جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۲:۳۳:۴۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹

آبگرفتگی اهواز؛ روایت یک رنج سریالی کهنه

به گزارش فرهنگ سار این چندمین پاییزی است که مردم اهواز پشت سر می‌گذارند و پس از باران آه از نهادشان بلند می‌شود چرا که آبگرفتگی خیابان‌ها به صورت چند روزه زندگی و رفت و آمد بسیاری از مناطق این شهر را مختل می‌کند.در آبگرفتگی ناشی از باران شدید نهم آذر امسال نیز آب وارد خانه‌ […]



به گزارش فرهنگ سار این چندمین پاییزی است که مردم اهواز پشت سر می‌گذارند و پس از باران آه از نهادشان بلند می‌شود چرا که آبگرفتگی خیابان‌ها به صورت چند روزه زندگی و رفت و آمد بسیاری از مناطق این شهر را مختل می‌کند.
در آبگرفتگی ناشی از باران شدید نهم آذر امسال نیز آب وارد خانه‌ برخی مناظق اهوازی شد و به وسایل زندگی آنها آسیب جدی وارد کرد و مثل آبگرفتگی‌های قبلی،  موجب خاموش شدن بسیاری از خودروهای مردم شد که خسارت زیادی را با توجه به افزایش قیمت قطعات در بازار روی دست مردم می‌گذارد.
در بارندگی روز پنجشنبه ۲۷ آذر اهواز پس از بارش باران بسیاری از مناطق بالاشهر تا پایین شهر دچار آبگرفتگی شدند که برخی از این آبگرفتگی‌ها با گذشت چند ساعت برطرف شد اما در مناطق دیگری مانند کوی علوی، زکی زاده، کیانشهر، باهنر، سپیدار، پاداد و … همچنان آبگرفتگی به قوت خود باقی ماند.
معاون خدمات شهری اهواز حوالی ساعت ۲۳ شامگاه پنجشنبه به خبرنگار فرهنگ سار اعلام کرد که آبگرفتگی در این مناطق تا ۶ ساعت آینده برطرف می‌شود اما براساس بازدید میدانی خبرنگار فرهنگ سار در مناطقی چون کیانشهر نه تنها آبگرفتگی برطرف نشده بود بلکه اختلاط آن با فاضلاب و پس زدن آن فضای نامطبوعی را برای شهروندان ایجاد کرده و سطح آبگرفتگی از زمان بارش بالاتر نیز رفت و وارد حیاط برخی منازل شد.
برخی از خانواده‌ها در شامگاه این بارش قادر نبودند وسایل نقلیه خود را به منزل برسانند برای همین در حالی که خودروی خود را چند خیابان بالاتر از منزلشان پارک کردند کفش به دست به سمت خانه‌های محاصره شده در آب رفتند.
شامگاه جمعه در پی تماس خبرنگار فرهنگ سار با تلفن همراه مهدی مراد حسینی، معاون خدمات شهری اهواز شخصی دیگری که خود را همکار وی معرفی کرد اعلام کرد که همچنان در حال تخلیه آب از برخی مناطق هستند و پس از اتمام آن به سراغ دیگر مناطق آبگرفته می روند اما همچنان برخی خیابان‌های منطقه ۶ اهواز و خیابان‌های کیانشهر با مشکل آبگرفتگی رو به رو بودند.
تلاش خبرنگار فرهنگ سار در روز شنبه برای تماس با موسی شاعری شهردار اهواز و مهدی مرادحسینی، معاون خدمات شهری میسر نشد.

گزارش خبرنگار فرهنگ سار حاکیست: با گذشت سه روز از بارندگی شدید همچنان خیابان‌هایی از اهواز در محاصره آب قرار دارند.
عبدالحمید  مددی ساکن در منطقه کیانشهر به خبرنگار فرهنگ سار گفت: متاسفانه روز پنجشنبه پس از باران شدید، آب وارد حیاط منزل ما شد؛ به دلیل آبگرفتگی منطقه نه می‌توانستیم بیرون برویم و نه کسانی که خارج از خانه بودند می‌توانستند به خانه‌هایشان برگردند.
وی افزود: حتی آژانس‌ها و تاکسی‌ها به این منطقه تردد نمی‌کردند و می‌گفتند آمدن به این منطقه خسارت و خرج چند میلیونی خودرو به رانندگان تحمیل می‌کند.
عاطفه اسکندری یکی دیگر از اهالی منطقه کیانشهر به خبرنگار فرهنگ سار می‌گوید: این منطقه پس از هر باران همین وضع را تجربه می‌کند از روز پنجشنبه که باران آمده حتی یک کارگر شهرداری را ندیده‌ایم که برای کمک به مردم این منطقه وارد شود.
وی می‌گوید: همه خیابان‌های ما توسط شهرداری حفاری شده و حتی در روزهایی که بارندگی نیست مشکل تردد داریم چه برسد به امروز که آب باران ما را از کار و زندگی انداخته است.

