جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۲:۵۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

سرزمین زیتون ایران پس از ۳۱ سال هنوز داغدار است

به گزارش فرهنگ سار، ۳۱ سال پیش در چنین روزی، ساعت ۰۰:۳۰ بامداد پنجشنبه آخرین روز فصل بهار زلزله ای با قدرت ۷.۳ ریشتر در عمق ۱۹ کیلومتری زمین در منطقه البرز به وقوع پیوست.  این زلزله  که در شهرهای منجیل، رودبار، لوشان در استان گیلان و  طارم زنجان رخ داد، ۷۰۰ روستا را ویران کرد و به ۳۰۰ […]



به گزارش فرهنگ سار، ۳۱ سال پیش در چنین روزی، ساعت ۰۰:۳۰ بامداد پنجشنبه آخرین روز فصل بهار زلزله ای با قدرت ۷.۳ ریشتر در عمق ۱۹ کیلومتری زمین در منطقه البرز به وقوع پیوست.
 این زلزله  که در شهرهای منجیل، رودبار، لوشان در استان گیلان و  طارم زنجان رخ داد، ۷۰۰ روستا را ویران کرد و به ۳۰۰ روستای دیگر آسیب زد.
در این واقعه دردناک ۳۵ هزار نفر  چشم از زندگی بستند و ۶۰ هزار نفر زخمی  و ۵۰۰ هزار نفر بی خانمان شدند.
بر اثر این زلزله، ۱۰۰ هزار خانه خشتی و گلی با خاک یکسان شدند و تعدادی دیگر نیز خسارت قابل توجهی دیدند که دیگر قابل سکونت نبود.
 این زمین لرزه هولناک خسارت های قابل توجهی به تاسیسات و اماکن عمومی در استان‌های گیلان و زنجان وارد کرد به طوریکه ارتعاشات حاصل از امواج لرزه‌ای در استان‌های گیلان، قزوین و زنجان و همچنین بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، اردبیل، مرکزی، مازندران، سمنان، همدان و کردستان به مدت حدود ۶۰ ثانیه احساس شد.
با نبود زیرساخت های استاندارد و منازل مسکونی مقاوم سازی شده و عدم ارائه آموزش های آمادگی در برابر مخاطرات، قبل از زلزله کودکانی آواره، بدون پدر و مادر و چه خانواده هایی بی خانمان شدند که پس از گذشته ۳۱ سال هنوز این داغ تازه و این واقعه تلخ در دل تاریخ ایران هنوز هم درد دارد.
این سالروزهای هولناک و دلخراش نباید از اذهان و برنامه های مسئولان استان زنجان محو شود و به یاد آورند که با وجود خانه های خشتی و گلی چه تعداد از هموطنانمان در چشم به هم زدنی از دنیا رخت بربستند که اگر مقاوم سازی منازل روستایی انجام شده بود، شاهد چنین حادثه تلخی نبودیم.

۵۱ هزار خانوار روستایی از تسهیلات طرح ویژه بهسازی ومقاوم سازی مسکن استفاده کرده اند
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: این نهاد از سال ۱۳۸۴ با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی به صورت جدی به مقاوم سازی مساکن روستایی پرداخته چرا که نقش مهمی در پیشگیری از بروز بحران بر عهده دارد.
رضا خواجه ای یادآوری کرد: این نهاد برای مقابله با تهدید بلایای طبیعی عملیات پیشگیری پیش از وقوع حوادث را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونتگاه های آسیب‌پذیر روستایی همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه را در دستور کار خود قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۵۱ هزار خانوار روستایی در استان زنجان از این تسهیلات به منظور بهسازی ومقاوم سازی واحدهای مسکونی خود استفاده کرده اند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: برنامه ‌ریزی ‌های‌ کوتاه‌ مدت‌ و بلند مدت‌ برای مقاوم‌ سازی‌ خانه های روستایی و تثبیت و ایمن سازی روستاهای در معرض خطر از دیگر اقدامات این نهاد در پیشگیری و کاهش اثرات بلایای طبیعی است.
خواجه ای با تاکید بر اینکه بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی قبل از بحران باید جدی گرفته شود، اظهار داشت: با تحقق این مهم خسارت های جانی و مالی ناشی از حوادث طبیعی به حداقل می رسد، که باید زمینه های آسیب پذیری در زمان بحران ها را بشناسیم و با رفع آن آسیب ها را به حداقل برسانیم.
وی افزود: سال گذشته پنج هزارو ۸۳ واحد مسکونی روستایی تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن و تسهیلات حوادث دریافت و اقدام به مقاوم سازی کرده اند.
به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، ۹۲ هزار و ۶۷۸ واحد مسکونی روستایی در استان شناسایی شده که تاکنون ۵۱ هزار واحد در مقابل زلزله مقاوم سازی شده اند که در تلاش هستیم با ترویج فرهنگ مقاوم سازی ساخت و سازها در مناطق روستایی این روند افزایش پیدا کند.
خواجه ای، میانگین مقاوم سازی واحدهای مسکونی در سطح کشور را ۴۱ درصد و در استان زنجان ۵۴ درصد بیان کرد و افزود: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز نزدیک ۲۶هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن استان مقاوم‎سازی شده است.

