جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۵۵:۴۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

جام خدمت با ۵۵ طرح مهم در سفر رییس‌جمهوری به استان مرکزی

استان مرکزی با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان به پایتخت صنعت ایران و خاستگاه مشاهیر و بزرگان شهرت دارد که در سایه نگاه برنامه محور دولت تدبیر و امید در هشت سال اخیر با وجود تنگناهای اقتصادی و تحریم‌ها توانسته کارنامه مناسبی از خدمات دولت را به خود اختصاص دهد و […]



استان مرکزی با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان به پایتخت صنعت ایران و خاستگاه مشاهیر و بزرگان شهرت دارد که در سایه نگاه برنامه محور دولت تدبیر و امید در هشت سال اخیر با وجود تنگناهای اقتصادی و تحریم‌ها توانسته کارنامه مناسبی از خدمات دولت را به خود اختصاص دهد و یکی از کانون‌های محرک تولید و رونق اقتصادی و پویایی در مدل راهبری اجرایی شرایط دشوار باشد.

این استان در میزبانی از سفر دکتر روحانی هدیه‌ای از طرح های مهم و کلیدی داشت که ثمره هر کدام از آن‌ها به‌صورت مستقیم بر شتاب بخشی توسعه و بهبود زیرساخت‌ها اثر دارد که به‌دلیل شرایط اقتصادی خاصی که در سال‌های اخیر بر اقتصاد کشور حاکم شده هنوز  شماری از این طرح ها به طور کامل در مهلت مقرر به ثمر ننشسته اما تدابیری اتخاذ شده که اغلب آن‌ها در روزهای پایانی خدمات دولت روحانی محقق شود و مسیر پیشبرد طرح‌های باقی نیز تسهیل شده است.

وجود سه هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک در استان مرکزی مزیتی است که این خطه را به قطب صنعت کشور و دومین کانون صنایع مادرتخصصی پیمانکار تبدیل کرده و این نقش مهم از چشم دولت تدبیر و امید به دور نمانده و با کارسازی و تدابیر ویژه در تسهیل و گره‌گشایی امور تولید همواره تلاش شده تا نقش این استان در امور اقتصادی برجسته بماند و سهمش در ارزش افزوده اقتصادی و گردش چرخ های اقتصاد کشور حفظ شود.

اغلب طرح‌های سفر رئیس جمهوری به استان مرکزی حلقه‌های واسطی در تکمیل زنجیره اقتصادی و تولید هستند که با تحقق هرکدام بخشی هدفمند از برنامه‌های جهش تولید محقق می‌شود و این مهم نشانگر پختگی طرح‌ها و حرکت برنامه‌محور در راهبردهای اجرایی دولت است.

پیشرفت ۶۲ درصدی طرح‌های سفر ریاست جمهوری موفقیتی برای  استان مرکزی

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: ۵۵ طرح مصوب سفر روحانی به این استان ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این مهم را با شرایط خاص اقتصادی می‌توان در زمره نمره قبولی و موفقیت دولت ثبت کرد.

«رقیه یادگاری»  افزود: سی و دومین سفر استانی رئیس جمهوری در آبان ماه سال ۹۵ به استان مرکزی صورت گرفت و تمامی طرح‌هایی که در جریان این سفر هدفگذاری شد با مطالعه اصولی همراه بوده و محرک و پیش‌درآمدی باارزش در راهبردهای توسعه محور استان محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: چهار طرح از مجموع ۵۵ مصوبه سفر مذکور در فصل عمران شهری و روستایی با اعتبار مصوب ۷۵۵ میلیارد ریال بود که تاکنون ۹۷۶ میلیارد و ۶۳۵ میلیون ریال برای پیشبرد اهداف آن تخصیص یافته و میانگین پیشرفت این بخش ۶۴ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی  ادامه‌ داد: یک طرح از چهار طرح مذکور به بهره‌برداری رسیده و سه طرح دیگر نیز برای اتمام و بهره‌برداری نیازمند هشت هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال اعتبار  است.

