جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۸:۵۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

سایه کرونا بر زندگی معلولان

به گزارش فرهنگ سار، هر کس به طریقی از این مهمان ناخوانده ضربه خورده، یکی عزادار عزیزانش شده و دیگری شب‌های زیادی را میان خواب و بیداری در انتظار به هوش آمدن عزیزش به صبح می‌رساند، خیلی‌ها روزهاست که کسب و کارشان از رونق افتاده و از فکر تامین‌ مخارج زندگی خواب به چشم‌شان نمی‌آید. این […]



به گزارش فرهنگ سار، هر کس به طریقی از این مهمان ناخوانده ضربه خورده، یکی عزادار عزیزانش شده و دیگری شب‌های زیادی را میان خواب و بیداری در انتظار به هوش آمدن عزیزش به صبح می‌رساند، خیلی‌ها روزهاست که کسب و کارشان از رونق افتاده و از فکر تامین‌ مخارج زندگی خواب به چشم‌شان نمی‌آید.

این ویروس هزار چهره حتی به روابط عاطفی بین انسان‌ها هم رحم نکرد و پدران،  مادران و فرزندان زیادی را دور از هم کرد طوریکه ماههاست در حسرت بغل کردن همدیگر و یا دورهمی‌هایی بدور از ترس و استرس هستند.
اما در این میان، معلولان بیشتر از سایر اقشار از این مهمان ناخوانده ضربه خوردند، قشری که پیش از این اگر تفریحاتی هر چند کوتاه داشتند و گاه گاهی از خانه بیرون می‌آمدند امروز از ترس ابتلا به این ویروس، کاملا خانه‌نشین شده و تنها تر از همیشه روزگار می‌گذرانند.
قشر معلول در شرایط عادی نیز با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم می‌کنند و با چالش‌هایی در زندگی مواجه هستند اما امروز با شیوع این ویروس و تعطیلی مراکز فرهنگی،  تفریحی و ورزشی آسیب‌هایی به مراتب جدی‌تر به زندگی شان وارد شده است.

فراموش شدگان
مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان معتقد است ویروس کرونا بر زندگی تک تک معلولان سایه انداخته و به نوعی زیست را برایشان سخت‌تر از گذشته کرده است.

سینا کریمی کردستانی اظهار داشت: قشر معلول خود بدلیل عدم مناسب‌سازی و فرهنگ‌سازی در جامعه بیشتر در خانه محبوس هستند و حال با شیوع ویروس کرونا خانه‌نشین تر شده‌اند اگر قبلا ترددی در خیابان و حضور در اجتماع داشتند امروز آن هم قطع شده است.

وی افزود: کرونا زندگی هر کدام از معلولان را به نوعی درگیر کرده چون این افراد معمولا به تنهایی و بدون هماهنگی و کمک دیگران نمی‌توانند از منزل خارج شوند بنابراین این روزها بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان اضافه کرد: بسیاری از معلولان به جز درد و رنج معلولیت با مشکلات  و بیماری‌های دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند و نیازمند درمان هستند حال آنکه امروز تمام انرژی‌ها در زمینه درمانی (مطب‌ها و بیمارستان‌ها) به سمت علاج کرونا رفته و عملا این قشر به دست فراموشی سپرده شده‌اند.
وی یادآور شد: اکثر معلولان با تحرک، انجام حرکات ورزشی و دریافت خدمات حمایتی و توانبخشی زندگی می‌کنند و اگر این فرآیند تعطیل شود دچار مشکلات بیشتری خواهند شد و چه بسا جان خود را نیز از دست بدهند حال از زمان شیوع کرونا تمام این‌ برنامه‌ها یا کنسل و یا خیلی کمرنگ شده است.

کریمی کردستانی با بیان اینکه بهزیستی تنها سازمانی است که در حد توان خدمات خود به این قشر به صورت مجازی نیز ارائه می‌کند، گفت: هیچ ارگان و دستگاه دیگری به معلولان و مشکلات آنان توجه‌ نکرده و عملا آنان را فراموش کرده‌اند.

