یکشنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۷:۲۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱

۱۴شهریور و اخبار کرونایی استان‌ها

هرساله آغاز سال تحصیلی با شور و شوق دانش آموزان و تازه شدن دیدارهای هم کلاسی ها در ماه مهربانی مهر همراه بود اما امسال سال تحصیلی علاوه بر اینکه در نیمه شهریور ماه آغاز می شود در کنار آن والدین نیز دغدغه و دل نگران حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس هستند. ویروس کرونا […]



هرساله آغاز سال تحصیلی با شور و شوق دانش آموزان و تازه شدن دیدارهای هم کلاسی ها در ماه مهربانی مهر همراه بود اما امسال سال تحصیلی علاوه بر اینکه در نیمه شهریور ماه آغاز می شود در کنار آن والدین نیز دغدغه و دل نگران حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس هستند.

ویروس کرونا که آمد همه چیز  از جمله  آموزش را تحت تاثیر قرار داد و دانش آموزان از اسفند ماه سال گذشته در مدارس حضور نیافتند، آموزش های غیرحضوری از طریق شبکه شاد و تلویزیون انجام گرفت خلاصه اینکه با همه سختی ها و اضطراب ها سال تحصیلی ۱۳۹۹ – ۱۳۹۸ با تلاش مسئولان آموزش و پرورش، مدیران و معلمان مدارس، همکاری خانواده ها و همت دانش آموزان به پایان رسید.

آنچه بیش از همه از تاثیرات مخرب بیماری کووید ۱۹ به چشم می خورد فعالیت نظام آموزشی است زیرا به دلیل جمعیت انبوه دانش آموزان، کمبود و نامناسب بودن فضاهای آموزشی برای مقابله با ویروس کرونا که البته محدود به کشور ما نیست و تمامی جوامع اکنون با آن دست به گریبان هستند، موجب شد تا انسان ها سبک جدیدی از زندگی را تجربه کنند.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه، همه مدارس کشور از ۱۵ شهریورماه جاری با رعایت شدیدترین پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شوند، گفت: فاصله دانش آموزان حداقل یک متر و زمان کلاس‌های درسی نیز حداکثر ۳۵ دقیقه خواهد بود.

وی بیان اینکه سلامت دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها و استمرار آموزش اولویت‌های بسیار مهم ما برای هر تصمیمی است افزود: وقفه در آموزش برای دانش آموزان از نظر روحی و روانی و در آینده برای جامعه مخاطراتی دارد.

به گفته وی از یک هفته قبل مدارس در کشورهای اروپایی و کشورهای جنوب شرقی آسیا بازگشایی شد و وزارت بهداشت در تعامل و ارتباط تنگاتنگ با دیگر کشورها در این زمینه است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ جایگزینی برای آموزش حضوری وجود ندارد افزود:‌ از نظر کیفی نیز آموزش حضوری برتر از دیگر انواع آموزش است.

حاجی میرزایی گفت: با توجه به اینکه وضعیت‌های مختلف از نظر همه گیری بیماری کرونا می‌تواند به سرعت به وضعیت دیگری تبدیل شود، توصیه مسئولان بهداشتی این است که در همه مناطق کشور سخت‌ترین پروتکل‌های بهداشتی در مدارس رعایت شود و ما این کار را انجام می‌دهیم.

۹۹ شهرستان در وضعیت قرمز هستند

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت استان‌ها از لحاظ رنگ بندی کرونا اظهار کرد: طبق آخرین اطلاعات دریافتی از وضعیت بیماری در استان‌ها، در حال حاضر۹۹ شهرستان در وضعیت قرمز و ۸۳ شهرستان در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند. بقیه شهرستان‌های کشور نیز در وضعیت زرد یعنی با خطر متوسط و سفید یعنی با خطر کم قرار دارند.

وی ادامه داد: شهرستان‌هایی که در هفته گذشته به وضیت قرمز تبدیل شدند شامل شهرستان ملکان در استان آذربایجان شرقی، چالدران در استان آذربایجان غربی، شهرستان‌های چادگان و خوانسار در استان اصفهان، فیروزکوه در استان استان تهران، شهرستان‌های اردل و فارسان در استان چهارمحال و بختیاری، نهبندان در استان خراسان جنوبی، سبزوار در استان خراسان رضوی، شهرستان‌های امیدیه و بهبهان در استان خوزستان، شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان، اقلید در استان فارس، سیرجان در استان کرمان، سنقر در استان کرمانشاه، گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد، الیگودرز در استان لرستان، شهرستان‌های تنکابن، جویبار و عباس‌آباد در استان مازندران و شهرستان‌های بستک و رودان در استان هرمزگان هستند.