یادگاری ادامه داد: در این سفر، پنج طرح در راستای فصل کشاورزی با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۳۰۱ میلیون ریال مصوب شد که تاکنون برای انجام آن‌ها یک‌هزار و ۲۶۸ میلیارد ریال اختصاص یافته و پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها به مرز ۸۳ درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: از پنج طرح اشاره شده نیز یک طرح خاتمه یافته و تکمیل چهار طرح باقی مانده نیازمند ۵۸۰ میلیارد ریال است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: مصوبات سفر روحانی به استان مرکزی در فصل منابع آب نیز چهار طرح با ۲ هزار و ۵۰ میلیارد ریال اعتبار داشت که برای تحقق این تکالیف تاکنون ۲ هزار و ۶۴۹ میلیارد و ۹۸۲ میلیون ریال اعتبار در استان وارد شده و یکی از این طرح‌ها نیز به پایان رسیده و به‌منظور بهره‌برداری سه طرح دیگر با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی باید حداقل هفت هزار و ۶۰ میلیارد ریال منابع مالی تامین و صرف شود.

یادگاری گفت: در حوزه علمی، فرهنگی و گردشگری ۱۱ طرح در سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی مصوب شد که اعتبار مصوب آن‌ها ۸۵۱ میلیارد ریال بود و یک هزار و ۱۶۸ میلیارد و ۸۴۷ میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.

وی گفت: در این بخش، پنج طرح پایان یافته و پیشرفت فیزیکی ۶ طرح دیگر ۷۵ درصد است که تکمیل آن نیازمند یک هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی اضافه کرد: در بخش بهداشت و درمان نیز هفت طرح با اعتبار مصوب یک هزار و ۲۰۵ میلیارد ریال در سفر روحانی به استان مرکزی پایه‌گذاری شد که تاکنون چهار هزار و ۷۲ میلیارد ریال اعتبار برای آن‌ها تخصیص یافته و ۲ طرح آن پایان یافته و پیشرفت سایر طرح‌های باقی مانده ۶۲ درصد است که برای تکمیل نیازمند سه هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال است.

یادگاری بیان کرد: ۱۶ طرح نیز با اعتبار مصوب سه هزار و ۹۳ میلیارد ریال همزمان با سفر ریاست جمهوری در سال ۹۵ به استان مرکزی کلید خورد که تاکنون در این بخش چهار هزار و ۹۹۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و سه طرح این بخش تکمیل شده و مابقی طرح‌ها با پیشرفت ۵۶ درصدی همراه است که تکمیل آنها نیازمند چهار هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال است.

وی گفت: بخش ورزش و جوانان استان مرکزی نیز از ثمره سفر روحانی هشت طرح مصوب با اعتبار ۶۴ میلیارد ریال داشت که برای پیشبرد اهداف این حوزه نیز تاکنون، ۶۶ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته و پنج طرح خاتمه یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی افزود: سه طرح باقی مانده ورزش و جوانان استان از محل سفر دکتر روحانی با پیشرفت ۶۰ درصدی همراه است که برای تکمیل آن‌ها باید ۴۰ میلیارد ریال اعتبار تامین شود.

یادگاری عنوان کرد: در مجموع ۵۵ طرح سفر ریاست جمهوری به این استان دارای ۹ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب بوده که تاکنون ۱۵ هزار و ۱۹۷ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل آن‌ها تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: ۱۸ طرح کلید خورده در این سفر خاتمه یافته و پیش‌بینی شده ۲۳ طرح یا بخشی از آن‌ها تا پایان سال مالی با صرف اعتباری بالغ بر ۲۵ هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال به اتمام رسد.

بیمارستان ولیعصر (عج) اراک مهمترین مطالبه مردم از طرح‌های سفر دکتر روحانی به استان مرکزی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: نوسازی بیمارستان ولی عصر (عج) به عنوان مرکز مادرتخصصی درمان استان مرکزی، مطالبه مهم مردم این خطه از طرح‌های سفر رئیس جمهوری به استان در سال ۹۵ است .

