شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۲۷:۳۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

تقویت قدرت بین‌المللی ایران با پشتوانه مشارکت حداکثری در انتخابات

به گزارش فرهنگ سار، زنگ آغاز انتخابات در کمتر از چندروز دیگر به صدا درمی‌آید و سرنوشت ملی در روز ۲۸ خرداد با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا تعیین می‌شود.  حضور در انتخابات به‌ عنوان مهم ترین اصل مردم سالاری و حق قانونی مردم است که با توجه به شرایط […]



به گزارش فرهنگ سار، زنگ آغاز انتخابات در کمتر از چندروز دیگر به صدا درمی‌آید و سرنوشت ملی در روز ۲۸ خرداد با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا تعیین می‌شود. 

حضور در انتخابات به‌ عنوان مهم ترین اصل مردم سالاری و حق قانونی مردم است که با توجه به شرایط جامعه و تلاش دشمن برای کمرنگ شدن حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای، باید دشمن را ناامید و با آرمان های نظام و انقلاب عهد دوباره ببندیم و سکان سیاسی کشور را به فرد اصلح بسپاریم. 

انتخابات همواره از مهمترین رویدادهای سیاسی هر کشور است و در ایران نیز از بعد انقلاب تاکنون ۳۷ دوره انتخابات برگزار شده است که اولین آن همه پرسی نظام جمهوری اسلامی در فروردین سال ۵۸ و آخرین نیز انتخابات یازدهمین دوره مجلس اسلامی در اسفندماه ۹۸ بود.

در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ نیز برگ دیگری از افتخارات ملت غیور ایران برای جهانیان به نمایش گذاشته می‌شود و مردم برای انتخاب سکاندار اجرایی کشور و اعضای شوراهای شهر و روستا با حضور پرشور در پای صندوق‌های رای حماسه‌ای دیگر خلق خواهند کرد.

اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به عنوان یکی از اقشار نقش آفرین و تاثیرگذار جامعه شناخته می‌شوند که علاوه بر حضور در صحنه‌های علمی، در صحنه‌های اجتماعی نیز نقش بسیار موثری را برعهده دارند. 

این قشر تاثیرگذار هم‌اکنون نیز در حال ایجاد شور انتخاباتی برای تقویت مشارکت حداکثری و ایجاد امید در جامعه هستند تا بتوانند آینده خود را با انتخاب یک فرد توانمند، به بهترین شکل ترسیم کنند.

حضور مردم در پای صندوق های رای علاوه بر افزایش عزت ملی، جایگاه بین‌المللی و ارتقای امنیت ملی کشور، موجب ناامیدی دشمنان می‌شود. 

در زمانی که کشور در تب و تاب انتخاباتی قرار دارد و در زمانی‌که چشم‌ تمام دنیا به ویژه آزادیخواهان جهان به انتخابات ١۴٠٠ در ایران خیره شده، اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان نیز بر مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید دارند و به‌دنبال ایجاد شور انتخاباتی هستند.

در استان سمنان برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۴۰۰، تعداد ۵۱۹ هزار و ۵۴۰ نفر واجد شرایط رای دادن وجود دارد که از این تعداد ۲۶۲ هزار و ۸۱۷ نفر مرد و ۲۵۶ هزار ۷۲۳ نفر زن هستند.

متولدین ۲۸ خرداد ۱۳۸۲ و قبل از آن می توانند در انتخابات ۲۸ خرداد شرکت کنند و از مجموع ۱۰ هزار و ۹۰۶ رای اولی در استان واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا پنج‌هزار و ۳۳۷ دختر و ۵ هزار و ۵۶۹ پسر هستند.

تقویت قدرت بین‌المللی ایران با پشتوانه مشارکت حداکثری در انتخابات

مناظره های انتخاباتی فرصت خوبی برای تطبیق حرف و عمل نامزدها است

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان بیان کرد: مردم عملکرد قبلی نامزدهای انتخاباتی را با حرفها و برنامه های اعلام شده تطبیق می‌دهند و بدون شک صداقت را در آنان به‌خوبی تشخیص می‌دهند. 

