جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۲۷:۱۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

سپیدی زمستان را با کرونا در یلدا سیاه نکنیم

شب یلدا برای بسیاری از ما یادآور خاطرات و دورهمی های خوشی است که فکر کردن به آنها لبخند را میهمان لبانمان می کند و شاید هیچگاه در خیالمان هم نمی گنجید که روزی این دور هم جمع شدن ها بشود زنگ خطر و پهن فرش قرمز برای ویروسی که بزرگ و کوچک و فقیر […]



شب یلدا برای بسیاری از ما یادآور خاطرات و دورهمی های خوشی است که فکر کردن به آنها لبخند را میهمان لبانمان می کند و شاید هیچگاه در خیالمان هم نمی گنجید که روزی این دور هم جمع شدن ها بشود زنگ خطر و پهن فرش قرمز برای ویروسی که بزرگ و کوچک و فقیر و غنی نمی شناسد و تنها هدفش ستاندن جان عزیزانمان است.

دورهمی ها همیشه متهم اول شیوع کرونا در هرمزگان بوده و هست و این روزها نگرانی از بی توجهی و سهل انگاری برخی ها نسبت به رعایت پروتکلهای اجتماعی به ویژه فاصله گذاری فیزیکی با توجه به درپیش بودن شب یلدا و احتمال برگزاری میهمانی های خانوادگی که می تواند وضعیت حساس سلامت جامعه را دچار مشکل نماید، دوچندان شده و حتی تصمیم هایی مبنی بر اعمال برخی محدودیت های اجباری تردد در این شب نیز اتخاذ شده است .

البته ناگفته نماند که این نگرانی ها و اعمال محدودیت های اجباری با توجه به عملکرد برخی ها که همچنان با وجود خطر بالای ابتلا به کرونا و عوارض ناشی از آن، نسبت به رعایت دستورهای بهداشتی سهل انگار هستند، کاملا صحیح و مدبرانه است.

وضعیت شیوع کرونا و خیز آن در هرمزگان نیز همچون دیگر نقاط کشورمان پیش از آغاز طرح جامع محدودیت های هوشمند کرونا بسیار نگران کننده بود که با مشارکت رضایت بخش مردم و اصناف در طول اجرای این طرح ، موفقیت های خوبی حاصل شد و طبق اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی این استان ، سرعت گسترش این ویروس و شمار مبتلایان آن در هفته های اخیر در هرمزگان اندکی کاهش یافته است.

البته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بارها و بارها هشدار داده اند که این کاهش به معنای عادی شدن وضعیت استان نیست و شرایط  هرمزگان بسیار حساس و شکننده است و در صورت بی توجهی مردم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی ، باید منتظر شروع موج جدیدی از شیوع این ویروس باشیم.

جدال سخت ۱۷ هرمزگانی با ویروس کرونا

هماهنگونه که در این گزارش عنوان شد وضعیت هرمزگان پس از اعمال محدودیت های دو هفته ای کرونا، از نظر شیوع و شمار افراد مبتلا روند کاهشی به خود گرفته اما این به معنای عادی شدن شرایط نیست و هم اکنون ۱۷ بیمار مبتلا به کرونا با شرایط وخیم در بیمارستان های استان بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تشریح آخرین وضعیت استان از نظر ابتلا به کرونا گفت: در حال حاضر ۱۴۰ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

دکتر حسین فرشیدی اظهار داشت: از شمار بیماران بستری ۳۶ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که از این شمار حال ۱۷ نفر وخیم است.

 به گفته وی تاکنون (۲۵ آذرماه) ۹۴۵ نفر فوتی مثبت قطعی کرونا در هرمزگان ثبت شده که از این شمار سه فوتی مربوط به ۲۴ ساعت گذشته است.

این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: وضعیت استان بسیار ناپایدار و حساس است و ما نگران دورهمی های خانوادگی مردم در شب یلدا هستیم که می تواند شرایط ناپایدار فعلی را ناپایدارتر کند.

دکتر فرشیدی با بیان اینکه برای کنترل شیوع ویروس کرونا نیازمند مشارکت همه مردم و گروه ها هستیم، گفت: از شهروندان خواستاریم تا شب یلدای امسال از برگزاری هر گونه دورهمی به شدت اجتناب کنند و این سنت دیرینه را با کمی خلاقیت به صورت آنلاین و از طریق فضای مجازی برگزار نمایند.

