جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۴۴:۴۱
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳

قرائت زیارت عاشورا را یک روز هم ترک نکردم

به گزارش روز چهارشنبه حوزه ایثار و شهادت فرهنگ سار، از دیگر نکات برجسته شخصیت شهید عطاالله اشرفی اصفهانی دید باز، شم سیاسی قوی، آینده نگری، تیزبینی، درایت و فهم بالا بود. وی از آغاز نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در ۱۵ خرداد، فعالانه در صحنه انقلاب و مبارزه حضور داشت و همواره از ارکان […]



به گزارش روز چهارشنبه حوزه ایثار و شهادت فرهنگ سار، از دیگر نکات برجسته شخصیت شهید عطاالله اشرفی اصفهانی دید باز، شم سیاسی قوی، آینده نگری، تیزبینی، درایت و فهم بالا بود.

وی از آغاز نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در ۱۵ خرداد، فعالانه در صحنه انقلاب و مبارزه حضور داشت و همواره از ارکان مبارزه بر ضد رژیم طاغوت بود.

در دوران سیاه ستم شاهی، یک لحظه از مبارزه و مجاهدت دست نکشید و همواره در صحنه جهاد، از «سابقون» محسوب می شد. بعد از انقلاب شکوه مند انقلاب اسلامی نیز، منطقه غرب کشور از حساس ترین و مهم ترین مراکز کشور بود و با توجه به فعالیت ضد انقلاب و عناصر سرسپرده در آن جا، دشمن درصدد ایجاد اختلاف و تفرقه افکنی بود که آیت الله اشرفی با نگرشی قوی، باعث پیوند علما و مردم و وحدت شیعه و سنی شد.

این شهید بزرگوار در سال ۱۲۸۱ هـ.ش، در خمینی شهر اصفهان متولد شد و عطاء اللّه نام گرفت. پدرش مرحوم میرزا اسداللّه از عالمان دین و مردی زاهد بود که زندگی ساده ای داشت. مادرش بانو «نجمه» فرزند مرحوم سید محمد تقی میردامادی، زنی با ایمان و پاک دامن بود. نیاکان آیت اللّه اشرفی اصفهانی، اغلب از عالمان دین بودند و نسب وی، به علمای صدر اسلام می رسید.

شهید آیت الله اشرفی اصفهانی در ۲۳ مهر سال ۱۳۶۱ در حال اقامه نماز جمعه در کرمانشاه با انفجار نارنجک توسط سازمان مجاهدین خلق ایران ترور و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

در تحصیل و فراگیری علوم بسیار کوشا بود
شهید محراب آیت اللّه اشرفی در تحصیل و فراگیری علوم بسیار کوشا بود. خود از این سعی و تلاش به این صورت یاد کرده است که «در نظرم هست که در اصفهان پنجشنبه و جمعه که می شد، درس ها را دوره می کردم. یک حجره ای بود که در گوشه ای واقع شده بود. پرده ای جلوی در آن آویزان می کردم و شب ها گاهی اوقات تا صبح درس ها را دوره می کردم. روزها هم در یک مسجد دور افتاده و خلوت درس ها را دوره می کردم. در قم نیز به آیت اللّه بروجردی گفته بودند که من درس ها را خوب یاد می گیرم و می نویسم، لذا یک بار شخصا به حجره ما تشریف آوردند و با اصرار جزوه های ما را گرفتند و مطالعه کردند» .

یک روز هم خواندن زیارت عاشورا را ترک نکردم
شهید اشرفی عشق و علاقه عجیبی به امام حسین (ع) داشت. خواندن زیارت عاشورا و دل دادگی وی به امام حسین(ع) به گونه ای بود که فرزندشان می گوید: هیچ گاه زیارت عاشورای او قطع نمی شد و دیگران را نیز به این عمل سفارش می کرد. چند بار از زبان خودشان گفتند که «من از وقتی که مکلف شدم، تا به حال یک روز هم خواندن زیارت عاشورا را ترک نکردم» .
 

۱۷ سال اقامت درقم در کنار تحصیل
آیت اللّه اشرفی اصفهانی از اوایل طلبگی در اصفهان شروع به تدریس کرد و در قم نیز در مدت ۱۷ سال اقامت در کنار تحصیل، به تدریس و تعلیم و تربیت طلاب جوان اشتغال داشت. ایشان بعد از انتقال از قم به کرمانشاه و اقامت در آن دیار، به تدریس و تعلیم فقه، اصول و معارف دینی پرداخت.
 