محمد دهقان طزره تصریح کرد: مناظره های انتخاباتی در قضاوت کلی مردم بسیار مناسب و مفید است و در گزینش کاندیدای اصلح موثر است؛ هر چند که با توجه به علائق و سلیقه های مختلف، رضایت همگانی را به‌دنبال نخواهد داشت.

وی ادامه داد: فقدان کنترل احساسات، غلبه فشارهای مختلف و جو روانی حاکم بر کاندیداها و طرفداران آن برخی بی اخلاقی ها را در جامعه افزایش داده است.

دهقان طزره با اشاره به اینکه در مناظره‌های انجام شده عیار نامزدها مشخص شد، اظهار داشت: برخی صحبت های نامزدها به‌گونه ای بود که به شعور و ادراک مردم اهانت شد و به گونه ای مردم مورد خطاب واقع شدند که انگار چیزی نمی فهمند، حافظه تاریخی آنان پاک شده است و تناقض بین گفتار و کردار را درک نمی‌کنند که برای جامعه ما امری ناپسند بود. 

مردم به دنبال ایجاد دولت پرتلاش و کارآمد هستند 

دهقان طزره به اهمیت مشارکت حداکثری اشاره و اضافه کرد: برای مشارکت حداکثری در انتخابات متغیرهای مختلفی موثر است که برخی از این متغیرها مربوط به عملکرد مسوولان گذشته خواهد بود که در میل و رغبت مردم در مشارکت های مدنی بسیار موثر است، ولی در حال حاضر آگاهی بخشی به مردم مهمترین مولفه تاثیرگذار است زیرا همه مردم به راستی به دنبال خیر و سعادت هستند و دولت پرتلاش و کارآمد را می خواهند.

وی افزود: سربلندی ایران، رونق اقتصادی و کسب و کار مناسب آرزوی ایرانیان است که تحقق این آرمان و آرزو منوط به انتخاب درست و مشارکت حداکثری مردم است که موجب افزایش قدرت سیاسی کشور در روابط داخلی و معادلات بین المللی می‌شود.

وی، قهر انتخاباتی را امری نادرست به دلیل غلبه قوای احساسی بر قوای عقلانی دانست و گفت: مردم از عملکرد گذشته بسیاری از مسئولان دلخورند و سرمایه اعتماد به مسئولان خدشه‌دار شده و به همین دلیل انگیزه مشارکت کمرنگ شده است، در حالی که مردم باید بدانند عملکرد نامناسب مسوولان گذشته، نتیجه انتخاب نادرست، نبود نظارت عمومی و نتیجه فقدان مطالبه گری مردم بوده است. 

دهقان طزره خاطرنشان کرد: از سویی دیگر نمی توان تاثیر مشارکت مردم را منکر شد و مردم باید بدانند که مشارکت فعال و آگاهانه در انتخابات تاثیر مستقیم در آینده تک تک افراد خواهد داشت. 

آینده کشور مهمترین دلیل برای مشارکت مردم است

دهقان طزره بیان کرد: باید پذیرفت قدرت مردم بسیار بالاست و در صورت اتحاد، همدلی، انتخاب هوشمندانه ، مطالبه گری، پرسش گری از مسوولان، بی تفاوت نبودن نسبت به عملکرد مسوولان و حضور در صحنه های اجتماعی و سیاسی، می توان آینده بهتری را برای کشور رقم زد و حتی مسوولان بی تفاوت، بی خیال و بی کفایت را در مسیر قرار داد و وادار به کار و تلاش کرد. 

وی افزود: در شرایط کنونی مردم مسوول پرتلاش و انقلابی می خواهند نه فردی که به بهانه های واهی و فرافکنی های مختلف از زیر بار مسئولیت فرار کند و خود را پاسخگو نداند.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان تصریح کرد: حضور در انتخابات و مطالبه مردم باعث می‌شود که بسیاری از افراد کم بضاعت جرات عرضه خود برای پذیرش مسئولیت های سنگین نداشته باشند. 