 روند ابتلا و بستری کرونا در ایلام در حال افزایش است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: طی ۲ روز گذشته دوباره میزان ابتلا و بستری بیماران مبتلا به کرونا در این استان با شیب ملایم در حال افزایش است.

به گزارش فرهنگ سار، دکتر جمیل صادقی فر روز جمعه در کارگروه رسانه ای کرونا افزود: در این زمینه نزدیک به ۵۰ درصد مبتلایان مربوط به شهرستان ایلام به عنوان بخش اصلی جمعیت استان است.

وی همچنین با اشاره به بازگشایی مدارس و نگرانی والدین در این زمینه، تاکید کرد: نگرانی والدین تا حدودی طبیعی است چرا که کرونا بسیار سرکش تر از آن چیزی است که عموم مردم در مورد آن فکر می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با ذکر اینکه تغییر فصل و شروع سرماخوردگی و آنفلوآنزا وضعیت ماه های آینده را با چالش مواجه می کند، افزود: از طرفی زیرساخت های برخی مدارس ضعیف است و دانش آموزان هم جزو گروه هایی هستند که نکات بهداشتی را بصورت کامل رعایت نمی کنند.

۶۴ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه قزوین بستری هستند

پیمان نامدار سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین از بستری شدن ۳۰۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: ۶۴ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

وی  افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۷ بیمار جدید با علایم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری شدند و متاسفانه  پنج نفر جان خود را از دست دادند.
وی با بیان اینکه  با نزدیک شدن به فصل پاییز نگران شیوع ویروس کرونا هستیم، اظهار داشت: هم‌ زمان با  پایان سفرهای تابستانی، بازگشایی مدارس و احتمال شیوع ویروس آنفلوانزا با موج جدید بیماری کرونا به شدت موجب نگرانی است و می‌طلبد که شهروندان  بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

مدارس مناطق قرمز ایلام بصورت مجازی فعالیت دارند

حجت الاسلام محسن کلانتری معاون اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: فعالیت آموزشی مدارس مناطقی از این استان که در وضعیت قرمز قرار دارند، مجازی خواهد بود و فعالیت حضوری ندارند.

وی افزود: تنها آیین بازگشایی مدارس در روز ۱۵ شهریورماه بصورت حضوری بوده و روزهای بعد آموزش دانش آموزان بر اساس شرایط هر منطقه از نظر کرونا انجام می شود.

بر اساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام از مجموع ۱۱ شهرستان این استان، دو شهرستان ایوان و دره شهر در وضعیت قرمز، چهار شهرستان وضعیت هشدار و مابقی نیز زرد و سفید هستند.

زمان ورود و خروج در مدارس خراسان جنوبی متفاوت است

محمد  علی واقعی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: زمان‌ تدریس برای دروس حداکثر ۳۵ دقیقه است و زمان ورود و خروج دانش‌آموزان در مدرسه متفاوت خواهد بود تا تراکم ایجاد نشود.

وی  افزود: مشارکت و همراهی خانواده‌ها برای تردد و ورود و خروج دانش‌آموزان بسیار مهم و تأثیرگذار است. در این شرایط نمی‌توانیم فرصت‌ها را به راحتی از دست بدهیم و باید آموزش دانش‌آموزان را استمرار بخشیده و در کنار آن از سلامت دانش‌آموزان مراقبت کنیم.

وی ادامه داد: با گروه‌بندی دانش‌آموزان در مدارس، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم و با تلاش تمام وقت مجموعه آموزش و پرورش استان از حوزه‌های ستادی تا مدیران و معلمان مدارس، آمادگی لازم برای شروع باشکوه سال تحصیلی از ۱۵ شهریور را داریم.

بازگشایی مدارس با رعایت شرایط پیشگیرانه در گیلان

ارسلان زارع استاندار گیلان نیز بر ضرورت نظارت بر فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بازگشایی مدارس تأکید کرد.

وی با تأکید بر بهره‌گیری بیشتر از فضای مجازی و سامانه شاد در مسیر آموزش به دانش‌آموزان طی سال تحصیلی پیش‌رو اظهار کرد: باتوجه به آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته و تقویت زیرساخت‌ها، دانش‌آموزان امسال با شرایط بهتری از فضای مجازی در جهت آموزش بهره‌مند می‌شوند.