«مهدی زندیه‌وکیلی» افزود: این طرح مهم درمانی از جمله برنامه‌های ملی در حوزه سلامت است که عمربیش از ۱۲ دارد و از دولت‌ قبل نیمه‌کاره مانده بود و دولت تدبیر و امید با وجود تمامی تنگناهای بودجه همه تلاشش را برای اتمام آن به کار گرفت.

وی توضیح داد: عملیات اجرایی نوسازی بیمارستان ولیعصر(عج) اراک از سال ۸۷ آغاز شده است و با گذشت سال‌ها هنوز آهنگ تکمیل مطلوبی ندارد و این طرح بزرگ ملی به عنوان مطالبه جدی مردم و مسئولان در حوزه سلامت باید هر چه سریعتر به ثمر بنشیند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی  بیان کرد: البته این طرح در دولت تدبیر و امید با پیشرفت های خوبی همراه بوده و پیش بینی شده تا پایان دولت به سرانجام  برسد.

زندیه‌وکیلی ادامه داد: تاکنون برای این طرح ملی ۲ ‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار سرمایه‌گذاری شده و اعلام نیاز اعتباری برای ابتدای امسال این طرح یک هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال بود که حجم منابع درخواستی بر اساس قیمت روز تعیین شده بود و با توجه به افزایش قیمت‌ها، نیاز واقعی برای اتمام کار با شرایط فعلی سه هزار میلیارد ریال است.

وی عنوان کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر آبان ماه امسال معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، برای تکمیل بیمارستان ولیعصر (عج ) اراک در نظر گرفته شده که این رقم به محض مشخص شدن پیمانکار جدید تخصیص می‌یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی  گفت: اگر این رقم تا پایان سال جاری تخصیص داده شود و ۸۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز در ابتدای سال آتی تامین شود، این طرح در هفته دولت سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

زندیه‌وکیلی افزود: مرکز جدید درمانی ولیعصر (عج) اراک در ۱۳ طبقه ساخته می‌شود که ظرفیت ۵۰۰ تخت بستری دارد و با آغاز به کار خدمات این بیمارستان جنرال تنها برای مردم استان مرکزی بلکه برای غرب کشور فراهم می شود.

تعهدات تخصیص اعتبار طر های سفر ریاست جمهوری بیش از ۱۶۳ درصد است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی هم گفت: اعتبار نخست و مصوب سفر هیات دولت به استان مرکزی ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بود اما، تاکنون بیش از ۱۶۳ درصد بیشتر از تعهدات به این طرح‌ها اختصاص یافته است.

«سعید فرخی» افزود: تاکنون بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار به این طرح‌ها اختصاص یافته که با شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و تحریم ‌ها روند امور به نوعی کندی دارد اما، با تمام سختی‌ها دولت عزمش را در تکمیل تعهدات سفر به این استان جزم کرده است.

وی بیان کرد: ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر آشتیان، اجرای رینگ شمالی شهر اراک، تکمیل ساختمان پارک علم و فناوری، مرمت آثار تاریخی استان مرکزی، تکمیل فاز ۲ مجتمع فرهنگی و ورزشی و توانبخشی ایثارگران، ایجاد بیمارستان جایگزین ۳۲ تختخوابی مامونیه، ایجاد مرکز درمانی شبانه‌روزی خنداب، ایجاد باند دوم اراک، خمین، مسیر آشتیان راهجرد، سالن ورزشی بانوان خنداب، سالن ورزشی طبقاتی زرندیه، سالن ورزشی گوار اراک و سالن ورزشی هزار نفره خمین که در این سفر ریاست جمهوری در سال ۹۵ به استان مرکزی پایه‌ریزی شده بود، به اتمام رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی ادامه داد: نوسازی بیمارستان ولیعصر (عج)، تکمیل طرح توسعه بیمارستان آیت الله خوانساری اراک، کمربندی خمین – محلات، راه آهنگران ساروق – کمیجان، مسیر دلیجان به نراق، کنار گذر ساوه، مرحله ای از باند دوم شازند ازنا (شازند شهباز)، تقاطع غیرهمسطح راه پل دوآب، بع خنداب، ایجاد باند دوم دلیجان به خمین و الیگودرز (در محدوده استان مرکزی)، ایجاد و تجهیز آمفی تئاتر و خوابگاه دانشجویی،  کتابخانه و دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک، تالار مرکزی (طرح ملی) و مقابله با بیابانزایی کویر میقان از جمله طرح های باقی مانده است که  پیش بینی شده تا پایان سال مالی، طرح یا بخشی از آن به اتمام رسد.