تقویت قدرت بین‌المللی ایران با پشتوانه مشارکت حداکثری در انتخابات

رییس جمهور آینده فعالیت خود را بر محور علم و تخصص استوار کند 

عضو هیات علمی و رییس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان گفت: در زمینه‌های علمی می‌توان از رئیس جمهور آینده انتظارهای متعددی داشت ولی این توقعات باید با توجه به امکانات موجود و شرایط جامعه و قلمرو اختیار رئیس جمهور و سایر محدودیت‌ها و جوانب باشد. 

رمضان دهقان ادامه داد: انتظار از رئیس جمهور نباید آرمانی، غیرعملی و شعارگونه باشد و در عین حال رئیس جمهور آینده اگر در مباحث علمی با توجه به اختیارات خود گام بردارد می تواند نقش موثری در توسعه کشور داشته باشد. 

وی اضافه کرد: رییس جمهور آینده باید فعالیت خود را بر محور علم، دانش و تخصص استوار سازد، جامعه را قانون مند و منظم شکل دهد که یکی از بنیادهای توسعه در هر جامعه ای نظم و احترام به قانون است. 

دهقان تصریح کرد: منتخب آینده مردم باید خلاء و نقص ها را با بهره گیری از کارشناسان و نظرات عموم مردم بهتر بشناسد و راهکارهای عملی در رفع آن را به کار گیرد و با ایجاد حس اعتماد در بین سایر قوا و مجموعه‌ حکومتی، مدبرانه در جهت ایجاد هماهنگی و توازن در مراکز تحت مسوولیت خود بکوشد. 

وی افزود: مردم انتظار دارند تا رییس جمهور کشور با پرهیز از افراط و تفریط اهداف خود را در جهت مصالح و توسعه کشور با در نظر گرفتن مبانی دینی دنبال کند. 

دهقان، حضور حداکثری مردم در انتخابات را از جنبه های متعدد دارای اهمیت و بیانگر علاقه و ارتباط مردم با حکومت دانست و اظهار داشت: رضایت عمومی نسبت به عملکرد کلی حکومت و نظام و احساس مسوولیت مردم نسبت به مسائل اجتماعی خود از دیگر موارد اهمیت مشارکت حداکثری است. 

وی عنوان کرد: به طور کلی در همه کشورها مشارکت مردم در انتخابات اعم از ریاست جمهوری و سایر انتخابات موجه و موثر تلقی می‌شود و بدون شک جایگاه و اعتبار چنین کشوری در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای بالا می‌رود. 

عضو هیات علمی و رییس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان گفت: دولت ها از نظر ماهیت اعمال قدرت به استبدادی و مردم سالار تقسیم می‌شوند و انتخابات و حضور گسترده مردم علاوه بر سایر مزایا چنین کشوری را مردم سالار و مردمی جلوه گر می‌کند.

کاندیداها اخلاقی رفتار و سخنرانی کنند

‌عضو هیات علمی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان گفت: نامزدهای انتخاباتی در تبلیغات خود متوسل به روش های غیراخلاقی و به نوعی فریب افکار عمومی نشوند و برنامه های اجرایی و عملیاتی خود را در چارچوب اختیارات قانونی اعلام کنند.

داود داداش نژاد اضافه کرد: شرکت در انتخابات وظیفه شرعی و حق ملی هر یک از اعضای جامعه است و آحاد ملت نسبت به این وظیفه و حق خود نباید بی تفاوت باشند. 

وی تصریح کرد: بدون شک افرادی که با صندوق انتخابات قهر کردند باید بدانند تنها با شرکت در انتخابات می توان در سرنوشت کشور تاثیرگذار بود و مردم سالاری دینی را تحقق بخشید. 

داداش نژاد به انتظارات خود از رئیس جمهور آینده اشاره کرد و گفت: نامزدها برنامه‌های عملیاتی را به مردم ارائه کنند و پس از پیروزی در انتخابات هم ولایتمدار، اخلاقمدار، صادق و در قبال عملکرد خود پاسخگو باشد. 

