دوشنبه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۰:۵۳:۳۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹

روی سرخ بوشهر از سهل‌انگاری‌های کرونایی

چندین بار از زمان شیوع، توصیف سرعت سرایت کرونای انگلیسی را از کارشناسان و مسئولان درمانی شنیده‌ایم اما اکنون تغییر رنگ کرونایی شهرستان‌ها در عرض چند روز، این سرعت انتشار را برایمان به نمایش گذاشته است. اکنون ۸۰ درصد از شهرستان‌های استان بوشهر قرمز شده است، در حالی که تا ۵ روز گذشته تنها ۴ […]



چندین بار از زمان شیوع، توصیف سرعت سرایت کرونای انگلیسی را از کارشناسان و مسئولان درمانی شنیده‌ایم اما اکنون تغییر رنگ کرونایی شهرستان‌ها در عرض چند روز، این سرعت انتشار را برایمان به نمایش گذاشته است. اکنون ۸۰ درصد از شهرستان‌های استان بوشهر قرمز شده است، در حالی که تا ۵ روز گذشته تنها ۴ شهر با وضعیت نارنجی داشت و ۶۰ درصد استان زرد بود.

سرایت کرونا در این استان بوشهر مرزهای سرعت را طی کرده است و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روند انفجاری در پیش گرفته است. ابتلای ۶۵۱ نفر به کرونا در یک روز شروع روندی بود که خیلی زود تخت‌های اورژانس بخش‌های کرونایی را پر کرد تا مسئولان استان وضعیت را ” ناگوار و بسیار نگران کننده” توصیف کنند.

نخستین رد پای کرونای انگلیسی ۱۰ اسفند در شهرستان های بوشهر، کنگان، دیلم و عسلویه مشاهده شد تا شیوع آن در شمال تا جنوب استان آغاز شود، این روند با عادی‌انگاری‌های نوروزی شدت گرفت و ۱۴ فروردین  شروع سرخ شدن روی بوشهر بود تا امروز که تنها شهرستان های جم و دیر استثناهایی ناپایدار هستند.

در رفت و برگشتی یک‌ ماهه، از عادی انگاری و کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به قرمزی ۸۰ درصدی بوشهر می‌رسیم؛ رئیس کمیته نظارت و بازرسی بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر در میانه اسفند ماه به خبرنگار فرهنگ سار اعلام کرد، رعایت این دستورالعمل‌ها نزدیک به ۱۰ درصد در استان کاهش یافته است.

زمانی که کاهش پیشگیری‌های فردی با تعطیلات نوروزی و افزایش ترددهای درون و برون شهری در بوشهری که زنگ زرد آن غالب بود، گره خورد حاصل همین وضعیتی ‌شد که می‌بینیم.

اکنون دبیر ستاد مقابله با کرونای استان بوشهر می‌گوید میزان ابتلا در این استان ۷ برابر ماه‌های گذشته است و میانگین بستری‌های بخش کرونا به ۲۴۱ نفررسیده است؛ و این یعنی پیک چهارم بیماری کووید ۱۹.

سعید کشمیری در پی ابتلای ۳۰ نفر از اهالی روستای سهموی شمالی عسلویه به بیماری کووید ۱۹، گفت: با آغاز موج چهارم شیوع کرونا سرعت ابتلا در این استان نسبت به اسفند سال گذشته افزایش یافته طوریکه از مرحله ابتلای خانوادگی فراتر رفته است و در برخی روستاها اهالی به صورت یک جا به این ویروس مبتلا می‌شوند.

به گفته او در زمان حاضر ۵۰۰ تخت برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا دراستان بوشهر پیش بینی شده‌است که تخت‌های بخش اورژانس کرونایی پر شده است و تخت خالی در این بخش‌ها وجود ندارد، پس مهمترین کاری که در این اپیدمی باید انجام داد پیشگیری و تلاش برای تقویت تاب‌آوری است.

اما اگر این توصیه هم در نظارت‌های قانونی و هم در رعایت‌های فردی به دست غفلت سپرده شود، با توجه به سرعت سرایتی که در همین چند روز گذشته به خوبی نمودار داشته است، نتیجه، ماندن بیماران پشت در بخش‌های کرونایی و افزایش مرگ و میر می‌شود.