وی  با بیان اینکه براساس نظرات کارشناسان، آموزش حضوری در انتقال مفاهیم به ویژه در دروس پایه نسبت به فضای مجازی مطلوب‌ تر است، خاطر نشان کرد: نوع برنامه‌ریزی‌ ها به گونه‌ای باشد که از کلاس‌های حضوری نیز بهره‌گیری شود.

۵۰ نفر با علائم کرونا در مراکز درمانی البرز بستری شدند

محمد فتحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: ۵۰ نفر با اعلائم بیماری کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی اظهارداشت: مجموع کل  موارد بستری قطعی  و مشکوک  از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز ۱۵ هزارو ۶۴۵ نفر  بوده که از این تعداد  ۱۵ هزار و ۹۵ نفر مورد قطعی مثبت شناخته شدند. وی  با بیان اینکه اکنون  ۳۸۲ نفر در مراکز درمانی بستری هستند افزود: از این تعداد  ۱۶۳ نفر بیمار قطعی کووید ۱۹ هستند.

موارد ابتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری رو به افزایش است

مجیر شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در استان همچنان رو به افزایش است و هنوز نگرانی در خصوص اوج‌گیری شیوع کرونا وجود دارد.

وی  افزود: اگر چه در خصوص تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا طی روزهای اخیر شاهد ثبات نسبی هستیم و ظرفیت‌ تخت‌های بیمارستانی جوابگوی حجم بیماران است اما افزایش تعداد بیماران سرپایی نگران‌کننده است. پس از شدیدترین اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا در استان طی ۲ هفته اخیر می‌طلبد تا نهضت شکل‌گیری محدودیت‌های اجتماعی نظیر فروردین‌ماه شکل گیرد و به مدت سه هفته این محدودیت‌ها ادامه یابد.

اخبار کرونایی استان ها 

۶۴ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه قزوین بستری هستند

یک‌هزار و ۶۲ هسته همیار سلامت در زنجان تشکیل شد

مدارس مناطق قرمز ایلام بصورت مجازی فعالیت دارند

کلاس اولی‌ها در قزوین با ۵۰ درصد ظرفیت از ۱۵شهریور به مدرسه می‌روند

۱۵ هزار کلاس درس در کردستان آماده حضور دانش‌آموزان شد

حوزه هنری زنجان دومین مستند کرونایی را تولید کرد

زمان ورود و خروج در مدارس خراسان جنوبی متفاوت است

پویش همشاگردی سلام، ماسک بزن در البرز

۵۰ نفر با علائم کرونا در مراکز درمانی البرز بستری شدند

موارد ابتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری رو به افزایش است

مدارس آذربایجان‌غربی ۱۵ شهریور دایر خواهد بود

گزارش های کرونایی استان ها 

بازگشایی مدارس درهرمزگان؛واقعیت‌ها و چالش ها

چتر مراقبت بهداشتی بر سر شهروندان و روستاییان فارس

بازگشایی مدارس با رعایت شرایط پیشگیرانه در گیلان

تازه ترین مبتلایان و فوتی های کرونایی در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۳۸۲ هزار و ۷۷۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۲ هزار و ۴۴ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۲۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۳ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۸۲ هزار و ۷۷۲ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۲ هزار و ۴۴ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تا کنون ۳۳۰ هزار و ۳۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۶۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون سه میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

هیچ نقطه عاری از کرونا نداریم

لاری بیان کرد: لازم به توضیح است هیچ نقطه سبز یعنی منطقه عاری از بیماری در کشور وجود ندارد و همان‌طور که بارها عرض کرده‌ایم وضعیت اکنون بیماری در کشور بازتاب رفتار ما طی هفته‌های گذشته بوده و هر گونه تغییر رفتار ما در برابر این ویروس یک تا دو هفته بعد اثرش را در تعداد موارد بستری و حدود ۴ تا ۶ هفته بعد در تعداد موارد مرگ و میر نشان خواهد داد.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: امیدواریم با تقویت و تداوم عزم و اراده مردم در رعایت اصول سه گانه بهداشتی شامل شست‌وشوی مرتب دست‌ها، فاصله گذاری فیزیکی به میزان ۱.۵ تا دو متر و استفاده از ماسک شاهد قطع رنجیره انتقال بیماری در کشور باشیم.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × 3 =