تقویت قدرت بین‌المللی ایران با پشتوانه مشارکت حداکثری در انتخابات

قهر با انتخابات، پشت کردن به اصالت‌های ملی است

استاد دانشگاه آزاد اسلامی دامغان قهر نسبت به انتخابات را همچون قهر با اعضای خانواده در بعد ملی دانست و گفت: عدم مشارکت در انتخابات به نوعی پشت کردن به اصالت‌های ملی تلقی می‌شود و فقدان حضور و مشارکت در تعیین سرنوشت در ۲ بعد اساسی ارتقای ضریب حضور و انتخاب اصلح موثر است. 

سیدرضا جز مومنی بیان کرد: با عدم مشارکت ناخواسته به حذف خود از جرگه مردم به عنوان خانواده ملی کمک کرده‌ایم که مسلماً خطا است و از سویی عدم دخالت در انتخاب فرد صالح، می‌تواند منجر به انتخاب فردی با قدرت و درایت کمتر شود و در یک دوره انتخاباتی، سرنوشت ملی دچار کم توجهی و یا سوءمدیریت احتمالی گردد.

وی افزود: دانشگاه با تعیین وظیفه نخبه‌پروری و توقع جامعه از محیط‌های علمی برای توسعه مرزهای دانش و دستیابی به آخرین فنون و فناوری های نوین جهان امروز، موقعیت برجسته‌ای است که باید مورد توجه ویژه بالاترین مقام اجرایی کشور باشد زیرا بخش وسیعی از جامعه در قالب دانشجو، دانش‌آموخته، استادان و کارکنان دانشگاه‌ها در حیطه آموزش، پژوهش و تحقیقات بنیادی و تولیدهای دانش‌بنیان در تمامی عرصه‌های مورد نیاز جامعه به ویژه در زمینه‌های کشاورزی، صنعت، رفاهی، نظامی و تامین و تضمین امنیت بین‌المللی با دانشگاه‌ها مرتبط هستند.

جز مومنی خاطرنشان کرد: دولت بعدی می‌تواند با تعیین سرنوشت کنکور، یکسان‌سازی تمامی موسسات دولتی و غیردولتی، رفع تبعیض‌ها، توجه ویژه به علوم انسانی، توسعه دانشگاه‌های مهارتی، تخصیص فرصت ملی در کارآفرینی ملی و مهارت‌محوری همراهی کند.

مناظرات تلویزیونی سبب آگاه‌سازی ملت در انتخاب اصلح بود  

جزمومنی تصریح کرد: مناظره‌ها می‌تواند سبب آگاه‌سازی مردم در تعیین سرنوشت، ایجاد فرصتی برای نامزدها در دعوت ملی با رعایت ادب سیاسی، اشاره به دشمن‌شناسی و اهداف استکبار و صهیونیسم در طرح جلوگیری از حضور مردم در انتخابات، یادآوری ضررهای اساسی در بعد ملی و بین‌المللی در سرمایه‌گذاری اجانب به منظور دخالت در سیاست‌های داخلی نظام جمهوری اسلامی و راهگشای ملت در مشارکت ملی و حضور در انتخابات باشد.

وی اظهارداشت: مناظره باید با هدف تعیین قدرت نامزدها برآمده از سواد، معلومات، تجارب و ارزشمندی در نگاه ملی باشد، ولی متاسفانه نوعی از رویارویی افراد و جریان‌های سیاسی را شاهد بودیم. 

جزمومنی اضافه کرد: مناظره در ایران در قالب تلاش برای حذف رقیب اتفاق می‌افتد در حالی که در ادبیات سیاسی باید با ابراز قدرت خود شکل بگیرد. 

این استاد دانشگاه در پایان صحبت خود بیان کرد: مناظره‌های انجام شده اگر چه راهگشا در انتخاب است ولی با توجه به فرصت کم نمی‌تواند ادعاهای افراد را ثابت کند و به شکلی، معادله انتخاب کمی سخت‌تر می‌شود که نیازمند بینش سیاسی ملت است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هجده − 11 =