جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۲:۰۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

بهره‌مندی ۷۷۶ روستای سیستان و بلوچستان از آب سالم در ۶ سال گذشته

به گزارش فرهنگ سار استقرار و ماندگاری جمعیت روستایی در محل سکونت‌شان آنقدر در همه جای جهان اهمیت دارد که برایش برنامه ها و اقدامات گوناگونی انجام می دهند یکی از موضوعاتی که طی سال‌های اخیر این بودن را تحت الشعاع قرار داده نبود یا کمبود آب آشامیدنی است آبی که حیات فردی ساکنان هر منطقه […]



به گزارش فرهنگ سار استقرار و ماندگاری جمعیت روستایی در محل سکونت‌شان آنقدر در همه جای جهان اهمیت دارد که برایش برنامه ها و اقدامات گوناگونی انجام می دهند یکی از موضوعاتی که طی سال‌های اخیر این بودن را تحت الشعاع قرار داده نبود یا کمبود آب آشامیدنی است آبی که حیات فردی ساکنان هر منطقه به آن بستگی دارد و در صورت نبود و تامین نشدنش سیل جمعیت را به سمت مکان و مهاجرتی می‌کشاند که بتواند آن را تامین کند.

دولت‌ها هم که می‌دانند جمعیت روستایی در تولید و تامین نیازهای استراتژیک کشور و ممانعت از رشد لجام گسیخته شهرها چقدر اهمیت دارند برای جلوگیری از تبعات این موضوع تمرکز بر زیرساخت‌های روستایی را جزو سیاست‌های اولیه خود قراردادند که یکی از این زیر ساخت‌ها تامین آب آشامیدنی برای روستاهای محروم از این نعمت است.

پس از پیروزی انقلاب با وجود سختی‌های مختلف تلاش‌هایی برای آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان انجام شد و مسوولان نظام و دولت‌های گوناگون با اقدامات انقلابی و تمام توان در صحنه آبرسانی به روستاهای این استان پهناور گام‌های بنیادی برداشتند تا جایی که براساس آمار ارائه شده از مراکز مختلف تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از مجموع سه هزار و ۷۳۴ روستای موجود این استان تنها ۱۱۹ روستا با شاخص بهره‌مندی هفت درصد دارای تاسیسات آبرسانی بوده که به برکت انقلاب و خدمات شایسته نظام هم‌اینک سه هزار و ۴۹ روستا دارای آب پایدار و سالم هستند.

شروع سال جدید و طرح‌های آبرسانی روستایی

بهره‌مندی ۷۷۶ روستای سیستان و بلوچستان از آب سالم در ۶ سال گذشته

اواخر فروردین امسال ۲ طرح آبرسانی در دومین هفته پویش «هرهفته_الف_ب_ایران» با حضور ویدیو کنفرانسی وزیر نیرو در سیستان و بلوچستان افتتاح شد طرحهایی که مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب این استان درباره اش گفت: این ۲ طرح شامل آبرسانی به ۲۰ روستای تفتان و فاز چهارم آب شیرین‌کن زاهدان به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب با جمعیت زیرپوشش ۶۳ هزار نفر به بهره‌برداری رسید.

علیرضا قاسمی از راه‌اندازی فاز یک مجتمع چاه احمد تفتان خبر داد و تصریح کرد: مجتمع چاه احمد از توابع بخش نازیل شهرستان تفتان دارای ۳۱ روستا و براساس آمار سال ۹۵ با جمعیتی بیش‌از هشت هزار نفر بوده که با آبرسانی به ۲۰ روستای این مجتمع پنج هزار و ۱۸ نفر از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند می‌شوند.

وی حجم عملیات اجرا شده این پروژه را به میزان ۳۹ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع ۵۰۰ مترمکعب مخزن بتنی، حفر و تجهیز یک حلقه چاه و اجرای ۵۰۰ متر خط برق و نصب ترانس ۵۰ کاوا با اعتبار هزینه شده ۸۴ میلیارد ریال عنوان کرد.
مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تفتان دارای ۲۸۹ روستا با جمعیت ۳۸ هزار نفر است که با وارد مدار قرار گرفتن تاسیسات جدید تعداد روستاهای بهره‌مند از آب آشامیدنی به ۱۴۱ روستا با جمعیت ۲۱ هزار نفر رسید و شاخص بهره‌مندی از این آب در روستاهای شهرستان از ۵۳ به ۶۲ درصد ارتقا یافت.