فرار رو به جلوی شهرداری در مساله آبگرفتگی اهواز
روز شنبه ۲۹ آذر سید کریم حسینی و مجتبی یوسفی ۲ نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی در بیانیه مشترکی پیرامون معضل آبگرفتگی اعلام کردند که بر اساس وظیفه اخلاقی، شرعی و قانونی خود از هیچ تلاشی به منظور حل این معضل بزرگ، فروگذار نخواهند کرد و هیچ گونه مماشاتی را نیز در این راه ناهموار بر نخواهند تابید.
در این بیانیه بر پیگیری مساله آبگرفتگی به صورت ویژه از طریق مکاتبات رسمی، نشست حضوری و سپس تذکر کتبی تاکید شده و آمده است: شهرداری اهواز به عنوان متولی دفع آب‌های سطحی به جای پاسخگویی مستدل و انجام اقدامات لازم در این خصوص، با فراری رو به جلو از زیربار مسوولیت شانه خالی کرده است.
در این بیانیه ضمن نهی شهرداری اهواز از رویه پیش رو اعلام شده است: بدون شک با اعمال مدیریت علمی و کارآمد می‌توان بر کمبودها و کاستی‌های احتمالی غلبه کرد و با استفاده از حداقل امکانات، حداکثر بهره را برد.
همچنین در این بیانیه عزل و نصب‌ سازمان‌ها و مدیریت‌های زیر مجموعه شهرداری اهواز را مبهم و نگران کننده بیان شده و اعلام شده در شرایط بسیار وخیم و بحرانی کلانشهر اهواز در حالی که حل معضل آبگرفتگی ثبات مدیریتی را می‌طلبد عزل و نصب شبانه ۲ ماه پیش که ۱۲ شهردار و مدیرعامل سازمان جابه‌جا شدند و جابجایی ۲ مدیر آن هم درست یک روز پیش از بارندگی‌های اخیر و وقوع بحران آبگرفتگی چه معنایی دارد؟

تنها راه چاره احداث کانال آب‌های سطحی
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اما همچنان رفع مشکل اساسی آبگرفتگی اهواز را احداث کانال دفع آب‌های سطحی در این شهر می‌داند.
صادق حقیقی‌پور در این باره به خبرنگار فرهنگ سار گفت: رفع اساسی این مشکلات زمانی میسر خواهد بود که ما شبکه دفع آب‌های سطحی مجزا از شبکه فاضلاب داشته باشیم‌ یا اینکه مجوزهایی اخذ شود که لوله‌هایی با قطر بزرگتر برای شبکه فاضلاب استفاده شود که این امر مستلزم افزایش اعتبار طرح جامع فاضلاب است اما روش استانداردی که در کل جهان برای دفع آب‌هاب سطحی استفاده می شود و قابل قبول نیز هست مجزا ساختن فاضلاب از شبکه آب‌های سطحی است.
وی ادامه داد: من مجری طرح جامع آب و فاضلاب اهواز هستم؛ در این طرح قطر لوله‌های فاضلاب و ایستگاه‌های پمپاژ معادل حجم ظرفیت فاضلاب دیده شده و در نهایت ۱۰ درصد بیشتر از ظرفیت می‌تواند کار کند اگر بنا است شبکه فاضلاب کار دفع آبگرفتگی را انجام دهد مقامات استان مجوز لازم را اخذ کنند تا ما قطر شبکه فاضلاب را افزایش دهیم.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان افزود: پایداری ایستگاه‌های پمپاژ و برقراری خطوط دفع فاضلاب از جمله اقداماتی است که در زمینه آبگرفتگی‌ انجام می‌دهیم؛ هم اکنون همه ایستگاه‌های پمپاژ در اهواز با حداکثر ظرفیت در جریان هستند.