۱۸ طرح سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی خاتمه یافته است

استاندار مرکزی هم گفت: سفرهای استانی دکتر روحانی زوایای مطلوب زیادی داشت و سفری که پاییز ۹۵ به استان مرکزی صورت گرفت با زمینه مطالعات عمیق همراه بود و ماحصل آن تکالیفی در قالب ۵۵ طرح در بخش‌های مختلف با مجموع اعتبار مورد نیاز ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بود که هر یک از تکالیف مصوب در این سفر حساب شده و در راستای توسعه استان طراحی و اجرایی شد.

سید «علی آقازاده» افزود: نگاهی گذرا به کارنامه طرح‌های مذکور نشان می‌دهد که با وجود همه دشواری‌ها و کمبود منابع مالی تاکنون بیش از تعهد صورت گرفته اعتبار به این طرح ها اختصاص یافته است اما به دلیل افزایش هزینه‌های ساخت، هنوز برخی طرح‌ها به بهره برداری نرسیده‌اند.

وی اظهار داشت: بیشترین طرح‌های استان مرکزی در این سفر مربوط حوزه آبرسانی، بهداشت و درمان و راه و شهرسازی بوده است.

استاندار مرکزی بیان کرد: تاکنون ۱۸ طرح مصوب در سفر رئیس جمهوری به پایان رسیده و بقیه طرح‌ها نیز به صورت میانگین حدود ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

آقازاده ادامه داد: براساس اطلاعات موجود، ۲۳ طرح دیگر این سفر با توجه به پیشرفت فیزیک مناسب امکان بهره‌برداری تا ماه های آینده و یا تیرماه سال ۱۴۰۰ را دارند که تکمیل آن‌ها نیازمند حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال است و این اعتبار در سفر مهرماه امسال معاون اول رئیس جمهوری به استان تعهد شده است.

وی اظهار داشت: در سفر دکتر نوبخت به استان مرکزی بسیاری از تنگناهای اعتباری طرح های نیمه تمام استان و به ویژه پروژه‌های مصوب سفر رئیس جمهوری گره‌گشایی شده و همه تلاش‌ها در استان برای تکمیل این طرح ها در مهلت مقرر به کار گرفته شده است.

استاندار مرکزی بیان کرد: با تخصیص مجدد ۱۲ هزار میلیارد ریال، طرح‌ها و پروژه‌های مصوب آخرین سفر هیات دولت به استان مرکزی تکمیل و بهره‌برداری می‌شوند.

آقازاده اضافه کرد: حدود ۲۰ طرح شاخص دیگر این استان که خارج از مصوبات سفر رئیس جمهوری بود، در جریان سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به اراک فهرست‌بندی شد که موافقت اولیه برای تخصیص یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اخذ شده و در دستور کار است.

وی اظهار داشت: از ابتدای دولت یازدهم و دوازدم تاکنون طرح‌های اثرگذاری در استان مرکزی هدفگذاری و به نتیجه رسیده که هر کدام از آن‌ها نقش مهمی در توسعه این استان و خدمت‌گذاری مطلوب به مردم داشته است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار + سیزده =