در این راستا دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر گفت: براساس تعریف محدودیت‌های هوشمندانه همه دستگاه‌های اجرایی در زمینه دورکاری‌ها و اصناف و گروه‌های شغلی برای محدودیت فعالیت باید مطابق با قانون اقدام کنند و منتظر دستورالعمل و بخشنامه نباشند.

براساس محدودیت‌های هوشمند همه مسائل آموزشی حضوری، مراسم‌ فرهنگی و مذهبی، کافی نت و گیم نت‌ها، قهوه خانه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌ها و تالارها و اصناف بجز سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌ها به مدت ۲ هفته تعطیل هستند.

محدودیت‌ فعالیت مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ با تاخیری ۲ روزه پس از قرمز شدن شهرستان بوشهر از سوی اتاق اصناف مرکز استان به اصناف ابلاغ شد و مصطفی گراشی به خبرنگار فرهنگ سار گفت: نظارت لازم بر اجرای این محدودیت‌ها اعمال می‌شود و مشاغل گروه یک نیز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را بیش از پیش جدی بگیرند.

اما هنوز در شهر دیده می‌شوند فروشگاه‌هایی که فعالیت می‌کنند. شلوغی خیابان‌ها و سواحل کاهش چندانی نیافته است و عادی انگاری که سبب‌ساز این وضعیت بغرنج بود همچنان به همراه کرونای سرکش در هر کوی و گذر جولان می‌دهد.

شاید آنطور که مدیر مولفه‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگ سار، مطرح کرد، طولانی شدن دوره شیوع بسیار بیشتر از آنچه مردم انتظار داشتند، سبب نوعی لجاجت را در آنها نسبت به بیماری شده است. چرا که این روزها جمله “خسته شده‌ایم، تا کی بیرون نرویم، تا کی سفر نکنیم” را بسیار از زبان کسانی شنیده‌ایم که راه طغیان علیه شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در پیش گرفته‌اند.

عیسی صفوی معتقد است لازم است مردم با کد دهی مناسب مسئولان، اقناع شوند تا تصمیمی منطقی اتخاذ کنند چرا که سیاست‌های منعی تا حدی می‌تواند راه گشای پیشگیری از کرونا باشد.

اکنون که بوشهر در کرانه آبی خلیج فارس بر روی نقشه کرونایی به رنگ قرمز و نارنجی دیده می‌شود و کرونای چسبنده انگلیسی سخت گلوی آن را می‌فشارد، برای آنچه باید بدانیم دیگر نیاز به تلنگر نیست چرا که همین آمار بستری و مرگ و میری که هر روز می‌شنویم در روشن‌سازی اذهان، آفتابی است دلیل آفتاب.

معاون سیاسی استاندار بوشهر وضعیت این روزهای بوشهر را به آژیر خطر زمان جنگ تشبیه کرده است و اعمال سختگیری‌ها را آرایشی جنگی برای این وضعیت “ناگوار” می‌داند.

محمدتقی ایرانی در ستاد مقابله با کرونای شهرستان بوشهر گفت: بهبود این وضعیت نیازمند همراهی و همکاری اقشار مختلف مردم در زمینه رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی  و محدودیت‌های کرونایی است.

به گفته دبیر ستاد مقابله با  کرونای استان تاکنون ۱۰ هزار دوز واکسن وارد استان بوشهر شده‌است و با توجه به وجود برخی مشکلات در زمینه واردات، تا زمانی که تولید واکسن داخلی مراحل مختلف تولید را طی کند و به تولید انبوه برسد راهی جز پیشگیری وجود ندارد.

چیزی که مشخص است و آمارها نیز بر آن صحه می‌گذارند کرونا پس از آرامشی نسبی و نزدیک به ۴ ماهه طوفانی سهمگین به پا کرده است و برای رهایی از آن باز هم ماسک‌ها، دستکش‌ها و فاصله‌ها باید دست به کار شوند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

13 − 12 =