در سنگر نماز جمعه

نقش نماز جمعه در حفظ اسلام و اتحاد مسلمانان، انکار ناشدنی است. با پیروزی انقلاب اسلامی، نماز جمعه اهمیت بیش تری یافت و تبدیل به سنگر انقلاب و مبارزه شد، به طوری که دشمنان اسلام و منافقان به شدت از نماز جمعه می ترسیدند و تیغ کینه و عداوت به روی ائمه جمعه می کشیدند.

در اوایل پیروزی انقلاب، علمای کرمانشاه با نوشتن طوماری، از رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی(ره) خواستند که آیت اللّه اشرفی را به امامت جمعه آن شهر تعیین کنند. امام نیز با شناختی که از سال ها قبل از شهید اشرفی داشتند، خواسته آنان را اجابت کرده و با صدور حکمی، ایشان را به امامت جمعه کرمانشاه منصوب کردند .

میل وافری به حضور در جبهه
شهید اشرفی اصفهانی از آغاز جنگ تحمیلی تا روز شهادت، مسأله جنگ را از مسائل اساسی انقلاب می دانست و از آغاز جنگ تا آخر حیات خویش، میل وافری به حضور در جبهه از خود نشان می داد.

با این که مقامات امنیتی و حفاظتی، از این کار ممانعت می کردند و مصلحت نمی دیدند که ایشان به جبهه ها مسافرت کنند، ولی آن شهید بزرگوار، در هر فرصتی به دیدار رزمندگان می شتافت.

هر گاه در جبهه ها برای رزمندگان سخنرانی می کرد، با یکایک آنان دست می داد، به سنگرهای آنان سر می زد و با ایشان به گفت و گو می نشست. ایشان بارها فرموده بود که «وقتی به جبهه می روم، تا مدتی روحیه ام قوی می شود» و می گفت: «قدرت خدا در جبهه هاست. هر کس می خواهد خدا و دست (قدرت) خدا را ببیند، به جبهه ها برود».

ساختن مدارس، مساجد، یاری رساندن به جنگ زدگان
شهید اشرفی در طول حیات پربرکت خویش، خدمات ارزنده ای از خود به یادگار گذاشت. ساختن مدارس، مساجد، یاری رساندن به جنگ زدگان، حمایت گسترده از مستمندان و… از جمله اقدامات گران سنگ وی بود.

این عالم وارسته و بزرگ، اندیشه و عمل الهی و اسلامی را در هم آمیخت و عمر خود را در خدمت به ملّت مسلمان و حفظ ارزش های اسلامی گذراند.

تاسیس ساختمان مکتب الزهرا(س)، تأسیس مسجد ولی عصر(عج) در خمینی شهر، تأسیس مسجد امام حسین (ع) در خمینی شهر، تأسیس حوزه علمیه امام خمینی (ره)در کرمانشاه، ساختمان مسجد النبی در کرمانشاه و توسعه مسجد آیت اللّه بروجردی در کرمانشاه از جمله اقدامات آیت الله اشرفی اصفهانی بود.

آثار شهید
 شهید اشرفی اصفهانی، فقیه و عالمی خستگی ناپذیر بود که در طول زندگانی ارزشمندش، آثار گران بهایی از خود به یادگار گذاشت. وی پس از کسب علم و دانش و تحصیل در حوزه، بر کرسی تدریس نشسته و شاگردان برجسته ای تربیت کرد.آیت اللّه اشرفی اصفهانی، نه تنها در سنگر تعلیم و تربیت، بلکه در عرصه تحقیق و پژوهش نیز فعالیت های گران سنگی داشته و آثار علمی و قلمی بسیار ارزنده ای از خود به جای گذاشت است از جمله آثار علمی وی عبارتند از البیان، در علوم قرآن، تفسیر قرآن، خلاصه ای از تفاسیر شیعه و سنّی، مجمع الشّتات، در اصول دین و عقاید و کلام، مجموعه ای درباره حروف مقطعه قرآن و کتابی در موضوع غیبت امام عصر(عج).

منافقان مصمم بر کشتن یاران امام و انقلاب
منافقان، وقتی خود را در مقابله با انقلاب اسلامی و امام امت، عاجز و ناتوان یافتند، مصمم بر کشتن یاران انقلاب شدند تا به این طریق، امام(ره) و انقلاب را تضعیف کنند.

آن کوردلان ناکام، در ظهر جمعه ۲۳ مهر سال ۱۳۶۱، در سنگر نماز جمعه کرمانشاه با منفجر کردن نارنجکی، امام جمعه ۸۰ ساله و مجاهد در راه اسلام، آیت اللّه اشرفی اصفهانی را به شهادت رساندند و بدین سان، چهارمین شهید محراب به پیش گاه ابدیت تقدیم شد.

پیکر مطهر این لاله خونین پس از تشییع با شکوه مردم کرمانشاه به اصفهان انتقال داده شده و در گلستان شهدای تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × 5 =