افراد دارای معلولیت همانند سالمندان بنا بدلایلی همچون وجود اختلال در ساختار جسمی و ذهنی، بیماری‌های زمینه‌ای ناشی از معلولیت و محدودیت در رعایت دستورالعمل‌های خود مراقبتی و وابستگی به دیگران برای پاره‌ای از فعالیت‌های روزمره در مواجهه با بیماری‌های واگیردار از جمله کرونا آسیب‌پذیرتر بوده و در صورت ابتلا عوارض بیشتری را متحمل خواهند شد.
از طرف دیگر مراکز مراقبتی و نگهداری توانبخشی به عنوان کانون‌های تجمعی و همه‌گیری و ابتلای گروهی خطرساز هستند لذا نیازمند اتخاذ تمهیدات خاصی برای محافظت و جلوگیری از شیوع بیماری و در صورت ابتلا انجام اقدامات آنی و ضربتی در فرآیند کنترل زودهنگام آن هستند که در این زمینه سازمان بهزیستی به عنوان متولی ارائه خدمات به این قشر اقداماتی را انجام داده است.

تداوم خدمات بهزیستی

معاون امور توانبخشی بهزیستی کردستان در این ارتباط گفت: این سازمان همانند سال‌های گذشته که برای پیشگیری از بیماری‌های واگیرداری چون آنفلوآنزا، وبا و …‌برنامه‌ریزی می‌کرد از ابتدای بروز شیوع ویروس کرونا و حتی قبل از ورود آن به کشور با تشکیل کمیته‌های ملی و استانی پیشگیری و کنترل در جامعه هدف را آغاز کرد.

مژگان مشفق افرود: فعالیت‌های بهزیستی در زمان شیوع ویروس کرونا در چهار حیطه آموزش و مشاوره، مراقبت و درمان، معیشت و رفاه و همکاری‌های میان‌بخشی و فرابخشی دسته‌بندی شده و خدمات زیادی در قالب این بخش‌ها به معلولان ارائه می‌شود.

وی تهیه، تدوین و ارسال بسته‌های الکترونیک، چندرسانه‌ای، فیزیکی ویژه گروه‌های با نیاز ویژه معلولین با تمرکز بر ابعاد مختلف بهداشتی، روانی و اجتماعی، تهیه و توزیع بروشورهای آگاه‌سازی ویژه خانوادهای معلولان روستایی، راه‌اندازی سامانه تلفنی ۱۴۸۰ برای پیشگیری از اضطراب ‌و رصد آمار روزانه ابتلا و فوت در مراکز تحت نظارت و مداخله در مواقع ضروری را از جمله خدمات ارائه شده، اعلام کرد.

مشفق با بیان اینکه در این مدت بررسی علایم حیاتی، ارزیابی سلامت و غربالگری گیرندگان خدمت در مراکز با جدیت انجام می‌شود، یادآور شد: بیشتر خدمات آموزشی و توانبخشی و ویزیت در منزل به سمت شیوه‌های مجازی و تلفنی سوق داده شد ضمن اینکه در صورت نیاز  به حضور در منزل، مراجعه حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی کردستان تاکید کرد: پرداخت کمک هزینه‌های مراقبتی با عناوین کمک هزینه‌های بهداشتی و کمک معیشتی، توزیع بسته‌های بهداشتی، سبدهای غذایی و بسته‌های حمایتی و معیشتی به آنان و حمایت از مراکز خدمات توانبخشی و مراقبتی، آموزشی و کارگاه‌های غیردولتی به منظور حفظ و ارتقای ساختار خدماتی مراکز به معلولان و سالمندان از دیگر خدمات ارائه شده است.

وی با بیان اینکه بهزیستی همانند گذشته به معلولان خدمات‌رسانی می‌کند، اظهار داشت: بررسی آمارهای ابتلا و فوت ناشی از کرونا در جمعیت زیرپوشش سازمان بهزیستی بیانگر تلاش شبانه روزی مسوولان، کارکنان و شرکای کاری متولی امور معلولان و اثربخشی اقدامات انجام شده است.

رفع مشکلات و موانع موجود بر سر راه جامعه معلولان بویژه در این شرایط کرونایی به تنهایی از عهده یک سازمان و ‌نهاد بر نمی‌آید و همت و تلاش جمعی مسوولان را می‌طلبد.

در حال حاضر حدود ۴۵ هزار معلول در استان کردستان زیرپوشش خدمات سازمان بهزیستی هستند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۶۹۵ نفر مستمری بگیر هستند ضمن اینکه ۱۸ هزار و ۳۶ نفر از این تعداد معلول روستایی بوده و از طریق cbr شناسایی شده‌اند.

سازمان ملل متحد سوم دسامبر برابر با ١٣ آذرماه را به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری کرده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

14 − دوازده =