وی گفت:در زمان بارندگی یکی از نکات بسیار مهم پایداری در مکانیزم دفع است ولی شبکه فاضلاب اهواز مشکلات عدیده‌ای دارد.
وی خاطرنشان کرد: پیش از شروع بارندگی‌ها اقدامات پیشگیرانه‌ای مانند لایروبی، انجام طرح ضربتی، و اصلاح نقاط ریزشی انجام شد و در هنگام بارندگی نیز روی پایداری ایستگاه‌های پمپاژ تمرکز کردیم.
حقیقی‌پور با اشاره به روش‌های پایداری ایستگاه‌های پمپاژ بیان کرد: در زمان بارندگی با توجه به حجم بسیار بالای آبی که به سمت ایستگاه‌های پمپاژ روانه می‌شود احتمال سوختن پمپ‌ها بالا می‌رود بر همین امسال ذخیره مناسبی از پمپ‌ها را ایجاد کردیم و حدود ۳۰۰ پمپ را خریداری و تعمیر کردیم.
وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه در هنگام بارش و بروز رعد و برق، باد و توفان موجب قطع برق می‌شود، ۳۳ ایستگاه پمپاژ اصلی شبکه فاضلاب را به دیزل ژنراتور مجهز کردیم تا در صورت قطعی برق ایستگاه‌های پمپاژ اصلی در مدار باشند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: نکته دیگر اینکه پس از بارندگی و زمانی که آبگرفتگی فروکش می‌کند بخش مهمی از کار ما آغاز می‌شود؛ هنگام بارش درب منهول‌ها به منظور تسریع در رفع آبگرفتگی باز می‌شود که موجب ورود زباله‌ به شبکه و در نتیجه انسداد آن می‌شود برای همین با استفاده از گروه‌های لایروب، امکانات و ماشین آلات ویژه تلاش می شود انسدادها رفع شود.
وی افزود: بارندگی‌های اخیر به صورتی است که امکان ریکاوری را نمی‌دهد به این معنی که یک بار صبح بارندگی داریم و سپس در عصر همان روز با یک باران شدیدتر روبه رو می‌شویم.
حقیقی‌پور بیان کرد: ۲هفته پیش در مدت یک تا ۲ ساعت، بیش از ۵۵ میلمیتر بارندگی در اهواز داشتیم که مشکلاتی را ایجاد کرد؛ در بارندگی روز پنجشنبه گذشته نیز صبح حدود ۲۰ میلیمتر و شامگاه همان روز حدود ۳۰ میلیمتر بارندگی در اهواز داشتیم و چون خطوط از قبل پر شده بود موجب ‌شد تا دفع آب‌ها طول بکشد.
وی ادامه داد: بنابر گزارشی که به دست من رسیده هم اکنون در بیشتر مناطق اهواز مشکل آبگرفتگی برطرف شده اما در بارندگی اهواز برخی نقاط تا ۴۸ ساعت و بعضی تا ۷۲ ساعت با آبگرفتگی رو به رو هستند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: پارسال ۶۸۰ نقطه در اهواز که دچار آبگرفتگی می‌شوند شناسایی شد که از این میان ۵۷ نقطه فوق بحرانی تشخیص داده شدند؛ طرح ضربتی برای این نقاط تعریف شد و شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز برنامه‌های مختلف دیگری در کنار طرح ضربتی برای رفع این مشکلات در نظر گرفت از این رو در مناطقی مانند شهرک دانشگاه، بلوار مهدیس و ‌… کهدر بارندگی شدید آذر پارسال ۱۰ روز زیر آب بودند امسال شاهد آبگرفتگی نبودیم.
وی ادامه داد: هم اکنون چند منطقه در اهواز وجود دارد که نیازمند اقدام اساسی‌تری نسبت به دیگر نقاط هستند از جمله آنها منطقه ۶ شامل کمپلو، کوی علوی، خیابان زکی زاده، و خیابان فرحانی است. این‌ نقاط به گونه‌ای هستند که حتی طرح ضربتی مشکل آنها را برطرف نمی‌کند بلکه باید طرح اساسی برای مشکلات آنجا تعریف شود.
حقیقی‌پور خاطرنشان کرد: منطقه سپیدار و باهنر اهواز نیز به دلیل فاصله داشتن با ایستگاه پمپاژ نیازمند آن هستند تا شهرداری برای آب‌های سطحی آنها شبکه احداث کند در غیر این صورت تکیه بر شبکه فاضلاب آن موجب می‌شود آب تا ۷۲ ساعت در معابر آن مناطق بماند.
وی یکی از معضلات آبگرفتگی اهواز را ایجاد نقاط ریزشی شبکه فاضلاب بیان کرد و گفت: پس از باران نقاط ریزشی متعددی به فاضلاب شهر اهواز اضافه می‌شود مانند بلوار انصار در منطقه باهنر که خطرات زیادی را برای مردم ایجاد می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب اهواز خواستار جدی برطرف شدن مشکل آب و فاضلاب است گفت: مردم هم وقتی مشکل آبگرفتگی را می‌بینند بلافاصله ما را نشانه می‌روند اما حقیقت این است که شبکه فاضلاب ظرفیت آب‌های سطحی را ندارد و وقتی آب باران وارد شبکه فاضلاب می‌شود با بالازدگی فاصلاب رو به رو می‌شویم.
وی با اشاره به کیسه‌هایی که درب شرکت آب و فاضلاب اهواز به منظور جلوگیری از ورود آبگرفتگی به این شرکت قرار داشت و انتشار تصاویر آن در فضای مجازی واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت بیان کرد: با عوامل این کار باید برخورد شود چرا که ما در کیانپارس آبگرفتگی به این حد اصلا نداشته‌ایم اما این اتفاق یا از سوی نگهبان ساختمان یا شیطنتی از سوی یک شخص بوده و به طور کلی کاری سیستماتیک نبوده است.