برای کاهش آسیب های ناشی از بالایای طبیعی آموزش می دهیم
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: برگزاری دوره های آموزشی موجب توانمندسازی جامعه برای واکنش به موقع افراد آموزش دیده به منظور جلوگیری از تلفات جانی و خسارت های مالی گسترده در بحران شده و آمادگی در برابر مخاطرات، اقدامی اولیه برای ایجاد تاب آوری مردم مناطق و محلات در برابر آسیب های محیطی، حوادث و سوانح است.
سید قاسم موسوی یادآوری کرد: با این اقدام می توانیم به افزایش سرانه آموزشی شهروندان، پاسخگویی و واکنش سریع و به موقع در برابر حوادث و بحران ها با ظرفیت سازی و توانمند کردن جوامع محلی کمک قابل توجهی کنیم.
وی ادامه داد: طی ۲ سال گذشته برای بیش از ۳۲ هزار و ۱۰۰ نفر در سطح استان زنجان یکهزار و ۸۴۲ دوره آموزشی برگزار کرده ایم.

خانه های هلال را برای افزایش تاب آوری جوامع شهری و روستایی راه اندازی می کنیم
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: افزایش تاب آوری جوامع شهری، روستایی و محلات، استفاده از ظرفیت محلات و روستاها برای تسریع در پاسخگویی به حوادث و سوانح و بالابردن توان خودامدادی مردم در مقابله با حوادث، ساماندهی، جذب، آموزش و مدیریت نیروهای داوطلب در حوادث و سوانح از اهداف راه اندازی خانه های هلال است.
موسوی افزود: تربیت تیم های امدادی جامعه محور و داوطلب در جوامع محلی با رویکرد تربیت نیروهای پاسخگوی اولیه در ساعات آغازین حوادث، مکان یابی و جانمایی فضاهای مناسب برای اسکان اضطراری آسیب دیدگان در حوادث و سوانح و بهره گیری از ظرفیت خانه های هلال برای مدیریت و هدایت کمک های مردمی در حوادث و سوانح از دیگر اهداف تاسیس خانه های هلال در استان زنجان است.
وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰۰ خانه هلال در مناطق شهری، روستایی، محلات و ادارات راه اندازی و برای اعضای آن آموزش های مورد نیاز از گروه های سنی کودکان تا بزرگسالان ارائه شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه راه اندازی خانه های هلال در سطح کشور مورد تاکید رئیس جمهوری و رئیس جمعیت هلال احمر کشور است، گفت: بهره مندی شهروندان از آموزش همگانی و کمک های اولیه در سطح روستاها موجب مدیریت درست و صحیحی از حوادث توسط این افراد در ساعت اولیه تا رسیدن نیروهای امدادی می شود و هدف از راه اندازی این خانه ها گسترش جمعیت هلال احمر در مناطق مختلف استان زنجان است تا بتوانیم در حوادث و سوانح از این  پایگاه ها به عنوان مرکز عملیاتی استفاده کنیم.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × دو =