کردن اهداف صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه نظارت ستاد به نظارت عملکردی تغییر یافته، ادامه داد: بر همین اساس، امسال دوره های آموزش استراتژیک برای سازمان های مردم نهاد را در دستور کار داریم تا برای سه سال آینده برنامه ریزی، چشم انداز و ماموریت بلند مدت داشته باشند تا به هدف برسد.

جمالی توضیح داد: سازمان هایی که همکاری لازم را مبذول نداشته باشد از حمایت های ستاد خارج خواهند شد. بعبارتی باید از اساسنامه ای که هنگام ثبت سازمان در وزارت کشور امضا کرده اند پیروی و مفاد آن را محقق کنند که متاسفانه در حال حاضر عمدتا سازمان های مردم نهاد برنامه ریزی راهبردی ندارند که منتج به از بین رفتن منابع مالی و انجام کارهای نامنظم می شود.

آیا مراکز درمانی و ترک اعتیاد، سازمان مردم نهاد محسوب می شوند؟

مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه این سازمان های مردم نهاد شامل مراکز درمانی نمی شوند، یادآور شد: سازمان های مردم نهاد غیرانتفاعی هستند که حق ندارند ریالی از حمایت های مالی را در غیر از مسیر اهداف خود خرج کنند. پس مراکز ترک اعتیاد که مراکزی انتفاعی هستند از دسته سازمان های مردم نهاد خارج می شوند.

وی توضیح داد: گاه مرکز درمانی به سازمان های مردم نهاد واگذار می شود به شرط اینکه بنای این سازمان مردم نهاد بر سود بردن نباشد یا سود بردنی در جهت منافع مردمی باشد.

جمالی توصیه کرد: اگر بنای سود بردن نباشد و منافع مردمی ارجحیت داشته باشد، بهینه است که مراکز درمانی و کاهش آسیب به سازمان های مردم نهاد واگذار شود که سیاست بسیار پسندیده ای خواهد بود و ستاد مبارزه با مواد مخدر هم تمام قد از آنان حمایت خواهد کرد.

نحوه جذب مشارکت های مردمی توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر چگونه است؟

مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه ایجاد کانون های حوزه اعتیاد در محله های پرخطر یکی از مهمترین کارهای سال جاری ستاد مبارزه با مواد مخدر است، گفت: اکنون ایجاد ۲۰۰ کانون «یاریگران زندگی» مدنظر است تا با جذب مردم معتمد و مورد ثوق محل، ضمن بررسی اولویت های محله، از محله مراقبت کنند.

وی یادآور شد: در واقع اگر قرار است آموزشی به مردم داده شود از طریق این افراد ارائه شود یا خانواده های بدسرپرست یا دچار مشکلات اقتصادی را مورد صیانت و پوشش قرار دهند. هدف این است با آموزش های لازم به مردم توسط این کانون ها، قبح و زشتی اعتیاد تا حدی پراکنده شود که فروشنده یا مصرف کننده مواد از ترس مردم از عمل خود دست بکشد.

تخصصی کردن سازمان های مردم نهاد اولویت ماست

جمالی با تاکید بر اینکه سازمان های مردمی فعال در حوزه اعتیاد باید تخصصی عمل کنند، توضیح داد: اکنون از میان سه هزار سازمان مردم نهاد، فقط ۳۱ سازمان مردم نهاد به صورت تخصصی در حوزه مبارزه با مواد مخدر فعالیت می کنند. ستاد مبارزه با مواد مخدر هم تمام قد از سازمان های مردم نهاد که به صورت تخصصی فعالیت می کنند حمایت می کند.

صیانت و توانمندسازی افراد قطع سوءمصرف از دیگر عملکردهای کانون های «یاریگران زندگی» است که مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر آن گفت: متاسفانه بهبودیافتگان مواد مخدر در کشور ۲۰ درصد هستند که در ترک باقی می مانند. این افراد نیازمند حمایت های ستادی و مردمی هستند تا هزینه های خرج شده برای ترک از بین نرود.

وی تاکید کرد: اعتقاد به حضور چهره های هنری، ورزشی و سلبریتی های مردمی در راه مبارزه با مواد مخدر هستیم به شرط اینکه وجه سیاسی یا صرفا رسانه ای شدن به خود نگیرند. مردم هم می توانند از طریق تماس با شماره  ۰۹۶۲۸ ابهامات و پرسش های خود را مطرح و پاسخ آن را از مشاوران ستاد دریافت کنند.

گفت وگو از: فاطمه دهقان نیری

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 × یک =