آبگرفتگی در نبود زیرساخت طبیعی است
فرماندار اهواز نیز گفت: مناطق سه، ۲، ۶ و هشت اهواز درگیر آبگرفتگی ناشی از بارش شدید اخیر بودند و هم اکنون در خیابان رز منطقه کیانشهر آبگرفتگی وجود دارد؛ به طور کلی در مجموع با حدود ۵۰ میلیمتر بارش و با توجه به وضعیت شبکه‌ دفع آب‌های سطحی آبگرفتگی در معابر طبیعی است اما تمهیدات لازم پیش بینی شده و همه امکانات آماده است تا در سریع‌ترین زمان ممکن وارد عمل شده و زمان ماندگاری آب را کم کنند.
جمال عالمی نیسی بیان کرد: در بارندگی شدید آذر پارسال مدت ماندگاری آب در شهرک دانشگاه اهواز حدود هشت روز بود، در حالی که در باران ۲ هفته پیش در اهواز میزان ماندگاری آب حدود سه روز در خیابان زکی زاده بود و باران روز پنجشنبه گذشته نیز ماندگاری آب به یک شبانه روز تبدیل شد. همچنین آبی به منازل وارد نشد که این اتفاقات از نکات مثبت اقداماتی است که از سوی شهرداری و شرکت آب و فاضلاب اهواز صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه پیگیری بیشتری برای کاهش زمان ماندگاری آب از یک روز به چند ساعت در دست انجام است گفت: هم اکنون آبگرفتگی در معابر اهواز نداریم و اگر آبگرفتگی هم باشد به صورت کاسه ای در برخی مناطق است ولی اینکه آبگرفتگی در معابر باشد و اختلال در تردد ایجاد کند نیست از این رو عوامل عملیاتی برای تخلیه آبگرفتگی‌ کاسه‌ای نیز در حال انجام اقدامات لازم هستند.
فرماندار اهواز با اشاره به بسیج امکانات شهرداری و آبفا برای دفع آب‌های سطحی ادامه داد: با توجه به وضعیت فعلی شبکه دفع آب‌های سطحی و شبکه فاضلاب اینکه انتظار داشته باشیم آبی در خیابان جمع نشود خارج از تصور است چرا که علاوه بر مشکلات زیرساختی، باران‌ها نیز غیرعادی هستند و طبیعی است که آب در خیابان می‌ماند.
وی ادامه داد: هم اکنون اقداماتی در نقاط بحرانی اهواز که از قبل شناسایی شده در دست انجام است و برای ریشه‌ای حل شدن این مشکل نیاز به اعتبار برای ایجاد شبکه دفع آب‌های سطحی هستیم چرا که شبکه فاضلاب کشش دفع آب‌های سطحی را ندارد و تنها می‌تواند فاضلاب را دفع کند.
عالمی‌نیسی اضافه کرد:جاری شدن آب در خیابان‌ها و معابر پس از باران اجتناب ناپذیر است چرا که باران‌های اخیر حجمی زیادی از آب را در مدت زمان کوتاهی راهی خیابان و معابر کرده و موجب آبگرفتگی می‌شود لذا کاری که می توانیم انجام دهیم این است که با امکانات موجود زمان ماندگاری آب را کاهش دهیم.  

به گزارش فرهنگ سار میزان بارش  روز پنجشنبه در ایستگاه فرودگاه اهواز ۴۲.۵ و ایستگاه کشاورزی در جنوب این شهر ۳۵.۷ میلیمتر ثبت شد که نشان دهنده پراکندگی و بارش نقطه‌ای است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

16 − 1 =