وی تصریح کرد: بارها اعلام شده که همه مردم و گروه های سنی در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند، اما این خطر برای سالمندان و کودکان، بیماران خاص و دیگر بیماران زمینه ای دوچندان می باشد و از همین رو برای حفظ جان عزیزانمان و گروه های مذکور باید نسبت به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از هرگونه تجمع و میهمانی های خانوادگی به شدت حساس باشیم.

مردم از هرگونه دورهمی در شب یلدا خودداری کنند

هشدار نسبت به وضعیت ناپایدار هرمزگان از نظر شیوع و شمار مبتلایان به ویروس کرونا مساله ای است که استاندار نیز آن را مورد اشاره قرار داده و از مردم هرمزگان خواسته تا از هرگونه دورهمی خانوادگی در شب یلدا خودداری کنند.

فریدون همتی در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه برای شب یلدا دغدغه جدی وجود دارد، گفت: پس از گذشت سه هفته از تشدید محدودیت‌ها در راستای مقابله با کرونا در سطح کشور و همچنین استان، در حال حاضر هرمزگان به لحاظ شیوع این بیماری در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارد.

وی ادامه داد: تشدید محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم در کاهش میزان ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بسیار تاثیرگذار بوده است.

استاندار هرمزگان گفت: از مردم استان خواستاریم با پرهیز از عادی انگاری شرایط، همچنان مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از کرونا را انجام دهند و ضمن استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و موارد بهداشتی، از برگزاری هرگونه مراسم، تجمع، مهمانی، دورهمی، مجالس عروسی و ختم به طور جدی پرهیز کنند.

همتی تاکید کرد: در سواحل هرمزگان نیز نباید هیچ‌گونه تجمعی صورت گیرد و نیروی انتظامی همان‌طور که تاکنون نسبت به اعمال محدودیت‌های اقدام‌های مناسبی داشته، همچنان این روند را ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی مدیران کل دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها، فرمانداران، بخشداران و دهیاران در این زمینه مسوولیت جدی برعهده دارند و ضمن رعایت اصول بهداشتی، هیچ مراسمی نباید توسط دستگاه‌ها برگزار شود.

استاندار هرمزگان تاکید کرد: فرمانداران با همکاری نیروی انتظامی باید همچنان با قاطعیت، رصد و نظارت لازم در خصوص اعمال محدودیت‌های مقابله با کرونا را داشته باشند و در هر جایی که نیاز بود، برخورد قانونی با تخلفات صورت گیرد.

اعمال محدودیت‌های تردد شب یلدا در هرمزگان

جانشین و سخنگوی ستاد استانی مدیریت کرونا در هرمزگان از اعمال محدودیت های تردد در استان در شب یلدا خبر داد.

سعید ناجی با اعلام این خبر به خبرنگاران اظهار داشت: تلاش بسیاری برای کاهش شیوع کرونا در استان انجام شده و نتایج خوبی نیز حاصل شده و از مردم خواستاریم از ترددهای غیرضروری اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه با متخلفان برخورد می شود، افزود: پرهیز از حضور در تجمع ها، استفاده از ماسک و رعایت دیگر نکات بهداشتی تاثیر بسیار مهمی در کنترل کرونا دارد.

ناجی از مردم خواست در شب یلدا در منازل خود بمانند و از شرکت در دورهمی‌ها به شدت خودداری کنند.

لبخندهای یلدا یا اشک های داغدیدگان کرونا

بر هیچکس پوشیده نیست که ویروس کرونا چه بر سر بشر آورده و چه خانواده ها را که داغدار نکرده و چه شغل ها و امیدها را از میان نبرده است و گویی هنوز زمان مشخصی برای پایان آن نمی توان متصور بود و ظاهرا به زندگی در شرایط کرونایی باید عادت کرد.

حال در این عادت کردن ها می توان از امکانات و پیشرفت های حاصل شده در بحث ارتباطات و فناوری برای گرامیداشت سنت ها و یادها از جمله شب زیبای یلدا بهره برد و با برگزاری یک دورهمی خانوادگی و دوستانه آنلاین، در عین حال که به مسوولیت اجتماعی خود نسبت به حفظ واحترام به سلامت دیگران عمل می کنیم ، لبخندی به شیرینی یلداهای سالیان قبل را میهمان لبانمان کنیم و امید آن داشته باشیم که در روزهایی نه چندان دور این ویروس منحوس رخت از این جهان ببندد .

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نوزده − 14 =