 تلاش‌های سال‌های قبل

بهره‌مندی ۷۷۶ روستای سیستان و بلوچستان از آب سالم در ۶ سال گذشته

قاسمی با اشاره به مهمترین اقدامات انجام شده طی یک سال گذشته برای آبرسانی روستایی گفت: رفع تنش آبی برای ۸۱ روستا با جمعیت ۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر با افزایش ظرفیت تأمین آب به میزان ۲۱۵ لیتر در ثانیه با حفر و تجهیز چاه از اقداماتی است که به برکت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال گذشته در سیستان و بلوچستان انجام شده است.
وی افزود: رفع بحران از ۶۰ روستایی که پایان اسفند۲ سال پیش گرفتار سیل شده بودند با لایروبی چاه های آب آشامیدنی، مرمت و اصلاح خطوط انتقال و تعویض الکتروپمپ‌های معیوب، رفع تنش آبی از روستاهای دچار افت فشار در طرح آبرسانی به روستاهای سیستان شامل هامون و بخش مرکزی نیمروز، لوتک و ورمال با افزایش ظرفیت تأمین به میزان ۱۰۰ لیتر در ثانیه نیز بعد از یکپارچه سازی شرکت‌های آبفا انجام شد.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان تصریح کرد:  پارسال پکیج فیلتر شنی تصفیه خانه آب آشامیدنی مجتمع تلنگ و تصفیه آب به میزان ۲۱۰ لیتر در ثانیه به بهره برداری رسید، با حفر یک حلقه چاه در منطقه کهیر و اجرای خط انتقال مشکل آب آشامیدنی هفت روستای حیدرآباد و کمبود آب آشامیدنی روستاهای پزم تیاب و پزم مچان با استفاده از آب شیرین کن کنارک حل شد.

وی  بیان کرد: تکمیل ۱۵ کیلومتر خط پمپاژ و انتقال روستاهای مومان و سورکمب کنارک، احیا و بازسازی یک حلقه چاه و حل مشکل کمبود آب آشامیدنی سه روستای نکمبکان، فعالسازی ۵۰ قرارداد اجرایی، ابلاغ خاتمه ۱۰ قرارداد اجرایی با توجه به عدم  پیشرفت مناسب نیز به منظور رفع مشکلات آبی روستاهای این خطه انجام شد.

قاسمی گفت: پارسال ۲۰ فقره قرارداد بزرگ اجرایی به مبلغ ۲ هزار و ۹۰۰میلیارد ریال برای آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان شامل اجرای خطوط انتقال، شبکه توزیع منابع تأمین آب و احداث مخازن ذخیره، خرید لوله و اتصالات به منظور ارتقای سطح بهره‌مندی از آب آشامیدنی و هشت قرارداد مطالعاتی جدید با هدف انجام مطالعه و تهیه نقشه اجرایی برای بخشی از روستاهای این استان منعقد شده است.
وی تصریح کرد: عملیات اجرایی تمامی روستاهای نوار ساحلی شهرستان دشتیاری با جمعیت هفت هزار و ۳۰۰ نفر، هشت روستای مجتمع غرب و شرق بمپور با ۱۸ هزار نفر جمعیت و خطوط انتقال، شبکه توزیع و مخزن ذخیره برای ۱۰ روستای مجتمع دامن نیز آغاز و خطوط انتقال و شبکه توزیع ۲۵ روستای مجتمع دلگان‌ها نیز تکمیل و عملیات انفصال خطوط انتقال جدید به شبکه توزیع  ۱۲۱ روستای زیرمجموعه مخزن صفرزهی از مجتمع تلنگ به منظور وارد مدار کردن تمامی تأسیسات جدید انجام شد.

 ارتقا شاخص‌ها

بهره‌مندی ۷۷۶ روستای سیستان و بلوچستان از آب سالم در ۶ سال گذشته

طبق آمار مستند به دست آمده از شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان شاخص بهره‌مندی آب سالم این استان در روستاها از ۵۹ درصد در قبل از سال ۹۴ به ۷۰ درصد در سالجاری رسیده است.

به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان به منظور دستیابی به میانگین کشوری، در جنوب استان طرح انتقال آب از سد پیشین به ۲۱۷ روستا در دست اجراست که اعتبارات آن از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.
مهرداد عرب‌اول افزود: دولت بر اساس بند “ه” تبصره چهار قانون بودجه اجازه برداشت ۲ میلیارد و ۷۹۵ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی را دارد که از این میزان ۱۰۰ میلیون یورو به حوزه آب روستایی و عشایر کشور اختصاص پیدا کرد که ۱۲ مجتمع آبرسانی روستایی سیستان و بلوچستان مشمول این طرح می شود.
وی خاطرنشان کرد: اعتبارات مصوب فصل آب از ۹۱۵ هزار و ۶۴۸میلیون ریال در سال ۸۷ به پنج میلیون و۲۵۱ هزار و ۱۳۳میلیون ریال در سال گذشته رسیده است.

آب حیات روستا

ماندگاری در روستاها مهم است این را نه تنها کارشناسان مردم شناسی و جمعیت شناسی می گویند بلکه تمام متخصصان و نظریه پردازان جهانی روزها بر این امر قلم زده‌اند اما این ماندگاری به خدمات کافی و مناسب نیاز دارد اگر بخواهیم روستاهای آباد در سیستان و بلوچستان داشته باشیم که صدای کودکانشان همسو با نواهای طبیعت روح هستی را به جریان بیاورد باید یکی از این خدمات که آب اشامیدنی است به صورت مناسب و حداکثری در اختیار این افراد قرار گیرد.

 دولت در طی سال‌های گذشته اقدامات گوناگونی برای آبرسانی روستایی سیستان و بلوچستان انجام داده و در کنار همه آمار و ارقام خدمات نظام در آبرسانی روستایی این استان جدیدترین اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که از سال‌ ۹۴ تا کنون ۷۷۶ روستا با جمعیت ۲۲۴ هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند شده اند که از این تعداد ۳۰۰ روستا با جمعیت  بیش از ۹۰ هزار نفر تنها در سال گذشته آبرسانی شده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

8 − 7 =